VAN HIER EN GUNDER IN DIT NUMMER: Vaste rubrieken OP PAG. Van hier en gunder2 Eresaluut: Dr. Ir. C. J. de Groot 4 en 5 Tropische gebieden: Suriname II 6 Geografische plaatsnamen7 MYANA: voor de vrouw 12 en 13 Indonesische kunstld Ting-tings22 Redactioneel 17 augustus. Nationale dag Indonesië 3 Prijsverhoging8 Als de tros wordt losgesmeten 17 In Memoriam Francis E. Walter3 jacht De Kijai van Sambiredjo (slot) 10 Abonnees vertellen Hoe wij krekels vingen We zitten al in La Garita Oud fuselier vertelt: B.B.-patrouille De slangenrivier Niets boven zware shag Ketemplèkan setan 8 9 11 14 15 18 Reünies C.O.O.V.119 ISLAM IN INDONESIË9 8ste JAARGANG No. 3 ONAFHANKELIJK INDISCH TIJDSCHRIFT PRINS MAURITSLAAN 36 DEN HAAG TELE FOON 070/542.542 en 55.07.49 GIRO 6685 TELEGRAMADRES: TONGTONG DENHAAG. Verschijnt de 15de en de 30ste van iedere maand. Prijs per nummer: f 0,75 Abonnementsprijzen Nederland: kwartaal f 3.75, Halfjaar f 7.50. Jaar f 15.—. Abonnementen Buitenland (per Jaar en per lucht post): Australië f 48.—, Nieuw Zeeland, Zuid Afrika, Brazilië f 38.Nieuw Guinea, Canada f 32. Suriname, Antillen f 26.—, West-Europese landen f 20.—. Abonnementen Buitenland (per Jaar en per zeepost): voor alle landen f 20. Agente voor Canada: Mevr. E. Ie Sueur-Zimmer, 1 Richview Side Road. RR 1, Islington, Ontario, Canada. THE AMERICAN TONG-TONG Zelfstandige editie voor de V.S. P.O. Box 137 Whittier 90608 California U.S.A. Tel. 693-4443. Month 1.—, Half Year 5.—, Year 10.—. Uitgave TONG-TONG N.V. Onder redactie van TJALIE ROBINSON. ZOEKT OP BASIS VAN DE NUTTIGE ERVARINGEN IN DE GORDEL VAN SMARAGD NIEUWE INTE RESSEN IN NEDERLAND TE WEKKEN VOOR DE TROPENGORDEL. NOOIT AFGELOPEN ,,Als wij nooit meer naar Indonesië terug keren, als Indonesië ons tóch niet meer lust dan is het toch betoel-betoel afgelopen met ons en Tong-Tong?" Van Raay Neen. Vele Haagse Indische families bleven generaties Indisch, zelfs al zagen ze Indonesië nooit. De olifant in Artis en zijn jongen blijven olifant, ook na honderd jaar. Tenzij hij kruist met een melkkoe. Misschien. Er bestaan nog steeds Hugenoten en van Protestantse „stan daardfamilies" in Frankrijk. De Badoejs be staan nog steeds. Zo ook Eurasians in heel Azië, vaak na eeuwenlange vervolgingen. Er bestaat namelijk nog een oeroude waarheid en dat is: De Natuur is sterker dan de Leer. Ik weet niet of ik persoonlijk Indonesië ooit terugzie, maar ik ontkom niet aan mezelf en zal overal elders blijven bestaan als Tjalie. Van mijn kinderen weet ik in elk geval dat drie „door-en-door-Indisch" zullen zijn, zelfs daar waar ze het zelf niet weten. En als er maar voldoende zelfbewustheid en trots aan wezig is, zullen ze ook als ze oud zijn en helemaal Amerikaan of Braziliaan of Hollan der, constateren: „Mijn wieg stond in Batavia, het historische Djakarta. Ik zal dit niet ver loochenen Al gaan straks verreweg de meeste Indisch- gasten naar Indonesië terug, het kleine deel dat overblijft in Holland, zal zijn stempel nog geweldig lang op Nederland drukken. ,,Bon sang ne peut mentir". Goed bloed kan niet liegen. Wel, velen van ons hebben uitstekend bloed. Het zal overal leven. Dit geldt ook voor sommige Totok-families, die ik enorm waardeer.Zoals de Froidevilles, de Bosscha's, waar „geen druppel Indonesisch bloed in zit", die dit nochtans NIET beschou wen als een bewijs van superioriteit, maar evenmin gelaten onderduiken bij „alle andere volbloeds". Want zij zijn Indisch, dus een klasse apart. Sterf nietT. R. INDISCHE CULTUUR „Wat moet ik antwoorden als de mensen mij zeggen: er bestaat toch geen Indische cultuur Wat willen julie eigenlijk in leven houden?" F. de Br. 1. Maak je niet ongerust. Mensen die dat zeggen, weten zelf niet wat cultuur is. Anders zouden ze dat niet vragen. Het is alleen een „sombonghouding" om indruk te maken. 2. Vraag hen, waarom de Belgen zelfstandig willen bestaan met hun half-Nederlands half Franse „cultuur". En vraag waarom de Zwit sers zichzelf willen zijn met een stukje van Duitsland, van Frankrijk en van Italië. En de Surinamers. En b.v. de Joden, wier cultuur letterlijk is vervlochten met honderd talen en culturen. Dan heb je in elk geval bij een pienter mens een discussie. 3. Vraag deze man twintig namen om zijn besef van Nederlandse cultuur duidelijk te maken. Verreweg de meesten beginnen al te hakkelen na twee namen als Rembrandt en Vondel (waar ze verder niets van weten). Let verder op: de 18 andere namen die ze noemen zijn vaak alleen maar onderdeeltjes van „facades". Vraag of hij Multatuli tot de Nederlandse cultuur rekent. Daar heeft hij dan zélf een kluif aan om nachten lang mee zoet te zijn, want de geest van Multatuli is de geest van Tong-Tong. 4. Wat is cultuur eigenlijk? Cultuur is Zelfbe houd. Alleen de mensen en mensengroepen, die trots waren op zelfstandigheid en daarvoor vochten, hebben de wereldbeschaving helpen scheppen, ongeacht welke kleur of „halve kleur" zij hadden. Mensen en mensengroepen, die zich gedwee onder andermans cultuur weg schoven, hebben nóóit wat gemaakt en zijn alleen maar hinder geweest. Van cultuur hoeft men zich niet bewust te zijn in een risje klin kende namen en feiten. Cultuur heeft in zijn kern een mousserende, oersterke zelfbewust heid. Ik heb meer respect voor Tjoh, die zegt: „Ik ben en blijf Indo en ik rook mijn zelfge- rolde en drink mijn kopi toebroek", dan voor de man, die oogballen draaiend imiteert zonder iets van zichzelf te hebben. 5. Europa zit tjokvol „cultuurkletsers". Als je niet van kletsen houdt, laat ze gaan. T. R. INDRUK MAKEN Tjalie je mist de boot. Er bestaan twee manieren om indruk te maken op de mensen: 1. op hun b... te slaan, 2. hun tienduizend gulden te geven..." G. A. Walsari, Campo Limpo, Brasil Deze middelen zijn ons allemaal welbekend. Maar je vergist je toch. Het soort mensen dat met op de b... slaan of met veel geld gewon nen moet worden, is nu niet bepaald het soort dat wij in onze gelederen willen hebben: de dikhuidigen en geldzuchtigen. We verlangen niet naar massa, maar naar kwaliteit. Daar zijn we al vijf jaar voor aan het vechten: om een groep mensen bijeen te krijgen met begrip en zelfrespect. Met idee van traditie en trots. En met een verlangen om af te rekenen met de fouten van het verleden. Dit is een blad met kleine én grote boengs zonder minachting of afgunst voor elkaar. Met Totoks die niet neer zien op Indo's, en met Indo's, die geen rancune hebben tegen Totoks en boven alles: een groep personen, die voortdurend streeft naar een wérkelijke broederschap tussen Oost en West. Wat zijn de „klap op de b..." en de tiendui zend gulden? Dat, wat de Oosterling het Westen voortdurend (en vaak met recht) ver wijt: het zwaard en het handelstractaat. Dat zei enkele maanden een jong Indonesisch diplomaat mij nog: „Wij moeten waakzaam blijven voor Europa. Want er is sinds Casco da Gama niets veranderd: toen: de Bijbel met daarachter de factorij: het monopolie en het kanon. Nu: de Europese Cultuur en daar achter de atoombom en het handelsverdrag". We hoeven het daar helemaal niet mee eens te zijn, maar we moeten ons ook niet in de wiek geschoten voelen. Ook al denken wij bij Tong- Tong niet zo: daarbuiten zijn miljoenen die het wél doen. En zodra wij bij Tong-Tong een methode gaan ontwikkelen van bekslaan en betalen zijn wij zelf op de verkeerde weg. Toch, Walsari, begrijp ik je goed. Je waar schuwt ons ervoor om in onze ijver niet aan verkeerde deuren te kloppen. Dat is goed. Moeilijker is waakzaam te zijn en „neen" te zeggen als van verkeerde zijden aan onze deu ren geklopt wordt, vaak met zulke schone beloften... van tienduizend guldens... of een belofte van slaan op de b... Laat ons nóg eendrachtelijker en moediger zijn dan ooit te voren! T. R. BIJ DE VOORPLAAT: De dag breekt aan over de „Berg der Neve len" (lmogiri). Nog hangen ochtendnevels over sawahs en dalen, maar weldra zal mata- hari in al haar glorie boven de kim verrijzen om de nieuwe dag in te luiden. Ook in onze verhouding tot Indonesië schijnt de duisternis van de nacht het veld te ruimen voor een nieuwe dageraad. Laat ons vurig hopen, dat weldra de sedert kort herstelde en nog tere band door de koesterende stralen van vriendschap en vertrouwen moge worden be vestigd en verstevigd. JAAP GIDDING Foto: H. F. Huinink

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1963 | | pagina 2