VAN HIER EN GUNDER IN DIT NUMMER: Speciale bijdrage van: OP PAG. PROF. A. DE WAART Volksgezondheid in Ned. Indië tot 1942 (slot)6 Vaste rubrieken Van hier en gunder 2 MYANA: voor de vrouw 12 en 13 TANTE MIEKE: voor onze bibit 14 Tong-Tong tienerclub 15 I.K.K. Tong-Tong16 NAVORSER: Dederdingh 17 Een psychodiagnost geeft ad vies. Yoga, de weg tot har monie en gezondheid (II) 18 Ting-Tings22 Redactioneel Tegenstellingen3 Een nieuwe koers voor Tong- Tong... of geen nieuwe koers? 5 Brieven van tijd en ruimte ,,l was brought up in a double world8 Eresaluut Victor Ido (Hans v. d. Wall) 4 Chinese vertellingen De hemel en de aarde 9 Jacht Pah Drono, Pah Sono, Pah Gono16 Van alle landen ter wereld Dario Espanol II. Manana 11 Brief van Chris (slot) 21 Abonnees vertellen Het wonder7 Chandra Singh10 Jan Fabius11 9de JAARGANG No. 7 ONAFHANKELIJK INDISCH TIJDSCHRIFT Uitgave: Publ. en Handel MU. Tong-Tong N.V. PRINS MAURITSLAAN 36 DEN HAAG TEL. DIRECTIE EN ADMINISTRATIE: 070/542.542 REDACTIE: 070/550.749 GIRO 6685. TELEGRAMADRES: TONGTONG DENHAAG Directeuren: TJalle Robinson S. L. F. Catalan!, Huisadres: Laan van Meerdervoort 1580, Den Haag, Telefoon 070/39.63.27. HOOFDREDACTEUR: TJALIE ROBINSON Redactiecommissie: J. C. Hazewlnkel Ida van Koetsveld-Schotel Ellen Boon-Derksen Rogier Boon Verschijnt de 15de en de 30ste van Iedere maand. Prijs per nr. f 0,75. Abt. Nederland: kwart, f 3 75, haffj. f 7,50, jaar f 15,—. Abt. bultenl. (per jaar en per luchtp.): Australië f 48,—, Nw. Zeeland, Zd. Afrika, Brazilië f 38,Canada f 32,Suriname, Antillen f 26,West-Europ. landen f 20,Abt. per zeepost voor alle landen f 20,per jaar. THE AMERICAN TONG-TONG Zelfstandige editie voor de V.S. P.O. Box 4572 Wh'ttler Californlë 90607 U.S.A. Tel. 699-6837. Month 1,Half Year 5,Year 10, ZOEKT OP BASIS VAN DE NUTTIGE ERVARINGEN IN DE GORDEL VAN SMARAGD NIEUWE INTE RESSEN IN NEDERLAND TE WEKKEN VOOR DE TROPENGORDEL. 2 OPHEFFER (I) Vergun mij een kleine slip of the pen te her stellen in je artikel ,,Ophefferin het jongste nummer van Tong-Tong. Je zegt daar, dat de Brieven van Ophefferverschenen in het Bataviaasch Nieuwsblad. Dit laatste is niet juist; ze verschenen in het Bataviaasch HAN DELSBLAD. Ik weet het, want ik was toen, met Jan Fabricius, die Opheffer" ontdekt had, aan laatstgenoemd blad verbonden. Ik wijs je er op, in verband met het feit dat jullie de brieven voortaan wellicht gaan herdrukken. (Ze zijn het waard!) L. F. Fout hiermee hersteld. Petje af voor Leo Faust: nog steeds waakzaam; nog steeds beschikkend over een onfeilbaar geheugen! OPHEFFER (II) Naar aanleiding van uw artikel Opheffer" van 30 aug. j.l. deel ik U mede, gaarne gere kend te worden tot de groep der verstandige mensen, zodat ik aanstoot neem aan het com mentaar bij de citering. Ik wens mij niet te voegen aan mensen die bij herhaling onverstandig zijn. Het komt mij voor dat dergelijke mensen zich nooit om anderen bekommeren. Verstand is zo een heer lijke eigenschap en doet meer goed dan onver standige zetten. De overheersing van het on verstand heeft genoeg leed berokkend. Wij tellen over het geheel te weinig goede Christe nen, omdat er niet veel verstandige mensen zijn. Van een onwelvoeglijke levensgenieter zou men een commentaar als het in uw tijdschrift gedrukte kunnen verwachten, van een verstan dig persoon zeker niet. Robert de Vries Lees Opheffer. En nog eens en nog eens. Een man van zulk een groot verstand dat hij het zich veroorloven kon om af en toe onverstandig te zijn (over „bij herhaling" is nergens gepraat). Dat mijn commentaar niet verstandig is, kan ieder onderschrijven die mij leest. Ik ben inderdaad onverstandig. Ik begrijp zelfs de sprong naar het „on welvoeglijke" niet, want fatsoen is toch geen voorrecht van verstandige mensen alleen? T. R. OP DE KORREL? .Sommige brieven in ,,Van Hier en Gunder lees ik met ergernis, want het lijkt of je mij persoonlijk op de korrel neemt. Ik vraag me af langs welke omweg mijn kritiek je bereikt en of het wel nodig is om zo erg uit te vallen. Hoe dan ook, ik heb vaak mijn gegronde redenen voor een opinie, al bestaan die in jouw omstandigheden niet." „Maus" Op de eerste plaats bereiken natuurlijk veel opinies mij langs een omweg. Niet omdat bepaalde personen „klikken" of zo, maar omdat doodeenvoudig deze opinies bij velen bestaan. Als je je persoonlijk geoffen- deerd voelt, is dat eigenlijk een goed teken: je leest met begrip; Tong-Tong spreekt je aan. Veel boeken en tijdschriften spreken ons helemaal niet aan, hoewel vaak ons eigen karakter erin beschreven wordt. Maar we denken: „Ini perkara orang lain" (dit betreft andere mensen) en we gaan dood eenvoudig verder met ons eigen (ook fout!) leven. Daarom worden veel lezende mensen ook geen snippertje rijker of beter. Een van tweeën: in mijn antwoorden heb ik gelijk of ongelijk. Als ik gelijk heb, doe er je voor deel mee; als ik ongelijk heb, volhard in je eigen goede inzichten. Winnen doe je altijd! T. R. LIEVER NIET MET INDO'S „Ik lees uw verdedigingen van de Indo en het Indo-schap met sympathie en bewondering. Voor zover ik het beoordelen kan, zijn uw inzichten gebaseerd op goed onderzoek en eerlijkheid. En ik begrijp ook, waarom U niet door deskundigen aangevallen wordt. Uw argu menten zijn onweerlegbaar. En toch is er een „maar" en ik hoop dat U dit wilt toegeven: onder de naam Indo presenteren (en vereni gen) zich vaak verongelijkten, de langtenigen, de twistzoekers, met wie niet te redeneren valt en die alleen maar afstotend optreden. Mis schien is het de vrees dat zulke Indo's zich onder de vanen van Tong-Tong scharen, die andere Indo's voorzichtig maakt. Of heeft U deze aangelegenheid wel eens in Tong-Tong besproken?" Eén facet wel. Ik heb wel eens geschreven over „valse honden", waarvan ik zei, dat ze meestal vals gemaakt waren door voortdu rend sarren en kwetsen (door kleinhartige mensen). Sommige honden zijn weer vrien delijk te maken; andere blijven hun leven lang bijterig. Zulke „valse honden" leven in diverse groeperingen in de Europese sa menleving ook: sommige religieus onver- draagzamen, socialisten, kolonialen, artisten. Dit is dus geen typisch Indo-kenmerk, maar een sociaal verschijnsel, over de rechtvaar dige oorzaak waarvan men eindeloos rede twisten kan. Maar uw veronderstelling dat zulke mensen zich rondom Tong-Tong groeperen is, zoals mij uit veel contacten gebleken is, onjuist. Uw benaming „verongelijkten" geeft al een indicatie. Deze mensen zijn er voortdurend op uit gelijkheid of hun gelijk te krijgen. Zij zijn dus bijna altijd gewikkeld in een aantal privé loppartijtjes of geschillen, waar in men een tegenstander wil dwingen tot toegeven dat hij fout is. Of ze sluiten zich op in een stekelige isolatie. Voor hen is (Lees verder pag. 3) BIJ DE VOORPLAAT: Hierop zien we een jager uit tempo doeloe (de foto is van 1878) met een Schotse broek aan en een tjaping op het hoofd! Aan zijn hele houding en de manier waarop hij zijn geweer vasthoudt (dat van de fotograaf ligt nonchalant naast hem) zien we dat hij op z'n allerbest een zondagsjager was. Maar waarschijnlijk was hij gewoon een grappen maker die zich liet fotograferen om zijn familie of vrienden in Holland voor de gek te houden. Zulke „practical jokes" (die toen op z'n Frans „calembours" heetten) pasten volkomen in die tijd. E. Br. de N. Foto: Kon. Instituut voor Taal-, Land- en Volken kunde te Den Haag.

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1964 | | pagina 2