Hofmaken en huwelijk in Palembang Evenals in andere delen van Indonesië hebben ook in Palembang de veranderingen en de nieuwe ideeën menig oud gebruik doen verdwijnen. Maar er is één traditie, die zelfs de moderne, Westers georiënteerde Palembangers nog in ere houden; de oude ritus van hofmaken en trouwen, een van de hoekstenen van de Indonesische sociale structuur. Hoewel ook wij in de eeuw van Rock en Roll leven, hebben de meesten der jonge heren nog heel orthodoxe opvattingen over de verhoudingen tussen jonge mannen en vrouwen. LIEFDE IS BLIND Wanneer een jongeman de huwbare leeftijd (20 of 21 jaar) bereikt, worden er stappen gedaan een geschikte bruid voor hem te vin den, over het algemeen een meisje van 17 of 18 jaar. Er zijn twee manieren waarop dat kan gebeuren: de oude traditionele manier waarbij de hele zaak aan de ouders en de fami lie wordt overgelaten en de meer moderne manier, waarbij de jongeman zelf een meisje zoekt. Dat is echter alles wat hij kan doen. De beskissing en de regeling van de hofmakerij moet hij aan zijn ouders en familieleden overlaten. Deze procedure wordt beschouwd als een soort veiligheidsmaatregel tegen ro mantische dwaasheden, die alleen kunnen leiden tot een ongelukkig huwelijk, want, zo zegt het oude spreekwoord, liefde is blind. De beoordeling of het meisje wel een ge schikte vrouw voor de jongeman zal zijn, is een ernstige operatie. Ten eerste bestuderen de familieleden van de jongeman (meestal vrouwelijke familieleden) de sociale status van het meisje: haar afkomst, haar familie en haar reputatie. Dan wordt de reputatie nauwer bekeken en wordt er nagegaan hoe ze in haar buurt bekend staat. Dan wordt ze als huis vrouw op de keper bekeken: hoe ze zich in huis gedraagt, of ze bedreven is in huishoude lijk werk en hoe ze gasten ontvangt. Dit „onderzoek" wordt meestal gedaan door verre vrouwelijke bloedverwanten van de jongeman, die onbekenden zijn voor het meisje en haar ouders, hoewel in sommige gevallen de familie van het meisje op de hoogte wordt gesteld, dat men het meisje nader wil leren kennen in haar doen en laten. HET HUWELIJKSAANZOEK Wanneer eindelijk de ouders van de jonge man een bevredigende indruk van het meisje hebben gekregen, wordt het decor klaarge maakt voor het volgende stadium: het huwe lijksaanzoek. Twee of drie vrouwen meest al de moeder of de grootmoeder van de jongeman en twee andere vrouwelijke fami lieleden - gaan aanzoek doen om de hand van het meisje. Dit bezoek melamar ge naamd wordt meestal twee of drie dagen van te voren aangekondigd en de vrouwen brengen bij het bezoek een mand mee met meel en suiker. Het aanzoek zelf de lama- ran wordt meestal in dichterlijke taal ge daan, er wordt veel gebruik gemaakt van ver gelijkingen. Nadat de ouders van het meisje het aanzoek hebben aangenomen, volgt een bespreking over de huwelijksgiften en de bruidschat, want het is de gewoonte, dat de jongeman het meisje sieraden en kleren geeft wanneer het aanzoek is aangenomen. De volgende fase de bevestiging van de overeenkomst is de laatste handeling vóór het sluiten van het huwelijk en heeft plaats enkele dagen na de melamar. Ditmaal kunnen de afgezanten ook mannen zijn en nu hebben ze manden bij zich, die niet alleen suiker en meel bevatten maar ook een complete keuken uitrusting en tamarinde en zout. Het gesprek gaat hoofdzakelijk over hoe en wanneer de bruiloft gevierd zal worden en bij deze gele genheid komt ook de bruid te voorschijn om de handen van haar toekomstige schoonfamilie te kussen. „MUNGGAH", HET BESTIJGEN VAN DE TRAP De eigenlijke huwelijksvoltrekking is een een voudige plechtigheid. Het huwelijk wordt ten huize van de bruidegom voltrokken door de penghulu", de Moslim voorganger. De ouders en de familieleden van de bruid zijn getuigen. De bruid zelf is niet tegenwoordig en blijft thuis. Ceremonieel vertoon komt er pas bij op de dag van de „Munggah", wat betekent „het bestijgen van de trap". Gekleed in twee of drie dikke gewaden, waar van de bovenste zwaar met goud doorweven is, en met een hoed op, die eveneens met goud is versierd bijna twee pond weegt, gaat de bruidegom naar het huis van de bruid in een vrolijke en kleurige optocht van vrienden en verwanten. Onderweg worden oude Arabische liederen gezongen, geaccompagneerd door het slaan op tamboerijnen. De processie beweegt zich uiterst langzaam vooruit. Wanneer de bruidegom het huis van de bruid bereikt, wordt hij door oudere vrouwen ont vangen met een stortbui van gele rijst en een voordracht van teksten uit de Koran. Daarna wordt hij in een kamer gebracht waar zijn bruid, gekleed in twee of drie dikke lagen met goud doorweven songket rokken en blou ses, hem opwacht. Ze draagt ook een zwaar met goud versierde hoed met lange, afhan gende gouden franje, die haar ogen verbergt en veel gouden sieraden. De bruid en de brui degom treden tezamen de kamer binnen, waar de gasten verzameld zijn en nemen plaats op (Lees verder pag. 19) aar in hun kostbare dracht

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1963 | | pagina 18