DE NEDERLANDSE ANTILLEN St. Maarten. De pasanggrahan van Philipsburg De Nederlandse Antillen bestaan uit twee groepen eilanden, de bekende ABC eilanden (Aruba, Bonaire, Curasao) en de ongeveer 900 km. meer naar het noorden liggende Bovenwindse eilanden St. Maarten, St. Eustatius en Saiba. De ABC eilanden, die zich mogen verheugen in een buitengewoon druk toeristen bezoek, genieten zoveel bekendheid, dat wij er de voorkeur aan geven, nu eens wat meer aandacht te besteden aan de tweede groep. Gedurende zijn tweede reis ontdekte Columbus op 11 november 1493 het eiland St. Maarten. Voor de naamgeving van het eiland koos Columbus de heilige van die dag, dus St. Maarten. 11 November is de nationale feestdag en wordt nog steeds elk jaar gevierd met parades, steel bands, enz. In 1648 werd het eiland bezocht door een groep Hollanders, die voet aan wal zetten aan de Zuidelijke kust. Nu wilde het toeval, dat het eiland op het zelfde moment eveneens werd bezocht door Fransen, die echter in het Noor den waren geland. Toen deze beide groepen elkaar tot hun stomme verbazing ontwaarden, besloten zij liever dan er om teg aan vech ten het eiland dan maar te delen. De overlevering wil, dat deze verdeling zodanig zou worden geregeld, dat al het land, dat zichtbaar was van een bepaalde heuveltop bij Grootbaai, aan Nederland zou behoren en de rest aan Frankrijk. Nederland is hierbij niet al te best aan zijn trek gekomen, want het Franse deel van het eiland is aanzienlijk groter dan het Nederlandse. De Bovenwindse eilanden hebben een bewogen historie achter de rug en in het bijzonder St. Eustatius heeft het herhaaldelijk zwaar te ver duren gehad. Talloze malen werd het eiland door elkander bestrijdende landen bezet en dan volkomen verwoest. De laatste en meest grondige verwoesting vond plaats op last van de Engelse admiraal Rodney in het jaar 1781. Dit was min of meer een represaille voor het feit, dat het fort Oranje, waarschijnlijk als eerste in de wereld, een saluut had gebracht aan de stars and stripes gedurende de vrij heidsoorlog, die door de Verenigde Staten tegen Engeland werd gevoerd. St. Eustatius, dat in 1780 nog 25.000 inwoners telde, is deze slag nimmer te boven gekomen. In het begin van de vorige eeuw woonden er nog ongeveer 2500 mensen, thans bedraagt het aantal inwoners nog slechts een duizendtal. Ruïnes van de voormalige pakhuizen en van de Protestantse Kerk behoren op St. Eustatius tot de attracties, die de toerist beslist moet bezoeken. De Bovenwindse Eilanden hebben een gouden zij het dan ook bewogen tijd beleefd in vroeger jaren, toen zij regelmatig werden bezocht door boekaniers en ook als basis dien den voor een uitgebreide wapensmokkel. Het later ingetreden verval schijnt nu echter tot stilstand te komen omdat de eilanden in het noordelijk deel van de Caraïbische Zee zeer in trek komen als vakantie-oord. Elk jaar ma ken tientallen grote schepen Caraïbische crui ses, waarbij men steeds op zoek is naar telkens weer nieuwe eilanden. Hieraan hebben o.a. St. Croix en St. Thomas, die allengs geheel in het vergeetboek waren geraakt, hun tegenwoor dige bloei te danken. 'Overigens is het een welbekend feit, dat ook voor Curacao de zo genaamde ééndagstouristen een waardevolle bron van inkomsten vormen. De cruise schepen lopen de havens namelijk slechts voor enkele uren aan en de passagiers hebben dan de gele genheid te gaan winkelen, waarbij zij kunnen profiteren van de lage prijzen, die alleen io vrijhavens, waar geen invoerrechten worden geheven, kunnen worden berekend. Wanneer men zich afvraagt, wat een tropen- eiland aantrekkelijk maakt voor de toerist en wel zeer in het bijzonder voor de vermoeide zakenman, die alleen maar rust zoekt en gaarne afziet van de genoegens van nachtclubs en dergelijke vermaken, dan kan dit worden opge somd in: ten eerste een zonnig klimaat en verder tropische bloemen, schaduwbomen, een boeiend landschap, als het kan wat bergen en uiteindelijk witte stranden. Met al deze attri buten zijn de Bovenwindse Eilanden door de natuur rijkelijk bedeeld. Het gehele jaar door is het er zomer met een gemiddelde tempera tuur van zo ongeveer 27 graden Celsius. De passaatwinden dragen er toe bij, dat het nooit al te warm wordt en de regenval is voldoende voor een weelderige tropische plantengroei. Thans is de aandacht van de Amerikanen ge vallen op St. Maarten, een van de mooiste eilanden in het Caraïbisch gebied. Het bestaat uit een bergachtige kern waaromheen rots eilandjes liggen, die door natuurlijke zand banken met de kern zijn verbonden. Op één van deze zanddijken ligt de smalle en langgerekte nederzetting Philipsburg, hoofdplaats van het Nederlandse deel van het eiland en zetel van het Antilliaanse bestuur. Het gehele eiland, dus de Franse en Neder landse delen tesamen, meet slechts 107 km2 en heeft een bevolking van ongeveer 3000 zielen. Hoewel in het Franse deel Frans en in het Antilliaanse deel Nederlands de officiële taal is, wordt door de bevolking bijna uitsluitend Engels gesproken. De grens tussen de Franse en Nederlandse delen van het eiland is een theoretische lijn, want er is geen douane. Lang geleden heeft er wel een grenspost bestaan, maar de kosten van deze post waren ten opzichte van de douane ontvangsten derftiate hoog, dat men besloten heeft, de post op te heffen. Invoerrechten worden dus niet geheven en diverse produkten, die in andere landen zwaar zijn belast, kan men er zeer voordelig kopen. Voorheen leefde St. Maarten grotendeels van postwissels, die werden gezonden door fami lieleden, die op Curagao of Aruba werkten bij de oliemaatschappijen, maar sedert bij deze maatschappijen steeds grotere automatisering wordt toegepast, zijn veel kostwinners naar hun eiland teruggekeerd, waar zij thans volop werk vinden Het Juliana vliegveld te Philipsburg is ge schikt voor DC 3 vliegtuigen en met enige moeite kan ook de Convair er gebruik van maken, maar thans is men met een uitbreiding bezig om het veld eveneens geschikt te maken voor de DC 6. De K.L.M. onderhoudt twee maal 's weeks een dienst op Curacao; Air France een drie maal weekse dienst op Puerto Rico en Port of Spain, terwijl de Caribair drie maal per week vliegt op Puerto Rico en St. Thomas. Het motorschip ..Hertha" maakt rondreizen naar St. Eustatius en Saba in aansluiting op de K.L.M.-diensten en de „Antilla" onderhoudt een maandelijkse dienst op Curacao en Aruba. Ter bevordering van het tourisme bestaan er thans plannen voor de bouw van een aanleg steiger voor zeeschepen. Het ligt in de bedoe ling deze steiger zo fors te bouwen, dat ook de grote toeristenschepen er gebruik van kun nen maken. Daar de 70 meter lange steiger te kort is voor grote schepen, zullen deze tegen de steiger moeten steunen terwijl zij gemeerd worden aan zware ducdalven ter weerszijden er van op enige afstand achter het front. De hotelbouw is in volle gang. In 1955 heeft een Antilliaanse groep een fraai hotel neerge zet, dat aan H.M. de Koningin als een der eerste gasten gastvrijheid mocht verlenen. Dit hotel valt buitengewoon in de smaak bij de Amerikanen en het heeft inmiddels al een nieuwe gordel bungalows er bij gekregen. Er zijn nog enkele kleinere hotels en een goede pasanggrahan, terwijl er plannen bestaan voor de bouw van nóg een groot hotel. Het tweede eiland van de groep, St. Eustatius, ook wel Statia genoemd, bestaat uit twee uit gedoofde vulkanen, die door land met elkaar zijn verbonden. Vanuit zee komend ziet men in de aanvang slechts de dorre toppen van de vulkanen maar na de landing wordt een ieder getroffen door de schoonheid van het tussen liggende landschap. Een waar paradijs dus voor de toerist, die de stilte zoekt. En gezien de grote belangstelling, die op het ogenblik bestaat voor St. Maarten, zal Statia hiervan ongetwijfeld mede kunnen profiteren. Ook onafhankelijk daarvan bestaan er nog andere kansen op het eiland. Het bestaat name lijk voor een groot deel uit puimsteen, een produkt, dat in Amerika een gewillige markt vindt. Het is dus niet onwaarschijnlijk, dat St. Eusta tius in de komende jaren althans een deel van zijn vroegere grootheid zal kunnen terugwin nen. (Lees verder pag. 20) 8

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1963 | | pagina 8