I f
„KARINA ADINDA" IN DE HAAGSCHE DIERENTUIN
f
koop een sieraad voor uw tiuis TONG-TONG Kunstkalender 1965
geïllustreerd door EPPO DOEVE
ff i
l 'w
Een sieraad voor uw huis!
Op zaterdag, 17 oktober j.l. was er weer
een Tong-Tong-avond in de Haagsche Die
rentuin, of, beter gezegd, een toneelavond
onder auspiciën van het Indisch Tijdschrift
TONG-TONG. Het initiatief tot deze avond
kwam van de voordrachtskunstenaar HUUG
SACHS, die een klein jaar geleden besloot
het drama „Karina Adinda", geschreven
door Victor ido, in te studeren met een
groep van amateurs. Huug noemde deze
groep ,,De Nieuwe Indische Toneelgroep"
en nam de zware taak op zich behalve de
hoofdrol ook de regie voor zijn rekening te
nemen.
Wij van Tong-Tong hebben initiatieven uit
de Indische groep altijd toegejuicht en aan
gemoedigd en wij zouden graag zien, dat
het Indische toneelleven in Nederland en
dan speciaal in Den Haag tot volle bloei
zou komen. Dat dit niet alleen de mening is
van een Indisch blad blijkt uit de volgende
alinea, overgenomen uit „Het (Hollandse!)
Binnenhof":
zou bet Indisch toneel kansloos zijn ge
worden.3 Net als de vele klassieke operettes,
die ook alleen maar op het repertoire van
goedwillende amateurs plegen voor te komen
Dat zou jammer zijn, want ons bedunkens is
er mede dank zij het ijverige culturele
u erk van een organisatie als Tong-Tong"
nog wel een markt voor. En de vele aanvaard
bare spelprestaties, vooral ook door Joop
Haase in een dubbelrol, wettigen zeker een
serieuze aanpak..."
Graag voegen wij hier nog aan toe dat ook
Huug Sachs opviel door een goede toneel
prestatie, terwijl in de bijrollen vooral Jan
Cromjongh als de planter Van Eelten en
Alex F. J. Poth als de Regent van Bintarang
heel natuurlijk speelden.
Iboe (mevr. Sachs) met haar kleindochter Karina
Adinda (Bea Benjamins)
Niet alle Haagse kranten waren even vrien
delijk in hun oordeel. Zo schreef „De Haag
sche Courant":
„...ondanks acht maanden repeteren kon regis
seur Huug Sachs, die zelf de hoofdrol voor
zijn rekening had genomen, geen spel in dit
actieloze stuk brengen. Met uitzondering van
hemzelf en een korte scène in het derde bedrijf
met zijn toneel-zoon (Joop Haase) werden de
teksten op schoolse wijze gezegd, door de
merendeels debuterende tonelisten..."
Behalve tegen de spelers had „De Haag
sche Courant dus blijkbaar ook bezwaar
tegen het stuk zelf. Een ander geluid kwam
in dat opzicht van „De Nieuwe Haagsche
Courant":
„...Victor Ido" nu observeerde scherp het
veeelsoortige leven in Indië, hij kende de
goede en de slechte zijden en hij dorst zijn
mening hardop uit te spreken, hetgeen het
gouvernement met het oog op de handhaving
van de rust niet altijd tolereerde. Tegen deze
achtergrond moet men het stuk Karina
Adinda" zien.
Het behandelt het conflict in een Javaanse
regentenfamilie met haar oude tradities ...een
drama in optima forma, een drama, dat zich
inderdaad, zij het niet in zulke verhevigde
graad, meer dan eens heeft afgespeeld. Victor
Ido gaf dit drama de bewoordingen van zijn
tijd, een hoogdravende taal, die in onze oren
onnatuurlijk klinkt en bij menig „stijl
bloempje" zo in de trant van „de tivee wezen"
reageerde het publiek met een schaterlach.
Maar ja dit stuk was eigenlijk bedoeld voor
de echte oud-Indischman"En hoe zal deze
(en er zaten er heel wat in de zaal) zijn hart
opgehaald hebben aan de helemaal op de
„soos" afgestemde regie van Huug Sachs..."
Geen onverdeeld gunstige reacties dus, ook
al vestigde Rogier Boon in zijn openings
woord nog eens extra de aandacht op het
feit, dat de Nieuwe Indische Toneelgroep
hoofdzakelijk uit amateurs bestaat; velen
stonden op 17 oktober zelfs voor het eerst
van hun leven op de planken.
Toch vinden wij dat Huug Sachs zijn initia
tief op toneelgebied moet voortzetten en wij
hopen in de toekomst nog vaak een toneel
avond in Den Haag te kunnen organiseren.
ELLEN
P.S. Er bestaan plannen ook in Amsterdam
een uitvoering van „Karina Adinda" te
geven. Wie van onze lezers in Amsterdam
kan ons helpen met de organisatie? Graag
even bericht aan: TONG-TONG, t.a.v. de
heer R. J. Boon, Prins Mauritslaan 36, Den
Haag.
Ook dit jaar weer zal Tong-Tong een exclusieve Kunstkalender
uitgeven voor 1965. De illustraties zijn van de bekende Indische
kunstenaar EPPO DOEVE. Het formaat is 561/2 x 341/2 cm,
uitgevoerd op stevig karton in 6 warme kleuren. Neer te zetten
als miniatuur kamerscherm (ook de achterzijde is geïllustreerd
in rood en zwart) op bureau of schoorsteenmantel. Gewoon op
hangen aan de muur is natuurlijk ook mogelijk. Alle maanden
van het jaar staan op één kant, er is dus meteen overzicht. De
normale prijs is f 4,90, de voorintekenprijs bedraagt 3,90,
wanneer U vóór 7 november bestelt èn betaalt, maar dan ook
écht doen, ja! De voorintekentermijn duurde maar tot 1 novem
ber, maar voor de (te-) laatkomers is er nog even respijt. U
kunt gebruik maken van onderstaande bon, of meteen op giro-
of postwisselstrookje uw bestelling doen.
Stuur mij, direct na verschijning (2de helft november): ex. Tong-
Tong Kunstkalender 1965 3,90 f
Het bedrag ad f zal vóór 7 november op giro 6685 worden over
gemaakt.
Naam:
Adres:
Woonpl.:
- 5'.
- p 3
13