ISLAM IN INDONESIË We zitten al in La Garita JÉ Gedurende ons verlof in Nederland kregen we bezoek van tientallen vrienden en kennissen, die, toen ze gehoord hadden, dat we naar één der Canarische Eilanden zouden verhuizen, ons allerlei vragen stelden i.v.m. de voorge nomen emigratie: of we wel terdege beseften wat we deden, of we daar wel persoonlijk een kijkje hadden genomen om ons een indruk te vormen van het eiland, waar we ons blijvend zouden vestigen, of het wel goed tot ons door gedrongen was, dat we onze nog te verwerken A.O.W. zouden verliezen, of we wel uitge kiend hadden of we in een vreemd land, onder vreemde regering wel zouden toekomen met ons pensioen. Naast degenen, die ons benijden, dat we het koude Nederlandse klimaat konden ontvluch ten, waren er anderen die ons vragen stelden, welke uiteindelijk hierop neerkwamen: „Zeg luidens, zijn jullie eigenlijk niet een tikkeltje knots, dat je de soliede Hollandse sociale zekerheden en gemakken gaat ruilen tegen mistige toekomst-mogelijkheden. Welke tamme idioot gaat er nu zijn krossi gojang ruilen tegen (waarschijnlijk) een dingklik en dan nog wel op jullie leeftijd, je vrouw 60, je zus en zwager over de zes kruisjes, je moeder 83". Wel mensen, in Tong-Tong lazen we het e.e.a. over hetgeen meneer Van Santen uit Oegstgeest van plan was, bezochten eens een vergadering Dit vraagstuk kan men gemakkelijk in 2 delen verdelen: 1. De eerste contacten van de Islam met Indonesië, 2 De werkelijke verspreiding en bloeitijd van de Islam in dit land. Het is een uitgesproken feit, dat Indonesië het eerst in aanraking kwam met de Islam door de Moslim-kooplieden, die kwamen uit Arabië (Hadzara Maut) en de Westelijke gedeelten van het voorm. Brits-Indië (Gudjraat). Hun eindbestemming was meestal China. Zij pas seerden dan altijd het kanaal van Malakka en zo nodig, wachten zij daar ook de gunstige tijd af om hun reis voort te zetten, Daarom werd Malakka een zeer belanrijk cen trum voor de handel, en om die reden kwam Malakka veel eerder in aanraking met de Islam dan zelfs de Noordelijke kust van Sumatra en andere gedeelten van Indonesië. De eerste contacten met de Islam vielen in de 2e eeuw van de Hidjra (Islamitische jaartel ling), d.w.z. in het midden van de 8e eeuw na Christus. Deze vluchtige aanrakingen, die dus slechts plaats hadden in het voorbijgaan van de kooplieden, duurden niet minder dan 5 eeuw en; hierna ziet men pas de werkelijke intrede van de Islam. Het was in de 13e eeuw van de Christelijke jaartelling, dat de werkelijke grondvesting plaatsvond in Indonesië, dat één van de schoonste landen in de wereld is. Wat betreft de periode van de bevestiging van de Islam, is een welbekende Indonesische ge leerde en schrijver van onze tijd, Hadji Agu- salim, eveneens tot dezelfde conclusie gekomen Maar een Hollandse schrijver, Stuterheim, ver meldt zijn opinie zelfs nog iets eerder. Hij ver klaarde in zijn boek "Islam in Indonesië", dat de Islam haar intrede op Noord-Sumatra al in het jaar 1196 had gedaan. Dit verschil in tijd is niet zo ernstig, omdat het afhangt van het feit, hoe men het ziet. Het is echter zeer waarschijnlijk, dat het tijdperk van het einde van de 12e eeuw wel beschouwd kan worden als de beginperiode van de grote campagne, die zich voortzet tot de 16e eeuw. In de 13e eeuw was de Isam zo ver in Indone sië doorgedrongen, dat men op Sumatra enige heersers vond, die tot de Islam waren toege- hierover, verzekerden ons van de hulp en medewerking van de bouwkundig ingenieur Bokslag en schreven we in op een bungalow. Ook Tjalie heeft hier een kijkje genomen en schreef, dat de oedang hier zo goedkoop was. Op een bijeenkomst eind december '62 werd op aandringen van heer Van Santen en de kopers besloten de heer Ir. Bokslag op geza menlijke kosten met een door alle kopers ge tekende machtiging naar Las Palmas te sturen om tot eind juni als vertegenwoordiger voor ze op te treden. Op 7 juil zou hij terugkeren, daar zijn „contract" geëxpireerd was, waarvoor reeds passage geboekt was bij de K.L.M. Door allerlei onverwachte en onplezierige verrassingen, geheel buiten de schuld van de bouwmaatschappij overigens, kwam er vertra ging in de hap en nu zitten meneer en me vrouw Bokslag in de gemeubileerde woning van de heer Hilbingh Prins in La Garita (die zelf in Las Palmas werkt en woont), omdat hij van mening is als bouwkundig ingenieur nog altijd nuttig werk voor onze groep te kunnen verrichten en dit doet hij geheel be langeloos. Spontaan hebben vier families zich aangeboden voor hun eten te zorgen. Naar eer en geweten heeft meneer Bokslag steeds onze belangen behartigd, ons regelmatig op de hoogte gehouden van de gang van zaken treden. Sultan Malik El-Saleh was één van die heersers; hij stierf in 1297, en zijn graf in Noord-Sumatra is nog wel op te sporen te midden van de oude graven. In hetzelfde tijdperk vindt men ook een zeer bloeiende Islamitische havenstad: Samondra, die nauw verband houdt met de geschiedenis van de Islam in die tijd. Een bekende Islami tische reiziger, Ibn-Batoeta 1350), heeft deze stad ook in zijn boek vermeld. Hij ver telt daarin, dat men duidelijk kan zien, dat de Islam uit India afkomstig was, daar men overal in dat gebied dezelfde cultuur en in vloed kan waarnemen. In 1292, toen de bekende Italiaanse reiziger en historicus Marco Polo in die streken kwam, wachtte hij op de gunstige wind voor zijn reis naar Perzië. Wanneer men de oude geschiede nis van Indonesië bestudeert, merkt men zeer duidelijk, dat de 14e eeuw een zeer gunstig begin was wat betreft de bloei van de Islam. In deze tijd kwamen Moslims uit Gudjraat (India), die zich .daar vestigden. Hun eerste komst was geweest als handelaars en kooplie den. Maar nu kreeg deze komst een heel andere betekenis: deze had een zuiver heilig en gees telijk karakter. Zij vestigden zich daar met de bedoeling de Islam te verspreiden, en zonder twijfel hebben ze dit werk met hart en ziel en daar zijn wij hem en zijn vrouw zeer dank baar voor. Wie er nu allemaal hier zitten? 1. A. J. B. Schlette (Bob) en echtgenote (Willy); 2. Ch. L. Mentel (Lou) en echtgenote (Roos) 3. M. Wesselo (Nus) en echtgenote (Coba); 4. Moedei Sirah (83 jaar); 5. J. L. Sirag (Kobus) en echtgenote (Jet); 6. L. A. W. Peltzer (Lud) en echtgenote (Adèle) 7. Mevrouw J. S. de Bruyn-Ten Brummeler; 8. Mej. H. Mc. Cal met zuster en nicht; 9. P. F. Verduyn en echtgenote; 10. Mevrouw E. A. Korthout-Dronkers met hondje uit N. Guinea; 11. Mevrouw C. Thierbach; 12. Mevrouw A. van Wijk-Ypey; 13. G. Zaalberg en echtgenote; 14. A. Hilbingh Prins, die hier al 4 jaren zit. Op de 16e dezer werd de eerste berkoempoe- lan in La Garita gehouden op initiatief van de big boss, Don Virgilio Suarez, die op een bijzonder gezellig cocktail-feestje de eerste bewoners van zijn dorp met zo'n prettige, on gekunstelde, grand-seigneurlijk-Spaanse harte lijkheid verwelkomde, dat deze onberispelijk geklede, sportieve verschijning stormenderhand ons aller sympathie veroverde. Zijn charmante echtgenote was er ook om ons de hand te drukken. (Lees verder pag. 20) doorgezet. In de 14e eeuw vindt men een speciale orga nisatie, wier hoofdzetel in de stad Demak was, gelegen op Midden Java. Daar bouwden zij een grote Moskee als middelpunt van hun ac tiviteiten. In die tijd waren er o.a. 9 heiligen, die zeer actief deel namen in deze strijd. Men noemde hen Islamitische mystici. Een bijzon dere persoonlijkheid onder hen was Malik Ibrahim, meer bekend onder de naam El-Magh- rabi, die in 1419 stierf. Zijn graf in Gresik bij Soerabaja wordt dikwijls door de Moslims bezocht en wordt als heilig beschouwd. De gehele campagne van de verspreiding van de Islam, die verscheidene honderden jaren duurde, werd uitgevoerd en doorgezet op zeer vreedzame wijze. De schoonheid van de Isla mitische leer, het praktische, zeer goede voor beeld van de belijders en het geestelijk hoge peil waren de aantrekkingskrachten, die deze tot zeer groot succes heeft geleid. Aan het einde van de 16e eeuw bereikte de Is lam in Indonesië haar hoogtepunt, toen de meerderheid van het land de godsdienst van de Islam tot de hunne maakte, woon goed groeit, is de cassave. Volgens zeg gen levert een cassaveplant in een jaar tijds niet minder dan 12 KG wortel. Tapioca vindt Overgenomen uit AL-ISLAM Foto: W. E. Kerkhoff

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1963 | | pagina 9