VAN HIER EN GUNDER Over iwisi en bezinning IN DIT NUMMER: 7e JAARGANG No. 13 Onafhankelijk Indisch Tijdschrift Prins Mauritslaan 36 - Den Haag Tel. 542.542/550.749 - Giro 6685 Telegramadres: TONGTONG DENHAAG ,,Bij de teraardebestelling van Prinses Wilhel mina waren volgens veel krantenberichten ook Indische Nederlanders in sarong en kabaai" aanwezig. Op de een of andere manier voel ik me toch niet lekker" met dat bericht en lof dat feit. Heeft Tong-Tong of Tjalie er een opinie over?" f. Florentius Zeker, maar ik aarzel die opinie uit te spreken. Ik weet op de eerste plaats niet of er Amboi- nezen of Indische Nederlanders aan de groeve stonden. De misvattingen hierover zijn bij Hollanders zó groot, dat een verkeerde bericht geving niet eens gevoeld zou worden als een blunder (wat zij in onze ogen per sé is) en afgedaan worden met een „nou ja... Als het Indische Nederlanders waren, Indo's dus (want ik geloof niet dat Totoks sarong/ kebaja zouden willen dragen), kan ik me de geste van hun zijde heel goed indenken: Koningin Wilhelmina heeft een aparte plaats in Indische harten gehad, niet als constitutio neel vorstin, maar als „absoluut" Koningin aan Wie de hoogste vorm van trouw en ver ering werd opgebracht. Het is deze trouw ge weest die zo enoim veel Indische slachtoffers heeft gebracht tijdens de Japanse bezetting en in de bersiapperiode. Maar wie zou dat hier kunnen peilen? Voor deze Trouw past een apart kleed, een Indisch kleed. Goed. Van het Hollandse standpunt bekeken wordt de geschiedenis m.i. een beetje wrang. Gewend als wij zijn geraakt aan ontkenning van In dische waarden (assimileer; vergeet; Tong- Tong is maar een heimwee-blaadje; het Land van Herkomst blijven eren pro-Soekarno zijn anti-Nederlands zijn; enz. enz. enz.) doet zo'n plotselinge „erkenning" van Indisch- zijn opeens aan als valse show, maskerade, poppekasterij. Zo de sleutel mocht liggen in het woord „historisch", m.a.w.: de historische trouw aan Oranje moet uitgebeeld worden, dan wordt de bijsmaak nóg wranger: Indië is voorbij en dood. Indischgasten zijn „doodverklaard", nu immers alles vernederlandst. In feite stonden dus doodverklaarden aan de groeve van een dode. Historisch klopt dat natuurlijk wel. Het lamme is dat ik mij als Indische Nederlander, Indo, of hoe je het ook noemen wilt, spring levend voel; bij lange na nog niet dood en Vaste rubrieken Van Hier en Gunder 4 Krembangan 8 Pentjak in de U.S.A9 Afleidingen van geografische plaats namen op Java 11 MYANA voor de vrouw 12-13 Navorser 14 Hobby News 15 Ting Ting's 20 Redactioneel Over een planter en een grobakpaard 5 Is Amerika beter dan Holland 7 American Tong-Tong 7 Eresaluut Dr. G. P. Rouffaer 6 Abonnees vertellen Bal Masqué 10 Een zeereis met hindernissen 16 Goena goena in de liefde 17 Reacties van abonnees Goeroe Bartjes bij de kannibaal'n 16 Het Indische sprookje van „marsepein" 19 overtuigd van de levend blijvende Indische waarden van de Nederlandse maatschappij. Er zo'n beetje bij moeten staan als een wassen pop van Madame Tussaud gaat me slecht af. Ik kan gewoon niet stil zitten. Het is net als met het KNIL, dat natuurlijk in de ogen van elk verlicht, humaan, ethisch, modern mens, een afschuwwekkend koloniaal leger was, een smet voor de mooiste Neder landse tradities. Maar ergens in een weggestopt hoekje mag een laatst Bronbeek bestaan en af en toe mogen de ouweheren er in hun histo rische pakje er wel eens uit komen. Nogmaals: in mijn ogen blijft dit stuitend, hypocritisch. Tussen twee haakjes: dit is niet de opinie van die vervelende dwarskijker Tjalie alleen. Ik heb verscheidene Hollandse vrienden die nooit in Indië waren, die er net zo over denken. Het betreuren dat zoveel schilderachtig en/of essentieel Indisch zo hardnekkig wordt begra ven. Met openlijke erkenning en aanmoediging zou Holland er zoveel op vooruit gaanMaar dat zijn geloof ik „ouwerwetse" vrienden. Met een geest uit de eeuwen dat Nederland niet alleen alle vervolgden voor geloof of politiek gastvrij opnam (Joden, Hugenoten, enz.) maar ze toestond zichzelf te zijn en veel van ze leerde. Het moderne Holland wil niets meer van vervolgden leren. Ook de Hongaren worden weggeassimileerd; komen alleen af en toe, bij een kranslegging b.v„ in nationaal pakje voor het voetlicht. Zo ook wij. Het zou anders kunnen, b.v. zoals in de U.S. gebeurt, waar over het hele land Chinese, Hongaarse, Italiaanse, Japanse, Poolse, enz. enz. clubs, kwartieren, bladen mogen bestaan en worden aangemoedigd, maar Amerika is nu eenmaal een ander land. Holland ontwikkelt zich langs andere lijnen en ik weet nog steeds niet welke. Daarom blijf ik met alle kritiek gereserveerd. Als er een toon van ressentiment in mijn woorden weerklinkt, be schouw ze als een „historische na-klank" en wind U niet op. Ontdaan van persoonlijke visies op deze sarong-en-kabaais bij een begrafenis, op perso nen, levend ot dood, horen wij getroffen te zijn door de dramatische symboliek van het geheel: hier werd de allure van een glorierijk era begraven. Want met Koningin Wilhelmina was Nederland een Wereldrijk, waarin de zon nooit onderging, met tientallen miljoenen onderdanen, met tientallen volken en talen (w.o. de sarong/kabaai). Nu zijn we ineengeschrompeld tot een klein volkje, dat schampert en vit en twist, spitsvon dig schuldzoekt en pompeus straft, niet in staat om constructief mee te werken aan de oplossing van grote problemen van deze tijd. Een reden te meer dus om uit te scheiden met tongtong en rustig het laatste hoekje om te gaan Neen, een reden te meer om met con stante herinnering aan internationale Neder landers van Jan van Linschoten af tot de Indi sche Nederlanders van vandaag toe die andere Nederlandse geest wakker te maken die er nog steeds is onder het woelige oppervlak van kleinburgerlijkheid en partijpolitiek. Zo het een belachelijke onderneming is, zij is evenzeer mogelijk als de tocht van het kleine karveeltje „De Liefde" naar het Verre Oosten of van het schuitje van Abel Tasman naar het Verre Oosten, en zeker eervoller dan het twisten voor vijf cent méér Drees-pensioen. Het ware beter dat wij bij de begrafenis van een Vorst niet alleen tranen wegninken en „Voor bij, voorbijsnikken, maar in de traditie van „Le Roi est mort, vive le Roihet geloof hervonden in een voortzetting van onze beste en mooiste eigenschappen. En die zijn werke lijk te groot om alleen in het kleine landje aan de Noordzee te worden weggeborgen. TJALIE ROBINSON ,,Nu Tong-Tong een N.V. geworden is, een zakeijke onderneming, zal het vroeger of later wel afgelopen zijn met het laatste restje idealisme". W. v. d. Steen Om twee redenen niet: 1. Publiciteits-onder- nemingen zijn altijd te weinig profitabel om er echt lekker een goudmijntje van te maken. Tong-Tong zal altijd eerder tekort dan teveel hebben. Dus zal het zakelijke deel van dit werk altijd alleen ondergeschikt en dienbaar zijn. Net zoals bij een recreatie-centrum of biblio theek de exploitatie ondergeschikt blijft aan het doel: het uitdragen van kennis, bezieling, vorming. En 2. Het bestaan van Tong-Tong is niet gebaseerd op droom-idealisme of han del, maar op levende behoeften en verlangens, duizendmaal sterker dan de zakelijke exploita tie. Let op mijn woorden: het lezersaantal zal blijven groeien; het arbeids en interesseterrein zal blijven groeien ook buiten de N.V.; de daadwerkelijke steun en financiële steun zal ongevraagd blijven bestaan en toenemen. Het bewijs leverde Uzelf. Waarom betaalde U teveel? Ondanks het feit dat U misschien weifelmoedig bent of te veel luisterde naar pessimisten Omdat Uzelf uw eigen extra- bijdrage leverde voor het voortbestaan. Zo zullen er duizenden zijn. Stem en bestaan van Tong-Tong zijn niet van mij, niet van de N.V., maar van LU En U staat niet alleen. TR. Verschijnt: de 15de en 30ste van elke maand Prijs: per nummer: 0.50 per kwartaal 2,50 per halfjaar 5. per jaar 10. Betaling geschiedt altijd VOORUIT ABONNEMENTEN BUITENLAND per jaar, per zeepost 15. Agente voor Canada: Mevr, E. le Sueur- Zimmer, 1 Richview Side Road, RR 1 Islington, Ontario, Canada. „THE AMERICAN TONG-TONG", Zelfstandige Editie voor de V.S., Mana ger: Roy J. Steevensz, Editor: Lilian Ducelle. Offices: 5430 Pioneer Blvd., WHITTIER, Cal. Phone 692-9632. Month 1, Half year 5, Year 10. Uitgave GAMBIR Uitgeverij voor Oost en West Onder redactie van TJALIE ROBINSON i Zoekt op basis van de nuttige ervarin- I gen in de Gordel van Smaragd nieuwe I interessen in Nederland te wekken voor de Tropengordel 4

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1963 | | pagina 2