RASSilP De bezetting van Soerabaja SINGER SELECTEERT INDISCHE KRUIDEN ALBERT MOS verlovingsringen Jos. van Arcken ^ceunactune te£ lüeleCct 0NTVETTINGS- PILLEN REM0EKDJ0ENG TEMOE LAWAK De ommekeer, die iemand tot in het diepst van zijn wezen kan aangrijpen heeft plaats gevonden op die gedenkwaardige zondag, 8 maart 1942. Het was zes uur in de prille morgen, dat wij te Soerabaja naar de Kepandjenkerk gingen. Het was nog aardedonker en aan de heldere morgenhemel flikkerden de sterren, met als middelpunt de morgenster, die pal boven de toren van het Gouvernementskantoor op Pasar Besar stond. Toen wij bij het gebouw van de Stadstuin waren gekomen, zagen wij een troep bedrijvige militairen, die tot de Amerikaanse luchtmacht bleken te behoren en die uit Bangkalan waren gekomen om van Soerabaja uit hun verdere bestemming te volgen. Toen de bevelvoerende officier, een kapitein, ons opmerkte trad hij ons tegemoet en vroeg of wij ons wilden belasten met enige bood schappen waarvoor wij ons gaarne bereid ver klaarden. Als tegenprestatie gaf hij ons een partij proviand cadeau, die de troep niet kon meenemen wegens gebrek aan transportmidde len en die anders onbeheerd moest worden achtergelaten. Hij toonde ons een partij leef tocht, die onmogelijk met dogkars en betjaks kon worden getransporteerd. Dankbaar accep teerden wij de royale gift en mijn broer, die vele connecties had toog er direct op uit om een vrachtwagen te huren terwijl wij verder kerkwaarts gingen. Even over zeven uur, toen wij bezig waren met het opladen van de partij vivres loeide de sirene voor luchtalarm waar wij ons niet aan stoorden. Wij waren zo langzamerhand gewend aan dat onheilspellend geloei en veel hadden wij tijdens de bombardementen meegemaakt, maar de gedachte aan zo'n plotseling verkregen rijkdom verdrong onze angst zodat wij toen even later het ,,all clear" weerklonk weg konden rijden. Even voorbij het NIS-station „Pasar Toerie" passeerden wij een loods van Gemeentewerken en toen opeens... toen kregen wij de schok van ons leven; aan de vlaggestok woei een WITTE VLAG. Dat was het dus waarvoor het sirene- geloei gold. Het einde van een ongelijke strijd! De genadeslag! Wat nu? Diep onder de indruk van dit feit, dachten wij in stilte aan onze dierbaren, die aan het front dit des te schrijnender moeten hebben aangevoeld. Maar de tijd gaat voort, ook op die fatale dag, en tegen half twaalf moest ik op ziekenbezoek naar het Leger des Heils-ziekenhuis aan de Reiniersboulevard, waar mijn zoontje met typhus lag. Onderweg daarheen fietsende riepen enige Semangi-verkoopsters mij toe om niet verder te gaan, want de Niponners waren in aantocht om de stad te bezetten. Die waarschuwing sloeg ik in de wind; de toestand van mijn jongen ging mij meer ter harte dan de eigen veiligheid. Dus zette ik de spurt erin, scheerde langs posterende politiemannen het ziekenhuis in. Toen ik mijn zoontje gerust had gesteld, kreeg de nieuwsgierigheid bij mij de overhand. Op straat waren eerst bijna geen nontonners. Men wilde blijkbaar eerst de kat uit de boom kijken, zodat ik een onbelemmerd uitzicht had op de weg naar Wonokromo, uit welke rich ting de militaire colonnes de stad binnen trokken. Het was een onafzienbare trein van met klapperbladeren gecamoufleerde vracht wagens volgepropt met in khaki-uniform ge stoken Japanse stoottroepen, die brooddronken een overmoedig Banzai, banzai Dai Nippon!" brulden. Omhoog gingen de geweren met sabelvormige bajonetten, terwijl de neklappen achter hun vechtpetten griezelig achter hun hoofden zwabberden als de wiekende vleugels van kalongs. Het gezicht van deze aanstormende brullende en joelende horden deed me denken aan een zwerm mieren, die afkomt op een dode pad. Een dode pad zo leek de stad met haar als uitgestorven huizen. Maar reeds kwamen hoe langer hoe meer Indonesiërs op de weg. Na de vrachtwagens volgden onafzienbare colonnes soldaten op zeer lage fietsen, de geweren aan het frame bevestigd, gecamou fleerd met lantana en loentastakken. Nog bleef ik geconcentreerd kijken uiterst benieuwd naar het lot van onze eigen jongens, maar tevergeefs. De laatste troep was al in zicht en nog zag ik geen enkele figuur in het ons zo bekende grijsgroen. Waar waren onze eigen soldaten? Die vraag spookte door mijn brein. Dit moest ik uit zien te vissen en dus stapte ik weer op mijn trouwe fiets en pedaalde ik Wonokromo- waarts. Hier was een paar dagen terug heftig gevoch ten om de brug en het station. Toen lag ik een dag lang ongewapend in een schuilloopgraaf als een stille getuige van een verbeten strijd. De zware kogels van de ratelende mitrailleurs beten zich in de muren van het pasar- en stationsgebouw. Mortiergranaten deden kam ponghuizen met één slag in elkaar storten, terwijl ondefineerbare delen de ruimte werden ingeslingerd. Het laatste wat mij bijbleef van deze cacafonie van geraas en orgie van geweld was het inslaan van een mortiergranaat in een uitgebloeide flamboyant, die in duizend en één splinters spatte en krakend omviel. En toen kwam na het geraas van die donder de stilte, de onwerkelijke stilte... en nu die witte vlaggen. Was het droom of werkelijkheid? W. F. W. SCHARDIJN GETROUWD: DONALD A. GHEEN en CARRY HORSTING 16 juli 1962 320 WValerio Street, Apt. 4. Santa Barbara, California, U.S.A. Voor naar Laan van Meerdervoort 520 Den Haag - Telef. 336441 7 Speciaalzaken in wol met GRATIS patronen en voorlichting. Wordt D te zwaar T Neem de veilige Indische 40 stuks f. 1.30 130 stuks L 3.40 (KOEMIS KOETJING) Urlne-afdrflvend Ia tabletten30 it. LX 100 stuks f. 4.96 1 In kruldenL 2.31 Verboog Uw galwerklng door Bloedzuiverend, zacht laxerend Ia tabletten: 20 st. fL35 100 stuks f. 4.96 In krulden: 1X66 N. V.THE SINGER IMPORT - HOF 39 - AMERSFOORT.TELEFOON 5547 MALAGA U kunt met WESTLAND TOURS per autocar met alle comfort voor 175 heen en terug (Excl.) naar Malaga. Vertrekdata: 1 okt., 5 nov., 3 dec. en 17 dec. Tijdig boeken bij: Westland Tours, Gabr. Metsu- straat 1, Den Haag, Tel. 336870 ALLEEN VOOR BROMFIETSERS! MOTIM RIJBEWIJSCAMPAGNE, voor een tientje". 10 schriftelijke en 5 praktische motorrijlessen aan huis, voor f 10.bij aanschaf van de 3 tot 4 maal sterkere en snelle Caprloio 4, 5 Camshaft f 1095. met 4 versn. of de Ducati 6 PK kopklepper f 1295.met 4 versn. (of pim. f 325.— direct en pim. f 12.80 p. week, desgewenst uw moderne bromfiets als aanbetaling). Schrijf, bel of kom nu eerst even om Rijbewijs folderset T.T. naar Motorimport N.V. „MOTIM", Maassluis, Telefoon 01899-2452. Showroom bij Station Vlaardingen Oost. Zaterdags geopend. 19

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1962 | | pagina 19