Tong-Tong Tienerclub JAN FUSELIER DOOR ROB DESSAUVAGIE thieve Y[onni Bij het begin van deze muziekrubriek leek het ons niet meer dan billijk te beginnen met een foto van ons aller Anneke Gröloh. Hoewel zij kort geleden haar vijfde gouden plaat kreeg (voor Cimeroni) dateert boven staande opname van de ontvangst van de vierde gouden plaat (Soerabaja). De eerste drie grammofoonplaten die het zelfde enor me succes haalden waren: Brandend Zand, Paradiso en Boeroeng Kaka. Voor dit laatste nummer kreeg zij het gouden exemplaar bij aankomst in Singapore, eind vorig jaar, waar zij een tournee maakte samen met The Dutch Swing College Band. Hoewel haar Maleise repertoire hier minder bekend is, maakt zij juist daar furore mee in Malakka. Opgenomen nummers: Asmara, Deri Ketjil, Nina Bobo, Bengawan Solo, O Ina Ni Keke en het al genoemde Boeroeng Kaka. Voor Nederland nam zij al op: Maar Charlie stuurde me bloemen, Alle meisjes willen trouwen; Flamenco Rock; Trui, trui, slobber trui; Trommels van Bahia; Niets ter wereld kan ons scheiden en de „gouden" opnamen Brandend Zand en Paradiso. Het is echt wel een hele stap van het optreden onder de naam Yokkotjang, in 1959 voor een Belgische impressario (gage f 25,I) en het winnen van de Amateur wedstrijd „Cabaret der onbekenden" in Carlton in Eindhoven, in dat zelfde jaar, naar vijf gouden platen nu met het vooruit zicht van eigen TV-shows. Ontvangen nieuw repertoire: Philips 327 606 JF CONNY VAN DEN BOS: „Raak me niet aan!" („Demain tu te ma- ries") „Kom, ga mee" („Un caffé") Decca AT IO 040 ROB DE NIJS met THE LORDS: „IK" (,Je") „Zeg niet nee" („What'd I Say") Fontana YF 278 026 THE CANDY KIDS, met orkest van Jack Buiterman: orkest Ger Daal- „Loddy-Lo" „Als de Jukebox staat te loeien" Philips 327 595 JF THE SUNBEAMS met huisen: „Saturday night" „Washington Square" London FLX 3106 PAT BOONE: „I'll be home" en „Love letters in the sand" Philips 327 402 JF JERRY LEE LEWIS: „Pen and Paper" en „Hit the road Jack" Philips 305 504 JF THE SECRETS: „The Boy next door" en „Learnin'to forget" Philips 328 007 JF JAZZ SEBASTIAAN BACH door The Swingle Singers. Hoewel wij in gedachten vele Bach-liefheb- bers al zwaar wenkbrouwen zien fronsen... een geruststelling: De „prelude in F major" en „Fuga in D minor" worden niet mishan deld. Dit is heel fijne muziek. Gevocali seerde Bach met ritme, door de Swinkle Singers en de bas van Pierre Michelot met slagwerk van Gus Wallez. Er is uit boven staande werken van Bach geen noot weg gelaten of toegevoegd, terwijl er ook geen woorden opgemaakt zijn. Slechts het stu wende ritme is „extra" en is zo goed dat ook „niet-jazz" mensen dit beslist kunnen waarderen. Contemporary LAC 553 ART PEPPER intensity: Gelukkig weer eens „goed in het gehoor liggende" moderne jazz. Fijn, simpel lijkend, dus technisch hoogstaand spel door alt- saxophonist Art Pepper, pianist Dolo Coker, bassist Jimmy Bond en slagwerker Frank Butler. Ook de nummer-keuze van deze LP is aantrekkelijk: o.a. I can 't believe that you Ye in love with me, Long ago and far away, Gone with the wind, Too close for comfort, etc. Tot... het volgende nummer van Tong-Tong! Anneke Grönloh en de voorzitter van haar fanclub Ondanks zijn slechte soldij (85 ct. in de week!) en vernederende behandeling in de Indische maatschappij in het begin van deze eeuw was Jan Fuselier een opgewekt mens, die graag zong. In menige kampong van de garnizoensplaatsen kon je Jan, als hij een huisje in de kampong had, opgewekt horen galmen als hij zich in de badkamer aan het „goejoer" was. Helaas zijn de complete liederen ons niet bijgebleven, wel korte fragmenten zoals: Vaarwel Marie, ik mot je gaan verlaaate, Vaarwel Marie, je kan niet met me mee... en het droevige slot: Dag lieve meid en het schone Singapoer. Een ander liedje was: Voor een potje brandy, daar moet je wezen, Op Pasar Baroe, bij de Chinezen... En hoe nog meer? Ook was er een liedje, gemaakt voor de Javaanse wapenbroeder: En Saridin heeft plaatscorvee, Plaatscorvee! En Saridin neemt de bezem mee, Bezem mee! Enz. enz., een heel lang lied. Wie kan zich meer ervan herinneren? Ook waren er droevige liederen, waarvan de samenhang en het onderwerp geheel verloren zijn gegaan, met regels als Schreiend ligt de arme kleine, In de slendang van Mama... Met verderop (geloof ik) een soort refrein: Ach wij leven, Opgedreven, Slechts de Heer Kan uitkomst geven. Het is jammer als deze liederen voorgoed verloren zouden raken. Zij tekenen een sociaal aspect van het Indische leven, dat in belangrijke mate historische waarde heeft, maar méér nog: de mens in Indië van een halve eeuw terug voor ons doen leven als mens „van vlees en bloed" en niet alleen als maatschappelijk verschijnsel op een inkomen van zus en zoveel. Mis schien kunnen lezers ons aan meer gege vens helpen. Hier de gevraagde woorden van het liedje „Lieve Nonni" dat we per kerende post van een abonnee kregen. Hartelijk dank. Goeden avond, hoor eens even Kleine Nonni, wees niet bang. Ik wil zo graag een prikje geven In je dikke, bolle wang. O, i heb die wang zo lief. Suikerzoete hartedief. In die bolle wang maak ik Thans een diepe prik. Wat gezanik aan mijn oren Van die njamoh, zo'n muskiet, 't Is vervelend om te horen Elke avond 't zelfde lied. Maar adoe, wat bittre pijn Van die njamoh, zo'n venijn. Eer jij, ondier, mij ontsnapt, Wacht jou, bran dal, flap. 10

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1964 | | pagina 10