Een psychodiagnost geeft advies
Geachte lezer,
In de yoga-leer kan men lezen dat zij een
bepaalde vorm van eerzucht verwerpt.
Want, zo zegt de karma-yoga, deze behoort
tot één van de grootste vijanden van de
mens. Een dergelijk soort eerzucht kan men
waarnemen bij bekrompen lieden. Hoe hoog
zij ook gestegen zijn op de maatschappelijke
ladder en hoe ver zij het ook in de wereld
gebracht hebben, deze mensen blijven een
slaaf van hun ijdelheid, van hun zucht naar
weelde en van het geld. Deze eerzucht is
voortgekomen uit pure egoistische tenden-
zen, dus ongezond en leidt op den duur
onherroepelijk tot afbraak van lichaam en
geest. Immers, deze categorie van eerzuch-
tigen zullen alles, ja zelfs hun dierbaarste
goed opzij schuiven om aan hun behoeften
te voldoen, en dat dit pad zelfs over lijken
zal gaan is op den duur onvermijdelijk. Deze
mensen zijn een vloek voor hun zelf en voor
hun omgeving.
Ik kan mij dan ook volkomen verenigen
met de woorden van een groot Amerikaanse
psycholoog C. Dawson: „De wil tot macht
is ook de wil tot vernietiging, en in laatste
instantie wordt zij de wil tot zelfvernieti
ging".
Bevrijdt U van een soortgelijke eerzucht
want de prijs die U er voor betalen moet is
te hoog.
Echter, hiermede bedoelt de karma-yoga
niet dat U uw eerzucht dient te verstikken
en een negatieve afwachtende houding moet
aannemen. Verre van dat! Karma-yoga zegt:
Wees eerzuchtig, maar dan in verheffende
en in positieve zin. Dan zal U dit tot een
grote deugd worden aangerekend. Streef
naar rijkdom en invloed. Doch thans heeft
uw eerzuchtig streven positieve tendenzen,
immers zij zal besteed worden aan goede
dingen. Het zou immoreel van U zijn, indien
U geen of te weinig initiatief bezit om te
streven naar welstand, want op een nobele
wijze rijkdommen te vergaren is uw Gods
dienstige plicht, opdat U dit kunt besteden
aan goede doeleinden. Vraagt U zich eens
af of U naar rijkdom streeft ter bevrediging
van uw persoonlijke behoeften. Of streeft
U naar welstand, opdat anderen er van
kunnen mede profiteren en waardoor U
minder bevoorrechten kunt helpen en steu
nen.
VRAGENRUBRIEK
(Deze rubriek staat open voor allen die
vragen of problemen hebben op het gebied
der grens- en geheimwetenschappen).
Een trouwe lezer vroeg mij de juiste bete
kenis van het woordje „occultisme". „Als
ik aan dit woordje denk", zo vervolgt onze
vragensteller, „dan zweven allerlei donkere
praktijken van bepaalde lieden mij voor
ogen."
Geachte briefsteller, inderdaad bestaat er
een zeer groot aantal lieden, welke zich
met de kwalijke praktijken van het occultis
me bezighouden en daarmede zeer veel
leed aan zichzelf en aan anderen kunnen
berokkenen. Deze pseudo-occultisten heb
ben het oorspronkelijke wezen, de ware
betekenis van deze occulte leer verdoezeld
met hun verwrongen ideeën. Wee degene
die in handen komt van zo'n dergelijk heer
schap.
Het oorspronkelijke occultisme is een zeer
oude gewijde en hoogstaande wetenschap,
welke zich verdiept in de kosmische en
Goddelijke wetten.
Er bestaan thans nog enkele mysterie-
scholen op de wereld, doch het is begrijpe
lijk dat zij niets te maken hebben met boven
genoemde charlatans. Ook bij het beoefe
nen van deze leer geldt het gezegde:
„Velen voelen zich geroepen, maar zeer,
zeer weinigen zijn uitverkoren".
Waar occultisme, is nimmer een doel op-
zichzelf, m.a.w. een loutere bevrediging
van eigen genoegens, verlangens of nieuws
gierigheid.
Gelukkig beschermt deze leer in de meeste
gevallen zichzelf voor profanen en z.g.
onderzoekers van twijfelachtig gehalte,
want zij zullen nimmer enig positief resul
taat kunnen bereiken dan alleen enige zins
begoochelingen waaronder zijzelf zullen
lijden. Wie het occultisme bestudeert stelt
zich niet alleen rechtstreeks in verbinding
met sterke krachten uit een andere dimen
sie. Maar de weg die hij bewandelen moet
is zo smal en zo scherp als een scheermes.
De heer R. te A. vraagt: „De leerstellingen
van Freud hebben hun voor- en tegenstan
ders. In hoeverre gaat U akkoord met zijn
beweringen?"
Freud heeft mijn volste bewondering en
bepaalde methoden en wetten welke hij
opstelde staan in volkomen harmonie met
enkele mystieke leringen, om er maar enkele
op te noemen:
1) In het gemoedsleven van de mens be
staat er geen toeval. Elk verschijnsel op dit
gebied dus elk nerveus verschijnsel
heeft zijn oorzaak.
2) De indrukken welke het gemoed van het
zeer jonge kind ontvangt, is van overheer
send belang voor de richting van zijn gees
telijke processen.
Echter, een ander punt waarmede ik niet
akkoord ga is dat Freud aan de sexualiteit
in het leven van de mens een alles over
heersende rol toebedeelt. Immers achter
ieder optreden ligt niet uitsluitend een
onbewust motief. Voor lezers, die niet vol
doende op de hoogte zijn met Freud's sex-
theorie, wil ik slechts vermelden dat hij
o.a. uitgaat van de z.g. „oedipus-situatie",
m.a.w. jongens en meisjes zijn aanvankelijk
beide slechts op de moeder gesteld; echter
door de ontwakende belangstelling gaat de
aandacht van het meisje zich verplaatsen
naar de vader. Hierdoor kunnen negatieve
gevoelens jegens de moeder ontstaan (ver
wisseling van ,,!iefde"-object van moeder
naar vader). Deze verwisseling kan be
paalde spanningen veroorzaken waardoor
bepaalde nerveuze complexen kunnen ont
staan, die zich op een oudere leeftijd kun
nen openbaren.
Echter om alle uitingen van nerveuze span
ningen de schuld te geven aan b.v. deze
oedipus-situatie, zoals Freud en zijn aan
hangers dit trachten aan te tonen, faalt in
de praktijk.
ADVIEZENRUBRIEK
(Lezers kunnen onder deze rubriek vragen
aangaande persoonlijke problemen, moeilijk
heden, enz. aan mij voorleggen. Voor een
schriftelijk antwoord een postzegel bijslui
ten. Een vrijwillige bijdrage, tot ten hoogste
f 2,50 kunt U voor deze rubriek bijsluiten).
Een lezer stelde mij de vraag: Is angst een
vorm van lafheid? Hoe kan ik angst over
winnen?
Angst is geen vorm van lafheid. Maar het
is wél laf wanneer U op de loop gaat voor
uw angst, welke vorm deze ook heeft of
aanneemt. Hierdoor benadeelt U slechts
uzelve .Immers U schept dan geen enkele
oplossing in uw problemen door het ont
wijken van deze angst. Dit schaadt uw ge
zondheid en kan zelfs nerveuze storingen
tot gevolg hebben.
U dient de angst bewust te gaan verwerken.
Onderga haar rustig en tracht U zich te
ontspannen.
Onderstaande verantwoorde oefening kan
ik een ieder aanraden:
Tracht U zich eerst geheel te ontspannen.
Indien U bekend bent met ontspannings
methode der yoga-techniek, dan kunt U dit
toepassen. In elk geval wanneer U tot rust
bent gekomen en geheel passief bent on
derzoekt U bij uzelf waarvoor U angst hebt
of bang bent. Treedt haar tegemoet, zoek
haar in volle omvang op en sta a.h.w. van
aangezicht tot aangezicht met het verschijn
sel waarvoor U bevreesd bent. Met deze
methode, de methode van zich ontspannen
vervolgens het absorberen van de angst
(instede deze angst trachten te ontlopen of
zich ervoor terug te trekken), kunt U elke
vorm van angst overwinnen, hetzij de licha
melijke, hetzij de geestelijke symptomen
van angst. Ontspan U, onderga haar rustig
en houdt die angst rustig in U vast, hoe
geweldig en destructief zij ook moge schij
nen. Zo zult U geleidelijk aan het probleem
kunnen oplossen, door haar te aanvaarden
en vast te houden. Niet door het te ont
lopen.
BIORHYTMIEK
Tot slot van mijn verhandeling over de
biorhytmiek, wil ik nog even de „intelec-
tuele" cyclus behandelen.
Evenals wij aan het mannelijke rhytme be
paalde krachten hebben toegekend, zoals
o.a. onze energie, ondernemingsgeest, zelf
vertrouwen, arbeidslust, uithoudingsvermo
gen, etc.; en aan het vrouwelijk rhytme het
gevoel, onze stemmingen, intuïtie, kunstzin,
humeur, etc., geeft het intellectuele rhytme
in het bijzonder de situatie aan betreffende
onze verstandelijke vermogens. Om er een
paar op te noemen: logica, concentratie,
slagvaardigheid, reactievermogen, kortom
alles wat betrekking heeft met het intellect.
Gewapend met bovengenoemde drie gege
vens: het mannelijke-, het vrouwelijke-, en
het intellectuele rhytme, kunnen wij, nadat
wij deze grafieken hebben uitgezet, direct
onze toestand, of die van anderen, aflezen.
Thans kunnen wij op een wetenschappelijke
wijze, dus op een verantwoorde wijze onze
maatregelen treffen, onszelf corrigeren en
ons behoeden voor gevaren of onverwachte
gebeurtenissen.
Wie biorhytmisch leeft, deelt zijn leven op
een Juiste wijze in. Dan weet U wanneer de
(Lees verder pag. 23)
22