ISLAM IN INDONESIË
We zitten al in La Garita
JÉ
Gedurende ons verlof in Nederland kregen we
bezoek van tientallen vrienden en kennissen,
die, toen ze gehoord hadden, dat we naar één
der Canarische Eilanden zouden verhuizen,
ons allerlei vragen stelden i.v.m. de voorge
nomen emigratie: of we wel terdege beseften
wat we deden, of we daar wel persoonlijk een
kijkje hadden genomen om ons een indruk te
vormen van het eiland, waar we ons blijvend
zouden vestigen, of het wel goed tot ons door
gedrongen was, dat we onze nog te verwerken
A.O.W. zouden verliezen, of we wel uitge
kiend hadden of we in een vreemd land, onder
vreemde regering wel zouden toekomen met
ons pensioen.
Naast degenen, die ons benijden, dat we het
koude Nederlandse klimaat konden ontvluch
ten, waren er anderen die ons vragen stelden,
welke uiteindelijk hierop neerkwamen: „Zeg
luidens, zijn jullie eigenlijk niet een tikkeltje
knots, dat je de soliede Hollandse sociale
zekerheden en gemakken gaat ruilen tegen
mistige toekomst-mogelijkheden. Welke tamme
idioot gaat er nu zijn krossi gojang ruilen
tegen (waarschijnlijk) een dingklik en dan
nog wel op jullie leeftijd, je vrouw 60, je zus
en zwager over de zes kruisjes, je moeder 83".
Wel mensen, in Tong-Tong lazen we het e.e.a.
over hetgeen meneer Van Santen uit Oegstgeest
van plan was, bezochten eens een vergadering
Dit vraagstuk kan men gemakkelijk in 2 delen
verdelen:
1. De eerste contacten van de Islam met
Indonesië,
2 De werkelijke verspreiding en bloeitijd
van de Islam in dit land.
Het is een uitgesproken feit, dat Indonesië het
eerst in aanraking kwam met de Islam door de
Moslim-kooplieden, die kwamen uit Arabië
(Hadzara Maut) en de Westelijke gedeelten
van het voorm. Brits-Indië (Gudjraat). Hun
eindbestemming was meestal China. Zij pas
seerden dan altijd het kanaal van Malakka en
zo nodig, wachten zij daar ook de gunstige tijd
af om hun reis voort te zetten,
Daarom werd Malakka een zeer belanrijk cen
trum voor de handel, en om die reden kwam
Malakka veel eerder in aanraking met de Islam
dan zelfs de Noordelijke kust van Sumatra en
andere gedeelten van Indonesië.
De eerste contacten met de Islam vielen in de
2e eeuw van de Hidjra (Islamitische jaartel
ling), d.w.z. in het midden van de 8e eeuw na
Christus. Deze vluchtige aanrakingen, die dus
slechts plaats hadden in het voorbijgaan van de
kooplieden, duurden niet minder dan 5 eeuw
en; hierna ziet men pas de werkelijke intrede
van de Islam.
Het was in de 13e eeuw van de Christelijke
jaartelling, dat de werkelijke grondvesting
plaatsvond in Indonesië, dat één van de
schoonste landen in de wereld is.
Wat betreft de periode van de bevestiging van
de Islam, is een welbekende Indonesische ge
leerde en schrijver van onze tijd, Hadji Agu-
salim, eveneens tot dezelfde conclusie gekomen
Maar een Hollandse schrijver, Stuterheim, ver
meldt zijn opinie zelfs nog iets eerder. Hij ver
klaarde in zijn boek "Islam in Indonesië",
dat de Islam haar intrede op Noord-Sumatra
al in het jaar 1196 had gedaan.
Dit verschil in tijd is niet zo ernstig, omdat
het afhangt van het feit, hoe men het ziet. Het
is echter zeer waarschijnlijk, dat het tijdperk
van het einde van de 12e eeuw wel beschouwd
kan worden als de beginperiode van de grote
campagne, die zich voortzet tot de 16e eeuw.
In de 13e eeuw was de Isam zo ver in Indone
sië doorgedrongen, dat men op Sumatra enige
heersers vond, die tot de Islam waren toege-
hierover, verzekerden ons van de hulp en
medewerking van de bouwkundig ingenieur
Bokslag en schreven we in op een bungalow.
Ook Tjalie heeft hier een kijkje genomen en
schreef, dat de oedang hier zo goedkoop was.
Op een bijeenkomst eind december '62 werd
op aandringen van heer Van Santen en de
kopers besloten de heer Ir. Bokslag op geza
menlijke kosten met een door alle kopers ge
tekende machtiging naar Las Palmas te sturen
om tot eind juni als vertegenwoordiger voor
ze op te treden. Op 7 juil zou hij terugkeren,
daar zijn „contract" geëxpireerd was, waarvoor
reeds passage geboekt was bij de K.L.M.
Door allerlei onverwachte en onplezierige
verrassingen, geheel buiten de schuld van de
bouwmaatschappij overigens, kwam er vertra
ging in de hap en nu zitten meneer en me
vrouw Bokslag in de gemeubileerde woning
van de heer Hilbingh Prins in La Garita (die
zelf in Las Palmas werkt en woont), omdat
hij van mening is als bouwkundig ingenieur
nog altijd nuttig werk voor onze groep te
kunnen verrichten en dit doet hij geheel be
langeloos. Spontaan hebben vier families zich
aangeboden voor hun eten te zorgen.
Naar eer en geweten heeft meneer Bokslag
steeds onze belangen behartigd, ons regelmatig
op de hoogte gehouden van de gang van zaken
treden. Sultan Malik El-Saleh was één van die
heersers; hij stierf in 1297, en zijn graf in
Noord-Sumatra is nog wel op te sporen te
midden van de oude graven.
In hetzelfde tijdperk vindt men ook een zeer
bloeiende Islamitische havenstad: Samondra,
die nauw verband houdt met de geschiedenis
van de Islam in die tijd. Een bekende Islami
tische reiziger, Ibn-Batoeta 1350), heeft
deze stad ook in zijn boek vermeld. Hij ver
telt daarin, dat men duidelijk kan zien, dat
de Islam uit India afkomstig was, daar men
overal in dat gebied dezelfde cultuur en in
vloed kan waarnemen.
In 1292, toen de bekende Italiaanse reiziger
en historicus Marco Polo in die streken kwam,
wachtte hij op de gunstige wind voor zijn reis
naar Perzië. Wanneer men de oude geschiede
nis van Indonesië bestudeert, merkt men zeer
duidelijk, dat de 14e eeuw een zeer gunstig
begin was wat betreft de bloei van de Islam.
In deze tijd kwamen Moslims uit Gudjraat
(India), die zich .daar vestigden. Hun eerste
komst was geweest als handelaars en kooplie
den. Maar nu kreeg deze komst een heel andere
betekenis: deze had een zuiver heilig en gees
telijk karakter. Zij vestigden zich daar met de
bedoeling de Islam te verspreiden, en zonder
twijfel hebben ze dit werk met hart en ziel
en daar zijn wij hem en zijn vrouw zeer dank
baar voor.
Wie er nu allemaal hier zitten?
1. A. J. B. Schlette (Bob) en echtgenote
(Willy);
2. Ch. L. Mentel (Lou) en echtgenote
(Roos)
3. M. Wesselo (Nus) en echtgenote (Coba);
4. Moedei Sirah (83 jaar);
5. J. L. Sirag (Kobus) en echtgenote (Jet);
6. L. A. W. Peltzer (Lud) en echtgenote
(Adèle)
7. Mevrouw J. S. de Bruyn-Ten Brummeler;
8. Mej. H. Mc. Cal met zuster en nicht;
9. P. F. Verduyn en echtgenote;
10. Mevrouw E. A. Korthout-Dronkers met
hondje uit N. Guinea;
11. Mevrouw C. Thierbach;
12. Mevrouw A. van Wijk-Ypey;
13. G. Zaalberg en echtgenote;
14. A. Hilbingh Prins, die hier al 4 jaren zit.
Op de 16e dezer werd de eerste berkoempoe-
lan in La Garita gehouden op initiatief van
de big boss, Don Virgilio Suarez, die op een
bijzonder gezellig cocktail-feestje de eerste
bewoners van zijn dorp met zo'n prettige, on
gekunstelde, grand-seigneurlijk-Spaanse harte
lijkheid verwelkomde, dat deze onberispelijk
geklede, sportieve verschijning stormenderhand
ons aller sympathie veroverde. Zijn charmante
echtgenote was er ook om ons de hand te
drukken.
(Lees verder pag. 20)
doorgezet.
In de 14e eeuw vindt men een speciale orga
nisatie, wier hoofdzetel in de stad Demak was,
gelegen op Midden Java. Daar bouwden zij
een grote Moskee als middelpunt van hun ac
tiviteiten. In die tijd waren er o.a. 9 heiligen,
die zeer actief deel namen in deze strijd. Men
noemde hen Islamitische mystici. Een bijzon
dere persoonlijkheid onder hen was Malik
Ibrahim, meer bekend onder de naam El-Magh-
rabi, die in 1419 stierf. Zijn graf in Gresik
bij Soerabaja wordt dikwijls door de Moslims
bezocht en wordt als heilig beschouwd.
De gehele campagne van de verspreiding van
de Islam, die verscheidene honderden jaren
duurde, werd uitgevoerd en doorgezet op zeer
vreedzame wijze. De schoonheid van de Isla
mitische leer, het praktische, zeer goede voor
beeld van de belijders en het geestelijk hoge
peil waren de aantrekkingskrachten, die deze
tot zeer groot succes heeft geleid.
Aan het einde van de 16e eeuw bereikte de Is
lam in Indonesië haar hoogtepunt, toen de
meerderheid van het land de godsdienst van
de Islam tot de hunne maakte,
woon goed groeit, is de cassave. Volgens zeg
gen levert een cassaveplant in een jaar tijds
niet minder dan 12 KG wortel. Tapioca vindt
Overgenomen uit AL-ISLAM
Foto: W. E. Kerkhoff