VROUWEN EN HET BON-FONDS 3Clein wordt cjroot 8 8 8 8 8 8 „Boeang sial" De bokor De grote sprong Geld terug? Schilleboer Voorbeelden O Eén sigaret minder per dag, 5 cent blandja „korban" per dag, levert Uw 8 ringgit per maand op voor het BON-Fonds. Tienduizend abonnees maken O 8 10.000 x 2,50 25.000,per maand. Dat is 12 x 25.000,O 300.000,per jaar. Na tien jaar hebben wij minstens 3-000.000,o g En door onze nauwe aansluiting bij onze internationale vriendschaps- O kringen zal er hulp klaar staan overal. Na tien jaar, hoe oud bent U dan? g 8 Reken na. Denk na. U staat onafhankelijk van regeringen, waarde- O 8 schommelingen, ziekten, sociale onzekerheden STERK OVERAL! o g INSCHRIJFFORMULIER BON-FONDS Adres: 8 O 8 g niet. O oooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo Een lezeres schreef ons, dat ze de aan het BON-Fonds geschonken maandelijkse rijks daalder beschouwde als „boeang sial". Deze beschouwing heeft ons zeer getroffen, want ontdaan van zijn technische opzet is de contributie aan het Bouw-, Ondernemings- en Nood-Fonds inderdaad de oer-oude vorm van „boeang sial": iets overhebben van een (be trekkelijke) weelde als een gebed om bewaard te worden voor Onheil. Ik kende een oude heer in Malang, die zijn bord nooit leeg at, maar zorgvuldig de laatste restjes bijeen deed met zijn lepel (één hap) en ver volgens lepel en vork neerlegde. Ik was toen nog jong en vroeg verbaasd: „Waarom doet U dat eigenlijk en voor wie is dat?" Hij stond op het punt om iets te zeggen, maar toen zei hij opeens: „Later zal je het begrijpen." Met mijn practische aard zocht ik er een directe reden voor: „Dat is voor de hond" (de poes, de kippen, de vogels, noem maar op) en vond ik het symbolische gebaar al mooi genoeg. Pas veel later begreep ik de oude heer en zijn oer-oude Aziatische filosofie: „Wat wij krijgen is geen recht, maar een vóór recht. God(het Lot, de Voorzienigheid, wat U wilt) is genadig voor ons en geeft ons heden een vol bord rijst. Ik eet het niet helemaal op, maar beschouw het als een gift, waarvan ik op mijn beurt ook iets geven moet." Hierover praten met een Europeaan is érg moeilijk, zo niet onmogelijk. U lezer, begrijpt het misschien ook niet. In zijn diepste vorm is het een soort dankgebed bij de maaltijd in „tastbare" vorm. Offeren. „Bikin prana" is het ook weieens genoemd: kleine gaven „los maken". Als alle mensen dat doen, komt er een geweldige massa „goedgeefsheid" los in de wereld, waardoor ons denken en leven gunstig beïnvloed wordt. Als sommige lezers hierover verstoord zijn en het dom bijgeloof noemen, alstublieft, word niet boos. Miljoenen mensen zijn nu eenmaal zo. Ook moderne Amerikanen, die van hun verworven bezit een jaarlijks bedrag schenken aan een universiteit voor -een onbekende be gaafde leerling. Deze dame doet het ook (het is echt een dame, ontwikkeld, modern Europees denkend, „scho ling" in Indië). Ze deelt niet haar hele budget op, maakt geen sluitend en o zo pienter bland ja- boekje, maar „gooit één ringgit" weg. Doe er mee wat je wilt. En dat het eens een goed doel dienen mag. Nu komt het in het BON-Fonds. Later wordt er een operatie mee betaald, een procedure gewonnen, een arm moedertje aan een tehuis geholpen. Maar voorbij haar dood reikt haar goede daad. Wordt een ongeluk bestreden. „Boeang sial", ongeluk wegwerpen, inderdaad Puck, een andere dame schreef ons: Mijn bokor is voor jouw BON-Fonds Puck is ook zo'n vreemde dame. Alle ringgits die ze in haar handen krijgt, besteedt ze niet voor behoeften. Die doet ze in een grote kope ren bokor op haar dressoir. Bestemd voor „iets onvoorziens". ,,En nu denk je natuurlijk Tjalie, dat deze bokor op het eind van het jaar vol is. Wel, hij is NOOIT vol. Altijd weer blijken die ringgits prachtig van pas te komen om er een goede daad mee te doen." Weet U: sommige mensen zeggen: bah, als je rijk bent, kun je natuurlijijk zoiets doen!" Puck is niet rijk. Maar Puck is toch wel van zelf welvarend geworden, omdat ze deze instel ling haar leven lang had. Ze is een levend voorbeeld van: „Wie goed doet, goed ont moet!" Mensen, die alles zelf opeten, heten pienter. Ah. Hun leven is nog niet om! Tjalie, ik ben al 72 en zal het succes van je BON-Fonds dus misschien niet meer zien. Ook zal ik er geen vruchten van kunnen plukken. Hoeft Goddank niet. Maar ik wil je graag hel pen het doel van 3 miljoen na 10 jaar te berei ken. Ik stuur je dus voor 10 jaar ineens Wat een geweldige sprong voorbij het afscheid van het leven! Hoe klein zijn wij pientere mensjes van vandaag vergeleken bij de Oma s van voorheen „Tjalie, mag ik mijn geld straks terugnemen Het is een gemeenschapslonds. Als het zeer groot en sterk wordt EN DAT KAN kunnen er renten afgeworpen worden. Maar waarom zou U Uw hulp voor „sial in de toe komst" wegwerpen voor een handvol guldens? Toen Lilian Ducelle naar Amerika zou ver trekken, zegde ze haar ziekenfonds af. Het ver trek werd door andere zaken een paar maanden uitgesteld. In die priode moest ze plotseling een ernstige operatie ondergaan, die honderden guldens kostte! U vraagt na vijf jaar Uw ring gits terug: 5 x 12 x 2,50 150,-Vlak daarop treft een onheil U en heeft U op slag 1.000,nodig. Wie helpt U dan? Uw eigen gezond verstand geeft antwoord op bovenstaande vraag: „Neen." Gemeenschapsfonds betekent ook: het wordt dienstbaar aan anderen. U kunt onmogelijk zeggen: ik neem die dienst weer af! Het is als een kruk geven aan een lamme en naar goed dunken terugnemen. Kan niet. „Heus Tjalie, twee-vijftig is een reuze-hap. Elke maand lig ik krom." Met 2,50 meer ligt U niet krommer (5 cent blandja per dag minder móet kén!). U ver zendt direct elke habis boelan. Wie snel geeft, geeft dubbelU moet niet denken, maar Uw aard volgen. Waarom zet U elke dag het mandje voor de schilleboer buiten de deur? Van de 10 mannen die „opruimen" gooien er 9 de schillen in de vuilnisemmer. (Ik ook!) De vrouw denkt altijd om de schilleboer. Voor „vreemde varkens". Het is goed. Zet éénmaal in de maand uw ringgit in het schilleboer- mandje van het BON-Fonds. Verder: juist omdat U precies toekomt, MOET U reserveren voor dagen dat „precies" „hope loos koerang' wordt. Dan is Uw zelfgemaakt BON-Fonds er om U te helpen. Kunt U enkele voorbeelden noemen, dat ik plotseling geld nodig kan hebben?" Uw dochter trouwt en U wilt haar graag een huwelijksreis of een nuttig geschenk geven. Uw zoon is afgestudeerd en wil een praktijk of een zaak overnemen. Uw vriendin, die nooit wat van Tong-Tong heeft willen weten, komt in nood. U wilt haar helpen. U kunt door onverwachte omstandigheden een flat of een woninginrichting kopen tegen wer kelijk goede condities. (Vervolg op pag. 21) O OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO O O O O O O O Ondergetekende, x o y O 9 Naam: O O O Wenst ingeschreven te worden als Lid van het Bouw-, Ondernemings- en Nood-Fonds g g van TONG-TONG. O O De contributie zal worden overgemaakt per g g maand/jaar/(termijnbetaling die U verkiest). q O Het is ondergetekende bekend dat bij onvoldoende deelname het Fonds niet wordt O O gesticht en de reeds gestorte gelden worden geretourneerd. g O (Handtekening) O g Noot 1. Ook zij die reeds begonnen zijn te storten worden verzocht dit formulier in q O te sturen onder aantekening, wanneer gestort werd. O g Noot 2. Wij kunnen deze zaak natuurlijk niet te lang slepende houden. Na TWEE q O maanden zal in Tong-Tong bekendgemaakt worden, of het Fonds gesticht wordt of O O Noot 3. Wie niet knippen wil in Tong-Tong omdat alle nummers bewaard worden, g O kan het formulier overschrijven (tikken) op briefpapier. o 3

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1962 | | pagina 3