fonij iLöirïl VAN HIER EN GUNDER IN DIT NUMMER: Speciale bijdragen van: OP PAG. ROB NIEUWENHUYS Op zoek naar het land van herkomst8 HEIN BUITENWEG Foto regentsfamilie van Toeban 9 CORRA CORRA Wiegeliederen13 Vraaggesprek met dr. J. W. Meyer Ranneft6 Vaste rubrieken Van hier en gunder 2 en 24 ERESALUUT: Dick de Hoog 4 en 5 MYANA: voor de vrouw 14 en 15 TONG-TONG tienerclub 16 TANTE MIEKE: voor onze bibit 17 Oude sobats: De boenglon 18 Navorser20 en 21 Een psychodiagnost geeft advies22 Ting-Ting's26 Redactioneel Zijn wij de „generatie van de gemiste kansen?" 3 Mag wel een keer over T.T. praten ja? 7 Deventer Landbouwschool 11 50-jarig bestaan firma Fonteyn 24 Indo's in den vreemde Argentinië10 Abonnees vertellen Straatnamen9 Een varende vakantie I 10 Morebil18 Ontmoetingen met panters 19 La Garita24 Javaanse passerdagen 12 8ste JAARGANG No. 17 ONAFHANKELIJK INDISCH TIJDSCHRIFT Uitgave: Publ. en Handel Mij- Tong-Tong N.V. PRINS MAURITSLAAN 36 DEN HAAG TELEFOON 070/542.542 en 55.07.49 GIRO 6685 TELEGRAMADRES: TONGTONG DENHAAG Directeuren: Tjalie Robinson S. L. F. Catalani, Huisadres: L. v. Meerdervoort 1580, Den Haag, tel. 070/39.63.27. HOOFDREDACTEUR: TJALIE ROBINSON Waarn. Hoofdred.: J. C. Hazewinkel Verschijnt de 15de en de 30ste van iedere maand. Prijs per nr. f 0,75. Abt. Nederland: kwart, f 3.75, halfj. f 7,50. jaar f 15,Abt. buitenl. (per jaar en oer luchtp.) Australië f 48,Nw. Zeeland. Zd. Afrika, Brazilië 38,-—, Canada f 32,Suriname, Antillen f 26,West-Europ. landen f 20,Abt. per zeepost voor alle landen f 20,™ per jaar. THE AMERICAN TONG-TONG Zelfstandige editie voor de V.S. P.O. Box 137 Whittier California 90608 U.S.A. Tel. 699-6837. Month I,Half Year 5,Year 10, ZOEKT OP BASIS VAN DE NUTTIGE ERVARINGEN IN DE GORDEL VAN SMARAGD NIEUWE INTE RESSEN IN NEDERLAND TE WEKKEN VOOR DE TROPENGORDEL. PRECIES „Wees precies en moedig wat je bent"schreef je in TT no. lb. Nu durf je wel moedig uit te komen voor je Christelijke beignselen en bent niet verlegen om de Bijbel aan te halen waar nodig, maar je durft niet precies vast te stellen dat je Protestant bent (hervormd?Zijn woor den en daden twee, Tjalie?" R. v. d. Meer Ik ben ook niet precies Protestant of even tueel nader gepreciseerd hervormd of gere formeerd. Ook ben ik niet katholiek. Ja zelfs ben ik niet uitgesproken Christen, want U zult citaten genoeg in TT gevonden hebben uit andere godsdiensten. Ik weet niet wat ik ben en precieze vaststelling van mijn plaats zou een leugenaar van mij maken. Dit neemt men mij van sommige kanten kwalijk. Dat weet ik. Maar ik heb een zo grote eerbied voor God's Woord in vele tongen", dat ik me gewoon niet thuis voel in een nadere plaatsbepaling, al was het alleen dat ik daardoor veel eminente vrienden van Tong- Tong zou verliezen niet omdat zij onver draagzaam of beperkt zouden zijn, maar omdat voor mij beperking leidt tot besnoei ing. Want juist mijn eerlijkheid gebiedt mij ruimer te zijn. Uw eerlijkheid brengt U tot vaststelling van Uw plaats. Als ik veel citaten uit de Bijbel noem, komt dat bij mij niet op de eerste plaats omdat ik „bij de Bijbel zweer", maar, omdat ik in die citaten een Stem hoor ouder dan de Bijbel en ver voorbij de Bijbel. Voor U noem ik die stem in Uw Boek. Vraag niet meer. T. R. Mag ik het betreuren dat in Tong-Tong niets geschreven is over Prinses Irene? En mag ik vragen waarom niet?" Mevr. Rijgers Eigenlijk is de oorzaak heel eenvoudig: ik kreeg geen Nederlandse krantenknipsels over deze aangelegenheid (ook een onge lukkige samenloop van omstandigheden) en had geen houvast genoeg in de desbetref fende berichten in de beknopte buitenlandse pers. Alles wat er precies mee samen hangt, weet ik nog steeds niet. Ik heb allen een opinie: het Oranjegezin is (hoe wijd en hoog gebonden wij het ook willen zien) in alle eenvoud een gezin met huw bare dochters die een nieuwe toekomst tegemoetgaan, die wij in sommige opzichten niet voldoende begrijpen. Elk verstandig ouderpaar beseft dat en stelt zich ruim te voren in op ook een eventueel huwelijk dat met de opvattingen van heden niet strookt. Als zoiets gebeurt, wees niet geschrokken of koppig anti. Bekijk dochter en a.s. schoonzoon als nieuwe mensen van een nieuwe tijd, bekijk hun karakter, tracht begrip te krijgen van hun geluksopvatting en zeg dan: „ja". In alle eenvoud. Zonder het te zien als een „affaire" met sensatione le proporties. Eén van mijn dochters is katholiek geworden en is gelukkig in een huwelijk met een katholiek; daarom weet ik het uit ervaring. Daarbij komt in mijn ogen het belangrijkste: het Oranje-huis dat vier eeuwen lang het heil des lands gediend heeft en wier naam symbool is geworden voor alles wat ons bindt en wat hoog en eervol voor ons is, zijn wij veel verschuldigd, méér dan wat wij een familielid of een functionaris ver schuldigd zijn. Het is een integere familie met veel offervaardigheid voor ons volk en (in mijn ogen) veel verlies van vrijheid. Mogen wij niet wat toegeeflijker en mense lijker zijn, zelfs al is wat rondom deze ver loving plaats had, niet aanvaardbaar (wat ik niet erken)? Heeft het Nederlandse volk een superieure plaats onder alle volken in de historie? Zo nee, waarom zou ons „bespaard" moeten zijn, wat alle tijden door gebeurd is: dat prinsen en prinsessen van zelfs vijandige volken en geloven elkaar tóch vonden? Verder: is eerlijk menselijk geluk te beper ken bij wet en zelfs bij grondwet? In de afgelopen jaren hebben wij t.a.v. Indië en de West onze grondwet ettelijke malen moeten herzien om „bij de tijd te blijven." Waarom zouden wij dat niet doen t.a.v. ons Vorstenhuis? Als Spanje onze „erfvijand" is, waarom brengen wij onze vakanties door in Spanje, hebben wij handel met Spanje en bewonde ren wij Spaanse cultuur? En waarom hebben wij dan niet al lang „den Coninck van His- paniën heb ick altyt gheëert" uit ons volks lied geschrapt? Naar mijn gevoel is een eenvoudig mense lijk gebeuren van onverdachte eerlijkheid en integriteit nodeloos opgeblazen en scheefgetrokken. Uit eerbied voor de vier eeuwen Oranje achter ons, horen wij een groot vertrouwen te hebben in vier eeuwen Oranje vóór ons. Dit als Nederlander. En als mens: een gezinsverband is mooi en heilig en verdient ons respect. Het spijt mij als ik andersdenkenden nu tegen me in het harnas jaag. Ik geef slechts een privé mening andere meningen bestaan immers ook? T .R. BLOOTGEVEN ,,De brieven op de eerste pagina van de TT van 30 januari getuigen weer in het voordeel van TT en ook van jou. Dit zij je van harte gegund. Wanneer ik echter zulke dingen lees, hoop ik altijd dat je je nooit zult blootgeven. Je bent anders weg en het zal niet zo gauw meer in orde komen. En ook TT zal dit voelen. Kwaad wil ik hier niet spreken van m'n mede mens, maar men kan nooit voorzichtig genoeg zijn..." F. Martens Hóe voorzichtig ik ook ben, ik zal mij zéker nog wel eens „bloot geven." Het is noch tans geen kwestie van boekhouding: credit en debet, en bij teveel debet: hak er op los. Zelfs al schijnt de historie van de mensheid (ja, zelfs de kleine historie van de Neder- (Lees verder pag. 24) BIJ DE VOORPLAAT: Juist met feestdagen gaan je gedachten weer terug naar vroeger. B.v. hoe met Pasen Mammie of de kebon de eieren in de tuin verstopte, 's Morgens héél vroeg al met je blote kakki's door het natte gras en baboe krijsend: „Non, adoe Non!" en achter je aan met sloffen! En nu is onze „tuin" een bal- con van 3 bij 1 meter! Tong-Tong wenst al haar abonnees een vrolijk en vooral, zonnig, Paasfeest toe. IDA VAN KOETSVELD 2

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1964 | | pagina 2