filf PASAR MALAM VAN HIER EN GUNDER C=^% IN DIT NUMMER: y '&'m ifö&ï SSSPLZO LtSKER, DR.iNK EU ÜTÉRS VAN OP ONZE HOUTRUST J 26/27/28JUNi V Speciale bijdragen van: OP PAG PIERTJE PELIKAAN Rijstoogst3 CORRA CORRA Chang Tau en de watergeest 10 Vaste rubrieken Van hier en gunder 2 Daghregister 1664 4 Tong-Tong Reisciub 13 MYANA: voor de vrouw 14 en 15 TANTE MIEKE: Voor onze bibit 16 Tong-Tong tienerclub 18 I.K.K. Tong-Tong25 Tlng-Ting's26 Redactioneel „Rystafel"3 Piertje Pelikaan3 J. C. H. Magie is zo oud als de wereld (slot)5 Jacht Viermansvrachten onder de rook van Semarang 8 Sport Even sportgeheugen opfrissen 22 Abonnees vertellen Bijdrage aan de geallieerde oorlogsvoering 6 „Zuigen"9 Poso-Donggala in 1935 12 Dongengan van Si Klaas 17 Aart17 Oud fuselier vertelt (I) De rotpost20 Het huis (II) Mijn lastige deur21 Sste JAARGANG No. 24 ONAFHANKELIJK INDISCH TIJDSCHRIFT Uitgave: Publ. en Handel Mij. Tong-Tong N.V. PRINS MAURITSLAAN 36 DEN HAAG TELEFOON 070)542.542 en 55.07.49 GIRO 6 6 8 5 TELEGRAMADRES: TONGTONG DENHAAG Directeuren: Tjalie Robinson S. L. F. Catalani, Huisadres: Laan van Meerdervoort 1580. Den Haag. Telefoon 070/39.63.27. HOOFDREDACTEUR: TJALIE ROBINSON Waarnemend Hoofdredacteur: J. C. Hazewinkel Verschijnt de 15de en de 30ste van iedere maand. Prijs per nr. f 0,75. Abt. Nederland: kwart, f 3 75, halfj. 7.50. jaar f 15.Abt. buitenl. (per jaar en per iuchtp Australië f 48.—, Nw. Zeeland, Zd. Afrika, Brazilië f 38,Canada f 32,—, Suriname, Antillen f 26,West-Europ. landen f 20,Abt. per zeepost voor alle landen f 20,per Jaar. THE AMERICAN TONG-TONG Zelfstandige editie voor de V.S. P.O. Box 4572 Whittier Californië 90607 U S A Tel. 699-6837. Month 1,—. Half Year 5,— Year 10,—. ZOEKT OP BASIS VAN DE NUTTIGE ERVARINGEN IN DE GORDEL VAN SMARAGD NIEUWE INTE RESSEN IN NEDERLAND TE WEKKEN VOOR DE TROPENGORDEL. KOETJAI Trek in hemelsnaam niet van leer, Tjalie, zo belangrijk is de vraag toch ook weer niet. Zonder iets af te willen dingen van de naam Indo, houd ik toch liever vast aan mijn eigen naamgeving: Indische Nederlander waar het nodig is en anders: geivoon Nederlander. Dat is toch in elk geval nooit fout." F. Carreau Ik vraag me af of je dezelfde Carreau bent van de „rose groep" van het krijgsgevange- nentransport van het 4de en 9de, dan ken ik jou, maar jij mij niet, want ik heette toen nog niet Tjalie Robinson (we gingen trou wens toch weer snel uit elkaar). Maar met die Carreau voor ogen zie ik een meneer op me af stappen, die aan zijn donkere kleur direct te herkennen is als niet-Euro- peaan. Dan stelt die meneer zich voor als Carreau. En ik corrigeer mezelf en denk: „O, dus Fransman; eventueel uit Noord Afrika of de Oost!" En nu ben ik ernaast, want je bent Nederlander, nader aangeduid Indische Nederlander. Als je direct gezegd had: ik ben Indo, had ik mij niet vergist, want ik had je herkomst en status direct gelocaliseerd. Als ik dan pas je naam hoorde, zou ik mij wederom niet vergist hebben, want het wemelt van Indo's met Franse namen. Om die reden is de naam Indo-Europeaan (of Indische Europeanen) technisch juister. Wie willekeurig honderd Indo's ongeacht waar in de wereld op een rijtje zet, hoort aan de namen Europa en niet Nederland sadja. Nu hebben we nog steeds de burger-status niet behandeld, want dan pas raak je be hoorlijk zuur, vooral nu, na de oorlog, want er lopen tienduizenden Indo's rond op de wereld die wel allemaal Indisch zijn, maar intussen Amerikaan, Australiër, Mexicaan, Fransman, Duitser, enz. enz. geworden zijn. Het voorbeeld van jezelf konsekwent toe passend moet je dan gaan spreken van In dische Amerikaan, Indische Australiër, Indi sche Mexicaan, enz. enz. enz. Nogal ver warrend. Ondertussen maakt de naam Indo (al schaamt men zich er nog zo voor) ner gens op de wereld „brokken". Men herkent en „plaatst" elkander ethnisch zonder enig mankementl In Nederland blijft (in mijn oren) het woord Indische Nederlander even ongewoon als b.v. Friese Nederlander of Zeeuwse Neder- BIJ DE VOORPLAAT: Wat gaat de tijd toch snel! Hoe kort lijkt het immers nog geleden, dat we de grote stap waagden de PASAR MALAM van de Dierentuin naar het veel grotere Houtrust te verhuizen. De pessimisten die vorig jaar zeiden dat Houtrust te groot zou zijn voor ons kregen gelukkig ongelijk: zaterdag avond bijv. kon iedereen er maar nèt in! In al die jaren is gebleken dat de PASAR MALAM gestadig blijft groeien en mis schien wordt de fantasie van tekenaar Rogier nog wel eens waarheid en zal hier in Den Haag een echte PASAR GAMBIR verrijzen! Maar voorlopig zullen we met de PASAR MALAM TONG-TONG tevreden moeten zijn. Maar ook daar zal nü al ge noeg te beleven zijn! Tot ziens dus op 26, 27, 28 juni in HOUTRUST. ELLEN lander of Drentse Nederlander. Geen mens zegt dat ooit. Men noemt zichzelf Fries of Zeeuw of Drent en daarnaast Nederlander (dat hangt helemaal af van de benadering van het onderwerp). Voor mijzelf ben ik dus best tevreden met mijn „normale" nevenstel ling van Indo en Nederlander. Maar Carreau, wat je ook kiest, het is al tijd goed, als je eerlijk bent en zonder schaamte. Als je het wenst, zal ik je Indi sche Nederlander noemen en je met je keus even goed gezind zijn. Alleen: wees tegen over zich Indo noemenden even genereus als je verwacht dat ze 't tegenover jou zijn. Eigenlijk blijven wij volwassenen toch erg kinderachtig met al die naamgeverijtjes en ruzie erom. Als kind luisterde ik naar de namen: Charles, Tjalie en Koetjai. Elk ander milieu had zo zijn naam voor me en ik koos de geëigende naam in elk milieu. Het zou natuurlijk fout zijn als ik op mijn schoolrap port „Koetjai" had gezet. Maar ik heb al tijd gevochten als een terrier (of als een kamponggladakker) als de milieux van Char les en Tjalie mij m'n naam Koetjai wilden afnemen. Niet bemoeizuchtig zijn voorkomt veel nodeloze twist. T. R. WIE ZAL HET WINNEN? ,,Ik heb de talloze aanvallen op je in deze rubriek altijd met grote belangstelling gevolgd en heb ze drommels goed aangevoeld, want in ongeveer dezelfde vorm ben ik in eigen fami lie- en kennissenkring vaak het mikpunt en misschien ook vele andere lezers). Ik vraag me wel eens af: zal dit altijd zo blijven of zou op den duur een van de partijen het toch winnenW. Kalman Het zal altijd zo blijven. Het is namelijk een typische „hebbelijkheid" van de mensheid zo lang zij bestaat: men vereert dode heili gen en slaat de levende heiligen dood. Je kan dus wel nagaan dat bij mensen als U en ik, die heel wat minder zijn dan heiligen, het proces veel fanatieker plaatsheeft. Ver der geloof ik niet dat Tong-Tong te verslaan is. Het zal zijn ups en downs hebben, maar het bestaan is noodwendig zolang er Ne derlanders zijn met tropenliefde. T. R. 1 tjendoU fedawét 2

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1964 | | pagina 2