VRIJDAG 8 MAART Showavond s£:X GOEIE OUWE JOHAN viert Tong-Tong zijn eerste lustrum Eenjpraatje over KPM-schepen met dansen na IN DE HAAGSE DIERENTUIN In het Kerstnummer van T.T. komt op pag. 9 een foto voor van de Piek van Ternate; ter rede ligt een K.P.M.-stomer, waarvan bij het onderschrift staat aangegeven: „Misschien was het de „Bontekoe" of de „Van Spilbergen", enz.". Welnu deze veronderstelling moet onjuist wor den geacht en wel om de volgende redenen. Het afgebeelde schip is een z.g. „gladdek schip", d.w.z. er zijn op het bovenste dek (overspannen door zonnetenten) geen z.g. „bovenbouwen". Op de foto is duidelijk te zien dat dit niet het geval is, integendeel ziet men het z.g. „kuildek" met open huidgedeelte onder andere juist onder de brug. Het afgebeelde schip heeft 3 ruimen. Zowel de „Bontekoe" als de „Van Spilbergen" waren schepen met 4 ruimen. De masten hebben een grote helling achterover. „Bontekoe" en „Van Spilbergen" hadden min of meer z.g. „paal- masten" (met zeer weinig helling achterover). Het afgebeelde schip heeft zijn le klasse passagiersdek achteruit, de genoemde schepen in de midscheeps. Zij hadden bovendien een forsere schoorsteen. Het schip van de foto heeft een opgerold „kluiverzeil" aan het fokkestag; bedoelde schepen voeren dat klui verzeil niet meer. Men gebruikte destijds de „kluiver" als men het schip moest rondma- nouvreren in een beperkte ruimte, zoals bijv. de baai van Banda. Welk schip van de K.P.M. van destijds het wel is geweest? Ik vermoed het type „Maetsuycker", „Van Diemen", „Both" of „Carpentier". Temeer acht ik dit zeer goed mogelijk, omdat dit zeer oude type inderdaad een stuurmanshut onder de brug had. Wat bovendien ook verwondert is dat op de foto deze oude K.P.M.-stomer lijkt te zijn wit geschilderd. U zult weten, dat voorheen alle K.P.M.-schepen zwart geschilderd waren, met een witte huidstrook aan de bovenzijde. Geheel wit waren destijds de schepen welke de z.g. „sneldiensen" bevoeren: de grote sneldienst van Soerabaja-Java-Noordkust-Singapore-Bela- wan Deli v.v. en de kleine sneldienst Makas- sar-Java-Noordkust-Palembang v.v. Naderhand werden ook de schepen die op Australië voeren wit geschilderd, aanvankelijk de „Hout man" en de „Tasman" en naderhand de „Nieuw-Holland" en „Nieuw-Zeeland". In mijn tijd waren alle G.M. (Gouvernements marine) stomers wit geschilderd, vandaar de naarn ..Kapal Poetih". Het interesseert me zeer voor welke uitzonderlijke gebeurtenis dit model oud-K.P.M-schip wit zou zijn geschil derd. In mijn K.P.M.-tijd (1906-1910) ben ik meerdere malen als stuurman a/b van het s.s. „De Klerk" en s.s. „Mossel" te Ternate ge weest. Mogelijk weten andere lezers er meer van. Doch dan moeten zij wel circa 75 jaar oud zijn, willen zij met enige kennis van zaken een oordeel c.q. ander oordeel over de onder havige foto kunnen hebben. A. v. d. BOON Het lijkt wel een zoekplaatje, ja? Ajo, wie weet er meer van te vertellen? Ook andere verhalen over leuke of interessante belevenissen op K.P.M.-schepen (dus niet zo zeer technische bijzonderheden) zijn altijd welkom. De K.P.M. was zeer populair in de archipel en praktisch iedereen heeft minstens één reis per K.P.M.- stomer gemaakt. Daar moet toch wat over te vertellen zijn. Doet uw best! RED. Links Beeld uit luxueuze tijden: het beroemde Captainsdinner, waarbij in onafzienbare rij de hofmeesters k wanten aandragen met de heerlijkste heerlijkheden, door de kok ,n ztjn dometn 1 getoVerd! Oei, hoeveel kilo kwam V gedurende de rets aan? Rechts: Met gespannen aandacht geheel in zijn werk opgaand zorgt deze Monesi^ i* zijn Deze maand is dan het lot van de Johan van Oldenbarnevelt beslist. Zij is door de Stoom- vaart Mij. Nederland uit de vaart genomen. Aan haar glorierijke loopbaan als een van Nederlands trotse Zeekastelen is een eind ge komen... Velen zullen dit met weemoed hebben vernomen. Want hoevelen van ons hebben niet aan boord van dit sfeervolle schip de overtocht van en naar Indië gemaakt? En kan Tong-Tong dit feit zo maar voorbij laten gaan zonder enige woorden aan haar te wijden? Wij willen onze hormat brengen aan deze representante van een glorierijk tijdperk. In haar vinden we onze eigen geschiedenis terug. Van de onbezorgde en vrolijke tijden van wel eer, gevolgd door bange oorlogsdagen, waarin zij als troepentransportschip haar bijdrage le verde aan de geallieerde oorlogvoering. Daarna bracht zij de Nederlandse militairen naar Indië en in omgekeerde richting de vele repatrianten naar het moederland. Tenslotte werd zij om gebouwd tot emigrantenschip en bracht zij velen „Op het „stille tra ject" tussen Sydney en Soerabaja kregen alle douche-gordijnen ren grote wasbeurt We trokken er onze klètèks bij aan" schrijft „ex-hofmees- teres" mevrouw A. S. B. Waller-Philippi, die aan de v. O. de allerbeste herinne ringen heeft. („Trou wens, mijn man leer de ik ook daar ken nen" naar een nieuw vaderland. En nu zou haar dan slechts het einde wachten onder de vernietigende slopershanden. Maar dit wrede lot is haar voorlopig nog bespaard. Zij zal nu als Griekse herdoopt worden en de naam Lakonia gaan dragen om dan vrolijke cruise-vaarders te herbergen. In de „grote pers" is aan de geschiedenis van onze J. v. O. grote aandacht gewijd en vele artikelen getuigen van de bewondering en de grote genegenheid die voor dit schip wordt gekoesterd. Maar Tong-Tong wil toch nog enkele aparte woordjes spreken. En een paar foto tjes plaat sen die abonnees ons toezonden. Goeie Ouwe Johan, moge de Toekomst je nog een hele lange tijd sparen vcor de slopers handen. Tong-Tong wenst je een behouden en plezierige vaart na je naamsverandering! En misschien maken we eens nog met jou een gezellige Cruise naar de Canarische Eilanden... W .v. M. -r Txn Ti i A /^pr T Van 8 uur 's avonds tot 2 uur 's nachts 17 I

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1963 | | pagina 17