Salat (hei gebed) V._J De biddende mens Het gebed neemt een belangrijke plaats in het leven van een Moslim in. Eigenlijk moet een Moslim voortdurend in gebed blijven, door zich te realiseren, dat hij voor een hoger doel is geschapen dan eten, drinken en voortplanten of rijkdommen verzamelen om alle genietingen van dit leven deelachtig te worden. De Islam leert dat het doel van ons leven hier op aarde is, dat wij onophoudelijk blijven zoeken naar de Schepper om zodoende ons met Hem te verenigen. Maar dit wil niet zeggen, dat de mens zich geheel behoeft te onthouden van hetgeen God hem gegeven heeft. De Islam laat niet toe dat de mens de wereld ontvlucht om zijn levens doel te bereiken. Hij regelt het leven van de mens zo, dat de mens, vertoevende in de wereld, toch zijn God kan bereiken. Indien hij de voorschriften van de Islam juist nakomt, kunnen zijn eten, drinken en andere handelin gen als een gebed worden. Om dit te benaderen, heeft de Islam vijf gebe den voorgeschreven die op vastgestelde tijden, gezamenlijk of individueel, in de Moskee of ter plaatse waar men zich ook bevindt, worden verricht. Vijfmaal daags worden de gelovigen vanuit een minaret opgeroepen om zich vrij te maken voor gebed. Deze oproep (Azaan) luidt aldus: Allaho Akbar, Allaho Akbar, Allabo Akbar, Allaho Akbar; Asjhado an la ilaha ilallah Asjhado an la ilaha illallah; Asjhado anna Mohammadar-Rasoelollah Asjhado anna Mohammadar-Rasoelollah; Hajja alassalah. Hajja alassalab: Hajja alalfalah; Hajja alalfalah; Allaho Akbar. Allaho Akbar; La ilaha illallah. (Allah is groot. Allah is groot; Allah is groot, Allah is groot. Ik getuig, dat er geen God is buiten AHah, Ik getuig, dat er geen God is buiten Allah. Ik getuig, dat Mohammad Allahs Gezant is, li getuig, dat Mohammad Allahs Gezant is. Komt tot het gebed, wederom zeg ik komt tot het gebed. Komt tot uw overwinning, komt tot uw overwinning. Allah is groot. Allah is groot; Er is niemand waardig aanbeden te worden, dan Allah.) Deze woorden komen uit het hart en dringen door in het hart. Men maakt zich vrij en bereidt zich voor om even alles te vergeten, wat onderdrukt of opwekt, teneinde rust en vrede te zoeken in het gedenken aan God, buiten wie er geen rust of vrede is. WOEDHOE Voordat men het gebed verricht, moet men zijn handen wassen, mond spoelen, neus schoonmaken, armen wassen tot aan de elle bogen, met natte hand over het haar strijken en rondom en binnen de oren en uiteindelijk zijn voeten tot aan de enkels. Deze handeling heet woedhoe. Deze wassing heeft een kalmerende uitwerking en leidt de mens af van zijn wereldse aange legenheden. Bovendien heeft ze ook een sym bolische betekenis. Men wast die delen, die in het algemeen deelnemen aan de werkzaam heden, die de mens gedurende het dagelijks leven doet. En door de uiterlijke wassing geeft men blijk, dat men bezig is zich innerlijk te reinigen. Het is een soort berouw, dat men toont, voor God. Ware dit niet het geval, dan zou het wassen niet veel betekenis hebben. De Heilige Profeet zeide: ,,De laatste druppel water wist de fouten van de gelovige uit Als men ziek is of geen water vindt, kan men volstaan met symbolische handelingen. Dit doet men door de handen over stof heen te wrijven en deze daarna over het gezicht te strijken. Dit toont eveneens aan, dat woedhoe meer bedoeld is om ons de diepere zin van deze handeling te leren, dan alleen reiniging van ledematen. GEBED Nu begeeft men zich naar de Moskee of ge bedsruimte. Bij het binnentreden zegt men: „Allahomma-aftahli Abwaba Rahmatika" („Al lah, open voor mij de poort van Uw Barmhar tigheid"). Dus de gelovige gaat naar de moskee en ver richt zijn gebeden niet uit angst of om hierdoor iets te verkrijgen, doch alleen om in Gods Barmhartigheid te worden opgenomen. Als men de gebedsruimte binnen treedt groet men de aanwezigen met de volgende woorden: Assalamo Alaikom wa Rahamatollahi wa Barakatohoe" Moge vrede, Allahs Barmhartigheid en Zijn zegeningen op U rusten). De aanwezigen groeten terug met dezelfde woorden. Als er nog tijd is gaat men enkele minuten alleen bidden. Want de Profeet van Allah deed dit ook. VERSCHILLENDE HOUDINGEN Ieder gebed bestaat uit verschillende eenheden, die men Raka'at noemt. Ieder Raka'at bestaat uit verschillende houdingen, die gepaard gaan met vaste gebeden. Men mag ook in zichzelf bidden zoveel men wil. De vaste gebeden zijn in het Arabisch en worden door de gelovigen van buiten geleerd. Maar alleen woorden her halen kan ons niet helpen. Men moet zich de tekst zo eigen maken, dat de biddende de woorden opzegt als het ware uit de diepte van zijn hart. Als men dit niet doen kan, dan is het gebed onvolmaakt. Mensen, die geen Arabisch kennen, kunnen de gebeden precies zo voelen als iemand die het Arabisch wel kent. EERSTE HOUDING Nijjat: men staat rechtop, alsof men in de hou ding staat voor een hogere autoriteit, en zegt de volgende woorden: Inni Wadjahto Wadjehjali llazie fataras- samawaati wal ard haniejan wama ana minal mosjrikien. Ik wend mijn aangezicht in oprechtheid tot Hem, Die de hemelen en de aarde heejt geschapen, terwijl ik niet tot de afgodendienaars behoor. D.w.z. dat men alleen ter wille van God, om Hem te vinden, zijn gebeden verricht en niet voor andere doeeinden, ook niet om zichzelf te bevredigen. Er is niets en niemand, die het voorwerp van verlangen en aanbidding kan zijn dan Hij, die ons in het leven heeft geroe pen. Dan zegt men spontaan: „Allaho akbar, Allah is groot". (Lees verder volgende pag.) Dit artikel over hel Mohamedaanse gebed namen wij over uit het Neder lands Islamitisch Maandblad A/-Farii/ op de eerste plaats omdat ons uit Indië de biddende Mohammedaan ,,een goede oude bekende" is. Hoe vaak hebben wij biddende mensen gezien in de misigil, de langgar, maar ook op open velden, aan de kant van de kali, enz. Dit zonder enige schaamte" (de Chris ten bidt doorgaans in afzondering) spreken met God heeft toch altijd enige indruk op ons gemaakt, maar velen van ons hebben nooit de moeite genomen iets meer te weten van het geloof van de tientallen miljoenen Mohamedanen met wie we toch dagelijks in vriend schap en broederschap omgingen. En het is toch merkwaardig ook dat we zelfs op wetenschappelijke gronden geen belangstelling hebben voor die merk waardige religie, die eens als een ge weldige stormvloed de wereld veroverde van Weenen en Poitiers in het Westen tot Timor in het Oosten en sindsdien de gang der beschavingen op vele wij zen enorm heeft beïnvloed. Velen zien nog steeds niet in dat de onafhankelijk geworden Mohamedaan se staten niet zo licht te vangen zijn onder het hoedje van de alleenzaligma kende democratische of communistische ideologieën, omdat de religie een té sterke greep heeft op de Islamitische mens en maatschappij. Hoe zeer missen we in de internationale politiek nu mensen als Snouck Hurgronje! Het wonderlijke van alles is, dat al de verschuivende en botsende wereld machten in het Oosten hun kern vinden in een eenvoudig verschijnsel"de biddende mens. Wat het is deze bidden de Islamiet, met zijn vaste en onom- werphare religieuze gewoonten en wet ten, hij zij hoog of laag. die de goede basis vormt van de Islamitische maat schappij. Die Allah prijst als de zon opkomt en Allah prijst als de zon on dergaat. Elke dag. Slordige Christenen kunnen nog heel wat leren van ernstige Mohamedanen. Daarom dus dit artikel in Tong-Tong. Ook al omdat in elke desa naast het gardoe-huisje met zijn tong-tong de misigit met zijn gebedstrom zo'n be langrijke rol speelde. En ook al zijn wij Christenen, zouden wij „de broeder van de tong-tong" niet willen kennen? T. R. 6

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1963 | | pagina 6