VAN HIER EN GUNDER
BIJ DE VOORPLAAT
Indische zondebokken
IN DIT NUMMER
7e JAARGANG No. 10
Onafhankelijk Indisch Tijdschrift
Prins Mauritslaan 36 - Den Haag
Tel. 342.542/550.749 - Giro 6685
Telegramadres: TONGTONG
DENHAAG
De mens in het Westen heeft grotendeels het
contact met de Natuur verloren. De innige
verbondenheid met de cosmos en het cosmische
gebeuren is verloren gegaan. Hier en daar
komen we de resten ervan nog wel tegen, daar
waar vroeger de hoogtepunten lagen. Zoals
b.v. in het Kerstfeest. De gebruiken uit de
oude tijden zijn behouden gebleven, echter
omgevormd en pasklaar gemaakt voor het
Christendom.
De wederkeer van het Licht is aanleiding om
feest te vieren en dank te brengen aan de
oppermacht in het heelal. De Levensboom is
daarbij een machtig symbool.
Bij wat wij primitieve volken noemen is die
verbondenheid met de cosmos nog steeds in
sterke mate aanwezig. Men let er meer op de
gebeurtenissen in de natuur. Deze wordt in
alle levensuitingen betrokken en het is ook
daar de Levensboom, de Wonderboom, die in
het denken en de religie een zeer voorname
plaats inneemt.
Rogier Boon heeft in de omslagtekening een
zeer fraaie uitbeelding gegeven van een frag
ment van een bamboe-ornament zoals die bij
de Ot Danom Dajaks van Borneo worden
aangetroffen. Wij kunnen hierop heel duidelijk,
de drie levensgebieden onderscheiden welke
deze volken kennen, n.l. de Onderwereld, de
Wereld van het Nu, en de Wereld van de
Ziel. En de Levensboom heeft daarin een grote
plaats.
De onderwereld wordt in het geheel niet
beschouwd als een verderfelijk oordzij wordt
bewoond door de djata's, waarvan de machtig
st en hun woonplaats hebben aan de mondingen
van de rivieren. Uil de martavanen en de
heiltge gongs voorwerpen die van grote
waarde worden gerekend die wij hier
afgebeeld vinden, blijkt de macht die men aan
deze wezens toekent.
De voorstelling van de ivereld van het nu
toont ont in de omgeving van het dagelijks
leven de voorbereidingen tot een offerfeest.
Onder de woning zien wij twee priesteressen
de rijst stampen die geofferd zal ivorden. Men
slaat op de gongs om de boze geesten te ver
drijven.
Verder zijn wij de levensboom. Uit zijn takken
spruiten de meest vreemdsoortige gestalten,
zowel als dieren. Het lijkt alsof de boom met
zijn sappen deze wezens voedt.
In het zieleland tenslotte treffen ive ook iveer
de Wonderboom aan, enige malen weergege-
1 en, zomede de heilige gongs en martavanen.
Hoe zorgvuldiger wij de voorstelling bekijken,
hoe meer wij de daarin verscholen symboliek
kunnen onderkennen en herkennen.
Een symboliek, die wij hier in het Westen in
de huidige tijd nog maar zeer schaars aantref
fen. Die wij evenwel vinden op oude gebouwen
en gebruiksvoorwerpen. Op het platteland
vinden wij deze o.a. terug op de schemels van
oude boerenwagens, op oude turf kisten en als
versiering van gevels en bovenlichten.
Laten wij ons op de waarden van deze aloude
symboliek nog even bezinnen; laten wij bij
deze feiten even stilstaan als wij straks de
komst van de Christus vieren, de wederkeer
van het Licht. Opdat wij, inkerend tot de
Eeuwige Waarheid welke de Levensboom ons
met zijn heilzame sappen brengen zal, gesterkt
de komende kringloop kunnen aanvangen.
WIES VAN MAARSEVEEN
„Met grote sympathie en kt wondering l el) ik
de vele lansen gezien die Tong-Tong (Tja/ie)
beeft opgenomen om Indische figuren hoog en
laag te verdedigen tegen al dan niet verdiende
veroordeling en laster. Nochtans heb ik veie
personen gemist in Tong-Tong-artikelen en
vraag me wel eens af of deze personen het
inderdaad té gortig gemaakt hebben cf n et.
Of komt aües op zijn tijd?"
L. Cortenbach
Helaas zal voor velen de tijd nooit komen,
omdat a. Tong-Tong te weinig pagina's heeft
voor alle aandacht (en niet meer betalen kan,
omdat de lezerskring te klein blijft), b. onze
redactie-staf te klein blijft, ook al weer omdat
wij niet meer redacteurs betalen kunnen.
Dit zijn de enige redenen.
Wij zullen altijd en graag met verdiende lof
willen schrijven over verdienstelijke Nederlan
ders (blank en bruin), Indonesiërs, Chinezen
en Nederlanders hier in Nederland, die Indië
nooit zagen maar wél begrepen, ondanks alles
wat in hun nadeel gezegd zou kunnen worden,
om twee andere redenen:
1. Wij keuren de gewoonte om verdienstelijke
mensen die ergens fout geweest zijn te veroor
delen en te vergeten af, omdat wij dit een bar
baarse, op zijn best „oud-testamentische" ge
woonte achten, niet „patoet" met moraal en
met nieuwe Christelijke opvattingen. De ge
woonte dus om „zondebokken" te maken, die
wij de woestijn in jagen terwijl medeschuldi
gen heerli 1 buiten schot blijven (en vaak weer
opnieuw beginnen). Waar halen wij de arro
gantie vandaan om als beter mens een neven
mens te straffen „om de maatschappij te be
hoeden?" Veel „staf" is laffe en kleine afgunst
Vaste rubrieken OP PAG.
Van Hier en Gunder2
MYANA voor de vrouw 14 en 15
TANTE MIEKE voor „Onze Bibit" 18
Oude Sobats: „De Glatiks"20
Hobby News 21
Boekenkrabbels21
Ik en Bentiet24
Ting Ting's26
Redactioneel
Gersom 3
De onvergetelijke totok7
De waarde van het niets III13
Batakse astrologie 5
Curasao
I.V.C10
Nieuw Guinea
Two strong men, twee wijze mannen
Gedichten
Paarlmoer
Tong-Tong
Abonnees vertellen
Semarang-Salatiga V.V6
Opa's Kerstmis8
Hari Natal in Ternate9
De Muzikanten11
Station BèosH
Het laatste Kerstfeest12
Kerstavond 1941 13
Oom Piethein 16
Menoenggoe Kabar angin16
Misverstand in Tijuana17
Ma'oen 17
De Toverkarbouw19
Kerstwensen25
12
9
20
van mensen die zelf nooit wat goeds of edels
presteerden, veel veroordeel is hypocrise met
een omweggetje. Veel straf is doodgewone
ondankbaarheid. Wat er verder ter verdediging
voor mocht worden aangevoerd, Tong-Tong
doet daaraaan niet mee. Punt.
2. Tong-Tong doet indirect aan geschieds-
schrijving. Geschiedschrijving is als boekhou
ding: knoei er niet mee. Noteer desnoods alle
min-posten, maar ook de kleinste plus-posten.
Ten aanzien van de Nederlandse historie in
Indië bestaat een valse boekhouding. In zelfver
heerlijking hier is overmatig veel verkeerds
daar opgetekend en veel goeds weggelaten.
Men houde het ons ten goede, als wij de histo
rische balans een beetje proberen te herstellen
door vooral alles wat goed is „onderuit te
halen". Ik gun alle kachelzitters hun triom
fantelijke gelijk waar Indische Nederlanders
fout waren, maar zal ook hardnekkig en onbe
vreesd aantekenen wat goed was. En als het
daarbij nodig is, dat ik over de gebreken van
de kachelzitters af en toe ook een boekje open
doe, dan neemt men dat maar (en laat ons
hopen met evenveel geduld en moed als wij
dat altijd gedaan hebben). Alle contra-betogen
dat ik anti-Nederlands ben, neem ik op de koo->
toe. Als er nóg een zondebok bij moet, alla
danHet gaat niet om gelijk, het gaat om
recht. T. R.
Verschijnt:
de 15de en 30ste van elke maand
Prijs: per nummer: 0.50
per kwartaal 2.50
per halfjaar 5.
per jaar 10.
Betaling geschiedt altijd VOORUIT
ABONNEMENTEN BUITENLAND
per jaar, per zeepost 15.
Agente voor Canada: Mevr. E. Ie Sueur-
Zimmer. 1 Richview Side Road. RR I
Islington, Ontario, Canada.
„THE AMERICAN TONG-TONG',
Zelfstandige Editie oor de V.S., Mana
ger: Roy J. Steecensz. Editor: Lilian
Ducelle. Offices: 5430 Pioneer BKd..
WH1TTIER, Cal. Phone 692-9632.
Month 1, Half year 5, Year 10.
Uitgave GAMBIR
Uitgeverij voor Oost en West
Onder redactie van
TJALIE ROBINSON
Zoekt op basis van de nuttige ervarin
gen in de Gordel van Smaragd nieuwe
interessen in Nederland te wekken
voor de Tropengordel