„Onze" historie en Kuituur herleefd! X De krontjong band in actie Neusfluit Je kan je ogen gewoonweg niet geloven, maar als het doek opgaat staat daar „ons voor geslacht" voor het voetlicht: heren in „djas toetoep", dames in de lange ruisende japonnen van driekwart eeuw terug. Ze dansen een quadrille, een polka; de muziek wordt geleverd door een zestal spelers op guitaar, mandoline en bas. Er is een gracie, een elegance, een hoofsheid, maar boven alles een nieuw choreografisch beleven, dat je de adem beneemt Twee uren lang leeft „ons Indië" voor onze ogen in een verbijsterende afwisseling van kleur en beweging: de Dayaks uit Borneo met hun prachtige viriele dansen, de Ja vaanse dansen met gamelanmuziek en wa- jang-dansmotieven, de poekoelanspelers met hun wonderlijke „kembangans" en blik kerende sikoe-sikoe's, de apendans uit Bali, een stelletje geestige „thuis-lndo's" in slaapbroek-kabaja, een pasar-tafereel met verkoopsters en verkopers, zó van een Indonesische pasar weggelopen, de muziek (geen formidabel orkest, maar een twaalftal elkander steeds afwisselende tokkelaars) brengt Spaanse, Portugese en krontjong motieven, en wordt telkens weer aangevuld met gamelan of doodgewone rhytmische muziek van rijststampers, koper, hout, bam boe. De Europese kostuums worden afgewisseld door nationale dessins, die nu eens aan batiks doen denken, dan weer aan ikats of aan de karakteristieke dessins van de weef sels uit Toradja of Kalimantan. Een feest van kleuren en nationale modes. Stelt U zich voor de kleurrijkdom van het moderne Europese ballet plus de kleurrijkdom van Azië. Het is een ongekend regenboog-palet, dat de toeschouwer begeestert. En het is toch niet óns Indië, maar het is de moderne danskunst van de Filippijnen, wel ker geschiedenis in vele opzichten een tweelingbroertje is van de onze. Het is het gezelschap van de Bayanihan Philippine Dance Company, thans een zegetocht ma kend door heel de U.S. en o.a. optredend op de World Fair in New York. De Bayani- hans hebben voorheen ook al voorstellin gen gegeven in Brussel, Rome, Barcelona, in Tokyo en Bangkok, overal een opgetogen publiek vindend. Bayanihan is de naam van een Filipijns volksidee: als vele kleine en arme groepen zich aaneensluiten, wordt gezamenlijk iets groots bereikt. Hetzelfde idee dus als „go- tong rojong". Het gezelschap is in het leven geroepen en wordt geleid door een aantal dames, die in Amerika choreografie stu deerden, en in samenwerking met de Univer siteit van Manila alle levende volkskunst in de Filipijnen tesamen „raapten" en in een aantal brillante dansfiguren voor het voet licht brachten. We zouden in Holland zoiets kunnen krijgen als b.v. Leiden, het Instituut voor de Tropen en Indra Kamadjojo de Indi sche samenleving in Nederland zouden „mobiliseren". Dat klinkt als een sprookje, nietwaar? In de Filipijnen is dit sprookje een sprookjesachtige werkelijkheid gewor den. Want in dit ensemble bestaat geen enkele voorkeur of discriminatie. De Spaanse dan sen hebben evenveel plaats als b.v. 100% Mohammedaans dansstuk als Hari Raya. De bekende Filipijnse dans met de klappende bamboes, waartussen een adembenemend snelle dans zich ontwikkelt zonder dat één maal de snel toeslaande bamboes de voe ten raken is een uniek juweeltje van rhytme, waarin Josephine (uit „Adieu Josephine" van Vincent Mahieu) levend tevoorschijn springt. Er is de Dans van de Zeven Gongs en de Dans van de Kalinga Maagden (hel rose, fel oranje, lapis lazuli blauw), de dans waar bij een aantal „inlanders" in een rij over het toneel loopt als een gardoewacht in Indië, op een muziek die alleen gemaakt wordt door staken die in een bepaald rythme kliklakken op het toneel... Het is onmogelijk het programma op de voet te volgen. Er is té veel om op te noemen. Er wordt gedanst op schoenen, blote voeten en zelfs op sloffen! Hollywood, gewend aan zoveel movie-beauties, stond verstomd over de Filipino schoonheden, die ook dansen konden als balletdanseressen en zingen als coloratuur-zangeressen. We hopen zo, dat deze kunst ook in Nederland komen kan. Maar wie zou dit grote gezelschap (meer dan 75 leden) kun nen betalen? En toch... laat ons hopen! T. R. ATTENTIE!! ATTENTIE LEEUWARDEN EN OMGEVING Op zaterdag 18 april a.s. zal in ons hoge Noorden wat „Zuidelijke warmte" worden gebracht door enkele artiesten uit Den Haag. Feestterrein is de bovenzaal van het BEURSGEBOUW Aanvang 20.00 uur, Wirdumerdijk 34 in Leeuwarden. Entree: f 2,50 per persoon Het is geen Tong-Tong avond- het initiatief voor deze Indische fuif ging uit van de leider van The Hot Jumpers, maar de optredende artiesten zijn in Den Haag goede bekenden: George de Fretes, voordrachtkunstenaar Huug Sachs, The Krontjong Serenaders en last but not least The Hot Jumpers zorgen voor een afwisselend pro gramma, zodat wij U deze avond van harte kunnen aanbevelen. Ajo, Tong-Tong-ers, laat. zien dat U het fuiven nog niet bent verleerd en maak er een gezellige koempoe- lan vanl Veel plezier wenst U DE REDACTIE VAN TONG-TONG. 5

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1964 | | pagina 5