T egenstellingeii oooooooooooooooooooooooooooo DOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO Ik geloof niet dat het artikel ,,Indië en Neder land", 30-8-1964 een gelukkige greep geweest is. Nog wel op de blz. volgend op: „]an Fa- hius..." Ik ben overtuigd dat het hart van de West- Duitsers uitgaat naar hun familie en vrienden in Oost-Duitsland. Moeten ze daarom vriend schap sluiten met de Oost-Duitse regering? Zo gaat ons hart uit naar onze familie en vrienden in Indonesië maar wij en dat zijn ook b.v. de spijtoptanten" en dergelijke ge dupeerde ontwortelden) moeten daarom be slist niet vriendschap sluiten met deze Indo nesische regering. Herinnert U zich nog de redevoeringen van Soekarno in de oorlog? Dacht U dat zoiets ooit kan veranderen? Krijgt U brieven van oude bedienden? Brieven zoals er ook uit Hongarije komen (en waarschijnlijk uit al die onvrije landen). Is Nederland bezorgd en voorzichtig voor z'n handel? Fabius noemde dat inderdaad en ik meen ten rechte anders. Juist omdat ik Tong-Tong zo mag en zo graag lees en omdat het ons geen eenzijdige voor lichting aanpraat -- protesteer ik. „Civis" moet z'n lezers niet onderschatten: er zullen er meer zijn die o.a. Nieuwsbrief van Fabius lezen. Zijdelings suggesties van een jong (litt.) blad met Goddank weinig politieke scho ling)' zijn fout. Mevr. Dr. WBERT „Tegenstellingen" als deze zullen wel vaker in Tong-Tong te vinden zijn. Zij zitten ons meer dwars dan de lezer vaak beseft. Het is „steenmoeilijk" een constante opinie en een onwrikbaar standpunt in te nemen in dit „Land van Je maintiendrai", evenals trouwens in deze hele democratische we- (Vervolg van pag. 2) Tong-Tong „veel te slap". Ze willen scherpe uitdagingen en „uitmakerijen" (net zo lang vechten tot de andere partij zijn ongelijk toegeeft). Bij Tong-Tong zit over het alge meen de kalmer, evenwichtiger soort. Zij die te goed weten wat en wie zij zijn om zich gemakkelijk te kunnen laten intimide ren of kleineren. Zij zijn niet verongelijkt, omdat zij geen gelijkheid zoeken, te goed wetend dat er te grote intrinsieke verschil len zijn. Die nooit op te lossen zijn met welk geargumenteer ook, met welk assimi latie-systeem ook. Ze zijn te vergelijken met het soort Hollanders in Indië, die kalm Hollander „door dik en dun" bleven, maar toch nooit ruzie maakten of hadden met Indo's. Het soort Hollanders, dat veel Indo vrienden heeft. Net zoals het andere soort Indo's veel Hollandse vrienden heeft. Ik wil de eigenlijk graag dat dit soort georgani- seerder kon samenwerken. Er zou een mas sa constructief werk uit voortkomen. Maar daarvoor moet dus ook van Hollandse zijde veel meer ruimhartigheid en begrip van „background" worden opgebracht. Ik hoop dat U dat doen kunt. T. R. reld, waar meningen even hard schommelen als geldkoersen. Waar heeft ons dit ge bracht? Een volk is verdeeld in vrije en onvrije Hongaren, een ander in Noord en Zuid Koreanen, weer een ander in Viet Congs en Viet Nams, een wereldstad door een grote muur in tweeën gedeeld. Volken, families, gezinnen in tweeën gescheurd en tegen elkander opgehitst. Indo's leven ver strooid over de hele aarde en verachten elkaar omdat zij „het woord spreken van diens brood men eet". En dit alles gaat braaf zijn gang „in naam van de moderne beschaving en in naam van de menselijk heid". Het Britse Gemenebest verdeelt zijn troepen handig onder andere volken en zo doet Amerika met zijn dollars en Rusland met zijn geheime agenten; Japan, Frankrijk en Duitsland bouwen nieuwe economische invloeden op; Nederland waagt zijn grote gok met Indonesië en beweegt Amerika zijn steun aan Indonesië op te schorten. Het volgende jaar bouwt Nederland met Indonesië een nieuwe welvaart op en Ame rika zit aan de kant. Begrijpt U het? Kunt U er iets aan doen? Zijn alle mensen slecht tot op de bodem? Zullen wij ons met een kleine groep aanhangers afkeren van deze wereld en sterven met de eer van een groot verleden? Of zullen wij in het tumult der cataracten van de moderne tijd zoeken naar een nieu we koers, ook al worden wij vaak hopeloos meegesleept? Bedenk: Tong-Tong dient geen geest van een groot maar voorbij verleden, maar dient de komende genera ties van een nieuwe toekomst. Bedenk: Tong-Tong dient niet klakkeloos en geweten loos economische politieke systemen, maar richt zich altijd tot de Mens, wetend dat mensen regeringen maken. Mochten wij er ooit in slagen het menselijke geweten te be roeren, dan zijn wij op weg naar de vorming van betere regeringen. Daarom hebben wij zelden aan „de geest des tijds" willen mee doen en hebben wij mensen verdedigd en hormat gebracht die „uitgerangeerd" waren, die verstoten of geminacht werden door de (domme) massa. Nochtans willen wij met zoekende regeringen mee helpen zoeken naar nieuwe uitwegen. Als Kroetchev, Soekarno, de Gaulle, Luns, Johnson fout zijn, zijn zij ook „maar" coör dinaten van zoekende, dwalende massa's, maar zij blijven mensen. Als zij mede dwa len omdat massa's dwalen, dat ontheft de gewetensgetrouwen in een massa niet van hun plicht om te blijven wijzen op andere mogelijkheden. Ons gedrag zij als een hand die gebald kan worden tot een vuist om te HEEFT U uw abonnement over het laatste kwartaal van 1964 reeds betaald? Zo niet, gireert U dit dan alsnog op gironummer 6685. U bespaart Uzelf veel onkosten en ons veel werk. ADMINISTRATIE O O O O O O O O O O O O O slaan (maar niet om altijd te slaan) of geo pend voor een handdruk (maar niet altijd slappe handdrukjes). God schiep ons met een hand (vindt U dit niet een geniale uit vinding?) en hoopt dat wij de functies van die hand begrijpen. Zullen wij altijd slaan naar links en altijd handjes drukken naar rechts? Staat God altijd aan de kant van de Mohamedanen of altijd aan de kant van de Christenen? Of altijd aan de kant van hen die eerlijk zijn en het goede willen? Niemand weet welke kant de wereld uit gaat (al menen we het vaak); maar wij kunnen allemaal weten wat wij goed doen naar wat onze inborst ons zegt. Als ik dus nu eens zus en dan weer zo doe, oordeel en ver oordeel niet te snel. Ik weet zo weinig en zoek nog steeds. Weet U dat ik soms nach ten lang niet slapen kan om „één zo'n ver velend artikel?" Dat alles wat ik schrijf ge woonweg krankzinnig lang gewikt en gewo gen is? Zij die me hebben zien werken, weten hoe belachelijk veel ik schrijf en corrigeer en herschrijf. Hoe mijn map soms vol artikelen zit, die ik niet geplaatst wenste, omdat ze niet begrepen konden worden. En nochtans wordt mijn beslissing altijd gedre ven niet door „koel verstand" alleen, maar door intuitie. Als ik fout ben, ik zal mij aan gerechte straf nooit onttrekken. Noch zal ik mij zelfs aan straf onttrekken die ik niet verdien. Ik heb mensen als Luns en Soekarno her haaldelijk opmerkzaam kunnen gadeslaan en ik geloof niet dat beide essentieel slecht of minder slecht zijn. Ik geloof wel dat wij sinds Kain en Abel telkens „tijdelijk gesla gen zijn met blindheid", dus ook zij, en dat hun fouten fataler kunnen zijn voor de mas sa, maar daarom moeten in de massa men sen wakker blijven om te waarschuwen, niet met een geweer, maar met een stem. Als deze stem niet gehoord wordt, nu niet, en de stem zelfs sterft zonder schijnbaar gehoord te zijn, wees niet bezorgd. „The voice of a man of honour never dies". En zelfs de stem van de man die eerloze daden deed en blijft streven naar eer, die zal niet sterven. Het leven is zo vol voetangels, klemmen en fata morgana's en wijzelf zijn zo klein... wij verdienen allemaal „nog een kans". T. R. MEDEDELINGEN VAN DE DIRECTIE 1. Van de algemene vergadering van aandeelhouders van de N.V. Tong-Tong, welke zoals reeds eerder gepubliceerd op 19-9-1964 is gehouden, zijn door de kandidaat-notaris C. Bakker, als plaatsvervanger van notaris A. I. de Clercq Zubli notulen opgemaakt, welke vanaf heden op werkdagen tussen 10.00 en 15.00 uur ter inzage liggen bij de Directie. 2 Aandeelhouders die prijs stellen op het jaarverslag 1963 alsmede de Balans en Verlies- en Winstrekening per 31-12-1963, kunnen op aanvraag een exemplaar toegezonden krijgen. 3

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1964 | | pagina 3