VAN HIER EN GUNDER BIJ DE VOORPLAAT Indische zondebokken IN DIT NUMMER 7e JAARGANG No. 10 Onafhankelijk Indisch Tijdschrift Prins Mauritslaan 36 - Den Haag Tel. 342.542/550.749 - Giro 6685 Telegramadres: TONGTONG DENHAAG De mens in het Westen heeft grotendeels het contact met de Natuur verloren. De innige verbondenheid met de cosmos en het cosmische gebeuren is verloren gegaan. Hier en daar komen we de resten ervan nog wel tegen, daar waar vroeger de hoogtepunten lagen. Zoals b.v. in het Kerstfeest. De gebruiken uit de oude tijden zijn behouden gebleven, echter omgevormd en pasklaar gemaakt voor het Christendom. De wederkeer van het Licht is aanleiding om feest te vieren en dank te brengen aan de oppermacht in het heelal. De Levensboom is daarbij een machtig symbool. Bij wat wij primitieve volken noemen is die verbondenheid met de cosmos nog steeds in sterke mate aanwezig. Men let er meer op de gebeurtenissen in de natuur. Deze wordt in alle levensuitingen betrokken en het is ook daar de Levensboom, de Wonderboom, die in het denken en de religie een zeer voorname plaats inneemt. Rogier Boon heeft in de omslagtekening een zeer fraaie uitbeelding gegeven van een frag ment van een bamboe-ornament zoals die bij de Ot Danom Dajaks van Borneo worden aangetroffen. Wij kunnen hierop heel duidelijk, de drie levensgebieden onderscheiden welke deze volken kennen, n.l. de Onderwereld, de Wereld van het Nu, en de Wereld van de Ziel. En de Levensboom heeft daarin een grote plaats. De onderwereld wordt in het geheel niet beschouwd als een verderfelijk oordzij wordt bewoond door de djata's, waarvan de machtig st en hun woonplaats hebben aan de mondingen van de rivieren. Uil de martavanen en de heiltge gongs voorwerpen die van grote waarde worden gerekend die wij hier afgebeeld vinden, blijkt de macht die men aan deze wezens toekent. De voorstelling van de ivereld van het nu toont ont in de omgeving van het dagelijks leven de voorbereidingen tot een offerfeest. Onder de woning zien wij twee priesteressen de rijst stampen die geofferd zal ivorden. Men slaat op de gongs om de boze geesten te ver drijven. Verder zijn wij de levensboom. Uit zijn takken spruiten de meest vreemdsoortige gestalten, zowel als dieren. Het lijkt alsof de boom met zijn sappen deze wezens voedt. In het zieleland tenslotte treffen ive ook iveer de Wonderboom aan, enige malen weergege- 1 en, zomede de heilige gongs en martavanen. Hoe zorgvuldiger wij de voorstelling bekijken, hoe meer wij de daarin verscholen symboliek kunnen onderkennen en herkennen. Een symboliek, die wij hier in het Westen in de huidige tijd nog maar zeer schaars aantref fen. Die wij evenwel vinden op oude gebouwen en gebruiksvoorwerpen. Op het platteland vinden wij deze o.a. terug op de schemels van oude boerenwagens, op oude turf kisten en als versiering van gevels en bovenlichten. Laten wij ons op de waarden van deze aloude symboliek nog even bezinnen; laten wij bij deze feiten even stilstaan als wij straks de komst van de Christus vieren, de wederkeer van het Licht. Opdat wij, inkerend tot de Eeuwige Waarheid welke de Levensboom ons met zijn heilzame sappen brengen zal, gesterkt de komende kringloop kunnen aanvangen. WIES VAN MAARSEVEEN „Met grote sympathie en kt wondering l el) ik de vele lansen gezien die Tong-Tong (Tja/ie) beeft opgenomen om Indische figuren hoog en laag te verdedigen tegen al dan niet verdiende veroordeling en laster. Nochtans heb ik veie personen gemist in Tong-Tong-artikelen en vraag me wel eens af of deze personen het inderdaad té gortig gemaakt hebben cf n et. Of komt aües op zijn tijd?" L. Cortenbach Helaas zal voor velen de tijd nooit komen, omdat a. Tong-Tong te weinig pagina's heeft voor alle aandacht (en niet meer betalen kan, omdat de lezerskring te klein blijft), b. onze redactie-staf te klein blijft, ook al weer omdat wij niet meer redacteurs betalen kunnen. Dit zijn de enige redenen. Wij zullen altijd en graag met verdiende lof willen schrijven over verdienstelijke Nederlan ders (blank en bruin), Indonesiërs, Chinezen en Nederlanders hier in Nederland, die Indië nooit zagen maar wél begrepen, ondanks alles wat in hun nadeel gezegd zou kunnen worden, om twee andere redenen: 1. Wij keuren de gewoonte om verdienstelijke mensen die ergens fout geweest zijn te veroor delen en te vergeten af, omdat wij dit een bar baarse, op zijn best „oud-testamentische" ge woonte achten, niet „patoet" met moraal en met nieuwe Christelijke opvattingen. De ge woonte dus om „zondebokken" te maken, die wij de woestijn in jagen terwijl medeschuldi gen heerli 1 buiten schot blijven (en vaak weer opnieuw beginnen). Waar halen wij de arro gantie vandaan om als beter mens een neven mens te straffen „om de maatschappij te be hoeden?" Veel „staf" is laffe en kleine afgunst Vaste rubrieken OP PAG. Van Hier en Gunder2 MYANA voor de vrouw 14 en 15 TANTE MIEKE voor „Onze Bibit" 18 Oude Sobats: „De Glatiks"20 Hobby News 21 Boekenkrabbels21 Ik en Bentiet24 Ting Ting's26 Redactioneel Gersom 3 De onvergetelijke totok7 De waarde van het niets III13 Batakse astrologie 5 Curasao I.V.C10 Nieuw Guinea Two strong men, twee wijze mannen Gedichten Paarlmoer Tong-Tong Abonnees vertellen Semarang-Salatiga V.V6 Opa's Kerstmis8 Hari Natal in Ternate9 De Muzikanten11 Station BèosH Het laatste Kerstfeest12 Kerstavond 1941 13 Oom Piethein 16 Menoenggoe Kabar angin16 Misverstand in Tijuana17 Ma'oen 17 De Toverkarbouw19 Kerstwensen25 12 9 20 van mensen die zelf nooit wat goeds of edels presteerden, veel veroordeel is hypocrise met een omweggetje. Veel straf is doodgewone ondankbaarheid. Wat er verder ter verdediging voor mocht worden aangevoerd, Tong-Tong doet daaraaan niet mee. Punt. 2. Tong-Tong doet indirect aan geschieds- schrijving. Geschiedschrijving is als boekhou ding: knoei er niet mee. Noteer desnoods alle min-posten, maar ook de kleinste plus-posten. Ten aanzien van de Nederlandse historie in Indië bestaat een valse boekhouding. In zelfver heerlijking hier is overmatig veel verkeerds daar opgetekend en veel goeds weggelaten. Men houde het ons ten goede, als wij de histo rische balans een beetje proberen te herstellen door vooral alles wat goed is „onderuit te halen". Ik gun alle kachelzitters hun triom fantelijke gelijk waar Indische Nederlanders fout waren, maar zal ook hardnekkig en onbe vreesd aantekenen wat goed was. En als het daarbij nodig is, dat ik over de gebreken van de kachelzitters af en toe ook een boekje open doe, dan neemt men dat maar (en laat ons hopen met evenveel geduld en moed als wij dat altijd gedaan hebben). Alle contra-betogen dat ik anti-Nederlands ben, neem ik op de koo-> toe. Als er nóg een zondebok bij moet, alla danHet gaat niet om gelijk, het gaat om recht. T. R. Verschijnt: de 15de en 30ste van elke maand Prijs: per nummer: 0.50 per kwartaal 2.50 per halfjaar 5. per jaar 10. Betaling geschiedt altijd VOORUIT ABONNEMENTEN BUITENLAND per jaar, per zeepost 15. Agente voor Canada: Mevr. E. Ie Sueur- Zimmer. 1 Richview Side Road. RR I Islington, Ontario, Canada. „THE AMERICAN TONG-TONG', Zelfstandige Editie oor de V.S., Mana ger: Roy J. Steecensz. Editor: Lilian Ducelle. Offices: 5430 Pioneer BKd.. WH1TTIER, Cal. Phone 692-9632. Month 1, Half year 5, Year 10. Uitgave GAMBIR Uitgeverij voor Oost en West Onder redactie van TJALIE ROBINSON Zoekt op basis van de nuttige ervarin gen in de Gordel van Smaragd nieuwe interessen in Nederland te wekken voor de Tropengordel

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1962 | | pagina 2