Ten geleidevan de tentoonstelling van hedendaagseChinese schilderkunst Dr. R. H. van Gulik Kogge-ring voor Willem Brandt n De moderne Chinese schilderkunst zoals deze zich in de eerste helft van deze eeuw ont wikkeld heeft, is in het westen nog slechts weinig bekend. Men is de laatste jaren nu wel zo ver dat westerse kunsthistorici de meesterwerken van de Soeng (960-1279), Yuan (1280- 1368) en Ming (1368-1644) dynasties in hun algemene beschouwingen betrekken, terwijl ook de zienswijze dat gedurende de Ch'ing dynastie (1644-1912) op het gebied van de schilder kunst eigenlijk niets van belang werd voortgebracht een zienswijze die zeer verbreid was onder westerse kunstkenners van de twintiger jaren nu wel algemeen als verouderd wordt beschouwd. steld werd min of meer piano te kunnen spelen. De tweede groep geeft een paar voorbeel den van de traditionele stijl in vrije uitvoe ring (Chin.: sjiè-yie), waar de genuanceerde penseelstreek wordt gebruikt, en waar het meer gaat om de essentie der dingen dan om hun uiterlijke vorm. De kleuren vloeien uit, vaak in schijnbaar toevallige variaties. Het was in deze stijl dat vroeger de groot ste meesterwerken werden geschapen. Deze vrije stijl, die niet aan traditionele vormgeving of voorgeschreven keuze van onderwerp gebonden is, heeft vooral in de twintiger jaren nieuwe wegen geopend. Toen keerden vele Chinese schilders die in het buitenland (vooral Japan en Frankrijk) hadden gestudeerd naar het vaderland te rug, en gingen experimenteren met aanpas sing van westerse elementen aan Chinese media. De leiders van deze groep, bekend als Ling-nan-pai „Cantonnese School", wa ren de gebroeders Kao Loen (literaire naam Tsjièn-foe, (1881-1951) en Kao Tsjie-feng (1889-1933). Deze school voerde o.a. het gebruik van schaduw en weerspiegeling in, hetgeen de oude Chinese traditie verbiedt. Men zie het landschap „Lente" door Tsjen Tze-yie op de tentoonstelling, waar de weer spiegeling van een brug in het water wordt uitgebeeld. Het was de beroemde schilder Tsjie Po-sje (Chi Pai-shih, 1863-1957) die, voortbouwend op het werk van enige zeer originele Ming kunstenaars, een geheel eigen stijl wist te scheppen: een bijna abstracte weergave vooral van vogels, bloemen en insecten die onder zijn vaardig penseel een individuele, bijna menselijke uitdrukking krijgen. Men vergelijke bij voorbeeld de kwartels op „Kwartels en Bloemen" van Tsjang Ta- tsjwang in traditionele stijl, met diezelfde vogels uitgebeeld door Tsjie Po-sje's leer ling Lie Koe-sjan op het stuk „Pisangboom en Kwartels; de laatsten hebben een bijna guitige blik! Tsjie Po-sje schilderde zelden landschappen, maar ook die hebben een zeer eigen atmosfeer. In de catalogus is aan de school van Tsjie Po-sje een aparte groep gewijd. De laatste groep, die wij „nieuw" noemden, is de grootste. Uit deze werken ziet men dat heden ten dage niet alleen de stijl, maar ook de keuze van onderwerp onbeperkt is. Dromerige landschappen als „Riviertrans port" van Tsjièn Soeng-yen, die dezelfde sfeer hebben als die der Soeng-meesters, maar met een oorspronkelijke penseeltech- niek; maar ook zulke eigentijdse onderwer pen als „Voor de Vuurketel" van Ya Ming. Deze moderne schilders worden ook ge boeid door folklore en kunst van de ethni- sche minderheden, zoals de bergstammen Maar aan het werk van de Chinese schil ders van thans wordt vrijwel geen aandacht geschonken*). Dit is temeer te betreuren daar in China juist de laatste jaren de beel dende kunst zich zeer ontwikkelt en een steeds groter plaats gaat innemen in het openbare leven. Het is mede om die reden dat het bestuur van de Indische Kulturele Kring het aanbod van de Chinese Ambassade alhier om een collectie moderne Chinese schilderingen aan de Kring voor tentoonstelling in bruik leen te geven, gaarne heeft aangenomen. Het bestuur heeft uit deze verzameling, die reeds met veel succes in Frankrijk, Enge land en België werd geëxposeerd, vieren twintig stukken uitgekozen; de beschikbare ruimte legde ons deze beperking op. Hope lijk zal dit kleine aantal toch voldoende zijn de bezoeker althans een indruk te geven van het werk der hedendaagse Chinese schilders. De Chinese regering heeft haar keuze be perkt tot werken geschilderd met gebruik van de traditionele media; inkt en water kleur, op het bekende Chinese absorberen de papier. In China is olieverf tegenwoordig ook bijzonder populair, en de houtsnede maakt een periode van ongekende bloei door. Maar in China worden olieverf schil derijen en houtsneden als een aparte cate gorie beschouwd, waaraan aparte tentoon stellingen worden gewijd. Iemand heeft eens gezegd dat elke uitleg van een schilderstuk even nutteloos en hin derlijk is als een slechte vertaling. In de catalogus hebben we ons dan ook beperkt tot een korte zakelijke toelichting omtrent de schilders en de datum van hun werk. Ten einde echter de bezoeker enigszins te oriënteren op het gebied van stijl en tech niek, hebben we de vierentwintig stukken in enige groepen verdeeld. De eerste groep, traditioneel-realistisch (Chin.: koeng-pi) bevat een paar vogels-en- bloemen stukken, geheel in traditionele stijl geschilderd met een niet-gevarieerde pen seelstreek; in deze stijl maakt men vrijwel geen gebruik van de rijke nuances in dikte en tint die de zogenaamde „calligrafische stijl" beroemd maakten. In vroeger jaren werd dit genre algemeen beoefend door jonge dochters: in China moest elke jonge dame van goeden huize in deze stijl kun nen schilderen, evenals bij ons in de tijd van onze ouders elk jong meisje veronder- Voor zover mij bekend is het enige westerse boek aan dit onderwerp gewijd, Michael Sullivan's Chinese Art of the Twentieth Century, University of California Press, Berkeley 1959. Sullivan was tot voor kort directeur van het museum voor beeldende kunst te Singapore, vandaar dat in zijn boek ook het werk der Overzee Chinezen in Zuidoost Azië tot zijn recht komt: hun inspiratie zoekend bij oost en west en in de tradities van het land hunner vestiging, hebben niet weinigen onder hun een eigen, maar in wezen toch altijd zeer Chinese stijl weten te scheppen. Minden DPA De in Bussum woonachtige dichter, essayist en criticus dr. Willem Brandt is door de Duitse stad Minden onderscheiden met de ere-ring 1964 van „De Kogge", de vereniging van Duitse, Nederlandse en Belgische letterkundigen. De stad Minden en de internationale vrien denkring van De Kogge eren door deze onderscheiding het literaire werk van Wil lem Brandt en diens streven naar vriend schappelijke banden tussen de Nederlandse en de Duitse auteurs. Willem Brandt is, als vertegenwoordiger voor Nederland, vice- voorzitter van De Kogge. De ring zal hem op 10 oktober a.s., tijdens de herfstvergadering van de vereniging, in de grote zaal van het stadhuis in Minden worden overhandigd. Het bovenstaande bericht namen wij over uil de Haagsche Courant. De redactie van Tong-Tong wenst Willem Brandt vati harte geluk met deze onderschei ding. RECTIFICATIE In Tong-Tong no. 4 (30 augustus 1964) schreven we onder de foto op pag. 10 abu sievelijk dat dit Hotel de Boer te Medan was. Dit moet zijn: het oude Medan Hotel vóór de restauratie en verbouwing. in zuid en zuidwest China, Mongolen enzo voort in vroeger eeuwen meestal alleen als „barbaarse rariteiten" afgebeeld. Het is vooral de schilder Pang Sjuntsjin (geboren 1903) die zich de laatste jaren op deze onderwerpen toelegt. Op de tentoonstelling hangt een fraaie „Mongoolse Danseres", van Yeh Tsjeng-yu, gedateerd 1959. Ten slotte nog dit. Als men de datums der stukken vergelijkt met de geboortedatums der kunstenaars, dan valt het op dat er zich onder hen ook enkele hoogbejaarde schil ders bevinden. Dat ook deze open staan voor het nieuwe, en even graag experimen teren met nieuwe stijlen en nieuwe onder werpen als de jonge kunstenaars, bewijst eens te meer hoe jong en levenskrachtig deze in China zo oude kunst heden ten dage nog is. OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO g Wij vestigen de aandacht van onze 0 O lezers op de tentoonstelling van o O O g Hedendaagse Chinese schilderkunst, O 8 die in ons gebouw, Prins Mauritslaan o 36, Den Haag wordt gehouden van 0 19 september - 3 oktober 0 O o O De opening van deze tentoonstelling O O heeft plaats op zaterdag 19 septem- 0 ber te 15.00 uur door de Chargé 0 O d'affaires a.i. van de Chinese ambas- O O sade. Het inleidend woord wordt 0 0 gesproken door Dr. R. H. van Guiik. 0 O De toegang is gratis en we verwach- o O ten vele belangstellenden. 9 O o OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO 11

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1964 | | pagina 11