HOUTRUST tS Het offer der vissers a-pMaRMaIA Aniför :°i£aip Het offer wordt zachtjes aan de golven toevertrouwd. Een sedekah laoei" Bijgelovigheid is het niets-zeggende, getnakke- lijke woordwaarmede grove geesten schimpen op de allerfijnste ontroeringen} zieningen en begaafdheden der menselijke ziel. Louis Couperus 1863-1923 Een sedekah is een vrijwillige liefdesgave, een offer, ook wel eens in de vorm van een godsdienstige maaltijd. Het woord is afkomstig van het Arabische woord „sadakah". Java's noordkust wordt bewoond door een nijver vissersvolk, een volk dat deels geheel van de zee-visserij leeft en voor een ander deel naast deze visserij ook nog de landbouw beoefent. Deze laatste groep vindt men voornamelijk tussen Sema- rang en Cheribon. Dit gemengde bedrijf is vermoedelijk ook oorzaak, dat men onder de vissers aan Java's noordkust niet zulke stoute zeevaarders aantreft als bijv. op Madoera, waar de dikwijls wrakke prauwen zich dagen ver van de kust wagen. De Javanen verkiezen de meer veilige regionen dicht onder Java's noordkust. Hun dessa's liggen meestal aan de mondingen der rivieren, waar hun grote prauwen, die te zwaar zijn om op het strand te worden getrokken, een veilige haven vinden. Het is feest bij de vissers van Poelolampes. Het jaarlijkse offer aan de zee zal worden ge bracht als dank voor de goede vangsten van het afgelopen jaar. Op deze dag zal het dankoffer, in de vorm van een karbouwenkop, aan de baren worden toe vertrouwd en dus gaat het er te Poelolampes levendig toe. De vissers en hun vrouwen heb ben zich in hun beste plunje gestoken. De aanwezige prauwen delen in de feestdos. Sier lijk zijn zij opgetuigd met jonge klapperblade ren, terwijl de rappe handen van een stel kleu ters van de naburige dessa-school Poelogading kleurige papieren guirlandes hebben aange bracht in de grauwe tuigage der verweerde scheepjes. Voor de vissers van Poelolampes zal het de dag der dagen zijn. Het is een gehucht vlak aan het strand gelegen, en dankt aan deze ligging, dat vele gasten o.a. hogere ambtenaren, anders bevreesd voor de bijna on begaanbare modderweg welke de vissersdorpen gewoonlijk met de meer geciviliseerde streken verbinden, het vissersfeest komen bijwonen. De veilingloods, evenals het huis van de be heerder, is eveneens versierd en in het eerste gebouw zal de slamatan worden gehouden, die de vissers zullen geven. Als attentie aan de gasten zijn uit het naburige Sawodjadjar een viertal grote prauwen komen aanzeilen, om de toeschouwers en gasten straks gelegenheid te geven de plechtigheid van nabij bij te wonen. Klokke acht gaat er een beweging door de samengeschoo'de menigte. Door vlaggetjes ge waarschuwd, kondigt een mokerslag het ver schijnen van de genodigden aan, waarbij zich ook bevinden de hogere ambtenaren van het Binnenlands Bestuur, met hun gasten. Een lange reeks van auto's komt steeds dichterbij en de onder een afdak geplaatste gamelan begint met een frenetiek welkom: de kebo giro. Er heerst vreugde in Poelolampes Na de begroeting der gasten en genodigden kondigt een tweede mokerslag aan, dat het in een kleurig papieren tentje geplaatste offer, omstuwd door honderden, muziek en baro ngans*), van uit de veilingloods naar de snel varende prauw wordt gebracht. De gasten hebben zich intussen ingescheept, en op een gegeven teken schiet de zeer fraai versierde prauw met het offer vooruit. Een luid gejuich weerklinkt en onder een heidens kabaal, zeilt de zeker wel 90 prauwen sterke vloot de eerste prauw achterna. De zee is kalm en er waait een zachte land wind en zo glijden ze een heel eind de Java Zee in, totdat de djoeragan van de prauw met het offer aan boord, het zeil strijkt wat door alle andere boten wordt gevolgd. Dan heft de lebé**) een bidzang aan, waarop de anderen telkens invallen. Hij smeekt de gunst van de Allerhoogste af voor de vissers van Poelolampes. Het huisje, dat de karbouwenkop bevat, wordt dan zachtjes aan de golven toevertrouwd. Onder het geknal van vuurwerk, dat aan boord van verschillende prauwen wordt afgestoken, wordt het huisje met het offer verder zeewaarts gestuwd. De kring van prauwen opent zich om het offer door te laten. Langzaam drijft nu het dankoffer onder een doodse stilte verder zeewaarts. Het offer is gebracht en de zee heeft het goedgunstig aan vaard, de sedekah laoet is beëindigd. Na de selamatan, waaraan ook de genodigden deelnemen, komen nog volksspelen voor de kinderen; de gamelang speelt voortdurend', er is veel gelach en jool. Er is feest en blijheid in Poelolampes! J. C. H. harongan reuzenpoppen, die bij feesten al dansende worden rondgeleid. lebé ambtstitel van de z.g. „dorpsgees telijke'', ook al kent de Islam deze priester niet. Ook wel zeer vrome mandie zijn godsdienst plichten zeer nauwgezet nakomt. AP, R R RA*IL ARimr RAWt MALA RMALA MALA AL RMA ARMALA ARMALAM SARMALANJP SARMALA RMALAM RMALAM RMALAM RMALAMP MALAMPA LAMi l%ip P A ALA ALAM ALAM LAÜ DEZE FAMILIE IS NU AL VÖL VAN DE pasan. malum OP 28, 29 EN 30 JUNI IN li

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1963 | | pagina 11