Kreupele dieren, mensen en goden inde mythologie van Indonesië en elders I» Het geloof in de magische kracht van kreupele dieren, mensen en goden, is verspreid over de gehele wereld. De Chinezen geloven dat de uil Towei een vogel is met een menselijk gezicht met slechts één poot. Gedurende de zomer verbergt hij zich en alleen in de winter kan men hem zien. De mens, die veren van hem bij zich draagt, hoeft niet bang te zijn voor t de bliksem. De vogel Pivang heeft ook een menselijk gezicht en heeft slechts één poot. In zijn bek draagt hij het vuur, waar Pivang komt breekt de brand uit. De Dajaks van Borneo zeggen, dat hun rijstvogel vroeger werd ge beten door de koning der wilde dieren en dat hij sindsdien slechts de beschikking heeft over één poot. De Toradja's van Celebes kennen de haan met lamme vleugel. De volkeren van India de kreupele koe (grawala). De bewoners van Bali het scheve huis (gubug pentjeng); die van Java de lekke palingmand (buwu bolong). Er is geen twijfel aan of het beroemde batikmotief Parang- roesak is verbonden eveneens met gods dienstige mutilaties. Oorspronkelijk mocht het alleen worden gedragen door personen, die zich onderworpen hadden aan de volle initiatie, waarin zij werden gemutileerd. In Samosir kent men een beschermende geest die een kreupele linkervoet heeft (het kwaad is altijd aan de linkerkant). Deze voorbeel den kunnen gemakkelijk worden uitgebreid. We zullen ons beperken tot een speciaal aspect van dit thema n.l. betreffende de kreupele meester-smid. De meest beroemde smid van de Javaanse Mythologie is Menak Djingga, een dwerg met een laag voorhoofd en een kreupel been. Die regeerde in Blam- bangan, Oost-Java. Hij was onzichtbaar, omdat hij een speer bezat van geel ijzer. Eens dorst hij zelfs in zijn eentje op te mar cheren tegen de machtige stad van Modjo- pait om een schone prinses te schaken. Hij trouwde, Retna Rasa Wulan, de Maanvrouw. Kreupele demonen brengt men in verbinding met de afnemende maan, die gewond is door de zon. Een gelijke figuur is de pries ter Durna; hij bezit magische kennis van wapens en heeft de macht over het vuur. Zijn schoonbroeder Krepa is eveneens een grote kenner van wapens en is smid van de goddelijke strijdwagens. Ondertussen is de beste vriend van Durna, Drupada, zeer be kwaam in de kennis van wapens en bezit een pijl die vuur kan maken. Dezelfde ge weldige Durna echter is kreupel, heeft bo vendien een gebroken arm, gebroken neus en slechts één oog; hij is min of meer de pendant van de mismaakte clown Semar, die in sommige verhalen optreedt als een priester met grote kennis van oorlog. Durna en Semar sterven op hetzelfde moment en zijn mystiek genomen identiek; hun zonen Aswatama en Petruk zijn de enigen die er in slagen hun vaders te volgen door de hemel poort. Semars zoon Garèng, heeft juist als Durna een kreupele voet en misvormde arm. In het verhaal „lakon" Murwakala, dat wordt opgezegd om ongelukken te bezweren, ver schijnt een misvormde gamelan-speler, Pandjak Dalang Klungkungan. Het woord pandjak betekent helper van de smid. Behalve kreupele tovenaars kent men in de Javaanse Mythologie ook kreupele heksen. In het verhaal Petruk is Koning (Petruk da- dos Ratu) vernemen wij hoe de heilige brief Kalimasadat werd geroofd. De sluwe Petruk slaagt er in de brief terug te krijgen. Op zijn terugweg volgt hem de tovenares Bitti- bitti en neemt hem de brief af. Petruk ver andert zich nu in een djambuboom en Bitti- bitti aangetrokken door de heerlijke vruch ten, legt de brief zolang op de grond en klimt in de boom. Petruk herneemt plotseling zijn ware gedaante, pakt de brief en rent weg. De heks is niet in staat hem te volgen omdat uit de boom vallende zij kreupel is geworden. Het is mogelijk dat ter herden king van haar men de kratondans „diju dengklik" uitvoert, welke wordt gedanst door een vrouwelijke demon met een kreupel been. De Chinese God van de Literatuur is Kuei Hsing kreupel). LOERAH SEMAR Tussen de kreupele rijstvogel van Borneo en de Chinese vuurvogel, het embleem van de smeden, bestaat een gelijkenis. De kreu pele smeden in China en Java staan in nauwe verbinding tot elkaar. De schakel tussen hen wordt gevonden in Champa. Aldaar wordt een verhaal verteld over twee demonische smeden welke vochten om Nai Bala, de Maanvrouw en de beschermster van het gezin, de pendant van de Javaanse Ni Towong. Een voorbeeld. Javaanse krissen bestaan uit vijf soorten, vertegenwoordigers van de vijf stammen en de vijf voorouders. De houten heften en de metalen klingen gede coreerd met een arend en slang symboli seren vuur en water, het mannelijke en vrouwelijke symbool. Alvorens een zwaard te maken moet de smid zich verenigen met een vrouw; dan moet hij zorg dragen dat de elementen vuur en water na verhouding worden gerepresenteerd in het wapen. Wij komen tot de volgende conclusie: De heer R. ran Goens krijgt in de hiernevenstaande verklaring voor „Se- mar messem" de feitelijke betekenis J hiervan, welke dus niet slaat op de f vernietiging van zijn vijanden, maar op 4 de populaire liefdes-amuletten die men f naar hem heeft genoemd. Hij initieert n.l. de jonge mensen in de kunst der J 1 liefde. Hij is inderdaad een nar, maar veel ouder dan de wereld en ook wijzer 1 dan de goden. JC. H. 1) in de Indonesische Mythologie verschij nen gemutileerde personen en dieren, die over magische krachten beschikken; in de regel zijn zij kreupel, blind, hebben één oog, of een half lichaam; 2) dikwijls zijn zij smeden of narren; in de Burmaanse Mythologie treft men een blinde smid aan; 3) oorspronkelijk vertegenwoordigden zij de demon van initiatie of de sponsors der can- didaten. De best bekende nar op Java is Semar. Hij is ouder dan de wereld en veei machtiger en wijzer dan de goden. Zijn karakter is zeer erotisch; hij leert de jonge mensen de magie der liefde. De meest populaire liefdes amuletten worden genoemd Semar Mèssem glimlachende Semar). Gedurende sommi ge pelgrimages naar de toppen der vulkanen moet men hem aanroepen en worden schui ne moppen getapt. Anders krijgt men een ongeluk. Semar is de speciale beschermer der dynastieën; hij woont in de krater van een vulkaan, het huis der smeden. Zijn zoon Petruk is kreupel. Een legende vertelt dat hij slechts één dag koning is geweest. Vroeger werd in sommige delen van Java gedurende het rijstplanten een pop van deze nar gemaakt en werd hij vereerd als koning. Na een dag echter werd deze pop wegge gooid. Deze ceremonie zou een rijstveld zeer vruchtbaar maken. Semar en Petruk verschijnen zeer dikwijls in een wajangspel bij het einde van een dramatische scene. Zij doen met hun mop pen te niet de zwarte magie welke is te voorschijn geroepen door het drama. Som tijds vergezellen zij de zielen naar de onder wereld en zijn dus verbonden met de dood. In Celebes vertelt men, dat een kreupele smid de wacht houdt bij de ingang van het land der afgestorvenen, en al de slechte zielen tegenhoudt. In verschillende Indonesische mythen ver schijnt (in Java Lalang Sedjiling, in Samo sir Si-Adji Bahir-bahir) de eerste mens op aarde op dezelfde tijd inwijder en ingewijde, gelijk de kreupele smid schept hij somtijds de wereld, maar ondergaat hij kwellingen door deze taak. Slechts door zijn gemuti leerd zijn of dood verschijnen de planten en dieren, enz. De smid en de clown zijn beide aspecten van de culturele held. Laat ons denken aan de éénogige Vulkanus, de kreupele Hephaistos, de dwerg, die het zwaard van Siegfried smeedde. Bovenmen selijke en phallische clowns vindt men in de mythologie van sommige Indiaanse stammen in Amerika, terwijl oorspronkelijk de Euro pese narren ook over magische krachten beschikten. Koning Carnaval is niet alleen (Lees verder pag. 23) 18

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1964 | | pagina 18