VAN HIER EN GUNDER
IN DIT NUMMER:
Speciale bijdrage van: OP PAG.
PROF. A. DE WAART
Volksgezondheid in Ned. Indië
tot 1942 (slot)6
Vaste rubrieken
Van hier en gunder 2
MYANA: voor de vrouw 12 en 13
TANTE MIEKE: voor onze bibit 14
Tong-Tong tienerclub 15
I.K.K. Tong-Tong16
NAVORSER: Dederdingh 17
Een psychodiagnost geeft ad
vies. Yoga, de weg tot har
monie en gezondheid (II) 18
Ting-Tings22
Redactioneel
Tegenstellingen3
Een nieuwe koers voor Tong-
Tong... of geen nieuwe
koers? 5
Brieven van tijd en ruimte
,,l was brought up in a double
world8
Eresaluut
Victor Ido (Hans v. d. Wall) 4
Chinese vertellingen
De hemel en de aarde 9
Jacht
Pah Drono, Pah Sono, Pah
Gono16
Van alle landen ter wereld
Dario Espanol II. Manana 11
Brief van Chris (slot) 21
Abonnees vertellen
Het wonder7
Chandra Singh10
Jan Fabius11
9de JAARGANG No. 7
ONAFHANKELIJK INDISCH TIJDSCHRIFT
Uitgave: Publ. en Handel MU. Tong-Tong N.V.
PRINS MAURITSLAAN 36 DEN HAAG
TEL. DIRECTIE EN ADMINISTRATIE: 070/542.542
REDACTIE: 070/550.749 GIRO 6685.
TELEGRAMADRES: TONGTONG DENHAAG
Directeuren: TJalle Robinson
S. L. F. Catalan!, Huisadres: Laan van
Meerdervoort 1580, Den Haag,
Telefoon 070/39.63.27.
HOOFDREDACTEUR: TJALIE ROBINSON
Redactiecommissie:
J. C. Hazewlnkel
Ida van Koetsveld-Schotel
Ellen Boon-Derksen
Rogier Boon
Verschijnt de 15de en de 30ste van Iedere maand.
Prijs per nr. f 0,75. Abt. Nederland: kwart, f 3 75,
haffj. f 7,50, jaar f 15,—. Abt. bultenl. (per jaar en
per luchtp.): Australië f 48,—, Nw. Zeeland, Zd.
Afrika, Brazilië f 38,Canada f 32,Suriname,
Antillen f 26,West-Europ. landen f 20,Abt.
per zeepost voor alle landen f 20,per jaar.
THE AMERICAN TONG-TONG Zelfstandige editie
voor de V.S. P.O. Box 4572 Wh'ttler
Californlë 90607 U.S.A. Tel. 699-6837.
Month 1,Half Year 5,Year 10,
ZOEKT OP BASIS VAN DE NUTTIGE ERVARINGEN
IN DE GORDEL VAN SMARAGD NIEUWE INTE
RESSEN IN NEDERLAND TE WEKKEN VOOR DE
TROPENGORDEL.
2
OPHEFFER (I)
Vergun mij een kleine slip of the pen te her
stellen in je artikel ,,Ophefferin het jongste
nummer van Tong-Tong. Je zegt daar, dat de
Brieven van Ophefferverschenen in het
Bataviaasch Nieuwsblad. Dit laatste is niet
juist; ze verschenen in het Bataviaasch HAN
DELSBLAD. Ik weet het, want ik was toen,
met Jan Fabricius, die Opheffer" ontdekt
had, aan laatstgenoemd blad verbonden. Ik
wijs je er op, in verband met het feit dat jullie
de brieven voortaan wellicht gaan herdrukken.
(Ze zijn het waard!) L. F.
Fout hiermee hersteld. Petje af voor Leo
Faust: nog steeds waakzaam; nog steeds
beschikkend over een onfeilbaar geheugen!
OPHEFFER (II)
Naar aanleiding van uw artikel Opheffer"
van 30 aug. j.l. deel ik U mede, gaarne gere
kend te worden tot de groep der verstandige
mensen, zodat ik aanstoot neem aan het com
mentaar bij de citering.
Ik wens mij niet te voegen aan mensen die bij
herhaling onverstandig zijn. Het komt mij
voor dat dergelijke mensen zich nooit om
anderen bekommeren. Verstand is zo een heer
lijke eigenschap en doet meer goed dan onver
standige zetten. De overheersing van het on
verstand heeft genoeg leed berokkend. Wij
tellen over het geheel te weinig goede Christe
nen, omdat er niet veel verstandige mensen
zijn.
Van een onwelvoeglijke levensgenieter zou
men een commentaar als het in uw tijdschrift
gedrukte kunnen verwachten, van een verstan
dig persoon zeker niet. Robert de Vries
Lees Opheffer. En nog eens en nog eens.
Een man van zulk een groot verstand dat
hij het zich veroorloven kon om af en toe
onverstandig te zijn (over „bij herhaling" is
nergens gepraat). Dat mijn commentaar niet
verstandig is, kan ieder onderschrijven die
mij leest. Ik ben inderdaad onverstandig.
Ik begrijp zelfs de sprong naar het „on
welvoeglijke" niet, want fatsoen is toch
geen voorrecht van verstandige mensen
alleen? T. R.
OP DE KORREL?
.Sommige brieven in ,,Van Hier en Gunder
lees ik met ergernis, want het lijkt of je mij
persoonlijk op de korrel neemt. Ik vraag me
af langs welke omweg mijn kritiek je bereikt
en of het wel nodig is om zo erg uit te vallen.
Hoe dan ook, ik heb vaak mijn gegronde
redenen voor een opinie, al bestaan die in
jouw omstandigheden niet." „Maus"
Op de eerste plaats bereiken natuurlijk
veel opinies mij langs een omweg. Niet
omdat bepaalde personen „klikken" of zo,
maar omdat doodeenvoudig deze opinies bij
velen bestaan. Als je je persoonlijk geoffen-
deerd voelt, is dat eigenlijk een goed teken:
je leest met begrip; Tong-Tong spreekt je
aan. Veel boeken en tijdschriften spreken
ons helemaal niet aan, hoewel vaak ons
eigen karakter erin beschreven wordt. Maar
we denken: „Ini perkara orang lain" (dit
betreft andere mensen) en we gaan dood
eenvoudig verder met ons eigen (ook fout!)
leven. Daarom worden veel lezende mensen
ook geen snippertje rijker of beter. Een van
tweeën: in mijn antwoorden heb ik gelijk of
ongelijk. Als ik gelijk heb, doe er je voor
deel mee; als ik ongelijk heb, volhard in je
eigen goede inzichten. Winnen doe je altijd!
T. R.
LIEVER NIET MET INDO'S
„Ik lees uw verdedigingen van de Indo en het
Indo-schap met sympathie en bewondering.
Voor zover ik het beoordelen kan, zijn uw
inzichten gebaseerd op goed onderzoek en
eerlijkheid. En ik begrijp ook, waarom U niet
door deskundigen aangevallen wordt. Uw argu
menten zijn onweerlegbaar. En toch is er een
„maar" en ik hoop dat U dit wilt toegeven:
onder de naam Indo presenteren (en vereni
gen) zich vaak verongelijkten, de langtenigen,
de twistzoekers, met wie niet te redeneren valt
en die alleen maar afstotend optreden. Mis
schien is het de vrees dat zulke Indo's zich
onder de vanen van Tong-Tong scharen, die
andere Indo's voorzichtig maakt. Of heeft U
deze aangelegenheid wel eens in Tong-Tong
besproken?"
Eén facet wel. Ik heb wel eens geschreven
over „valse honden", waarvan ik zei, dat ze
meestal vals gemaakt waren door voortdu
rend sarren en kwetsen (door kleinhartige
mensen). Sommige honden zijn weer vrien
delijk te maken; andere blijven hun leven
lang bijterig. Zulke „valse honden" leven in
diverse groeperingen in de Europese sa
menleving ook: sommige religieus onver-
draagzamen, socialisten, kolonialen, artisten.
Dit is dus geen typisch Indo-kenmerk, maar
een sociaal verschijnsel, over de rechtvaar
dige oorzaak waarvan men eindeloos rede
twisten kan.
Maar uw veronderstelling dat zulke mensen
zich rondom Tong-Tong groeperen is, zoals
mij uit veel contacten gebleken is, onjuist.
Uw benaming „verongelijkten" geeft al een
indicatie. Deze mensen zijn er voortdurend
op uit gelijkheid of hun gelijk te krijgen.
Zij zijn dus bijna altijd gewikkeld in een
aantal privé loppartijtjes of geschillen, waar
in men een tegenstander wil dwingen tot
toegeven dat hij fout is. Of ze sluiten zich
op in een stekelige isolatie. Voor hen is
(Lees verder pag. 3)
BIJ DE VOORPLAAT:
Hierop zien we een jager uit tempo doeloe
(de foto is van 1878) met een Schotse broek
aan en een tjaping op het hoofd! Aan zijn
hele houding en de manier waarop hij zijn
geweer vasthoudt (dat van de fotograaf ligt
nonchalant naast hem) zien we dat hij op
z'n allerbest een zondagsjager was. Maar
waarschijnlijk was hij gewoon een grappen
maker die zich liet fotograferen om zijn
familie of vrienden in Holland voor de gek
te houden. Zulke „practical jokes" (die toen
op z'n Frans „calembours" heetten) pasten
volkomen in die tijd. E. Br. de N.
Foto: Kon. Instituut voor Taal-, Land- en Volken
kunde te Den Haag.