iSandra ^eemer°
MUSIC MAKES ME
Het is al donker in St. Michielsgestel. Ze werken in de tuin, de jongen en het
meisje, leggen een perkje aan naast de schuur. Met de volle overgave van kinderen.
Twee gezonde levenslustige Indische anaks, zoals je die bij honderden overal in
Holland aantreft. Planten worden in de grond gezet, witte stenen stellen rotspartij
tjes voor. „Dat is een aardbei", verklaart de tienjarige Franky Reemer kennelijk
twijfelend aan mijn botanische kennis. „En deze noemen ze hier snuf feitjes zegt
zijn zusje Sandra wijzend op een anjer, „want ze ruiken zo lekker. Die daar is een
herfstaster en kijk, hieraan komen een heleboel kleine gele bloempjes, ze heten
gele sterretjes". „Duizenden sterren", zeg ik. Ze lacht. Het is de titel van één van
haar meest bekende liedjes.
Behalve Sandra en Franky Reemer
zullen tijdens de drie PASAR-MA-
LAM-dagen voor U optreden: Indra
Kamadjojo, The Candy Kids, The Blue
Diamonds, Het Krontjongorkest „Lief
Java" o.l.v. Goh Dumas, Huug Sachs,
The Beavers, The Rorita's, The Kront
jong Serenaders, e.a.
Op vrijdag- en zaterdagavond DAN
SEN in de Rotonde op muziek van:
THE HOT JUMPERS en THE DRIF-
TIN' STEELERS.
HOUTRUST
28, 29 en 30 juni
Als je haar zo bezig ziet, zou je niet zeggen
dat ze al de nodige gramofoonplaten op haar
naam heeft staan. Het zangeresje dat in 1961
de grote verrassing was in de Nederlandse
muziekwereld. Sandra Reemer vindt het fijn
overal te kunnen optreden, maar ze is er
zeker niet van onderste boven en de populari
teit en het applaus gaan feitelijk langs haar
heen. Daarvoor is ze teveel nog een echt kind.
Dat kan je overigens rustig aan haar ouders
overlaten. Vader F. (Frans) J. Reemer is
bovendien nauw betrokken bij de vocale suc
cessen van zijn dochtertje. Het begon in I960
op 17 oktober. Op die dag werd Sandra tien
jaar en vader Frans gaf haar een gitaar cadeau.
Die had hij zelf gebouwd en toen hij toch
bezig was, maakte hij meteen ook een mando
line. Als klein kind zong Sandra al heel leuk
en haar vader wilde die aanleg nog wat ont
wikkelen. Hij zal wel niet vermoed hebben
dat zijn verjaarscadeau zulke grote gevolgen
zou hebben. Hij leerde Sandra gitaar spelen,
maar vooral Franky, die moest zijn zusje be
geleiden. Onder leiding van Frans vormden de
kinderen een aardig duo. In februari 1961
waren we zover, dat ze een kansje konden
wagen op een songfestival. Ze eindigden met
„Rockin' Billy" op de dertiende plaats. Pa
vond het resultaat maar matig en gooide er
een schepje bovenop. Het eerstvolgende song
festival werd een succes en daarna traden
Sandra en Franky in zeker wel twintig festivals
op. Ze wonnen een flink aantal bekers die in
de huiskamer op de boekenkast prijken. San
dra's zangtalent bleef ook bij de gramofoon-
platenindustrie niet onopgemerkt. In mei 1962
maakte ze een auditie bij Philips, waaruit
direct de eerste gramofoonplaat resulteerde:
Al-di-la en Duizenden Sterren.
De minnaars van de lichte muze keken ver
baasd en vertederd op. Een meisje van 12 jaar
Foto: Philips
Sandra en Franky Reemer met de door hun
vader gemaakte gitaar.
en zo'n volwassen stemEen volwassen stem
geluid inderdaad met de juiste buigingen en
uitgekiende figuraties; haar vader heeft alle
eer van zijn werk. Voor mijn gevoel is het
uitsluitend het knappe technische gebruik van
de stem dat bewondering afdwingt, maar
vooral de combinatie met de toch kinderlijke
presentatie die zo veel mensen ontroert. Spoe
dig werd de tweede plaat opgenomen: Stille
Nacht en Gloria in excelsis Deo, gevolgd door
een e.p.-tje met Maleise liederen Kopi Susu,
Stamhui Bunga Mawar, Nona-nona zaman
sekarang en Kapal Lad ju. De plaat sloeg vooral
in Malakka, Singapore en Indonesië in. Zelfs
Japan toonde grote belangstelling voor Kopi
Susu en Bunga Mawar; daar wordt nu speciaal
een single van gemaakt. Sandra zingt die
liedjes dan ook buitengewoon goed. De uit
spraak van het Maleis is uitstekend, daar
zorgde haar vader wel voor. Frans Reemer
blijft altijd op de achtergrond, maar hij is het
die de kinderen „klaarstoomt" voor een opname
Hij is ongetwijfeld de stuwende kracht achter
het succes van zijn kinderen. De derde plaat
werd op stapel gezet: Waarom, Papa en Ik
zweej aan een ballonnetje. Het was eigenlijk
om het eerste liedje begonnen, maar Het
Ballonnetje werd de grote topper! Intussen
toonde ook de radio belangstelling, daarvoor
is Sandra al twee keer opgetreden. Toen men
Rudy Carell een bandopname van het meisje
liet horen, was die er direct wild van. ,,Dat
meisje moet ik in mijn t.v.-show hebben!"
en het gebeurde en ook Franky kwam aan zijn
trekken met een gitaarsolo. Op oudejaarsavond
'62 zagen we Sandra weer op het scherm met
Het Balonnetje. Ze trad ook op voor de
Duitse t.v. in de Dorus-show en in augustus
1962 contracteerde de Italiaanse t.v. haar voor
een optreden. Het platenmaken ging door,
weer een kerstplaat Hoe lijdt het Kindeken en
De Herdertjes. Binnenkort komt nog een e.p.
op de markt met Maleise liederen: Adillah
tjipta'an dunia-ku op de melodie van Al-di-la
met tekst van Frans Reemer; hij schreef ook de
teksten voor Berilah damai dalatn dunia en
Taheh sèmua, terwijl Bunga Rampai een eigen
compositie (met tekst) van hem is.
Dan komt Gloria, gloria en Sprookjeshal en de
achtste plaat wordt een e.p. met Hollandse
kinderliedjes met Maleise tekst. Binnen een
jaar een respectabel aantal gramofoonopnamen.
Pa Reemer denkt dat ze later vast jazz kan
gaan zingen. ,,Ik begin nu al haar vertrouwd
te maken met jazz-stukken". Voorlopig zingt
Sandra nog het voor haar leeftijd geschikte
genre. U kunt haar zaterdagavond 29 juni op
de Pasar Malam horen met broertje Franky
als haar begeleider.
Als Frans Reemer mij naar het station in Den
Bosch rijdt, praten wij nog over het kleine
meisje met de mooie stem en onwillekeurig
schiet mij de eerste regel in gedachten van
een van de mooiste songs die ik ken: „Stay
as sweet as you are, don't let a thing ever
change you...MAUS RUGEBREGT
INDRA KAMADJOJO
THE CANDY KIDS
THE BLUE DIAMONDS
7