Magie zo oud als de wereld (I) Jos. van Arcken Toverkunst wordt ook thans nog beoefend. Ja, zelfs in onze atoom-eeuw. Zelfs zijn tegen woordig vele lieden nog banger voor de toverformules en vervloekingen van de een of andere dorpsheks dan voor de verschrikkingen van verwoesting door de waterstofbom, waarmee wij dagelijks bedreigd worden. De Totalitaire machten, die er op uit zijn de levens van miljoenen vrije mensen te overheersen, worden in het zogenaamde beschaafde Europa door een veel groter aantal lichtgelovigen over het hoofd gezien, dan verstandige lieden wel denken, want de angst voor de beoefenaren der zwarte kunst verlamt het denkvermogen van de bijgelovigen en onwetenden. In vele landen, in het bijzonder in het heden daagse Frankrijk, weten de Katholieke pries ter, de Protestantse dominee en de dorps politieagent maar al te goed, welk een angst de gedachten van vele dorpelingen kwelt en hun levens bederft. Niet alleen in een achterlijk provincieplaatsje tracht de boze tovenaar of de kwade heks macht over anderen te verwerven of wraakzuchtige woede te koelen op onschuldige mededin gers, maar ook in het hart van grote steden zoals Londen en Parijs kan men de beoefe naren van de zwarte kunst vinden. Hun slachtoffers zijn doodgewone burgers, toe vallig vatbaar voor neurotische suggestie, die gebruik maakt van en zich richt tot het primitieve onderbewuste, dat beneden de drempel van het redelijke verstand ligt. Indien er in zwarte toverkunst meer is dan de psychologie van hypnose of suggestie kan verklaren, dan is het hoog tijd, dat alle goedwillende lieden en zij, die tot weten schappelijk onderzoek geschoold zijn, dit onderwerp navorsen en de onbekende machten tegengaan, die door deze duistere tovenaars schijnen te worden beoefend. Bovendien behoeven degenen, die erkends zwarte kunstenaars zijn, de „hervormende hulp van de geneeskunst der psycho-thera- pie. Natuurlijk zijn er ook „witte tovenaars en goede wijze vrouwen of „witte" heksen. Werkers voor de geestelijke vooruitgang der mensheid, genezers, raadgevers, krui denkenners en zij, die dolle dieren kalme ren en in noodgevallen gebroken beenderen genezen. Deze lieden, of het nu „wijze mannen" of nederige, behulpzame boeren zijn, staan het goede voor. Wij zijn inder daad gelukkig te achten, als wij toevallig zulke mensen kennen. Er zijn er velen, ver spreid over de gehele wereld, maar hun eenvoud en zelfverloochening heeft vaak tengevolge, dat het publiek hen niet onder kent, hoewel het toch de vruchten plukt van hun gave en hun bedrevenheid in de „witte toverkunst. Misschien zonder dat de dokter of de paiënt er zich rekenschap van geeft, is het werk van de psycho-therapeut zeker een aspect van wat in voorbije tijden „witte" toverij genoemd zou zijn. Wat is nu eigenlijk toverij? Een encyclope die kan ons vertellen, dat het de vermeende kunst is van het beïnvloeden van gebeurte nissen door occulte macht over de natuur of over de geesten, die verondersteld wor den de natuurlijke verschijnselen te regelen. De beoefenaar van deze kunst wordt ma gus" genoemd en kan haar zowel ten goede als ten kwade toepassen, al naar hij of zij behoort tot de witte of tot de zwarte tove naars. Die geesten, waarvan men veronderstelt, dat ze welwillend zijn, worden Sephiroth of Engelen Menigten genoemd, terwijl de boos- aardigen de Qliphoth of duivels zijn. De naam „Magus" wordt gewoonlijk gegeven aan een hogepriester; mindere beoefenaars worden heksen genoemd. Een heks kan een man of een vrouw zijn, ofschoon de sprookjes onzer kinderjaren ons deden veronderstellen, dat een heks óf een boze toverkol was, die diep in het bos verdwaalde kinderen verslond, ofwel een betoverde schone, zoals Circe, die degenen, die zij in haar paleis lokte, in zwijnen ver anderde. Occultisme, welks kennis de „ma gus" of heks macht over de krachten der natuur verschaft, is de aloude geheime of esoterische wijsheid, die door de eeuwen heen tot zelfs in onze dagen is doorgege ven van de ene generatie op de andere van kring, gilde of school van ingewijden in de Geheimen. Deze gnosis of kennis bestaat grotendeels buiten de orthodoxe leer van de kerken; zij heeft een heidense, Joodse en Oosterse ondergond waarover in de loop der tijden een mystiek Christelijk vernisje is gestreken. Om meer t^ weten komen over de tovenaar en zijn kunst moeten wij de encyclopedie verlaten en toegang trachten te verwerven tot de stoffige boekenplanken van een of andere beoefenaar van occultisme. In ieder land zijn er wel een paar geleerde kenners van occulte en mystieke literatuur, die wel licht ertoe over te halen zijn iemand hun waardevolle en onbekende boeken over de beoefening der zwarte en witte kunst te laten nasnuffelen. Hoewel het sommigen misschien nogal gevaarlijk voorkomt, kan men echter nog veel beter een dorpsheks gaan opzoeken en proberen een introductie te krijgen voor een plaatselijk gilde van heksen, zoals die nog steeds in afgelegen plattelandsplaatsen bestaan (ik heb het hier over Frankrijk, Engeland, Hongarije en Grie kenland ik weet niet of ze ook in Neder land bestaan), om dan daar ingewijd te wor den De zigeuners hebben ook hun „taber nakels op wielen" hun geschilderde woon wagens, waarin toverkunst onderwezen wordt en inwijdingen plaats hebben. Voor de hogere aspecten van occultisme moet men toelating zoeken, die in verschillende soorten in alle grote steden van Europa en Amerika te vinden zijn. Ze reiken van de praktisch en verstandelijk ingestelde Vrij metselaarsloge tot de mystiek-wijsgerige Theosofische Colleges. Onder geen voor waarde echter moet een leek binnengaan in 'n zwarte broederschap of gilde, want men wordt al te gemakkelijk besmet door de boze atmosfeer van dergelijke bijeenkom sten. Voor iemand, die ernstig studie maakt van anthropologie of psychologie is het na tuurlijk een ander geval. Overigens: draagt er zorg voor altijd een goede zaak voor te staan en begeeft U in niets, dat niet edel en creatief is. t De geschiedenis van de toverij is zo oud als de geschiedenis van de mens zelf. Be weerd wordt, dat onze voorvaderen deze kunst geschonken is door die hemelse we zens, die de eerste voetstappen van ons ras geleid hebben. Deze engelen Gods onderwezen de kunst aan de mensenkinde ren om hen te helpen in hun zware lasten en zorgen, die op de verdrijving uit het Paradijs volgden. Van die tijd af is de tra ditie doorgegeven eerst mondelinge over levering, later in geheime geschriften en getekende symbolen, zoals de Tarok kaar ten van de waarzegger aan die speciaal ontwikkelde personen in elke generatie, die waardig geacht werden om magische in vloeden uit te oefenen. Toen de overbren ging van deze macht eenmaal verzekerd was door de eerste hemelse leermeesters, werd het aan de mensheid overgelaten deze boven-natuurlijke gave te gebruiken, ten goede of ten kwade. Zo ontstonden, dikwijls zij aan zij, scholen van witte en zwarte tovenaars en zo vinden wij zelfs in kleine dorpjes, de witte en zwarte heksen nog steeds tegenover elkaar werken. De een heelt en helpt, de ander vervloekt en vernie tigt. Zelfs in 'n klein berggehucht, slechts 'n paar km. landinwaarts van de mondaine Franse Rivièra, waar ik een poosje geleden een huisje gehuurd had, werd de zwarte heks door iedereen gevreesd; honden, ko nijnen en geiten waren nooit veilig voor haar. Vergiftigde zij de dieren, zoals ik dacht, of sprak zij werkelijk een of andere magische vloek over hen uit, zoals de be volking dacht? Het was onmogelijk uit te maken, tenzij door een schouwing van de verminkte dierenlijken, hetgeen echter geen dokter aanbood te doen. Maar er was ook de plaatselijke witte heks, een jongeman, die precies wist hoe men het beste uit de wijnstokken moest krijgen, die gebroken vleugels van wilde vogels genas, die on vruchtbare koeien deed kalveren, die klach ten en pijnen kon doen verdwijnen en die water vond, waar tevoren niemand water had kunnen vinden. Ik kende deze beide lieden goed en ik weet, dat zij zelf volko men overtuigd zijn van hun magische kunst; de vrouw heeft het gevoel, dat zij gewroken moet worden op haar dorpsgenoten, van wie zij denkt met enige reden, want zij collaboreerde in de oorlog met de vijand dat zij iets tegen haar hebben. De jongeman gelooft, dat zijn gave een gave is van God, want hij is een vroom Christen. J. C. H. (Wordt vervolgd) Voor Trouwringen naar Laan van Meerdervoort 520 Den Haag Telef. 336441 13

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1964 | | pagina 13