VAN HIER EN GUNDER
IN DIT NUMMER:
Vaste rubrieken OP PAG.
Van hier en gunder2
Eresaluut: Dr. Ir. C. J. de Groot 4 en 5
Tropische gebieden: Suriname II 6
Geografische plaatsnamen7
MYANA: voor de vrouw 12 en 13
Indonesische kunstld
Ting-tings22
Redactioneel
17 augustus. Nationale dag Indonesië 3
Prijsverhoging8
Als de tros wordt losgesmeten 17
In Memoriam
Francis E. Walter3
jacht
De Kijai van Sambiredjo (slot)
10
Abonnees vertellen
Hoe wij krekels vingen
We zitten al in La Garita
Oud fuselier vertelt: B.B.-patrouille
De slangenrivier
Niets boven zware shag
Ketemplèkan setan
8
9
11
14
15
18
Reünies
C.O.O.V.119
ISLAM IN INDONESIË9
8ste JAARGANG No. 3
ONAFHANKELIJK INDISCH TIJDSCHRIFT
PRINS MAURITSLAAN 36 DEN HAAG TELE
FOON 070/542.542 en 55.07.49 GIRO 6685
TELEGRAMADRES: TONGTONG DENHAAG.
Verschijnt de 15de en de 30ste van iedere maand.
Prijs per nummer: f 0,75
Abonnementsprijzen Nederland: kwartaal f 3.75,
Halfjaar f 7.50. Jaar f 15.—.
Abonnementen Buitenland (per Jaar en per lucht
post): Australië f 48.—, Nieuw Zeeland, Zuid Afrika,
Brazilië f 38.Nieuw Guinea, Canada f 32.
Suriname, Antillen f 26.—, West-Europese landen
f 20.—.
Abonnementen Buitenland (per Jaar en per zeepost):
voor alle landen f 20.
Agente voor Canada: Mevr. E. Ie Sueur-Zimmer,
1 Richview Side Road. RR 1, Islington, Ontario,
Canada.
THE AMERICAN TONG-TONG Zelfstandige editie
voor de V.S.
P.O. Box 137 Whittier 90608 California
U.S.A. Tel. 693-4443.
Month 1.—, Half Year 5.—, Year 10.—.
Uitgave TONG-TONG N.V. Onder redactie van
TJALIE ROBINSON.
ZOEKT OP BASIS VAN DE NUTTIGE ERVARINGEN
IN DE GORDEL VAN SMARAGD NIEUWE INTE
RESSEN IN NEDERLAND TE WEKKEN VOOR DE
TROPENGORDEL.
NOOIT AFGELOPEN
,,Als wij nooit meer naar Indonesië terug
keren, als Indonesië ons tóch niet meer lust
dan is het toch betoel-betoel afgelopen met
ons en Tong-Tong?" Van Raay
Neen. Vele Haagse Indische families bleven
generaties Indisch, zelfs al zagen ze Indonesië
nooit. De olifant in Artis en zijn jongen blijven
olifant, ook na honderd jaar. Tenzij hij kruist
met een melkkoe. Misschien. Er bestaan nog
steeds Hugenoten en van Protestantse „stan
daardfamilies" in Frankrijk. De Badoejs be
staan nog steeds. Zo ook Eurasians in heel
Azië, vaak na eeuwenlange vervolgingen.
Er bestaat namelijk nog een oeroude waarheid
en dat is: De Natuur is sterker dan de Leer.
Ik weet niet of ik persoonlijk Indonesië ooit
terugzie, maar ik ontkom niet aan mezelf en
zal overal elders blijven bestaan als Tjalie.
Van mijn kinderen weet ik in elk geval dat
drie „door-en-door-Indisch" zullen zijn, zelfs
daar waar ze het zelf niet weten. En als er
maar voldoende zelfbewustheid en trots aan
wezig is, zullen ze ook als ze oud zijn en
helemaal Amerikaan of Braziliaan of Hollan
der, constateren: „Mijn wieg stond in Batavia,
het historische Djakarta. Ik zal dit niet ver
loochenen
Al gaan straks verreweg de meeste Indisch-
gasten naar Indonesië terug, het kleine deel dat
overblijft in Holland, zal zijn stempel nog
geweldig lang op Nederland drukken. ,,Bon
sang ne peut mentir".
Goed bloed kan niet liegen. Wel, velen van
ons hebben uitstekend bloed. Het zal overal
leven.
Dit geldt ook voor sommige Totok-families,
die ik enorm waardeer.Zoals de Froidevilles,
de Bosscha's, waar „geen druppel Indonesisch
bloed in zit", die dit nochtans NIET beschou
wen als een bewijs van superioriteit, maar
evenmin gelaten onderduiken bij „alle andere
volbloeds". Want zij zijn Indisch, dus een
klasse apart. Sterf nietT. R.
INDISCHE CULTUUR
„Wat moet ik antwoorden als de mensen mij
zeggen: er bestaat toch geen Indische cultuur
Wat willen julie eigenlijk in leven houden?"
F. de Br.
1. Maak je niet ongerust. Mensen die dat
zeggen, weten zelf niet wat cultuur is. Anders
zouden ze dat niet vragen. Het is alleen een
„sombonghouding" om indruk te maken.
2. Vraag hen, waarom de Belgen zelfstandig
willen bestaan met hun half-Nederlands half
Franse „cultuur". En vraag waarom de Zwit
sers zichzelf willen zijn met een stukje van
Duitsland, van Frankrijk en van Italië. En de
Surinamers. En b.v. de Joden, wier cultuur
letterlijk is vervlochten met honderd talen en
culturen. Dan heb je in elk geval bij een
pienter mens een discussie.
3. Vraag deze man twintig namen om zijn
besef van Nederlandse cultuur duidelijk te
maken. Verreweg de meesten beginnen al te
hakkelen na twee namen als Rembrandt en
Vondel (waar ze verder niets van weten).
Let verder op: de 18 andere namen die ze
noemen zijn vaak alleen maar onderdeeltjes
van „facades". Vraag of hij Multatuli tot de
Nederlandse cultuur rekent. Daar heeft hij dan
zélf een kluif aan om nachten lang mee zoet
te zijn, want de geest van Multatuli is de geest
van Tong-Tong.
4. Wat is cultuur eigenlijk? Cultuur is Zelfbe
houd. Alleen de mensen en mensengroepen,
die trots waren op zelfstandigheid en daarvoor
vochten, hebben de wereldbeschaving helpen
scheppen, ongeacht welke kleur of „halve
kleur" zij hadden. Mensen en mensengroepen,
die zich gedwee onder andermans cultuur weg
schoven, hebben nóóit wat gemaakt en zijn
alleen maar hinder geweest. Van cultuur hoeft
men zich niet bewust te zijn in een risje klin
kende namen en feiten. Cultuur heeft in zijn
kern een mousserende, oersterke zelfbewust
heid. Ik heb meer respect voor Tjoh, die zegt:
„Ik ben en blijf Indo en ik rook mijn zelfge-
rolde en drink mijn kopi toebroek", dan voor
de man, die oogballen draaiend imiteert zonder
iets van zichzelf te hebben.
5. Europa zit tjokvol „cultuurkletsers". Als je
niet van kletsen houdt, laat ze gaan. T. R.
INDRUK MAKEN
Tjalie je mist de boot. Er bestaan twee
manieren om indruk te maken op de mensen:
1. op hun b... te slaan, 2. hun tienduizend
gulden te geven..." G. A. Walsari,
Campo Limpo, Brasil
Deze middelen zijn ons allemaal welbekend.
Maar je vergist je toch. Het soort mensen dat
met op de b... slaan of met veel geld gewon
nen moet worden, is nu niet bepaald het soort
dat wij in onze gelederen willen hebben: de
dikhuidigen en geldzuchtigen. We verlangen
niet naar massa, maar naar kwaliteit. Daar
zijn we al vijf jaar voor aan het vechten: om
een groep mensen bijeen te krijgen met begrip
en zelfrespect. Met idee van traditie en trots.
En met een verlangen om af te rekenen met de
fouten van het verleden. Dit is een blad met
kleine én grote boengs zonder minachting of
afgunst voor elkaar. Met Totoks die niet neer
zien op Indo's, en met Indo's, die geen rancune
hebben tegen Totoks en boven alles: een
groep personen, die voortdurend streeft naar
een wérkelijke broederschap tussen Oost en
West.
Wat zijn de „klap op de b..." en de tiendui
zend gulden? Dat, wat de Oosterling het
Westen voortdurend (en vaak met recht) ver
wijt: het zwaard en het handelstractaat. Dat
zei enkele maanden een jong Indonesisch
diplomaat mij nog: „Wij moeten waakzaam
blijven voor Europa. Want er is sinds Casco
da Gama niets veranderd: toen: de Bijbel met
daarachter de factorij: het monopolie en het
kanon. Nu: de Europese Cultuur en daar
achter de atoombom en het handelsverdrag".
We hoeven het daar helemaal niet mee eens te
zijn, maar we moeten ons ook niet in de wiek
geschoten voelen. Ook al denken wij bij Tong-
Tong niet zo: daarbuiten zijn miljoenen die
het wél doen. En zodra wij bij Tong-Tong een
methode gaan ontwikkelen van bekslaan en
betalen zijn wij zelf op de verkeerde weg.
Toch, Walsari, begrijp ik je goed. Je waar
schuwt ons ervoor om in onze ijver niet aan
verkeerde deuren te kloppen. Dat is goed.
Moeilijker is waakzaam te zijn en „neen" te
zeggen als van verkeerde zijden aan onze deu
ren geklopt wordt, vaak met zulke schone
beloften... van tienduizend guldens... of een
belofte van slaan op de b... Laat ons nóg
eendrachtelijker en moediger zijn dan ooit te
voren! T. R.
BIJ DE VOORPLAAT:
De dag breekt aan over de „Berg der Neve
len" (lmogiri). Nog hangen ochtendnevels
over sawahs en dalen, maar weldra zal mata-
hari in al haar glorie boven de kim verrijzen
om de nieuwe dag in te luiden.
Ook in onze verhouding tot Indonesië schijnt
de duisternis van de nacht het veld te ruimen
voor een nieuwe dageraad. Laat ons vurig
hopen, dat weldra de sedert kort herstelde en
nog tere band door de koesterende stralen van
vriendschap en vertrouwen moge worden be
vestigd en verstevigd. JAAP GIDDING
Foto: H. F. Huinink