förij foiril VAN HIER EN GUNDER ii'/S IN DIT NUMMER: Speciale bijdragen van: OP PAG. B. SLUIJMERS Wat drijft Indonesië in Noord- Borneo6 J. H. RITMAN Ik kende Mata Hari7 PROF. A. DE WAART Volksgezondheid in Ned. Indië tot 1942 8 DR. R. H. VAN GULIK Ten geleide van de tentoon stelling van hedendaagse Chinese schilderkunst 11 Vaste rubrieken Van hier en gunder 2 Eresaluut: Ir. A. Stoop 4 MYANA: voor de vrouw 12 TANTE MIEKE: voor onze bibits 13 Tong-Tong Boekenclub 14 Tong-Tong Tienerclub 15 Navorser: Bouman 18 Een psychodiagnost geeft ad vies: Yoga de weg tot harmonie en gezondheid 20 Ting-ting's22 Redactioneel Hantem teroes3 Brieven van tijd en ruimte 5 In memoriam J. K. W. Arntzenius 4 Sagen en legenden De legende van de spinster en de koeherder 9 Jacht Jagersgeluk10 Abonnees vertellen Verhalen van het Indische land 16 Dario Espanol17 Mededelingen Van de directie5 Aflopende taak van het Nassi- comité6 Van hart tot hart17 9de JAARGANG No. 5 ONAFHANKELIJK INDISCH TIJDSCHRIFT Uitgave: Publ. en Handel M(j. Tong-Tong N.V. PRINS MAURITSLAAN 36 DEN HAAG TEL. DIRECTIE EN ADMINISTRATIE: 070/542.542 REDACTIE: 070/550.749 GIRO 6685. TELEGRAMADRES: TONGTONG DENHAAG Directeuren: Tjalle Robinson S. L. F. Catalanl, Huisadres: Laan van Meerdervoort 1580, Den Haag, Telefoon 070/39.63.27. HOOFDREDACTEUR: TJALIE ROBINSON Redactiecommissie: J. C. Hazewinkel Ida van Koetsveld-Schotel Ellen Boon-Derksen Rogier Boon Verschijnt de 15de en de 30ste van Iedere maand. Prijs per nr. f 0,75. Abt. Nederland: kwart, f 3 75, half), f 7,50, jaar f 15,—. Abt. bultenl. (per Jaar en per luchtp.): Australië f 48,—, Nw. Zeeland, Zd. Afrika. Brazilië f 38,—. Canada f 32,—, Suriname, Antillen f 26—, West-Europ. landen f 20,—. Abt. per zeepost voor alle landen f 20,per jaar. THE AMERICAN TONG-TONG Zelfstandige editie voor de V.S. P.O. Box 4572 Wlvttier Callfornië 90607 U.S.A. Tel. 699-6837. Month 1,—, Half Year 5,— Year 10.—. ZOEKT OP BASIS VAN DE NUTTIGE ERVARINGEN IN DE GORDEL VAN SMARAGD NIEUWE INTE RESSEN IN NEDERLAND TE WEKKEN VOOR DE TROPENGORDEL. DE ZALIGE MAJORITEIT „...want aangezien kennelijk het grootste deel van de Indo-Europese groep je opvattingen niet deeltomdat zij niets van Tong-Tong willen weten, en naar ik ervaren heb ook onder je lezers een groot percentage jouw privé opinies niet deelt, ligt de conclusie voor de hand dat dit blad louter en alleen bestaat voor jouw zelfrechtvaardiging en dus geen maatschappelijke rol speelt van welke beteke nis ook..'1 (bekort). van Buren Aangezien het grootste deel van uw brief onnodig scherpe privé opvattingen behelst en U kennelijk tegen privé zelfrechtvaar diging bent, ben ik zo vrij geweest boven staand fragment als essentie te beschouwen en te bespreken. Omdat kennelijk het grootste deel van het Nederlandse volk ,,De Telegraaf' (of welk ander blad ook) niet leest, en (zoals uit ingezonden brieven blijkt) vele lezers van dit blad de opinie van haar hoofdredacteur niet delen, bestaat het blad louter en alleen voor zelfrechtvaardiging van haar hoofd redacteur en speelt dus geen rol, enz. enz. Hoe vindt U DIE logica? En toch heeft U gelijk. Elke journalist spreekt voor een belangrijk deel uit zelf rechtvaardiging en elk mens spreekt ook in zijn kleinste kring uit zelfrechtvaardiging. Aangezien echter elk (bewust) mens vele elementen in zich houdt van zijn maatschap pij en soms zelfs van zijn eeuw, spreekt ieder mens althans voor een deel in naam van zijn gemeenschap en zijn tijd. Ook al zou U persoonlijk geen leed over komen zijn in de bezettingstijd, U voelt mee wat vele anderen ondervonden hebben en als U uw stem verheft tegen onderdruk king, spreekt U eigenlijk namens uw maat schappij, ook al houden alle anderen hun mond. Als ik dus spreek als Indo-Europeaan heb ik altijd in mijn achterhoofd het leed dat duizenden en duizenden Indo-Europea nen is weervaren in de „paria-tijd", tijdens de Indonesische revolutie, bij de Deta-jon- gens in Nieuw-Guinea, de spijtoptanten en vele andere vormen van terugstelling en discriminatie. Het leed, hen aangedaan, leeft ergens in mij, en doet mij spreken. Ik ben NIET van wrok vervuld, omdat ik weet dat a. leed moet het lot zijn van vele men sen, b. het is niet aan de mens om te wre ken, c. wraakuitoefening is zinloos omdat het vaker onschuldigen treft, c. tijd aan wraakoefening besteed is weggegooide tijd; er kan beter gebouwd worden. Zij die mij wraakgierig noemen, gedragen zich als de slechte waard, die zijn gasten wantrouwt. Als Indo-Europeaan leef ik met een conceptie van DE Indo-Europeaan, zoals hij bestond en leefde sinds het begin van de 16e eeuw (al waren het toen „maar" Indo-Portugezen, maar toch ook mensen). Ik zie een karavaan van mensen die leefden, maar ook ten onder gingen. Ik zie duizen den grafkruisen van Pnompaduk tot Drie Pagoden Pas tot Hokkaido tot Timor tot Pakanbaroe tot Menteng Poelo. En wie telt de honderdduizenden graven die weggewist zijn? Al dit leed, is het om niet geweest? Zijn wij slangen die uitgeroeid worden? Waarin verschil ik hier van elke Hollander, elke Engelsman, elke Fransman, die zijn doden niet vergeet en zijn martelaren „ver laat respect" betoont? En als ik de uitvarende Hollander gedenk, „het soort van mijn vader", wiens gebeente rust van Recife tot Manhattan tot Tafelberg tot Tasmanië tot het vergetenste graf onder de wildste alang-alang achter Pengalengan, of Poetoesibau. Met Tong-Tong leg ik een papieren bloempje op al die vergeten gra ven en verschil daarin eigenlijk niets van U, die eens in het jaar met een uitgestre ken gezicht naar Oud Eik en Duinen tramt om voor uw zelfrechtvaardiging hulde te brengen. Wat verwijt U mij? Zelfs al zou ik ook een uitgestreken gezicht hebben? U denkt misschien: ik bewijs U te veel eer met zo'n lange boutade, maar ik heb het tegen uw majoriteit, de massa nette, fat- soendelijke, zelfingenomen, uitgestreken majoriteitsdenkers, waar Goddank het beste deel van Holland zelf altijd fel van leer te gen getrokken is. Blader nog maar eens uw Van Deyssel, Multatuli, Ter Braak er op na. Omdat deze majoriteit bestaat, bestaat Tong-Tong, wist U dat wel? En zeker weten wij dat de Indische majoriteitszitters bij de Hollandse majoriteitszitters schuiven, al was het alleen om de wille van de lieve vrede. Maar zolang er een Indisch geweten blijft bestaan, dat in essentie een Hollands geweten is, zal deze stem nooit zwijgen. MISLUKKEN OF VOLHOUDEN? Ingesloten een paar knipsels uit mijn krant over groepen mensen, die hun land van her komst, de taal van dat land en zeden en ge woonten, niet vergaten, en zodoende hun land verrijkten maar bovendien voor hun leden nieuwe en mooie bestaansmogelijkheden schie pen bij maatschappijen en diensten met over zeese betrekkingen. In feite dus jouw Tong- Tong-werk. Vat jammer alleen dat je bij onze (Lees verder pag. 3) BIJ DE VOORPLAAT: Wij hebben een speciale bedoeling bij het publiceren van de voorplaat in dit nummer van Tong-Tong. Enkele onzer lezers zullen ongetwijfeld persoonlijke ervaring hebben met deze race prauwen, die zo'n fantasti sche vaart kunnen zetten. En die lezers zouden wij willen verzoeken, ons enkele gegevens aangaande deze vaartuigen te willen verstrekken. Een groep jonge men sen heeft namelijk het plan opgevat, hier in Nederland zo'n prauw te bouwen om er mede te experimenteren op het IJsselmeer. Uiteraard zullen zij hiertoe in de allereerste plaats een tekening nodig hebben met de voornaamste maten. Verder gaarne advies wat betreft het materiaal, dat voor de bouw van een dergelijke prauw het best gebruikt kan worden. Dit is natuurlijk een hele op gaaf, maar ook als U geen antwoord weet op alle gestelde vragen, vertel ons dan toch, wat U er van weet. Uit meerdere brieven kunnen wij dan misschien genoeg gegevens verzamelen om het bouwen mo gelijk te maken. Ajo, denk eens goed na en laat ons horen, wat U van deze prauwen weet. J. G.

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1964 | | pagina 2