Indonesische kunst in het Haagse Gemeentemuseum Een nieuwe expositieruimte De Indonesische kunst voert ons naar een wereld van de droom, een wereld, waarin de fantasie der Oosterling op even wonderlijke als verrassende wijze gestalte heeft gekregen. De Indonesische kunst is een kunst van exotische pracht en wie iets van de betovering dezer pracht wil ondergaan, raden wij aan een bezoek te brengen aan de nieuwe zaal van het Haagse Gemeente-Museum, waar de belangrijkste collectie Indonesische kunst van wijlen mr. J. G. Huyser, thans een blijvende plaats heeft gekregen. GODENBEELDJES Natuur en godsdienst zijn, sedert mensenheuge- ltSr nis, ook voor de kunstenaars van dit sprookjes achtige eilandenrijk, inspirerende krachten ge weest. Dit zien wij zowel aan de beelden en kleinplastiekjes als aan de sierkunst en ge bruiksvoorwerpen. Een sfeer van meditatie scheppen enige Javaanse boeddhabeeldjes van goud, zilver en brons en een poëtisch Bodhisattvafiguurtje, waarvan het ingetogen gebaar bijzonder sug gestief is. Een bronzen beeldje, dat naar men aan neemt Mandjoegri als Wadjrasattwa voor stelt, toont ons de godheid met de donderkeil, als teken van zijn macht, in de beide handen. Mandjoe?ri's goddelijke betekenis wordt bo vendien aangeduid door zijn vier gezichten, waarmede hij, als een „alziend oog", een volledige blik over de wereld en de mensen heeft. De Javaanse boeddhisten beschouwen hem dan ook soms als opperwezen. Het bronsje onderscheidt zich door zijn sterke, piramide vormige bouw en zijn rijke detaillering. Een figuur, die door zijn typische verschijning onmiddellijk de aandacht trekt is Gane^a, de god der wijsheid, zoon van de scheppende god heid Sjewa. Ganeca heeft de gedaante van een olifant en wij kunnen ons voorstellen, dat men de wijsheid deze gestalte geschonken heeft, omdat de olifant niet alleen groot en sterk, maar ook bedachtzaam en edelmoedig is. Het uit grijze lavasteen gehouwen beeld van de wijze Gane^a komt uit Midden-Java en dateert uit de 10e eeuw. Het is monumentaal en gesloten van vorm. MENSELIJKE TREKKEN De goden gelijken vaak wat hun karaktertrek ken en hun doen en laten betreft, op de mensen en dan is niets menselijks hun vreemd. Naast de goden van een hoogge stemd geestelijk leven, kent men ook goden, die meer materieel zijn ingesteld, zoals de welgedane Koewera, god van de rijkdom, die zich behaaglijk te midden van zijn juweelpot- ten heeft neergezet. Hij glimlacht vergenoegd en waarom zou hij zich niet verkneukelen? De juweelpotten zijn tot de rand gevuld en zijn geldbuidel is vol rinkelende goudstukken. Tot de geestigste kleinplastieken behoort het Javaanse soldatenfiguurtje te paard, dat volgens beoefenaars der edele rijkunst, zijn ros juist tot een rechtse galop aanspoort. De houding van de vurige draver, die zich bijna schich tig even schrap zet en de gespannen uit drukking van het hoofd zijn raak getypeerd, zelfs zó levendig, dat wij zijn gesnuif haast horen. Het is, zoals wij mogen aannemen, een speelgoedpaardje, dat op wieltjes heeft ge staan. Ook de ring aan de hals, waaraan een lijntje bevestigd kan worden om het dier voort te trekken, wijst hierop. Onder de overige beelden en beeldjes bevinden zich eveneens ware meesterstukjes, zoals een gevoelig kopje uit de 8e of 9e eeuw, afkomstig van de Boro-Boedoer, het omvangrijke, wereld vermaarde boeddhistische monument op Mid den-Java. 16 L Javaanse sierbeker KUNSTSMEEDWERK Het uitnemende Javaanse bronswerk is hier o.m. vertegenwoordigd door grote offerschalen, een ceremoniële hanglamp en enige Hindoe- Javaanse bellen en tempelklokken, die met allerlei symbolen gedecoreerd zijn. In de smeedkunst is de Indonesiër werkelijk een wondermens. Geef hem twee eenvoudige ijzeren staafjes en zijn toverhanden smeden in de vorm van een paar ineengestrengelden slan gen een sierlijke gesp. Het glanzende slangelijf incrusteert hij met goud, van schitterende briljanten maakt hij ogen, die ons biologeren en de kop bekroont hij met robijnen. Een paar teugelhaken, waarvoor hij de slanke zwanehals als motief gebruikte, getuigen even eens van een uitmuntend vakmanschap. De fantastische tropische natuur is voor de Oosterse kunstenaar altijd een overvloedige ideeënbron geweest. Een dier, een bloem, een blad of een vrucht hebben hem vaak onschat bare ingevingen geschonken. Een prachtig voor beeld hiervan geeft een ananasvormige zilveren Javaanse sierbeker, die met een kleine granaat appel als dekselknop tot de pronkstukken der collectie mag worden gerekend. Een 18e eeuwse sarong uit Midden-Java maakt met speels gecomponeerde vogels, bloemen en bladeren in rood, donkerblauw en opgelegd goud een feestelijke indruk, wat geen wonder is, want zij was bestemd voor een bruid en wij kunnen ons voorstellen, hoe bekoorlijk deze bruid in die fleurige sarong geweest zal zijn. In een nieuwe expositieruimte in het Gemeente-Museum te s-Gravenhage is ■thans een permanente tentoonstelling geopend van Indonesische Kunst. De verzameling betreft in hoofdzaak die van wijlen Mr. J. G. Huyser, die thans daarin een permanente plaats heeft ge vonden. Wij geven hier een bespreking gehou den door de heer Jan D. Voskuil in .Hervormd Nederland" en zijn van mening, dat wij dat onze T.T.-lezers niet mogen onthouden. REDACTIE SUMATRA Uit Midden-Sumatra een centrum, waar de edelsmeedkunst welig bloeit -komen o.m. enige zilveren gordelplaten met niëllo-versie- ringen, dat zijn graveringen, waarvan de zil verkleurige ornamenten bijzonder mooi afste ken tegen het dofzwarte fond, benevens kalk- dozen voor het gebruik van sirih en een fraai bewerkte roodkoperen sierdoos. Expressief en raak gesneden is een streng ge- styleerd ruiterfiguurtje op een buffelachtig dier met drie grote horens. Dit opmerkelijke figuurtje dat aan de negerkunst herinnert, dient als stop voor een Chinees potje van gecraque- leerd celadon porselein. Het potje waarin to verstaf bewaard werd, is evenals een paar gordels van koper en kralen - afkomstig uit de Bataklanden. Krissen met grepen van goud en emaille en gouden oorknoppen, waarin stervormige bril janten fonkelen, tonen ons welk een geboren sierkunstenaars ook de Atjehers zijn. Hoe bedreven men op Borneo in de sierkunst is, bewijzen voorwerpen als een mooie bronzen gong uit Broenei, die een Chinese inslag heeft en enige bronzen ketels en sirihbakken. Even primitief als krachtig van vormgeving zijn de uit hout en been gesneden koppen aan de greep v/d koppensnellerszwaarden der Dajaks. BALI Een kunstverzameling, die ons een overzicht verschaft van hetgeen de Archipel op dit gebied heeft voortgebracht is, zoals vanzelf spreekt, praktisch ondenkbaar zonder de kunst van het beroemde eiland Bali. Of het nu iets voor het dagelijks gebruik is, zoals een schaar om betelnoten te kraken of een religieus voorwerp, steeds voelt men in de werkstukken der Baliërs de kunstzin, die hun in het bloed zit. De schaar, waarvan zij het lemmet met goud incrusteerden, kreeg de vorm van een gestyleerd paardehoofd en een wijwaterpotje werd versierd met bladeren, bloemen en lotusmotieven. Tot de kleinodiën der Balische schatten behoort stellig het gou den kalkdoosje, waarin, op meesterlijke wijze, spiraalranken met bladeren en bloemen gedre ven zijn. Naast enige zilveren schalen eveneens drijf werk wordt vooral de aandacht gevestigd op de beide krissen, waarvan de gouden grepen de gedaante hebben van de god Bajou, die in zijn rechterhand de geheimzinnige Armtavaas houdt met het levenselixer, dat hij de goden had ontroofd. Tot straf veranderden de goden de rover in een vreselijke demon. Deze vorste lijke krissen, die op de rug gedragen werden, zijn kwistig met robijnen, zwarte en blauwe stersaffieren en diamanten bezet. MEUBELEN Voor een curieus intermezzo zorgen de com pagniesmeubelen. die men ook wel Hollandse, koloniale meubelen noemt. Zij zijn -in de zeventiende eeuw en in het begin der acht tiende eeuw onder het bewind der Ver enigde Oost-Indische Compagnie ontstaan. De collectie van het Haagse Museum werd in 1938 door mevr. wed. Gijbland Oosterhoff Neijs aan het museum geschonken. (Lees verder pag. 17)

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1963 | | pagina 16