Vrouwen en het IEV VOOR DE VROUW M. "Il"llllllllllllllllllllillll!llllilllllllllllllll|||||||||||i||||||||l|||||||||,||||||||||j;j[[|(|j A. C. BAUMGARTEN ILSE, ERNA, VIRGINIE ,,lk lees de laatste tijd zo veel goeds over het l.E.V. wat ik eigenlijk nooit eerder had gewe ten. Mijn vader was eent fanatiek l.E.V.-er, dat was in plm. 1933, in elk geval, toen ik in 1933 geboren werd, moest ik l.E.V. (Ilse, Erna, Virginie) heten. Ik was er altijd trots op dat ik deze voorletters had, maar nu dus exral 1. E. V. KLOTSCHE-JOSEPH, San Die go, U.S.A. ,,De Claphrots zijn altijd actieve leden van het IEV geweest. In het bijzonder Richard Clap- roth die voor de overdracht van Indonesia Minister was van Oost-lndonesia. Hij was een verwoed voorvechter van het IEV, zo erg zelfs dat hij naar Nederland ging om voor de belan gen van de Indo te pleiten, helaas zonder enige uitkomst. Wat ook zo jammer was, hij kreeg weinig begrip van onze mensen zelf. Ik schrijf U dit allesomdat ik in Tong-Tong het stre ven van de gebroeders Claproth zie, het bijeen brengen van onze Indische groep en in stand houden wat voor ons van zoveel culturele waarde heeft." Mevr. H. CLAPROTH, Los Angeles, U.S.A. Alles wat ik me van het l.E.V. herinner, waren de gesprekken van mijn vader over Dick de Hoog. Dick de Hoog betekende de verpersoonlijking van branie, doorzetting en uitdaging. Hij kende hem persoonlijk en had een nimmer aflatende bewondering voor alles wat de Hoog deed. Als jongen van 15 werd mijn vader namelijk bij de Staats Spoor door Dick de Hoog persoonlijk aan het baantje van klerk geholpen en ofschoon toen de jongste op kantoor, stelde hij mijn vader om zijn pienterheid, accuratesse al spoedig op een beter betaalde plaats. Dick de Hoog durfde alles, deed alles wat hij zei. Voor mijn vader die waarschijnlijk alleen had meegemaakt dat de Indo meestal alleen deed wat hem van hogerhand werd bevolen, was Dick de Hoog het voorbeeld, waarnaar hij zijn eigen persoonlijkheid kon richten. Mijn vader werd met de jaren een „moeilijk" man, soms dwars tegen de draad in, omdat zijn eer en geweten het niet eens waren met een heleboel dingen. Hij was een een zaam man die alleen voor muziek wilde leven. Hij gaf een goede positie, zijn pen sioen op voor een muziekstudie voor zich zelf en mijn broer Lud in Frankrijk. In Indië zelf waren geen muziekscholen laat staan conservatoria, hoeveel duizenden muzikale Indische kinderen hebben hierdoor hun kans gemist? Want wie had het geld voor een studie in Europa? Mijn vader zei altijd: „Zolang het IEV niet voor conservatoria met buitenlandse krach ten zorgt, zolang zullen onze muzikale kin deren in Nederland een kans krijgen wer kelijk aan de top te komen!" Er bestonden geloof ik plannen voor een muziekschool, maar ze konden niet meer worden verwezenlijkt. Jammer. Wat ik me nog meer van het IEV herinner? De fuifjes. Wat kan een jong meisje zich van die tijd eigenlijk nog voor de geest halen? Je kunt je er wel over schamen, maar het is zo: we leefden zorgeloos in ons eigen wereldje, lieten de grote mensen in het hunne. Ik was te jong om de ernst, de belangrijkheid van het bestaan als Indo te bevatten. Ik begin ook nu pas beter de ver bitterdheid, de opstandigheid van mijn vader toen te begrijpen. I Mode-ontwerpster coupeuse f (Dipl. Kon. Acad. v. Beeld. Kunsten) 1 geeft m.i.v. 1 april KNIP- en NAAILESSEN (snelmethode) 1 Dag- en avondcursus 3,50 p. u (met 1 een opzegtermijn van een maand) Zwarteweg 24 - Den Haag-Tel. 112738 Toen ik als meisje van 18 jaar voor het eerst „op me zelf wilde staan en mijn ouders me met lede ogen naar Soerabaja zagen vertrekken, zocht mijn moeder als kosthuis de N.I.S.V.O. voor me uit. Was dat een onderafdeling van het IEVVO tehuis voor werkende vouwen en meisjes? Alweer moet ik met schaamte bekennen: ik herinner het me niet meer. (Als U het weet, schrijft U het me?) Maar die tijd in het grote huis op de hoek van Ngemplak herinnerde ik me nog leven dig. Dat kleine kamertje met bed en kast, rotan stoel en tafel voor de kamer op de galerij, het was werkelijk het miniemste van wat je je van de grote wereld voorstelt, maar voor mij betekende het een begin van het op eigen wieken drijven. Salaris ver dienen en daarvan iedere maand zelf je kostgeld betalen, de rest mocht je op Toendjoengan gaan verwinkelen. Tot 10 uur 's avonds was je vrij, je moest 10 uur bin nen zijn; 12 uur ging het grote hek dicht en moest eventueel bezoek (dat je alleen in de gemeenschappelijke voorgalerij mocht ont vangen, niet op de kamer) beslist verdwij nen. Welke namen ken ik nog uit het NISVO huis? Frida Patti, Connie Wouters, mevr. Nooya (die belast was met de kleuters uit de creche) Aimee Duval, Olga (of Vera) Adeboi die op de huishoudschool ging, Hetty Obdeyn en nog vele andere wier ge zichten ik me nog levendig herinner maar waarvan de namen me ontschoten zijn. Later woonde ik in Soerabaja in een eigen paviljoentje, op de hoek van Goebeng. Het was een hooggelegen appartement bij de Mariani's en vanuit mijn slaapkamer kon ik zo in het lEVVO-Tehuis aan de overkant kijken. Ik kon de meisjes vrijelijk bespieden (Lees verder pag. 15) Wie herinnert zich nog de modeshow in oktober 1941 in het IEWO- clubhuis op Simpang, Soerabaja? Java Modemagazijn verzorgde de show en de opbrengst was voor IEV-Armenzorg. Zo herinnert U zich misschien de talrijke feestavondjes, bazaars, e.d. die de IEVVO organiseerde, altijd met het doel het bestaan van de Indo te ver beteren, hem de plaats in de maatschappij te geven waar hij recht 14 op had. Gerda Ondang-Pauw die U op beide foto's als mannequin ziet, was toen 16 jaar, lang en slank. Nu, 23 jaar later woont ze in Thousand Oaks, Californië, nog steeds lang en slank, nog steeds trots op de herinnering van die avond als mannequin. Herkent U bekenden uit het publiek?

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1964 | | pagina 14