Hemelnimfen proberen Ardjoena te verleiden Hroot en klein Hrijp dan uw heluk Uw Vrouwe Fortuna reist sneller per post dan per giro LERAAR „IHGET MATI" „AD PATRES" Fa. Johs. Ouwejan Zn. (Vervolg van pag. 7 komt de mediterende held, zoals reeds werd vermeld, meestal voor op de oudere afbeel dingen van deze scène op Java en Bali, ook al zijn de hemelnimfen bezig hun verleidings kunsten op hem te beproeven. Doch nu rijzen vragen: die oudere, meer tra ditionele wijze van afbeelding op Bali zouden de kunstenaars I Wajan Togog en Ida Bagoes Njana toch óók gekend moeten hebben? En, zo ja, hoe komen zij dan, ieder in hun eigen werkwijze tot deze ongeveer gelijk weergegeven verandering in Ardjoena's houding? Misschien zou het antwoord hierop kunnen luiden (daar op werd boven reeds gezinspeeld): door de invloed van een ander soort medium dan dat van de traditie in de schilder- en beeldhouw kunst. En men kan in dit verband dan wellicht denken aan de dramatische dansuitvoeringen, b.v. daar, waar de moderne, vooroorlogse Djangèr op een gegeven moment enige scènes van dit verhaal inlast. Zo werd dit beschreven in het prachtige boek van Beryl de Zoete en Walter Spies: „Dance and Drama in Bali" (le uitgave, 1938, p. 282-283). Het gaat daar over een verkorte vorm van de bij de Djangèr ge voegde Ardjoena-Wiwaha-scènes, zoals die voor toeristen gearrangeerd werden door het Bali- Hotel te Den-Pasar, in Z. Bali: „Arjuna enters the square of seated dancers and after some winding about with his penasar (- zijn dienaar. Th. P. G. -) seats himself on a stool and goes into ascesis. Two of the Djangèr girls rise and dance before him, caressing him and trying to attract his attention, while the penasar hovers reciting in the background and the seated square of dancers continue their rhythmic movements. At last the two nymphs retire dis comfited and resume their place in the ende oppervlakten in een gebonden vorm, werkte dikwijls, gelijk in dit geval, met prach tige houtsoorten. Men ziet hem die met zijn zoon en leerling, Tilem (in 1951 12 jaar oud, volgens John Coast in diens boek: Dan cing out of Bali) bearbeiden op een mooie foto van Drs. P. L. Dronkers, die de afbeel dingen vervaardigde in het (dec. 1952) uitge geven werk: Bali, Cultuurgeschiedenis in beeld, verzorgd door het Indonesische Ministerie van Opvoeding en Cultuur, in drie talen, met teksten van Dr. R. Goris, Dr. Th. a Th. van der Hoop en R. Bonnet. In dit album vindt men ook een detail-opname van de vader. Te vens de reprodukties van enige fraaie sculptu ren van Ida Bagoes Njana. De foto's in het album zijn door Bonnet geselecteerd met een kunstenaarsoog. Aan zijn eigen verzameling herinneren ook de gevarieerde, door Tong- Tong uitgekozen, zeer goed gereproduceerde bladen van de Bali-kalender, waaraan een klein aantal mensen veel werk verrichtte! Het zij mij vergeven indien ik, uit waardering daarvoor, hier wil herhalen wat ik eens te Jogja, tijdens een kaartenverkoop bij een Se- katèn-uitvoering hoorde zeggen door een leven dig gebarende supporter: „Hrijp dan uw heluk! Hroot en klein! Tjepet!" TH. P. GALESTIN U heeft zo juist hierboven de wijze raad van een kunstkenner als Prof. Galestin kunnen lezen. Als iemand als square... hij die zoveel tijd en aandacht heeft Zou het mogelijk zijn, dat bij de liefkozingen I gegeven aan Balische kunst, die over der hemelse vrouwen in deze toneelvorm J dit onderwerp nog geregeld college (waarbij invloeden van de Ardja-opvoeringen 7 geeft aan de Leidsche Universiteit, de een rol spelen) Ardjoena zachtkens heen en I Tong-Tong-kalender een mooi, waarde- weer geduwd en getrokken werd, zij het ook t Vol kunstbezit vindt, dan is er toch wel onderwijl in meditatie verzonken? Indertijd I enige reden om hem te geloven, hebben wij op dit detail op Bali tijdens op- X U kunt deze kalender, vandaag nog voeringen als deze niet speciaal gelet. Doch 7 met een korting van 15% bij ons dat er iets van dien aard plaats zou hebben X kopen, indien U drie of meer exem- gevonden lijkt niet onmogelijk, omdat de 7 plaren tegelijk bestelt. Baliërs een vrij realisme in hun opvoeringen I Maar dan moet U er wel vlug bij zijn niet vreemd is. Bovendien zou men, indien f en nu onderstaande coupon invullen en men aan deze toneelvorm mag denken, een I uitknippen of overschrijven op een verklaring vinden voor de dracht van de held J briefkaartje en vandaag nog naar ons en voor zijn hoofdtooi bij zowel de weergave I toezenden. De centen onmiddellijk er daarvan in de tekening als bij het beeld. Voor- X achter aan, graag, zover ik weet is bij de Djangèr-voorstelling 7 niet van een asceten-haartooi of een speciale I kluizenaarsdracht sprake, eerder van een prin- f selijke kleding en een wajanghoofdtooi in een J COUPON VOOR 3 (OF MEER) variatie van de gewone vorm (de geloeng). X KALENDERS Bij de nimfen in de Djangèr is echter weer 7 Beste Tjalie, niet de hoofdtooi, zoals wij die met name bij 4 Mijn Vrouwe Fortuna laat jou zeggen, het beeld zien, gevolgd, althans niet in de ge- t dat jij mij moet sturen: voor de normale vallen, die ik afgebeeld zag. Wel is bij de X prijs minus 15% korting: sculptuur (die in deze enigszins de tradities der f 3 (of meer) Bali-kalenders a 3.90 Oudjavaanse reliefs volgt) sprake van een op I het voorhoofd gepenseelde haarvorm, die de t Het bedrag ad gaat van- Djangèr-danseressen uit de tijd van het genoem- T daag nog per giro/postwissel*) naar je de boek eveneens bezaten. En ook in de kle- X toe. ding van de held en de nimfen van de opvoe- 7 Handtekening: ring en de weergave daarvan in beeld en X tekening zijn enige gelijke elementen te onder- 4 kennen. X X Doch dit zijn slechts iconografische kwesties. (*n blokletters) Van meer waarde is, dat wij te maken hebben T met uitingen, hoe ook ontstaan, van kunste- I Naam: naars, die hun hele wezen en gevoel in hun X werk legden. Het is aardig de scheppingen 7 A°res: van een leerling, die te vroeg stierf, en van een X gerijpte meester, als Ida Bagoes Njana, naast J Woonplaats: elkaar te leggen. Deze laatste, die na 1935, ge- a lijk Bonnet mededeelt, een ijle vormgeving Naar wens doorhalen of invullen. zijner stukken verwisselde voor één met vloei- Een ieder die langer dan een maand in Nederland is, weet natuurlijk wel dat de Administratie van de Postcheque en Girodienst hier te lande zo overbelast is of als dat aardiger klinkt zo'n tekort heeft aan personeel, dat het vaak vele dagen duurt voordat een storting of overschrijving via de Postgiro het huis of de administratie van de ont vanger heeft bereikt. Dat weten onze lezers natuurlijk ook, maar het vreemde is, dat zij daarmee bij het bestellen van hun kalenders geen rekening houden. In hun ijver om er vlug bij te zijn, schreven zeer velen hun kalenderbestel lingen op hun giro- of postwisselstrook je, daarbij menend twee vliegen in één klap te slaan n.l. bestellen en betalen tegelijk. Dat is natuurlijk wel zo, maar die ene klap kan te laat aankomen. U vergroot uw kans op één of meer exemplaren van de snel slinkende voor raad kalenders, indien U er 8 cent te genaan gooit en uw bestelling per briefkaart verzendt en uw betaling on middellijk daarop laat volgen. Uw briefkaart bereikt ons tanggoeng zeker enkele dagen eerder dan uw betaling. Dat heeft tot gevolg, dat wij eerder uw exemplaren voor U kunnen reser veren en U dus eerder aan bod komt dan de slimmerikken die 8 cent voor een briefkaart denken uit te sparen. Er zijn vandaag nog wel voldoende kalenders voor iedereen, maar de erva ring leert ons dat onze onvolprezen Tong Tongers de grote rush altijd voor de laatste week bewaren. En dan zouden wij wel eens sneller door onze toch al niet zo grote voorraad heen kunnen zijn, dan zelfs wij nu vermoeden. Een goed verstaander half woord vol doende, bilangnja! REDACTIE Ons aller vriend, Dick Eysenring, heeft zich uitgesloofd om de klas 't begrip „Akker" bij te brengen. Natuurlijk moet er een controle vol gen, of ze 't inderdaad begrepen hebben. „Wie maakt een zinnetje met het woord akker?" Een pientere jongen: „Een boer (het moet wel een boer geweest zijn) valt over de akar (wor tel) van de boom." Een rijke Chinese jongen, die privé les had in Nederlandse taal, vroeg ik naar de betekenis van: „Hij gaat met de kippen op stok." Hij keek me verwonderd aan en antwoordde: „Dat is toch duidelijk. Hij gaat spijbelen met de keetjes." V. E. PASQUA Begrafenis- en Crematie-Onderneming Opgericht 1924 ROUWKAMERS en ONTVANGKAMERS AIRCONDITIONED Katitoren: Fred. Hendriklaan 7 Den Haag, Tel. 070-556427 (2 lijnen) 19

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1962 | | pagina 19