Magie zo oud als de wereld (slot) w, U. oooooooooooooooooooooooooooc Bij goena-goena wordt ook gebruik gemaakt van figuurtjes van was, die een bepaalde persoon moeten voorstellen, die men tracht ziek te maken of zelfs te doden, door ze met naalden of doorns te doorsteken onder de gebruikelijke bezweringsformules. In de dertiger jaren heeft een Europees agent van politie een moordaanslag gepleegd op zijn vrouw, schoonvader en nog een ander. Hij was tot deze daad gekomen omdat zijn schoonmoeder het huwelijk van haar dochter als een mésalliance beschouwde haar man was referen daris aan een der departementen en daarom alles in het werk stelde om het huwelijk ongedaan te maken. De man dus de agent van politie kwam zijn vrouw opzoeken, die reeds bij hem weg was, om nog te proberen e.e.a. ongedaan te maken. Tevens kwam hij zijn zoontje opzoeken. Ongevraagd liep hij het huis van zijn schoonouders binnen en zag een soort van altaartje, met kaarsen en brandende wierook en op een bord een poppetje van brooddeeg gemaakt, dat door stoken was door meerdere naalden. Bij het zien hiervan raakte hij zo opgewonden, dat hij in de eerste plaats zich wilde wreken op zijn schoonmoeder, een Indische van ge boorte. Door een samenloop van omstan digheden schoot hij zijn vrouw dood die in de badkamer was en beging daarna de beide andere moorden. Bij het proces kwam ontwijfelbaar vast te staan, dat zijn schoon moeder door middel van goena-goena hem had willen onschadelijk maken, zodat haar dochter weer vrij zou komen, zonder dat haar ook maar iets ten laste gelegd kon worden zodat de mogelijkheid van een nieuw huwelijk open kwam, een huwelijk dat meer in overeenstemming was met haar moeder's wensen. De agent van politie kreeg levenslang. Hiermede heb ik in het kort een voorbeeld kunnen geven van de gevolgen van de mentaliteit van de schoon moeder die aan dergelijke praktijken deed ten koste van een man die volkomen on schuldig was en die zijn reactie op het te weten komen van deze praktijk moest boe ten met een levenslange straf. Dergelijke zwarte magie vindt heden ten dage nog plaats in onze Europese samenleving, dus in Europese landen. Natuurlijk kan men dergelijke praktijken ook nog vinden in het huidige Afrika. Nog onlangs stond in de Time van 24 april 1964, Nr. 17, hoe de president van de Ivoorkust, F. Houphouet Boigny, in zijn paleis dat 12 miljoen dollar had gekost, met spoed een bijeenkomst van buitenlandse diplomaten bijeen had geroepen, om hun de tegen hem aangewende ,,juju" te tonen. Deze juju of goena-goena bestond uit twee miniatuur doodkisten met in elk een foto van de president. Hierdoor hoopte men via bezwe- rings-ceremoniën een politieke moord te begaan. Om er nog de nodige kracht bij te zetten werden er ook nog twee flessen met een troebel vocht getoond, waarin zich gif zou bevinden. U ziet het, dat deze zwarte magie menigvuldiger voorkomt dan men wel zou denken. Altijd zullen er wel lieden zijn, die voorgeven in deze magie een adept te zijn en in staat, zuiver door een magisch ritueel, iemand te laten sterven of ziek te laten worden. En dan zijn er altijd ook nog wel lieden die daarin geloven, en de tove naar de gelden verschaft om hokus-pokus te bedrijven en zo nodig met vergif aan de verlangens van hun opdrachtgever te vol doen. Dat in de rechtspraak ernstig reke ning werd gehouden met deze mogelijkhe den, getuigt o.a. een brochure getiteld „Magie, Sorcery and Witchcraft in Indone sian jurisdiction" van G. J. Held, van de Universiteit van Indonesië, een extract van de Handelingen van het 7e Pacific Science Congress. (Vol VII, 1953). Niet alleen vindt men de zwarte magie dus in Nieuw-Guinea onder de Papoea's, onder de Bataks en Dajaks, maar zelfs in geciviliseerde staten, zowel van Europa als Azië, Afrika en Poly- nesië, om maar niet te spreken van Noord en Zuid-Amerika. In deze gebieden speelt een andere magie een grote rol, de cultus van de Voodoo, minstens even erg en af schrikwekkend. Men kan natuurlijk niet in een drietal korte artikelen een volledig overzicht geven van wat er op dat gebied van de witte en zwarte magie alzo bestaat. Het plaatsen van een „matakau" in West Celebes Het is dan ook de bedoeling slechts een inleiding te geven van enkele der hoofd vormen. Bovendien zijn deze artikelen be doeld opdat de mensen in 't algemeen, niet met een superieur lachje neerkijken, vooral in Europa en Nrd. Amerika, op hen die aan de wensen omtrent witte en zwarte magie toegeven. Indien gij niet onder een tegen een muur staande ladder wilt doorlopen, dan beoefent men natuurlijk geen daadwer kelijke magie, maar het gebod dat ge op volgt. toont aan dat ge in zekere zin nog bevattelijk zijt voor deze magie. Oordeel dus OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO O O O Denkt U eraan uw kwartaal en half O O O jaar abonnement te gireren? (giro O 668 5). ADMINISTRATIE g S O O O niet te licht over andere mensen, maar tracht eerst zelf met de magie in het reine te komen. De z.g. „pohungs" uit de Bataklanden zijn zeer primitieve houten poppen, die zeer effectief moeten werken, indien gemaakt door een geleerde priester en die moeten dienen, om de te velde staande oogst te beschermen. Niemand mag en kan dan een enkel blad, vrucht of wortel van deze aan plant wegnemen; de pohung doet dus dienst om het taboe-beginsel aan iedereen duide lijk te maken, in vredestijd worden zodoen de dieven weggejaagd van de oogstaan- plantingen, in oorlogstijd worden vijandelijke aanvallen afgeweerd. Om een pohung te maken worden diverse soorten aarde af komstig van het veld dat men beschermen wil, in een mortier gemengd. Na toevoe ging van water, kneed men uit deze aarde een pop, die op zijn hurken zit. Daarna wordt de pop in de zon gedroogd. Is dit gebeurd dan tekent de tovenaar, de datu, er allerlei symbolen op met behulp van dezelfde aarde waaruit de pop is gemaakt. Daarna wordt de pop gekleed in bira-bladen de grote bladen van een tuberroos en de ranken van een liaan baliang. Dan wordt de heilige haan geconsulteerd en de po hung wordt gevoed. Na een bepaald ritueel wordt de pohung opgesteld in het veld dat beschermd moet worden, hetzij in front van de hut van de datu, of onder het dak van het huis van de radja. Men gelooft alge meen in de Bataklanden, dat wie zo'n pohung negeert ernstig ziek kan worden, onder andere door dat de dief een paralyse oploopt van zijn ledematen, zodat hij niet meer het terrein kan verlaten en dus gegre pen kan worden. In zijn meest virulente vorm kan de pohung de dood veroorzaken. Daarentegen kan de eigenaar van het veld normaal zijn gang gaan en heeft de pohung geen gevolgen voor hem. In de Molukken maakt men gebruik van een z.g. matakau mata aku?) Deze plaatst men nabij vruchtbomen of in boom gaarden. Sommige van hen zijn in de vorm van dieren (slangen, tijgers en krokodillen), van wapens (pijl, lans of bijl) of er zijn poppen gemaakt van gamutu arenga- palm bast). De matakau gedraagt zich als een fetish, straft de plunderaar maar brengt de eigenaar van de tuin geen schade toe. Dit zijn een paar voorbeelden van de zwarte magie in Indonesië. Zulke taboe-signalen vindt men door heel Indonesië, Nieuw Guinea, de eilanden in de Pacific, in de Kaap Kolonie, in Suriname, in de Baltische provincies van Rusland en in Ierland. Bij gebrek aan goede politie, hebben deze taboe-tekens in de primitieve gemeenschap, een prima uitwerking! Zo ziet men over de gehele wereld een geloof aan magie gegradueerd in verschil lende vormen van wit tot zwart. J. C. H. 5

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1964 | | pagina 5