VAN HIER EN GUNDER C=4'(s: Amerika en Indië S^Cijk uit naar de volgende ong ong dat io een extra-dik luOtrum nummer! 7e JAARGANG No. 15 Onafhankelijk Indisch Tijdschrift Prins Mauritslaan 36 - Den Haag Tel. 542.542/550.749 - Giro 6685 Telegramadres: TONGTONG DENHAAG „Merkwaardig'. Tjalie zegt geen woord meer over Amerika. Is hij eindelijk wijzer geworden of durft hij discussies niet meer aan?" W. Benjamins Misschien beide. Wijs zijn houdt niet automa tisch in dat men elke discussie aanvaardt. Maar als B. met „wijzer" bedoelt dat ik Amerika heb leren kennen als slechter dan een jaar geleden, heeft hij het mis. Hetgeen niet auto matisch inhoudt dat ik dus zoveel van Amerika houd dat ik Amerikaan-zijn het mooiste op aarde vind. (Ja, een typische westerse karak tereigenschap is iemand te forceren in één van twee uitersten. Het is zo makkelijk weetje. En daarom ook zo stom!). Ik heb echter inderdaad geleerd voorzichtig te zijn met een aantal opinies, omdat het wemelt van de mensen, die bereid zijn Lieve Heers beestjes neer te knallen met een caliber 12. Nochtans deze (voorlopige) opinie: Amerika is eigenlijk ook een kolonie, net als Indië, met dit verschil dat Amerika onafhan kelijk geworden is, en Indië altijd een winge west is gebleven. Maar wat het leven van de mensen in Amerika en in het oude Indië betreft zijn er massa's overeenkomsten, ook inzake de beoordeling ervan door Europa (Nederland). Vaste rubrieken Van Hier en Gunder MYANA voor de vrouw Dongèngan van Si-Klaas Hobby News Indo's in den Vreemde Ting Ting's 12 en 13 14 16 19 22 Redactioneel Kleur ontkennen Kleine Boeng I Het Gebed Wat zijn Indische Nederlanders Historisch bijgeloof Goeie ouwe Johan Eresaluut Jan Dinger In memoriam John Hardjono Reacties van abonnees Soerabaja 3 5 6 9 9 17 18 Abonnees vertellen De stilte van het niets7 De wonderdokter8 Baanbreker en indrukken 10 Toewan Ketek11 Menado14 Van Toen Vroeger15 Ontmoeting met meneer Kolle 16 Een praatje over K.P.M.-schepen 17 Het toegevouwen papiertje19 Waar Amerikanen en Indischgasten eindeloos worden gekritiseerd, afgekamd en veroordeeld, is er namelijk meestal alleen maar sprake van afgunst. Een geïrriteerd zijn dat „het wegge lopen broertje" in veel opzichten gelukkiger, welvarender en knapper is geworden. Een man als Winston Churchill heeft dit zelden onder stoelen of banken gestoken. En Angus Wilson schrijft (in „Anglo-Saxon Attitudes") o.m.: Anti-Americanism is an impotent envy which does nothing but disgrace the speaker. Hear a group of rich, beleaguered French or Italian or Spanish (or Dutch - T.R.) describing the necessity of a civilized Europe where Ame rican barbarism cannot interfere. There are few more nauseating sounds in the modern world". Ik lees in de laatste tijd veel Amerikaanse geschiedenis en weet hoe dit volk ontstaan is uit mensen, die in Europa vervolgd, verjaagd, verhongerd werden in eindeloze kleinzielige oorlogjes en politieke en religieuze ruzies. Hoe ze hier in Amerika de verschrikkelijkste ont beringen leden en zeker (niet minder dan in Europa) veel kwaads deden, maar onafwijsbaar veel goeds. Zich ontwikkelden tot een vrije, moedige ondernemende natie, die veel goeds over de gehele wereld gebracht heeft. Zijn wij de telefoon, het elektrisch licht, de naaima chine, enz. enz. vergeten? Tweemaal heeft in een wereldoorlog Amerika de zijde gekozen van een bedreigd Europa. Miljarden dollars zijn besteed aan herstel-plannen. In heel Euro pa, dus ook Nederland, worden veel Ameri kaanse ideeën en gewoonten nageaapt, omdat zij nuttig, voordelig en progressief zijn, maar er is alleen maar zure spot en kritiek. Precies zoals er tegenover de Indischman altijd veel gekankerd en gekleineerd is, terwijl geen volksgroep zóveel gedaan heeft voor de groei en welvaart van Nederland als dat handjevol „kolonialen" in de Oost. De wijze waarop de laatste 300.000 Indischgasten buiten het pu blieke leven en de publieke waardering ge houden worden, is gewoon stuitend en heeft niets te maken met de oude Hollandse opvat tingen van eerlijkheid. Ik betreur dit alles zeer, niet omdat ik deze houding zo slecht vind, maar omdat wij er zo bekrompen en achterlijk door blijven. Ik zie ook wel in dat dit „in de beste families" voor komt: in een gezin zijn vijf adiks vlijtig en huiselijk en braaf. En bereiken wat. Eén adik wil niet leren en loopt weg (de bandiet!) en hij brengt het het verst van allemaal. Dat zet helaas altijd kwaad bloed. Ik weet heel goed aan welk eind van de touwtrekkerij ik in de publieke mening sta: het kortste. Kom maar weer op met alle aanvallen! Maar wees blij dat er nog een suffert is om mee touw te trekken. Als ik ook aan de andere kant ging staan, wat een saai leven zou het zijn! T.R. En als er nog iemand mocht zijn, die beweert dat de vergelijking van Tjalie met een Lieve Heersbeestje belachelijk is, en dat hij eigenlijk een gemene spin is, okay-okay, have it your way. Maar bedenk: dan nóg is het hanteren van een cal. 12 dwaas! En bovendien „die enige spinnekoppen" zijn volkomen ongevaar lijk en alleen maar nuttig! BI] DE VOORPLAAT: Wegbrengers van Mekka-gangers aan het strand van Lombok. Kan je je indenken dat die „domme" Amat en Parlo, als ze driekwart van hun leven in de desa gezeten hebben en met harde arbeid op 't land of in hun waroeng genoeg verdiend hebben, driekwart van hun vermogen opofferen aan een bedevaart naar Mekka? Hun bilikken huisje en pantjoeran en schamele langgar verlaten om op een grote Europese stoomboot te stappen, dat hun over zeven zeeën voert naar een volmaakt vreemd land in een verre woestijn, waar ze hun zeven rond gangen maken om een vreemde steen? Welk een geloof moeten deze mensen hebben! En welk een kollosaal verschil is er tussen hun reis en ons verlofreisje naar Cannes of Pigalle. Zonder HBS, Mulo of zelfs maar LS en zonder kennis van vreemde talen van de oeroude oedik opeens in de wijde wereld. Welk een enorme opvoedende waarde heeft deze reis voor duizenden gehad. En welke opvoedende waarden moet een geloof hebben dat van eenvoudige mensen déze inzet vragen kan. Wat hebben we je slecht gekend en slecht begrepen, goede Mohammedaan. En op welke wonderlijke manier vinden we in jou opeens „trouw, branie en ondernemend" terug! TJALIE ROBINSON Foto uit: „Tanah Air Kita". Verschijnt: de 15de en 30ste van elke maand Prijs: per nummer: 0.50 per kwartaal 2.50 per halfjaar 5. per jaar 10. Betaling geschiedt altijd VOORUIT ABONNEMENTEN BUITENLAND (per jaar): Australië: p. luchtpost: 43.-; p. zeepost: 15.- Nieuw-Zeeland, Zd. Afrika, Brazilië: p. luchtpost: 33.-; p. zeepost: 15.- Nieuw-Guinea, Canada: p. luchtpost: 27.-; p. zeepost: 15.- Suriname, Antillen: p. luchtpost: 21.-; p. zeepost: 15.- West-Europese landen: p. luchtpost: 15.- Agente voor Canada: Mevr. E. Ie Sueur- Zimmer, 1 Richview Side Road, RR 1 Islington, Ontario, Canada. „THE AMERICAN TONG-TONG", Zelfstandige Editie voor de V.S., Mana ger: Roy J. Steevensz, Editor: Lilian Ducelle. Offices: 5430 Pioneer Blvd., WHITTIER, Cal. Phone 692-9632. Month 1, Half year 5, Year 10. Uitgave GAMBIR Onder redactie van TJALIE ROBINSON Zoekt op basis van de nuttige ervarin gen in de Gordel van Smaragd nieuwe interessen in Nederland te wekken voor de Tropengordel

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1963 | | pagina 2