Een psychodiagnost geeft advies Geachte lezer, In de yoga-leer kan men lezen dat zij een bepaalde vorm van eerzucht verwerpt. Want, zo zegt de karma-yoga, deze behoort tot één van de grootste vijanden van de mens. Een dergelijk soort eerzucht kan men waarnemen bij bekrompen lieden. Hoe hoog zij ook gestegen zijn op de maatschappelijke ladder en hoe ver zij het ook in de wereld gebracht hebben, deze mensen blijven een slaaf van hun ijdelheid, van hun zucht naar weelde en van het geld. Deze eerzucht is voortgekomen uit pure egoistische tenden- zen, dus ongezond en leidt op den duur onherroepelijk tot afbraak van lichaam en geest. Immers, deze categorie van eerzuch- tigen zullen alles, ja zelfs hun dierbaarste goed opzij schuiven om aan hun behoeften te voldoen, en dat dit pad zelfs over lijken zal gaan is op den duur onvermijdelijk. Deze mensen zijn een vloek voor hun zelf en voor hun omgeving. Ik kan mij dan ook volkomen verenigen met de woorden van een groot Amerikaanse psycholoog C. Dawson: „De wil tot macht is ook de wil tot vernietiging, en in laatste instantie wordt zij de wil tot zelfvernieti ging". Bevrijdt U van een soortgelijke eerzucht want de prijs die U er voor betalen moet is te hoog. Echter, hiermede bedoelt de karma-yoga niet dat U uw eerzucht dient te verstikken en een negatieve afwachtende houding moet aannemen. Verre van dat! Karma-yoga zegt: Wees eerzuchtig, maar dan in verheffende en in positieve zin. Dan zal U dit tot een grote deugd worden aangerekend. Streef naar rijkdom en invloed. Doch thans heeft uw eerzuchtig streven positieve tendenzen, immers zij zal besteed worden aan goede dingen. Het zou immoreel van U zijn, indien U geen of te weinig initiatief bezit om te streven naar welstand, want op een nobele wijze rijkdommen te vergaren is uw Gods dienstige plicht, opdat U dit kunt besteden aan goede doeleinden. Vraagt U zich eens af of U naar rijkdom streeft ter bevrediging van uw persoonlijke behoeften. Of streeft U naar welstand, opdat anderen er van kunnen mede profiteren en waardoor U minder bevoorrechten kunt helpen en steu nen. VRAGENRUBRIEK (Deze rubriek staat open voor allen die vragen of problemen hebben op het gebied der grens- en geheimwetenschappen). Een trouwe lezer vroeg mij de juiste bete kenis van het woordje „occultisme". „Als ik aan dit woordje denk", zo vervolgt onze vragensteller, „dan zweven allerlei donkere praktijken van bepaalde lieden mij voor ogen." Geachte briefsteller, inderdaad bestaat er een zeer groot aantal lieden, welke zich met de kwalijke praktijken van het occultis me bezighouden en daarmede zeer veel leed aan zichzelf en aan anderen kunnen berokkenen. Deze pseudo-occultisten heb ben het oorspronkelijke wezen, de ware betekenis van deze occulte leer verdoezeld met hun verwrongen ideeën. Wee degene die in handen komt van zo'n dergelijk heer schap. Het oorspronkelijke occultisme is een zeer oude gewijde en hoogstaande wetenschap, welke zich verdiept in de kosmische en Goddelijke wetten. Er bestaan thans nog enkele mysterie- scholen op de wereld, doch het is begrijpe lijk dat zij niets te maken hebben met boven genoemde charlatans. Ook bij het beoefe nen van deze leer geldt het gezegde: „Velen voelen zich geroepen, maar zeer, zeer weinigen zijn uitverkoren". Waar occultisme, is nimmer een doel op- zichzelf, m.a.w. een loutere bevrediging van eigen genoegens, verlangens of nieuws gierigheid. Gelukkig beschermt deze leer in de meeste gevallen zichzelf voor profanen en z.g. onderzoekers van twijfelachtig gehalte, want zij zullen nimmer enig positief resul taat kunnen bereiken dan alleen enige zins begoochelingen waaronder zijzelf zullen lijden. Wie het occultisme bestudeert stelt zich niet alleen rechtstreeks in verbinding met sterke krachten uit een andere dimen sie. Maar de weg die hij bewandelen moet is zo smal en zo scherp als een scheermes. De heer R. te A. vraagt: „De leerstellingen van Freud hebben hun voor- en tegenstan ders. In hoeverre gaat U akkoord met zijn beweringen?" Freud heeft mijn volste bewondering en bepaalde methoden en wetten welke hij opstelde staan in volkomen harmonie met enkele mystieke leringen, om er maar enkele op te noemen: 1) In het gemoedsleven van de mens be staat er geen toeval. Elk verschijnsel op dit gebied dus elk nerveus verschijnsel heeft zijn oorzaak. 2) De indrukken welke het gemoed van het zeer jonge kind ontvangt, is van overheer send belang voor de richting van zijn gees telijke processen. Echter, een ander punt waarmede ik niet akkoord ga is dat Freud aan de sexualiteit in het leven van de mens een alles over heersende rol toebedeelt. Immers achter ieder optreden ligt niet uitsluitend een onbewust motief. Voor lezers, die niet vol doende op de hoogte zijn met Freud's sex- theorie, wil ik slechts vermelden dat hij o.a. uitgaat van de z.g. „oedipus-situatie", m.a.w. jongens en meisjes zijn aanvankelijk beide slechts op de moeder gesteld; echter door de ontwakende belangstelling gaat de aandacht van het meisje zich verplaatsen naar de vader. Hierdoor kunnen negatieve gevoelens jegens de moeder ontstaan (ver wisseling van ,,!iefde"-object van moeder naar vader). Deze verwisseling kan be paalde spanningen veroorzaken waardoor bepaalde nerveuze complexen kunnen ont staan, die zich op een oudere leeftijd kun nen openbaren. Echter om alle uitingen van nerveuze span ningen de schuld te geven aan b.v. deze oedipus-situatie, zoals Freud en zijn aan hangers dit trachten aan te tonen, faalt in de praktijk. ADVIEZENRUBRIEK (Lezers kunnen onder deze rubriek vragen aangaande persoonlijke problemen, moeilijk heden, enz. aan mij voorleggen. Voor een schriftelijk antwoord een postzegel bijslui ten. Een vrijwillige bijdrage, tot ten hoogste f 2,50 kunt U voor deze rubriek bijsluiten). Een lezer stelde mij de vraag: Is angst een vorm van lafheid? Hoe kan ik angst over winnen? Angst is geen vorm van lafheid. Maar het is wél laf wanneer U op de loop gaat voor uw angst, welke vorm deze ook heeft of aanneemt. Hierdoor benadeelt U slechts uzelve .Immers U schept dan geen enkele oplossing in uw problemen door het ont wijken van deze angst. Dit schaadt uw ge zondheid en kan zelfs nerveuze storingen tot gevolg hebben. U dient de angst bewust te gaan verwerken. Onderga haar rustig en tracht U zich te ontspannen. Onderstaande verantwoorde oefening kan ik een ieder aanraden: Tracht U zich eerst geheel te ontspannen. Indien U bekend bent met ontspannings methode der yoga-techniek, dan kunt U dit toepassen. In elk geval wanneer U tot rust bent gekomen en geheel passief bent on derzoekt U bij uzelf waarvoor U angst hebt of bang bent. Treedt haar tegemoet, zoek haar in volle omvang op en sta a.h.w. van aangezicht tot aangezicht met het verschijn sel waarvoor U bevreesd bent. Met deze methode, de methode van zich ontspannen vervolgens het absorberen van de angst (instede deze angst trachten te ontlopen of zich ervoor terug te trekken), kunt U elke vorm van angst overwinnen, hetzij de licha melijke, hetzij de geestelijke symptomen van angst. Ontspan U, onderga haar rustig en houdt die angst rustig in U vast, hoe geweldig en destructief zij ook moge schij nen. Zo zult U geleidelijk aan het probleem kunnen oplossen, door haar te aanvaarden en vast te houden. Niet door het te ont lopen. BIORHYTMIEK Tot slot van mijn verhandeling over de biorhytmiek, wil ik nog even de „intelec- tuele" cyclus behandelen. Evenals wij aan het mannelijke rhytme be paalde krachten hebben toegekend, zoals o.a. onze energie, ondernemingsgeest, zelf vertrouwen, arbeidslust, uithoudingsvermo gen, etc.; en aan het vrouwelijk rhytme het gevoel, onze stemmingen, intuïtie, kunstzin, humeur, etc., geeft het intellectuele rhytme in het bijzonder de situatie aan betreffende onze verstandelijke vermogens. Om er een paar op te noemen: logica, concentratie, slagvaardigheid, reactievermogen, kortom alles wat betrekking heeft met het intellect. Gewapend met bovengenoemde drie gege vens: het mannelijke-, het vrouwelijke-, en het intellectuele rhytme, kunnen wij, nadat wij deze grafieken hebben uitgezet, direct onze toestand, of die van anderen, aflezen. Thans kunnen wij op een wetenschappelijke wijze, dus op een verantwoorde wijze onze maatregelen treffen, onszelf corrigeren en ons behoeden voor gevaren of onverwachte gebeurtenissen. Wie biorhytmisch leeft, deelt zijn leven op een Juiste wijze in. Dan weet U wanneer de (Lees verder pag. 23) 22

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1964 | | pagina 22