Wat drijft Indonesië in Noord-Borneo? Indonesia's „confrontasi" tegenover Malay sia heeft geen goede pers in het Westen. Vrij algemeen stelt men zich in dit deel van de wereld op het standpunt dat de actie tegen de vorming van de federatie van Malakka en Singapore met de kroonkolonie Serawak en de kolonie Brits-Noord-Borneo getuigt van een agressieve geest om niet te zeggen van imperialistische bedoelingen. Deze opvatting geeft blijk van een volsla gen onbegrip van de omstandigheden, welke I Vele lezers zullen zich bij herhaling 2 f hebben afgevraagd welke motieven In- I donesië heeft voor de acties in Noord- T 1 Borneo. Hel Westelijk standpunt is rol- I 2 doend bekend en van daaruit bekeken I I komt Soekarno's agressiviteit vele sym- 2 pathisanlen met Indonesië „onbegrijpe- I lijk" voor. We hebben de Antara-jour- t 1! nalist B. Sluimers bereid gevonden om 2 in een korte schets het Indonesische I standpunt voor Tong-Tong duidelijk te f maken. 2 Dit ivil niet zeggen dat wij automatisch t 1! het Indonesische standpunt verdedigen, f noch dat wij „toch" het Westers stand- I punt eerbiedigen. Tong-Tong wenst nog f steeds uitdrukkelijk geen enkel politiek 2 standpunt in te nemen, en streeft I slechts naar historische objectiviteit bij f haar lezers t.a.v. van vele problemen in I de Oost. I Voor zelfs de oppervlakkige kenner van de Indonesische geschiedenis is een conflict als dit niet nieuw. Reeds in de T 16e eeuw snelde Rati Joenoes, Sultan 2 van Demak, de Maleise broeders in Ma- I lakka te hulp door met een vloot om I I heel Sumatra te zeilen en de Portugezen 2 in Malakka aan te vallen. En de positie I van Engeland in het Oosten is zowel t door andere Europese naties als vele 2 Aziatische volken alle eeuwen door be- J twist. Het onduidelijke conflict tussen de Britse politiek van Mountbatten en 2 de Amerikaanse van Mac Arthur is het I laatste dat wij (vaag) hebben leren 2 kennen. 2 Wie de sleutelposities van Engeland en 2 .1 Indonesië op de kaart bekijkt (de Gor- 2 del van Smaragd vormt een „veelhoeks- I punt" tussen Azië, Pacific, Australië en 2 II dus van vele politieke en economische 2 machtsconflicten) beseft wel dat we I vele zaken wat ruimer moeten bekijken f dan als vervelende berries" sadja. I Welke inzichten ook de juiste zijn en T waar ook onze sympathieën mochten f zijn, de ontwikkelingen hier zijn altijd I ingewikkelder dan we denken. Wie in 2 II het veilige Holland als toeschouwer op 2 een afstand van een grote schaakwed- I strijd iets meer wil zijn dan een f kwekkerige commentator, probeert al- I tijd enkele zetten terug en vooruit te f denken. Aangezien we toch niet mee 2 doen heeft geredetwist in Tong- I Tong nog steeds geen zin, maar we 2 II kunnen er iets pienterder door worden 2 11 in onze beoordeling van feiten en ach- I tergronden. T, R. f het politieke en economische leven in Zuid- Oost-Azië beheersen. Opname van enig gebied in een federatie met een onafhankelijke staat zoals Malakka, is een politieke daad, welke alleen gesteld kan worden door een souverein volk. De volken van Serawak en Brits-Noord-Borneo hadden geen souvereine status en het be sluit tot hun opname in de federatie moet daarom gezien worden als een beslissing van het koloniale bestuur, d.w.z. van het Britse Gouvernement. Nu kan men daar tegen aanvoeren, dat er twee onderzoeken naar de opvattingen van de bevolking heb ben plaatsgevonden. Het ene onder leiding van Michelmore was er een van de kolo niale administratie zelf, het andere, uit gaande van de Verenigde Naties, bood wegens de snelheid waarmee het werd uitgevoerd en het feit dat werd nagelaten de oppositie te horen, geen enkele waar borg, dat het werkelijke opvattingen van de bevolking weergaf. Indonesië heeft bij her haling duidelijk gemaakt dat het geen enkele inlijving van de betrokken gebieden bij Indonesië nastreeft, maar het verzet er zich terecht tegen, dat deze gebieden bij een andere staat worden ingelijfd, zonder dat de absolute zekerheid bestaat, dat aansluiting bij die staat de oprechte wens van die bevolking zelf is. Die absolute zekerheid kan alleen worden verkregen, wanneer de bevolking in staat wordt gesteld daartoe als souvereine staatkundige eenheid te beslui ten. Een blik op de kaart is voldoende om te beseffen, dat door de vorming van de hier- bedoelde federatie een barrière wordt ge legd tussen de Indonesische Archipel en het Aziatische vasteland. Men kan in redelijk heid van een grote mogendheid als Indo nesië niet verlangen dat het daarmee genoegen neemt als resultaat van manipu laties waarin een groot Westers land, Engeland, een duidelijke rol speelt. Indonesië heeft er geen twijfel aan gelaten, dat het zich niet zal verzetten tegen de federatie, wanneer duidelijk zal kunnen worden vastgesteld, dat de bevolking van de betrokken gebieden zulks zou wensen. Dit wat betreft de politieke (en strategische) kant van het probleem. Over de economische kant het volgende: Singapore heeft zich onder Engelse leiding ontwikkeld tot een centrum, dat het eco nomische leven in praktisch heel Zuid-Oost- Azië domineert. Deze dominatie berust op twee pijlers: de Britse kapitaalmacht en de aanwezigheid van een machtige groep van Chinese groothandelaren in Singapore. De ze laatste groep onderhoudt de nauwste contacten met de grote Chinese volksgroe pen in de omringende landen, die daar een nog altijd invloedrijke rol spelen in het han delsleven In heel de wereld der ontwikke lingslanden geldt als axioma, dat politieke zelfstandigheid een hol begrip is, zo lang zij niet wordt aangevuld door economische zelfstandigheid. De handhaving van de Westerse Britse economische domi natie in dit deel der wereld is niet alleen een beletsel voor de werkelijke zelfstandig heid van alle Zuid-Oost-Aziatische staten, maar belet tevens het voeren van een doel bewuste economische politiek gericht tegen de op de wereldmarkt geldende onderwaar dering van de grondstoffen, het voornaam ste uitvoerprodukt van de ontwikkelings landen. De confrontatie-politiek van Indonesië te gen de Malaysia-federatie richt zich niet tegen de volken van de landen dezer fede ratie, maar tegen de Britse economische en politieke dominatie en is in wezen niets anders dan een voortzetting van de econo mische ontvoogding van het eigen land. Zij is in geen enkel opzicht aggressief, maar zuiver defensief gericht tegen de voltooiing van de nationale revolutie. Een oplossing wordt eerst mogelijk op het moment dat Kuala Lumpur en Singapore besluiten een einde te maken aan de Britse dominatie en zich scharen in de rijen van hen, die stre ven naar een Zuid-Oost-Azië voor de bewo ners van Zuid-Oost-Azië. B S. Aflopende faak van het Nassi - Comité Zoals bekend heeft de Minister van Justitie bepaald, dat visumaanvragen van spijtop tanten om toelating tot Nederland te ver krijgen, vóór 1 april j.l. moesten zijn inge diend. Dit betekent voor het Nassi-Comité, dat vanaf die datum het werk van het Comité zich hoofdzakelijk beperkt tot afdoening door het visum-adviesbureau van de daar voorgebrachte verzoeken om bemiddeling bij visumaanvragen, die dan schriftelijk of mondeling bij de Vreemdelingendienst van Justitie worden voorgebracht. Voor een belangrijk deel wordt deze bemid deling ingeroepen door in Nederland ver blijvende familieleden of bevriende relaties van de visumaanvragers in Indonesië. Het voornemen bestaat, dat het Nassi-Co mité zijn werkzaamheden per ultimo decem ber a.s. zal beëindigen, zowel op grond van het aflopende werk als van financiële over wegingen. Het Nassi-Comité heeft dan ge durende bijna 5 jaren zijn taak vervuld en naar onze mening niet zonder gunstige resultaten. Het zal in het belang van het resterende werk van het visum-adviesbureau zijn, dat familieleden en relaties, die het plan heb ben voor visumaanvragers uit Indonesië bij Nassi steunbrieven of -rekesten in te die nen, dit zo spoedig mogelijk doen, liefst vóór 1 oktober a.s. De desbetreffende dos siers kunnen dan in een normaal tempo worden afgewerkt, zonder dat het visum adviesbureau in tijdnood komt. Belanghebbenden worden derhalve verzocht hiermede wel rekening te willen houden. NASSI-COMITE 6

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1964 | | pagina 6