1001 avonturen met de soetil Wie weet dit recept? SSSSP LEKKER!!! vervolg van pag. 10 rans. In het hete Indië is geen behoefte aan hete soep voordat men begint te eten, wel behoefte aan „nattigheid voor de afwisse ling" naast de vele droge hapjes. En met alle respect voor nationale trots, wie vóór de rijsttafel snert met kluif serveert, ver moordt de hele rijsttafel, ook ,,al kan hij daarna nog van alles aan", want het is niet het vele, maar het gevarieerde eten dat de Indische tafel maakt. Ook behoort het niet tot de etiquette van de rijsttafel om zijn bord op te tasten met één hoop rijst en daar bovenop of rondom een aantal bijspijzen te arrangeren, om dan alles successievelijk naar binnen te werken. Chi nezen en Japanners geven elke eter apart een kleine rijstkom, resp. van porcelein of van hout. In Indonesië staat weliswaar de bakoel of rijstkom op tafel, maar men be dient zich daaruit bij kleine beetjes, dus b.v. eerst rijst met sajoer asem, empal, telor- setan en atjar, dan weer een kleine schep rijst met rendang, gado-gado en rempejek, enz. enz. Men kan dus ook „acht gangen" hebben bij de Indische rijsttafel, maar ieder maakt zijn eigen ideale combinatie. Vreten gebeurt aan een rijsttafel nooit. Wel tot de etiquette behoort het opnemen in het bestek van vingerkommen (kristal, glas, zilver, koper, email) en servetten, want het Indonesische eten staat het eten met de vingers toe. Door een speciale vingertech niek maakt men er nooit „een zoodje van". Het veroordelen van eten „met de handen" is een Europees vooroordeel dat zijn effect in Azië mist. In het koude Europa waren de eerste en meeste spijzen „kookpot-gerech ten", dus soorten brei die heet werden opgediend. Daar kon men dus moeilijk met zijn handen van eten. Wie het deed was natuurlijk een knoeier. Maar Indonesisch eten is droog en gevarieerd en geraffineerd van samenstelling. Het wordt ook niet ge geten met de handen, maar met de vingers. Wie in Indonesië, Spanje en Portugal dames met de vingers heeft zien eten, trekt dade lijk zijn woorden in dat dit „ongegeneerd" zou zijn. Wie daarentegen „fatsoendelijke lepel-en-vork-eters" soms met hun mate riaal heeft zien klungelen, weet ook wel dat het er niets toe doet waarmee men eet, maar hoe men eet. Wie Tjalie's Tante Koos (die vreetzak) bij het eten zorgvuldiger gadeslaat en alleen de vingers van het bord naar de mond heeft zien gaan, weet dat keurig eten een zeldzame kunst is! Er be stond in Betawie overigens ook een leuke zegswijze voor „met goede eetlust flink toetasten", die zegt: „eten met de vlugge vijf", een variant van De Vlugge Vier van de SS tussen Batavia en Bandoeng. Een zegswijze om wat langer over na te denken! Men denke echter niet dat eetcultuur een voorrecht is van de rijken en aanzienlijken. Ook eenvoudige mensen kunnen weten wat goed eten is en het eventueel met veel minder variatie met een zekere graad van beschaafdheid en kunst appreciëren Twee voorbeelden hebben mij hierbij lang voor ogen gestaan: de ontzaglijke eetpartij van Pallieter (ook uitgebeeld in een schil derij van Breughel), waarbij het eten bij teilen en tobben vol naar binnen wordt gekruid, het bier bij fusten gedronken onder groot lawijt en gezang, en men af en toe naar buiten moet om over te geven, en de selamatan zoals wij die allemaal gekend hebben, de feestmaaltijd (bij de opening van een nieuwe besaran b.v.) waarbij de eters in lange rijen „silo" aanzitten bij „goenoengans" rijst, waarvan ieder noch tans bescheiden porties neemt en op vro lijke wijze maar rustig converseert zonder een druppel sterke drank. Ja, er zijn ook graden van beschaafdheid! Wat ik zelfs na het lezen van Escoffier toch blijf prefereren in de rijsttafel is dat zo'n tafel nooit „super-luxe" wordt en van de eerste tot de laatste gang uitsluitend fijnste en duurste gastronomie brengt, maar het „stomst primitieve" rustig serveert naast het duurste en ingewikkeldste. „Doodge wone sambal oelek", stukjes zoute vis, telor asin en simpele lalapans. En wat doet na een paar happen rijst met exquise ajam koening zo'n simpele hap rijst met sambal en een pietsje gereh het fantastisch! Bij de rijsttafel staat het hele gamma van men selijke deugden zo maar voor je op tafel! Ik ben niet aleen als eter, maar vooral als mens erg trots op mijn Indische rijsttafel! T. R. Heel vaak krijgen we het verzoek een of ander recept te sturen. Over het algemeen kunnen we deze recepten ook wel geven, maar nu zitten we echt met de handen in het haar. Een abonnee vraagt n.l.: Hoe maak je ampijang of brondong (koekjes vervaardigd uit gepofte rijst of djagoeng- korrels). Behalve een vage herinnering dat het erg lekker was en het brondongmannetje zijn waren met een zangerige roep aanprees weten wij niet hoe deze heerlijkheid ge maakt wordt. Ook na informatie bij anderen kregen we slechts zulke onvolledige aan wijzingen, dat we er niets aan hadden. Wie van U helpt een mede-abonnee en stuurt ons dit recept? IKS VONAtlOt* Op het All Nations Ball in Los Angeles waar vele nationale en ethnische groepen vertegenwoordigd waren met groepen in historisch kostuum, trok de representatieve groep van het Indo Community Center ,,De Soos" aparte belangstelling met een drietal heren in toetoep en vier dames in kanten kabaaj en sarong. Misschien zal de lieve dame die destijds deze kebaja's aan Tong-Tong schonk, haar kebaja s herkennen en dus merken dat ze dankbaar blijven voortleven! Óp de foto in kostuum v.l.n.r. Rene Creutz- burg, Rita Schenkhuyzen, Marquerite Bagnol, Norma Winter, Paul (Paatje) van Ligten, Frans en Eugenie Wintersberger. Er werd spekkoek, ongol-ongol, roti koekoes en pala-stroop met santen geserveerd, welke lekkernijen door ,,de naties der wereld" letterlijk werden verslonden! De onvervaarde Indo-groep in Los Angeles vormt een klein, maar ongecapituleerd Decima in de weg-assimilerende wereld In de wijde kring van het International Institute vormen zij een actieve en populaire groep. In dit wonderlijke wereldje van trots op afkomst vormen de ethnische groepen die door andere volken zijn „opgegeten" (Esten, Letten. Lithauers, Kroaten, Armeniërs, Indo's, enz.) een apart cachet van nostalgie en beginselgetrouwheid, door alle nationale groepen zeer gewaardeerd. Hoe droevig is het eigenlijk ook dat op soortgelijke manifestaties de Neger ontbreekt, omdat door de slavernij al zijn banden met „de stam van herkomst" verwoest zijn en zelfs de kleinste folkloristische overblijfselen voorgoed zijn weggewist. Europeanen die zo graag de Amerikanen alle schuld geven, zijn (willens en wetens) historisch niet goed bij. Lang voordat er in Amerika nog een spoor bestond van het stichten van een eigen natie, verdienden Europese slave-traders schatten gelds met de slavenhandel en was b.v. de (ons van verlofreizen bekende) haven van Plymouth een beroemde slaven-haven. Het is te hopen dat de Antillanen en Surinamers in Nederland zich minder zullen bekommeren om discri minatie en zich meer zullen toeleggen op het opbouwen van een nieuwe Caraibische Creolen-folklore. Hier zijn vreugden en rijkdommen, die door het wegwissen van land's en cultuurgrenzen niet verloren hoeven te gaan en zelfs aan waarde winnen. (Foto Nikola Drakulic) 11

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1964 | | pagina 11