I f „KARINA ADINDA" IN DE HAAGSCHE DIERENTUIN f koop een sieraad voor uw tiuis TONG-TONG Kunstkalender 1965 geïllustreerd door EPPO DOEVE ff i l 'w Een sieraad voor uw huis! Op zaterdag, 17 oktober j.l. was er weer een Tong-Tong-avond in de Haagsche Die rentuin, of, beter gezegd, een toneelavond onder auspiciën van het Indisch Tijdschrift TONG-TONG. Het initiatief tot deze avond kwam van de voordrachtskunstenaar HUUG SACHS, die een klein jaar geleden besloot het drama „Karina Adinda", geschreven door Victor ido, in te studeren met een groep van amateurs. Huug noemde deze groep ,,De Nieuwe Indische Toneelgroep" en nam de zware taak op zich behalve de hoofdrol ook de regie voor zijn rekening te nemen. Wij van Tong-Tong hebben initiatieven uit de Indische groep altijd toegejuicht en aan gemoedigd en wij zouden graag zien, dat het Indische toneelleven in Nederland en dan speciaal in Den Haag tot volle bloei zou komen. Dat dit niet alleen de mening is van een Indisch blad blijkt uit de volgende alinea, overgenomen uit „Het (Hollandse!) Binnenhof": zou bet Indisch toneel kansloos zijn ge worden.3 Net als de vele klassieke operettes, die ook alleen maar op het repertoire van goedwillende amateurs plegen voor te komen Dat zou jammer zijn, want ons bedunkens is er mede dank zij het ijverige culturele u erk van een organisatie als Tong-Tong" nog wel een markt voor. En de vele aanvaard bare spelprestaties, vooral ook door Joop Haase in een dubbelrol, wettigen zeker een serieuze aanpak..." Graag voegen wij hier nog aan toe dat ook Huug Sachs opviel door een goede toneel prestatie, terwijl in de bijrollen vooral Jan Cromjongh als de planter Van Eelten en Alex F. J. Poth als de Regent van Bintarang heel natuurlijk speelden. Iboe (mevr. Sachs) met haar kleindochter Karina Adinda (Bea Benjamins) Niet alle Haagse kranten waren even vrien delijk in hun oordeel. Zo schreef „De Haag sche Courant": „...ondanks acht maanden repeteren kon regis seur Huug Sachs, die zelf de hoofdrol voor zijn rekening had genomen, geen spel in dit actieloze stuk brengen. Met uitzondering van hemzelf en een korte scène in het derde bedrijf met zijn toneel-zoon (Joop Haase) werden de teksten op schoolse wijze gezegd, door de merendeels debuterende tonelisten..." Behalve tegen de spelers had „De Haag sche Courant dus blijkbaar ook bezwaar tegen het stuk zelf. Een ander geluid kwam in dat opzicht van „De Nieuwe Haagsche Courant": „...Victor Ido" nu observeerde scherp het veeelsoortige leven in Indië, hij kende de goede en de slechte zijden en hij dorst zijn mening hardop uit te spreken, hetgeen het gouvernement met het oog op de handhaving van de rust niet altijd tolereerde. Tegen deze achtergrond moet men het stuk Karina Adinda" zien. Het behandelt het conflict in een Javaanse regentenfamilie met haar oude tradities ...een drama in optima forma, een drama, dat zich inderdaad, zij het niet in zulke verhevigde graad, meer dan eens heeft afgespeeld. Victor Ido gaf dit drama de bewoordingen van zijn tijd, een hoogdravende taal, die in onze oren onnatuurlijk klinkt en bij menig „stijl bloempje" zo in de trant van „de tivee wezen" reageerde het publiek met een schaterlach. Maar ja dit stuk was eigenlijk bedoeld voor de echte oud-Indischman"En hoe zal deze (en er zaten er heel wat in de zaal) zijn hart opgehaald hebben aan de helemaal op de „soos" afgestemde regie van Huug Sachs..." Geen onverdeeld gunstige reacties dus, ook al vestigde Rogier Boon in zijn openings woord nog eens extra de aandacht op het feit, dat de Nieuwe Indische Toneelgroep hoofdzakelijk uit amateurs bestaat; velen stonden op 17 oktober zelfs voor het eerst van hun leven op de planken. Toch vinden wij dat Huug Sachs zijn initia tief op toneelgebied moet voortzetten en wij hopen in de toekomst nog vaak een toneel avond in Den Haag te kunnen organiseren. ELLEN P.S. Er bestaan plannen ook in Amsterdam een uitvoering van „Karina Adinda" te geven. Wie van onze lezers in Amsterdam kan ons helpen met de organisatie? Graag even bericht aan: TONG-TONG, t.a.v. de heer R. J. Boon, Prins Mauritslaan 36, Den Haag. Ook dit jaar weer zal Tong-Tong een exclusieve Kunstkalender uitgeven voor 1965. De illustraties zijn van de bekende Indische kunstenaar EPPO DOEVE. Het formaat is 561/2 x 341/2 cm, uitgevoerd op stevig karton in 6 warme kleuren. Neer te zetten als miniatuur kamerscherm (ook de achterzijde is geïllustreerd in rood en zwart) op bureau of schoorsteenmantel. Gewoon op hangen aan de muur is natuurlijk ook mogelijk. Alle maanden van het jaar staan op één kant, er is dus meteen overzicht. De normale prijs is f 4,90, de voorintekenprijs bedraagt 3,90, wanneer U vóór 7 november bestelt èn betaalt, maar dan ook écht doen, ja! De voorintekentermijn duurde maar tot 1 novem ber, maar voor de (te-) laatkomers is er nog even respijt. U kunt gebruik maken van onderstaande bon, of meteen op giro- of postwisselstrookje uw bestelling doen. Stuur mij, direct na verschijning (2de helft november): ex. Tong- Tong Kunstkalender 1965 3,90 f Het bedrag ad f zal vóór 7 november op giro 6685 worden over gemaakt. Naam: Adres: Woonpl.: - 5'. - p 3 13

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1964 | | pagina 13