J KETJAP A I Een zeereis met hindernissen Gebruikt U ook 8 8 g Goeroe Barijes bij de kannibaal'n <Eöe eeróte óneeuw X 8 Pak niet die telefoon o 8 o O (ii) De heer V. N. Moens vraagt welke mathemati cus het rekenfoefje van de Dajaks verklaart (T.T. 15-10-'62). Veel talent is daarvoor niet nodig. Ik nummer de vingers een klein beetje anders, n.l. 1 t/m 5. Zie het voorbeeld voor 8x9 hieronder. In dit voorbeeld zeggen de Dajaks is 8 x 9 7 tientallen plus 2 x I Is 72. Bewijs dat dit altijd goed gaat, eerst met cijfer tjes: 8 x 9 (5 3) x (5 4) 5x5 5x3 5x4 3x4 5x5 5x(3 4) 3x4. Om nu alvast die tientallen erin te krijgen, zet ik ze er brutaal bij aan de rechterkant. Wat er daardoor rechts teveel is trek ik er rechts dade lijk weer af, n.l. tweemaal (3 4) x 5. Als volgt: 8x9 5x5 (3 4) x 10 3x4 (3 4) x 5. 3 4) tientallen 5x5 3 x5 5x4 3x4. (3 4) tientallen 5x5 5x4 3x5 3x4. (3 4) tientallen 5 x (5 4) 3 x (5 4) (3 4) tientallen (5 3) (5 4) en dus: 8x9 (3 4) tientallen 2 x 1 72. Inplaats van het nieuwe nummer 3 had je evengoed 1, 2, 4 of 5 kunnen nemen, en even zo rechts. Noem dat nieuwe nummer nu maar X (links) en Y (rechts) en vervang in het hele bewijs die 3 door X en die 4 door Y, en je hebt het algemene bewijs. Het bewijs is dus echt niet moeilijk. Maar waar ik nog niet achter ben dat is de vraag „Hoe hebben de Dajaks dit ontdekt?" Het doet mij veronderstellen dat volken als de Dajaks, die men meestal primitief noemt en ze daarmee van allerei ontzegt ,toch niet zo bij zonder primitief zijn. Zij hebben, als wij, in de grijze oudheid een geestelijke ontwikkeling gehad, die ook een wiskundig inzicht met zich bracht. Zijn er die over de wiskunde van deze Indonesische volken meer te vertellen weten? DR. C. A. VAN DEN BOSCH ijiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiNiiijn I Vraagt dan steeds naar Ketjap A I import met de rode dop met ons merk J 1 er op. U koopt dan betere Ketjap voor i minder geld. Importeur l'attka-Ka i vat Dr. Augustijnlaan 40, Rijswijk Z.H. llliilllliiiliiiiiilliliiilililiilllilililiiiiiiiliiiiililiiiiiiilllllllllllliilllliillililiillilliiilllllllllililiiillllllinililiiiir Met het s.s. Van den Bosch, hadden wij in april 1916 een nog al bewogen reis van Tand jong 'Priok langs Sumatra's Westkust naar Singapore. En daar ik vermoed dat vele uwer lezers wel eens met de K.P.M. gereisd hebben, zal dit verhaaltje hen vermoedelijk interesseren. Het spel begon na vertrek van Tandjong Priok. Wij hadden tot acht uur 's-avonds gewerkt en zouden eerst naar Padang gaan. Op ongeveer veertig mijl buiten de pieren zagen wij dat een Hollands oorlogsschip, een op het rif van het eiland Pajong gelopen schip belichtte. Naderbij- gekomen bleek dit het s.s. van Spilbergen te zijn. Direct werd de motorboot gevierd en de tweede stuurman vergezeld van een man of tien er naar toe gezonden, maar de verbinding was onmogelijk, er stond te veel zee. Dus moest gewacht worden tot daglicht, daarom werd eerst geankerd en liepen we de gehele nacht ankerwacht. Om vijf uur dertig werd nog eens geprobeerd, nu lukte het langszij te komen. Daarop werden twee trossen vastge maakt en ging ons schip voor twee ankers liggen. Inmiddels waren de s.s. Carpentier en de sleep boot Kraus aangekomen. Na de hele dag met z'n drieën te hebben ge trokken schoot 's-avonds het s.s. van Spilbergen los en daar wij juist in de lijn lagen en door onze twee ankers niet weg konden komen, liep Ze zeggen wat woon je ver weg wel een uur en nog een kwartier. Ja daar woon ik als je even verder doorloopt val je er vanaj. Maar ze worden niet wakker in een wijde witte wereld. Een blad papier waarop alles staat geschreven met zwarte runen de paaltjes en dode boompjes waar weinig sneeuw is en het papier niet goed wit staan de kleine lettertjes van het contract om het goed onduidelijk te maken wat staat daar nou precies. Langs de kronkelende hoge dijk knabbelt de wind aan je oren de lucht in je longen als een slok limonade die je te snel doorslikt. Ze wonen overal vlakbij en lezen alles in de krant tweedehands. J. M. BARNEVELD Hulpverlening ex-krijgsgevangenen en nagelaten betrekkingen Naar aanleiding van vragen die bij ons binnen komen op dit gebied, wijzen wij er onze lezers op, dat de bestemming van de gelden ten be drage van ca. 2.4 miljoen die nog resteerden na de uitkeringen aan de ex-krijgsgevangenen van de door Japan daarvoor beschikbaar ge stelde fondsen, is opgedragen aan een daartoe in het leven geroepen „Stichting tot hulpver lening aan gewezen krijgsgevangenen van Ja pan en hun nagelaten betrekkingen". Deze Stichting heeft haar Bureau gevestigd aan de Laan van Nieuw Oost Indië 23, Den Haag. In het Nibeg orgaan van 14 september 1962 is hierover geschreven. De Nibeg is ook te allen tijde bereid van voorlichting te dienen en bemiddeling te verlenen. Adres Secretariaat Nibeg. Nieuwe Prinsengracht 53, Amsterdam- C., Telefoon 94 71 47. Wendt U dus tot bovengenoemde Stichting of tot de Nibeg. dit schip precies op ons achterschip; de gehele tent in elkaar, alle lampen kapot, een deuk in de railing, maar niemand geraakt. Gooiden hierna de trossen los en vertrokken naar Pa dang. Daar wij lang betonijzer dwars over de luiken hadden, dat met veel omzichtigheid gelost moest worden, konden wij alweer direct met nachtwerken beginnen, hetgeen drie dagen duurde. De kuildekken werden vol met kolen voor Singapore gestouwd. Bij Melaboe de rede oplopende stootte het schip ergens op, dus moesten de kolen verwerkt worden om bij de peilkokers te kunnen komen, om te zien of het schip soms water maakte, hetgeen gelukkig niet het geval was. Te Tapatoean kwam bij het anker hieuwen door de een of andere fout, de ankerketting vast te zitten tussen de kaballaring en dek en konden we deze pas los krijgen door het gehele spil op te vijzelen. Door al deze moeilijkheden werd erg veel tijd verloren, reden waarom de Gezagvoerder zich op de volgende laadplaats, Sinabang, genoodzaakt voelde, zelf zich te gaan bemoeien met het overnemen van een lading hout. Met het gevolg, dat grote partijen in plaats van aan boord in het water terecht kwamen. Van hier vertrokken wij naar Sabang. Bij vertrek van deze plaats kwam er juist een zware bui opzetten met het gevolg, dat de tros van het s.s. Rondo, dat achter ons lag, in de schroef kwam en hebben wij met behulp van duikers negen uur liggen snijden om hem er weer uit te krijgen. Twee dagen later arriveerden wij in Penang. Wij lagen ongeveer een twee uur ten anker, toen uit het s.s. van der Parra, dat vlak voor ons lag, dikke rookwolken omhoogstegen en alras bleek, dat dit schip in brand stond. On middellijk gingen de Gezagvoerder en de eerste stuurman er heen om te helpen blussen. Zij kwamen vijf uur 's-middags zwart van de roet weer aan boord terug. In die tijd mocht met het oog op de oorlog na zes uur niet gewerkt worden, maar bij luik twee lag nog een prauw met rijst welke nog niet leeg was. Daarom ging de eerste stuurman met de Gezagvoerder samen die rijst even overhieuwen, met het ge volg dat je in het luik in een minimum van tijd tot je knieën in de rijst zakte. Bijna elke sling die overkwam scheurde, maar wij waren op tijd klaar. Vertrokken naar Singapore. Hier liepen 's-nachts de koelies die de kolen moesten lossen weg, hetgeen grote consternatie gaf, dus werd de eerste stuurman er op uit gezonden hen te zoeken, maar zonder resultaat. Het was dus begrijpelijk, dat wij door al deze gebeurtenissen een dag te laat waren op de dienstregeling en dat de afkorting K.P.M. Kom pas morgen, geen holle phrase was. A. SCHAKEL OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO O Minta ampoen. Beide telejoonnummers O O O O staan de hele dag roodgloeiendSpaar O O S O onze dames van de Administratie, ze x O hebben ook zonder telefoontjes de han- g O den meer dan vol. Doe uw vragen of 0 bestellingen (bijv. kalenders) uitslui- tend SCHRIFTELIJK. Dat bespaart 8 o o O veel kostbare tijd. Zult U eraan denkenO O O Bedankt voor de medewerking! O OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO 16

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1963 | | pagina 14