T egenstellingeii
oooooooooooooooooooooooooooo
DOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO
Ik geloof niet dat het artikel ,,Indië en Neder
land", 30-8-1964 een gelukkige greep geweest
is.
Nog wel op de blz. volgend op: „]an Fa-
hius..."
Ik ben overtuigd dat het hart van de West-
Duitsers uitgaat naar hun familie en vrienden
in Oost-Duitsland. Moeten ze daarom vriend
schap sluiten met de Oost-Duitse regering?
Zo gaat ons hart uit naar onze familie en
vrienden in Indonesië maar wij en dat zijn
ook b.v. de spijtoptanten" en dergelijke ge
dupeerde ontwortelden) moeten daarom be
slist niet vriendschap sluiten met deze Indo
nesische regering.
Herinnert U zich nog de redevoeringen van
Soekarno in de oorlog? Dacht U dat zoiets
ooit kan veranderen? Krijgt U brieven van
oude bedienden? Brieven zoals er ook uit
Hongarije komen (en waarschijnlijk uit al die
onvrije landen).
Is Nederland bezorgd en voorzichtig voor z'n
handel? Fabius noemde dat inderdaad en
ik meen ten rechte anders.
Juist omdat ik Tong-Tong zo mag en zo graag
lees en omdat het ons geen eenzijdige voor
lichting aanpraat -- protesteer ik.
„Civis" moet z'n lezers niet onderschatten:
er zullen er meer zijn die o.a. Nieuwsbrief van
Fabius lezen.
Zijdelings suggesties van een jong (litt.) blad
met Goddank weinig politieke scho
ling)' zijn fout. Mevr. Dr. WBERT
„Tegenstellingen" als deze zullen wel vaker
in Tong-Tong te vinden zijn. Zij zitten ons
meer dwars dan de lezer vaak beseft. Het
is „steenmoeilijk" een constante opinie en
een onwrikbaar standpunt in te nemen in
dit „Land van Je maintiendrai", evenals
trouwens in deze hele democratische we-
(Vervolg van pag. 2)
Tong-Tong „veel te slap". Ze willen scherpe
uitdagingen en „uitmakerijen" (net zo lang
vechten tot de andere partij zijn ongelijk
toegeeft). Bij Tong-Tong zit over het alge
meen de kalmer, evenwichtiger soort. Zij
die te goed weten wat en wie zij zijn om
zich gemakkelijk te kunnen laten intimide
ren of kleineren. Zij zijn niet verongelijkt,
omdat zij geen gelijkheid zoeken, te goed
wetend dat er te grote intrinsieke verschil
len zijn. Die nooit op te lossen zijn met
welk geargumenteer ook, met welk assimi
latie-systeem ook. Ze zijn te vergelijken
met het soort Hollanders in Indië, die kalm
Hollander „door dik en dun" bleven, maar
toch nooit ruzie maakten of hadden met
Indo's. Het soort Hollanders, dat veel Indo
vrienden heeft. Net zoals het andere soort
Indo's veel Hollandse vrienden heeft. Ik wil
de eigenlijk graag dat dit soort georgani-
seerder kon samenwerken. Er zou een mas
sa constructief werk uit voortkomen. Maar
daarvoor moet dus ook van Hollandse zijde
veel meer ruimhartigheid en begrip van
„background" worden opgebracht. Ik hoop
dat U dat doen kunt. T. R.
reld, waar meningen even hard schommelen
als geldkoersen. Waar heeft ons dit ge
bracht? Een volk is verdeeld in vrije en
onvrije Hongaren, een ander in Noord en
Zuid Koreanen, weer een ander in Viet
Congs en Viet Nams, een wereldstad door
een grote muur in tweeën gedeeld. Volken,
families, gezinnen in tweeën gescheurd en
tegen elkander opgehitst. Indo's leven ver
strooid over de hele aarde en verachten
elkaar omdat zij „het woord spreken van
diens brood men eet". En dit alles gaat
braaf zijn gang „in naam van de moderne
beschaving en in naam van de menselijk
heid". Het Britse Gemenebest verdeelt zijn
troepen handig onder andere volken en zo
doet Amerika met zijn dollars en Rusland
met zijn geheime agenten; Japan, Frankrijk
en Duitsland bouwen nieuwe economische
invloeden op; Nederland waagt zijn grote
gok met Indonesië en beweegt Amerika
zijn steun aan Indonesië op te schorten.
Het volgende jaar bouwt Nederland met
Indonesië een nieuwe welvaart op en Ame
rika zit aan de kant. Begrijpt U het? Kunt
U er iets aan doen? Zijn alle mensen slecht
tot op de bodem? Zullen wij ons met een
kleine groep aanhangers afkeren van deze
wereld en sterven met de eer van een groot
verleden?
Of zullen wij in het tumult der cataracten
van de moderne tijd zoeken naar een nieu
we koers, ook al worden wij vaak hopeloos
meegesleept? Bedenk: Tong-Tong dient
geen geest van een groot maar voorbij
verleden, maar dient de komende genera
ties van een nieuwe toekomst. Bedenk:
Tong-Tong dient niet klakkeloos en geweten
loos economische politieke systemen, maar
richt zich altijd tot de Mens, wetend dat
mensen regeringen maken. Mochten wij er
ooit in slagen het menselijke geweten te be
roeren, dan zijn wij op weg naar de vorming
van betere regeringen. Daarom hebben wij
zelden aan „de geest des tijds" willen mee
doen en hebben wij mensen verdedigd en
hormat gebracht die „uitgerangeerd" waren,
die verstoten of geminacht werden door de
(domme) massa. Nochtans willen wij met
zoekende regeringen mee helpen zoeken
naar nieuwe uitwegen.
Als Kroetchev, Soekarno, de Gaulle, Luns,
Johnson fout zijn, zijn zij ook „maar" coör
dinaten van zoekende, dwalende massa's,
maar zij blijven mensen. Als zij mede dwa
len omdat massa's dwalen, dat ontheft de
gewetensgetrouwen in een massa niet van
hun plicht om te blijven wijzen op andere
mogelijkheden. Ons gedrag zij als een hand
die gebald kan worden tot een vuist om te
HEEFT U
uw abonnement over het laatste
kwartaal van 1964 reeds betaald? Zo
niet, gireert U dit dan alsnog op
gironummer 6685.
U bespaart Uzelf veel onkosten en
ons veel werk. ADMINISTRATIE
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
slaan (maar niet om altijd te slaan) of geo
pend voor een handdruk (maar niet altijd
slappe handdrukjes). God schiep ons met
een hand (vindt U dit niet een geniale uit
vinding?) en hoopt dat wij de functies van
die hand begrijpen. Zullen wij altijd slaan
naar links en altijd handjes drukken naar
rechts? Staat God altijd aan de kant van
de Mohamedanen of altijd aan de kant van
de Christenen? Of altijd aan de kant van
hen die eerlijk zijn en het goede willen?
Niemand weet welke kant de wereld uit gaat
(al menen we het vaak); maar wij kunnen
allemaal weten wat wij goed doen naar wat
onze inborst ons zegt. Als ik dus nu eens
zus en dan weer zo doe, oordeel en ver
oordeel niet te snel. Ik weet zo weinig en
zoek nog steeds. Weet U dat ik soms nach
ten lang niet slapen kan om „één zo'n ver
velend artikel?" Dat alles wat ik schrijf ge
woonweg krankzinnig lang gewikt en gewo
gen is? Zij die me hebben zien werken,
weten hoe belachelijk veel ik schrijf en
corrigeer en herschrijf. Hoe mijn map soms
vol artikelen zit, die ik niet geplaatst wenste,
omdat ze niet begrepen konden worden. En
nochtans wordt mijn beslissing altijd gedre
ven niet door „koel verstand" alleen, maar
door intuitie. Als ik fout ben, ik zal mij aan
gerechte straf nooit onttrekken. Noch zal ik
mij zelfs aan straf onttrekken die ik niet
verdien.
Ik heb mensen als Luns en Soekarno her
haaldelijk opmerkzaam kunnen gadeslaan
en ik geloof niet dat beide essentieel slecht
of minder slecht zijn. Ik geloof wel dat wij
sinds Kain en Abel telkens „tijdelijk gesla
gen zijn met blindheid", dus ook zij, en dat
hun fouten fataler kunnen zijn voor de mas
sa, maar daarom moeten in de massa men
sen wakker blijven om te waarschuwen,
niet met een geweer, maar met een stem.
Als deze stem niet gehoord wordt, nu niet,
en de stem zelfs sterft zonder schijnbaar
gehoord te zijn, wees niet bezorgd. „The
voice of a man of honour never dies". En
zelfs de stem van de man die eerloze daden
deed en blijft streven naar eer, die zal niet
sterven. Het leven is zo vol voetangels,
klemmen en fata morgana's en wijzelf zijn
zo klein... wij verdienen allemaal „nog een
kans". T. R.
MEDEDELINGEN VAN DE DIRECTIE
1. Van de algemene vergadering van aandeelhouders van de N.V. Tong-Tong,
welke zoals reeds eerder gepubliceerd op 19-9-1964 is gehouden, zijn door de
kandidaat-notaris C. Bakker, als plaatsvervanger van notaris A. I. de Clercq
Zubli notulen opgemaakt, welke vanaf heden op werkdagen tussen 10.00 en 15.00
uur ter inzage liggen bij de Directie.
2 Aandeelhouders die prijs stellen op het jaarverslag 1963 alsmede de Balans
en Verlies- en Winstrekening per 31-12-1963, kunnen op aanvraag een exemplaar
toegezonden krijgen.
3