Magie zo oud als de wereld (I)
Jos.
van Arcken
Toverkunst wordt ook thans nog beoefend. Ja, zelfs in onze atoom-eeuw. Zelfs zijn tegen
woordig vele lieden nog banger voor de toverformules en vervloekingen van de een of
andere dorpsheks dan voor de verschrikkingen van verwoesting door de waterstofbom,
waarmee wij dagelijks bedreigd worden. De Totalitaire machten, die er op uit zijn de levens
van miljoenen vrije mensen te overheersen, worden in het zogenaamde beschaafde Europa
door een veel groter aantal lichtgelovigen over het hoofd gezien, dan verstandige lieden
wel denken, want de angst voor de beoefenaren der zwarte kunst verlamt het denkvermogen
van de bijgelovigen en onwetenden.
In vele landen, in het bijzonder in het heden
daagse Frankrijk, weten de Katholieke pries
ter, de Protestantse dominee en de dorps
politieagent maar al te goed, welk een angst
de gedachten van vele dorpelingen kwelt
en hun levens bederft. Niet alleen in een
achterlijk provincieplaatsje tracht de boze
tovenaar of de kwade heks macht over
anderen te verwerven of wraakzuchtige
woede te koelen op onschuldige mededin
gers, maar ook in het hart van grote steden
zoals Londen en Parijs kan men de beoefe
naren van de zwarte kunst vinden. Hun
slachtoffers zijn doodgewone burgers, toe
vallig vatbaar voor neurotische suggestie,
die gebruik maakt van en zich richt tot het
primitieve onderbewuste, dat beneden de
drempel van het redelijke verstand ligt.
Indien er in zwarte toverkunst meer is dan
de psychologie van hypnose of suggestie
kan verklaren, dan is het hoog tijd, dat alle
goedwillende lieden en zij, die tot weten
schappelijk onderzoek geschoold zijn, dit
onderwerp navorsen en de onbekende
machten tegengaan, die door deze duistere
tovenaars schijnen te worden beoefend.
Bovendien behoeven degenen, die erkends
zwarte kunstenaars zijn, de „hervormende
hulp van de geneeskunst der psycho-thera-
pie.
Natuurlijk zijn er ook „witte tovenaars en
goede wijze vrouwen of „witte" heksen.
Werkers voor de geestelijke vooruitgang
der mensheid, genezers, raadgevers, krui
denkenners en zij, die dolle dieren kalme
ren en in noodgevallen gebroken beenderen
genezen. Deze lieden, of het nu „wijze
mannen" of nederige, behulpzame boeren
zijn, staan het goede voor. Wij zijn inder
daad gelukkig te achten, als wij toevallig
zulke mensen kennen. Er zijn er velen, ver
spreid over de gehele wereld, maar hun
eenvoud en zelfverloochening heeft vaak
tengevolge, dat het publiek hen niet onder
kent, hoewel het toch de vruchten plukt van
hun gave en hun bedrevenheid in de „witte
toverkunst. Misschien zonder dat de dokter
of de paiënt er zich rekenschap van geeft,
is het werk van de psycho-therapeut zeker
een aspect van wat in voorbije tijden „witte"
toverij genoemd zou zijn.
Wat is nu eigenlijk toverij? Een encyclope
die kan ons vertellen, dat het de vermeende
kunst is van het beïnvloeden van gebeurte
nissen door occulte macht over de natuur
of over de geesten, die verondersteld wor
den de natuurlijke verschijnselen te regelen.
De beoefenaar van deze kunst wordt ma
gus" genoemd en kan haar zowel ten goede
als ten kwade toepassen, al naar hij of zij
behoort tot de witte of tot de zwarte tove
naars.
Die geesten, waarvan men veronderstelt,
dat ze welwillend zijn, worden Sephiroth of
Engelen Menigten genoemd, terwijl de boos-
aardigen de Qliphoth of duivels zijn. De
naam „Magus" wordt gewoonlijk gegeven
aan een hogepriester; mindere beoefenaars
worden heksen genoemd.
Een heks kan een man of een vrouw zijn,
ofschoon de sprookjes onzer kinderjaren
ons deden veronderstellen, dat een heks óf
een boze toverkol was, die diep in het bos
verdwaalde kinderen verslond, ofwel een
betoverde schone, zoals Circe, die degenen,
die zij in haar paleis lokte, in zwijnen ver
anderde. Occultisme, welks kennis de „ma
gus" of heks macht over de krachten der
natuur verschaft, is de aloude geheime of
esoterische wijsheid, die door de eeuwen
heen tot zelfs in onze dagen is doorgege
ven van de ene generatie op de andere van
kring, gilde of school van ingewijden in de
Geheimen. Deze gnosis of kennis bestaat
grotendeels buiten de orthodoxe leer van
de kerken; zij heeft een heidense, Joodse
en Oosterse ondergond waarover in de loop
der tijden een mystiek Christelijk vernisje
is gestreken.
Om meer t^ weten komen over de tovenaar
en zijn kunst moeten wij de encyclopedie
verlaten en toegang trachten te verwerven
tot de stoffige boekenplanken van een of
andere beoefenaar van occultisme. In ieder
land zijn er wel een paar geleerde kenners
van occulte en mystieke literatuur, die wel
licht ertoe over te halen zijn iemand hun
waardevolle en onbekende boeken over de
beoefening der zwarte en witte kunst te
laten nasnuffelen. Hoewel het sommigen
misschien nogal gevaarlijk voorkomt, kan
men echter nog veel beter een dorpsheks
gaan opzoeken en proberen een introductie
te krijgen voor een plaatselijk gilde van
heksen, zoals die nog steeds in afgelegen
plattelandsplaatsen bestaan (ik heb het hier
over Frankrijk, Engeland, Hongarije en Grie
kenland ik weet niet of ze ook in Neder
land bestaan), om dan daar ingewijd te wor
den De zigeuners hebben ook hun „taber
nakels op wielen" hun geschilderde woon
wagens, waarin toverkunst onderwezen
wordt en inwijdingen plaats hebben. Voor
de hogere aspecten van occultisme moet
men toelating zoeken, die in verschillende
soorten in alle grote steden van Europa en
Amerika te vinden zijn. Ze reiken van de
praktisch en verstandelijk ingestelde Vrij
metselaarsloge tot de mystiek-wijsgerige
Theosofische Colleges. Onder geen voor
waarde echter moet een leek binnengaan in
'n zwarte broederschap of gilde, want men
wordt al te gemakkelijk besmet door de
boze atmosfeer van dergelijke bijeenkom
sten. Voor iemand, die ernstig studie maakt
van anthropologie of psychologie is het na
tuurlijk een ander geval. Overigens: draagt
er zorg voor altijd een goede zaak voor te
staan en begeeft U in niets, dat niet edel en
creatief is. t
De geschiedenis van de toverij is zo oud
als de geschiedenis van de mens zelf. Be
weerd wordt, dat onze voorvaderen deze
kunst geschonken is door die hemelse we
zens, die de eerste voetstappen van ons
ras geleid hebben. Deze engelen Gods
onderwezen de kunst aan de mensenkinde
ren om hen te helpen in hun zware lasten
en zorgen, die op de verdrijving uit het
Paradijs volgden. Van die tijd af is de tra
ditie doorgegeven eerst mondelinge over
levering, later in geheime geschriften en
getekende symbolen, zoals de Tarok kaar
ten van de waarzegger aan die speciaal
ontwikkelde personen in elke generatie, die
waardig geacht werden om magische in
vloeden uit te oefenen. Toen de overbren
ging van deze macht eenmaal verzekerd
was door de eerste hemelse leermeesters,
werd het aan de mensheid overgelaten deze
boven-natuurlijke gave te gebruiken, ten
goede of ten kwade. Zo ontstonden, dikwijls
zij aan zij, scholen van witte en zwarte
tovenaars en zo vinden wij zelfs in kleine
dorpjes, de witte en zwarte heksen nog
steeds tegenover elkaar werken. De een
heelt en helpt, de ander vervloekt en vernie
tigt. Zelfs in 'n klein berggehucht, slechts 'n
paar km. landinwaarts van de mondaine
Franse Rivièra, waar ik een poosje geleden
een huisje gehuurd had, werd de zwarte
heks door iedereen gevreesd; honden, ko
nijnen en geiten waren nooit veilig voor
haar. Vergiftigde zij de dieren, zoals ik
dacht, of sprak zij werkelijk een of andere
magische vloek over hen uit, zoals de be
volking dacht? Het was onmogelijk uit te
maken, tenzij door een schouwing van de
verminkte dierenlijken, hetgeen echter geen
dokter aanbood te doen. Maar er was ook
de plaatselijke witte heks, een jongeman,
die precies wist hoe men het beste uit de
wijnstokken moest krijgen, die gebroken
vleugels van wilde vogels genas, die on
vruchtbare koeien deed kalveren, die klach
ten en pijnen kon doen verdwijnen en die
water vond, waar tevoren niemand water
had kunnen vinden. Ik kende deze beide
lieden goed en ik weet, dat zij zelf volko
men overtuigd zijn van hun magische kunst;
de vrouw heeft het gevoel, dat zij gewroken
moet worden op haar dorpsgenoten, van
wie zij denkt met enige reden, want zij
collaboreerde in de oorlog met de vijand
dat zij iets tegen haar hebben. De jongeman
gelooft, dat zijn gave een gave is van God,
want hij is een vroom Christen. J. C. H.
(Wordt vervolgd)
Voor
Trouwringen
naar
Laan van Meerdervoort 520
Den Haag Telef. 336441
13