Wat drijft Indonesië
in Noord-Borneo?
Indonesia's „confrontasi" tegenover Malay
sia heeft geen goede pers in het Westen.
Vrij algemeen stelt men zich in dit deel van
de wereld op het standpunt dat de actie
tegen de vorming van de federatie van
Malakka en Singapore met de kroonkolonie
Serawak en de kolonie Brits-Noord-Borneo
getuigt van een agressieve geest om niet te
zeggen van imperialistische bedoelingen.
Deze opvatting geeft blijk van een volsla
gen onbegrip van de omstandigheden, welke
I Vele lezers zullen zich bij herhaling 2
f hebben afgevraagd welke motieven In- I
donesië heeft voor de acties in Noord- T
1 Borneo. Hel Westelijk standpunt is rol- I
2 doend bekend en van daaruit bekeken I
I komt Soekarno's agressiviteit vele sym- 2
pathisanlen met Indonesië „onbegrijpe- I
lijk" voor. We hebben de Antara-jour- t
1! nalist B. Sluimers bereid gevonden om 2
in een korte schets het Indonesische I
standpunt voor Tong-Tong duidelijk te f
maken. 2
Dit ivil niet zeggen dat wij automatisch t
1! het Indonesische standpunt verdedigen, f
noch dat wij „toch" het Westers stand- I
punt eerbiedigen. Tong-Tong wenst nog f
steeds uitdrukkelijk geen enkel politiek 2
standpunt in te nemen, en streeft I
slechts naar historische objectiviteit bij f
haar lezers t.a.v. van vele problemen in I
de Oost. I
Voor zelfs de oppervlakkige kenner van
de Indonesische geschiedenis is een
conflict als dit niet nieuw. Reeds in de T
16e eeuw snelde Rati Joenoes, Sultan 2
van Demak, de Maleise broeders in Ma- I
lakka te hulp door met een vloot om I
I heel Sumatra te zeilen en de Portugezen 2
in Malakka aan te vallen. En de positie I
van Engeland in het Oosten is zowel t
door andere Europese naties als vele 2
Aziatische volken alle eeuwen door be- J
twist. Het onduidelijke conflict tussen
de Britse politiek van Mountbatten en 2
de Amerikaanse van Mac Arthur is het I
laatste dat wij (vaag) hebben leren 2
kennen. 2
Wie de sleutelposities van Engeland en 2
.1 Indonesië op de kaart bekijkt (de Gor- 2
del van Smaragd vormt een „veelhoeks- I
punt" tussen Azië, Pacific, Australië en 2
II dus van vele politieke en economische 2
machtsconflicten) beseft wel dat we I
vele zaken wat ruimer moeten bekijken f
dan als vervelende berries" sadja. I
Welke inzichten ook de juiste zijn en T
waar ook onze sympathieën mochten f
zijn, de ontwikkelingen hier zijn altijd I
ingewikkelder dan we denken. Wie in 2
II het veilige Holland als toeschouwer op 2
een afstand van een grote schaakwed- I
strijd iets meer wil zijn dan een f
kwekkerige commentator, probeert al- I
tijd enkele zetten terug en vooruit te f
denken. Aangezien we toch niet mee 2
doen heeft geredetwist in Tong- I
Tong nog steeds geen zin, maar we 2
II kunnen er iets pienterder door worden 2
11 in onze beoordeling van feiten en ach- I
tergronden. T, R. f
het politieke en economische leven in Zuid-
Oost-Azië beheersen.
Opname van enig gebied in een federatie
met een onafhankelijke staat zoals Malakka,
is een politieke daad, welke alleen gesteld
kan worden door een souverein volk. De
volken van Serawak en Brits-Noord-Borneo
hadden geen souvereine status en het be
sluit tot hun opname in de federatie moet
daarom gezien worden als een beslissing
van het koloniale bestuur, d.w.z. van het
Britse Gouvernement. Nu kan men daar
tegen aanvoeren, dat er twee onderzoeken
naar de opvattingen van de bevolking heb
ben plaatsgevonden. Het ene onder leiding
van Michelmore was er een van de kolo
niale administratie zelf, het andere, uit
gaande van de Verenigde Naties, bood
wegens de snelheid waarmee het werd
uitgevoerd en het feit dat werd nagelaten
de oppositie te horen, geen enkele waar
borg, dat het werkelijke opvattingen van de
bevolking weergaf. Indonesië heeft bij her
haling duidelijk gemaakt dat het geen enkele
inlijving van de betrokken gebieden bij
Indonesië nastreeft, maar het verzet er zich
terecht tegen, dat deze gebieden bij een
andere staat worden ingelijfd, zonder dat de
absolute zekerheid bestaat, dat aansluiting
bij die staat de oprechte wens van die
bevolking zelf is. Die absolute zekerheid
kan alleen worden verkregen, wanneer de
bevolking in staat wordt gesteld daartoe als
souvereine staatkundige eenheid te beslui
ten.
Een blik op de kaart is voldoende om te
beseffen, dat door de vorming van de hier-
bedoelde federatie een barrière wordt ge
legd tussen de Indonesische Archipel en het
Aziatische vasteland. Men kan in redelijk
heid van een grote mogendheid als Indo
nesië niet verlangen dat het daarmee
genoegen neemt als resultaat van manipu
laties waarin een groot Westers land,
Engeland, een duidelijke rol speelt.
Indonesië heeft er geen twijfel aan gelaten,
dat het zich niet zal verzetten tegen de
federatie, wanneer duidelijk zal kunnen
worden vastgesteld, dat de bevolking van
de betrokken gebieden zulks zou wensen.
Dit wat betreft de politieke (en strategische)
kant van het probleem.
Over de economische kant het volgende:
Singapore heeft zich onder Engelse leiding
ontwikkeld tot een centrum, dat het eco
nomische leven in praktisch heel Zuid-Oost-
Azië domineert. Deze dominatie berust op
twee pijlers: de Britse kapitaalmacht en de
aanwezigheid van een machtige groep van
Chinese groothandelaren in Singapore. De
ze laatste groep onderhoudt de nauwste
contacten met de grote Chinese volksgroe
pen in de omringende landen, die daar een
nog altijd invloedrijke rol spelen in het han
delsleven In heel de wereld der ontwikke
lingslanden geldt als axioma, dat politieke
zelfstandigheid een hol begrip is, zo lang
zij niet wordt aangevuld door economische
zelfstandigheid. De handhaving van de
Westerse Britse economische domi
natie in dit deel der wereld is niet alleen
een beletsel voor de werkelijke zelfstandig
heid van alle Zuid-Oost-Aziatische staten,
maar belet tevens het voeren van een doel
bewuste economische politiek gericht tegen
de op de wereldmarkt geldende onderwaar
dering van de grondstoffen, het voornaam
ste uitvoerprodukt van de ontwikkelings
landen.
De confrontatie-politiek van Indonesië te
gen de Malaysia-federatie richt zich niet
tegen de volken van de landen dezer fede
ratie, maar tegen de Britse economische en
politieke dominatie en is in wezen niets
anders dan een voortzetting van de econo
mische ontvoogding van het eigen land.
Zij is in geen enkel opzicht aggressief, maar
zuiver defensief gericht tegen de voltooiing
van de nationale revolutie. Een oplossing
wordt eerst mogelijk op het moment dat
Kuala Lumpur en Singapore besluiten een
einde te maken aan de Britse dominatie en
zich scharen in de rijen van hen, die stre
ven naar een Zuid-Oost-Azië voor de bewo
ners van Zuid-Oost-Azië. B S.
Aflopende faak van het Nassi - Comité
Zoals bekend heeft de Minister van Justitie
bepaald, dat visumaanvragen van spijtop
tanten om toelating tot Nederland te ver
krijgen, vóór 1 april j.l. moesten zijn inge
diend.
Dit betekent voor het Nassi-Comité, dat
vanaf die datum het werk van het Comité
zich hoofdzakelijk beperkt tot afdoening
door het visum-adviesbureau van de daar
voorgebrachte verzoeken om bemiddeling
bij visumaanvragen, die dan schriftelijk of
mondeling bij de Vreemdelingendienst van
Justitie worden voorgebracht.
Voor een belangrijk deel wordt deze bemid
deling ingeroepen door in Nederland ver
blijvende familieleden of bevriende relaties
van de visumaanvragers in Indonesië.
Het voornemen bestaat, dat het Nassi-Co
mité zijn werkzaamheden per ultimo decem
ber a.s. zal beëindigen, zowel op grond van
het aflopende werk als van financiële over
wegingen. Het Nassi-Comité heeft dan ge
durende bijna 5 jaren zijn taak vervuld en
naar onze mening niet zonder gunstige
resultaten.
Het zal in het belang van het resterende
werk van het visum-adviesbureau zijn, dat
familieleden en relaties, die het plan heb
ben voor visumaanvragers uit Indonesië bij
Nassi steunbrieven of -rekesten in te die
nen, dit zo spoedig mogelijk doen, liefst
vóór 1 oktober a.s. De desbetreffende dos
siers kunnen dan in een normaal tempo
worden afgewerkt, zonder dat het visum
adviesbureau in tijdnood komt.
Belanghebbenden worden derhalve verzocht
hiermede wel rekening te willen houden.
NASSI-COMITE
6