filf PASAR MALAM
VAN HIER EN GUNDER C=^%
IN DIT NUMMER:
y '&'m
ifö&ï SSSPLZO LtSKER,
DR.iNK EU ÜTÉRS
VAN OP ONZE
HOUTRUST
J 26/27/28JUNi
V
Speciale bijdragen van: OP PAG
PIERTJE PELIKAAN
Rijstoogst3
CORRA CORRA
Chang Tau en de watergeest 10
Vaste rubrieken
Van hier en gunder 2
Daghregister 1664 4
Tong-Tong Reisciub 13
MYANA: voor de vrouw 14 en 15
TANTE MIEKE: Voor onze bibit 16
Tong-Tong tienerclub 18
I.K.K. Tong-Tong25
Tlng-Ting's26
Redactioneel
„Rystafel"3
Piertje Pelikaan3
J. C. H.
Magie is zo oud als de wereld
(slot)5
Jacht
Viermansvrachten onder de
rook van Semarang 8
Sport
Even sportgeheugen opfrissen 22
Abonnees vertellen
Bijdrage aan de geallieerde
oorlogsvoering 6
„Zuigen"9
Poso-Donggala in 1935 12
Dongengan van Si Klaas 17
Aart17
Oud fuselier vertelt (I)
De rotpost20
Het huis (II)
Mijn lastige deur21
Sste JAARGANG No. 24
ONAFHANKELIJK INDISCH TIJDSCHRIFT
Uitgave: Publ. en Handel Mij. Tong-Tong N.V.
PRINS MAURITSLAAN 36 DEN HAAG
TELEFOON 070)542.542 en 55.07.49 GIRO 6 6 8 5
TELEGRAMADRES: TONGTONG DENHAAG
Directeuren: Tjalie Robinson
S. L. F. Catalani, Huisadres: Laan van
Meerdervoort 1580. Den Haag.
Telefoon 070/39.63.27.
HOOFDREDACTEUR: TJALIE ROBINSON
Waarnemend Hoofdredacteur: J. C. Hazewinkel
Verschijnt de 15de en de 30ste van iedere maand.
Prijs per nr. f 0,75. Abt. Nederland: kwart, f 3 75,
halfj. 7.50. jaar f 15.Abt. buitenl. (per jaar en
per iuchtp Australië f 48.—, Nw. Zeeland, Zd.
Afrika, Brazilië f 38,Canada f 32,—, Suriname,
Antillen f 26,West-Europ. landen f 20,Abt.
per zeepost voor alle landen f 20,per Jaar.
THE AMERICAN TONG-TONG Zelfstandige editie
voor de V.S. P.O. Box 4572 Whittier
Californië 90607 U S A Tel. 699-6837.
Month 1,—. Half Year 5,— Year 10,—.
ZOEKT OP BASIS VAN DE NUTTIGE ERVARINGEN
IN DE GORDEL VAN SMARAGD NIEUWE INTE
RESSEN IN NEDERLAND TE WEKKEN VOOR DE
TROPENGORDEL.
KOETJAI
Trek in hemelsnaam niet van leer, Tjalie, zo
belangrijk is de vraag toch ook weer niet.
Zonder iets af te willen dingen van de naam
Indo, houd ik toch liever vast aan mijn eigen
naamgeving: Indische Nederlander waar het
nodig is en anders: geivoon Nederlander. Dat
is toch in elk geval nooit fout." F. Carreau
Ik vraag me af of je dezelfde Carreau bent
van de „rose groep" van het krijgsgevange-
nentransport van het 4de en 9de, dan ken
ik jou, maar jij mij niet, want ik heette toen
nog niet Tjalie Robinson (we gingen trou
wens toch weer snel uit elkaar). Maar met
die Carreau voor ogen zie ik een meneer
op me af stappen, die aan zijn donkere
kleur direct te herkennen is als niet-Euro-
peaan. Dan stelt die meneer zich voor als
Carreau. En ik corrigeer mezelf en denk:
„O, dus Fransman; eventueel uit Noord
Afrika of de Oost!" En nu ben ik ernaast,
want je bent Nederlander, nader aangeduid
Indische Nederlander. Als je direct gezegd
had: ik ben Indo, had ik mij niet vergist,
want ik had je herkomst en status direct
gelocaliseerd. Als ik dan pas je naam
hoorde, zou ik mij wederom niet vergist
hebben, want het wemelt van Indo's met
Franse namen.
Om die reden is de naam Indo-Europeaan
(of Indische Europeanen) technisch juister.
Wie willekeurig honderd Indo's ongeacht
waar in de wereld op een rijtje zet, hoort
aan de namen Europa en niet Nederland
sadja.
Nu hebben we nog steeds de burger-status
niet behandeld, want dan pas raak je be
hoorlijk zuur, vooral nu, na de oorlog, want
er lopen tienduizenden Indo's rond op de
wereld die wel allemaal Indisch zijn, maar
intussen Amerikaan, Australiër, Mexicaan,
Fransman, Duitser, enz. enz. geworden zijn.
Het voorbeeld van jezelf konsekwent toe
passend moet je dan gaan spreken van In
dische Amerikaan, Indische Australiër, Indi
sche Mexicaan, enz. enz. enz. Nogal ver
warrend. Ondertussen maakt de naam Indo
(al schaamt men zich er nog zo voor) ner
gens op de wereld „brokken". Men herkent
en „plaatst" elkander ethnisch zonder enig
mankementl
In Nederland blijft (in mijn oren) het woord
Indische Nederlander even ongewoon als
b.v. Friese Nederlander of Zeeuwse Neder-
BIJ DE VOORPLAAT:
Wat gaat de tijd toch snel! Hoe kort lijkt
het immers nog geleden, dat we de grote
stap waagden de PASAR MALAM van de
Dierentuin naar het veel grotere Houtrust
te verhuizen. De pessimisten die vorig jaar
zeiden dat Houtrust te groot zou zijn voor
ons kregen gelukkig ongelijk: zaterdag
avond bijv. kon iedereen er maar nèt in! In
al die jaren is gebleken dat de PASAR
MALAM gestadig blijft groeien en mis
schien wordt de fantasie van tekenaar
Rogier nog wel eens waarheid en zal hier
in Den Haag een echte PASAR GAMBIR
verrijzen! Maar voorlopig zullen we met de
PASAR MALAM TONG-TONG tevreden
moeten zijn. Maar ook daar zal nü al ge
noeg te beleven zijn! Tot ziens dus op 26,
27, 28 juni in HOUTRUST. ELLEN
lander of Drentse Nederlander. Geen mens
zegt dat ooit. Men noemt zichzelf Fries of
Zeeuw of Drent en daarnaast Nederlander
(dat hangt helemaal af van de benadering
van het onderwerp). Voor mijzelf ben ik dus
best tevreden met mijn „normale" nevenstel
ling van Indo en Nederlander.
Maar Carreau, wat je ook kiest, het is al
tijd goed, als je eerlijk bent en zonder
schaamte. Als je het wenst, zal ik je Indi
sche Nederlander noemen en je met je keus
even goed gezind zijn. Alleen: wees tegen
over zich Indo noemenden even genereus
als je verwacht dat ze 't tegenover jou zijn.
Eigenlijk blijven wij volwassenen toch erg
kinderachtig met al die naamgeverijtjes en
ruzie erom. Als kind luisterde ik naar de
namen: Charles, Tjalie en Koetjai. Elk ander
milieu had zo zijn naam voor me en ik koos
de geëigende naam in elk milieu. Het zou
natuurlijk fout zijn als ik op mijn schoolrap
port „Koetjai" had gezet. Maar ik heb al
tijd gevochten als een terrier (of als een
kamponggladakker) als de milieux van Char
les en Tjalie mij m'n naam Koetjai wilden
afnemen. Niet bemoeizuchtig zijn voorkomt
veel nodeloze twist. T. R.
WIE ZAL HET WINNEN?
,,Ik heb de talloze aanvallen op je in deze
rubriek altijd met grote belangstelling gevolgd
en heb ze drommels goed aangevoeld, want in
ongeveer dezelfde vorm ben ik in eigen fami
lie- en kennissenkring vaak het mikpunt en
misschien ook vele andere lezers). Ik vraag
me wel eens af: zal dit altijd zo blijven of zou
op den duur een van de partijen het toch
winnenW. Kalman
Het zal altijd zo blijven. Het is namelijk een
typische „hebbelijkheid" van de mensheid
zo lang zij bestaat: men vereert dode heili
gen en slaat de levende heiligen dood. Je
kan dus wel nagaan dat bij mensen als U
en ik, die heel wat minder zijn dan heiligen,
het proces veel fanatieker plaatsheeft. Ver
der geloof ik niet dat Tong-Tong te verslaan
is. Het zal zijn ups en downs hebben, maar
het bestaan is noodwendig zolang er Ne
derlanders zijn met tropenliefde. T. R.
1
tjendoU
fedawét
2