YOGA de weg tot harmonie en gezondheid (III)
FA. JAC. JEHEE ZN.
In verband met de talrijke vragen van onze lezers zal eerst een beknopte samenvatting
worden gegeven over hetgeen vooraf is gegaan, toegelicht met enige duidelijke voorbeel
den. Nogmaals wordt er op gewezen, dat het niet mogelijk is om een uitgebreide verhande
ling over deze leer te schrijven omdat Tong-Tong in de eerste plaats een kultureel, en dus
geen mystiek tijdschrift is. Het enige doel van deze artikelenreeks is dan ook om U op een
populaire en verantwoorde wijze kennis te laten maken met een aantal belangwekkende
begrippen en leringen van deze oude, maar nog steeds aktuele leer.
De meer opmerkzame lezer zal intussen wel
tot de konklusie gekomen zijn dat yoga
geen godsdienst is, maar eerder een filoso
fisch stelsel om de beoefenaar hiervan tot
een juist inzicht en juiste levenswijze te
brengen. Doch de eisen, welke de yoga
aan haar discipelen stelt zijn bijzonder zwaar
en doorgaans heeft dit tot gevolg dat zij het
al spoedig moeten opgeven. Wenst men
yoga te beoefenen, dan dient dit te geschie
den met de inzet van de gehele persoon
lijkheid en een nimmer ophoudende door
zetting en volharding. Vooral voor de
westers opgevoede mens zal dit gepaard
gaan met zeer vele extra tegenwerkingen,
want zoals in het vorige artikel reeds is
opgemerkt wordt ons denkorgaan op een
geheel verschillende wijze ontwikkeld als bij
de yogi's. Deze mensen zullen b.v. nimmer
blindelings of op gezag iets aanemen, hoe
geloofwaardig het hun ook in de oren mag
klinken. Ongetwijfeld een standpunt dat
navolging verdient, vooral wanneer het gaat
om spirituele of religieuze zaken. De histo
rie van alle volkeren staat vol met talrijke
en onvergeeflijke blunders begaan door
eminente geleerden en geestelijken doordat
zij alleen op gezag van anderen iets voor
waarheid aannamen wat achteraf bedrog
bleek te zijn Maar ook in ons eigen leven
zullen dergelijke voorbeelden te over zijn.
Bitter leed en ontgoocheling zullen immer
onvermijdelijk volgen, wanneer wij zonder
voldoende onderzoek of zonder eigen erva
ringen iets voor vaststaand aannemen.
Zo heeft het dan ook weinig nut om een
godsdienst te belijden, indien men deze niet
volledig heeft onderzocht, geheel onafhan
kelijk van onze voor- of willekeur. Pas wan
neer men zijn godsdienst volledig heeft
onderzocht en ervaren, kan men spreken
van een werkelijk godsdienstig leven. Een
van de eerste yoga-regels luidt dan ook:
„Geloof niets op gezag!" Zelfs al wordt het
U door uw guru onderwezen, moogt gij het
niet eerder voor juist aannemen voordat U
het onderwerp volledig hebt onderzocht en
een lange en zorgvuldige meditatie hieraan
vooraf is gegaan. Pas wanneer dezelfde
ervaringen als van uw talrijke voorgangers
worden verkregen, mag U het voor juist
aanvaarden, want de strikte wet der natuur
luidt: wat eens gebeurde kan altijd weer
gebeuren.
Het heeft ook geen nut over God te spre
ken, indien men Hem nog nimmer heeft kun
nen ervaren of beleven, netzomin is het
voor een blinde mogelijk te spreken over
een prachtige zonsondergang of een beto
verende tropische sterrenhemel. Zo doen
allen die over God durven te spreken, maar
Hem nog nooit hebben ervaren, dwaas en
belachelijk. Dit is een van de vele oorzaken
dat er altijd zoveel onrust, strijd en vertwij
feling is geweest op de wereld in God's
naam.
Het doel van de yoga is dan ook op de
eerste plaats U te leren hóe U tot ware
mystieke ervaringen kunt geraken.
Wanneer er twee of hoogstens drie leerlin
gen om een guru gezeten zijn, ontvangen
zij vele welgemeende raadgevingen en ver
maningen, in het bijzonder aangaande het
systeem van denken. De leerling wordt ge
leerd zich te ontdoen van een eenzijdig
intellektualisme. Dit is zeer belangrijk, im
mers onze persoonlijke voorkeur en gevoe
lens, onze levensinstelling, wijze van op
voeding en ervaringen beletten het verstand
vaak juist te denken en dit is toch wel een
eerste vereiste indien men het pad van
Licht en Waarheid wenst te betreden. Hoe
vaak wordt iets, dat wel waarheid bevat,
doch niet strookt met onze opvattingen,
verworpen. Leer dus opnieuw denken, maar
dan los van al uw persoonlijke gevoelens
en sentimenten. Durf zelfstandg te denken
hoe smartelijk de eindkonklusie ook mag
wezen. Bedenk dat het zelfstandig denken
wel het allergrootste voorrecht is van de
mens, waardoor hij zich onderscheidt van
alle andere wezens hier op aarde.
SAMENVATTING
Yoga stelt zich ten doel om de krachten van
de Ziel, de geest en het lichaam door mid
del van een bepaalde methode van denken
en leven te ontplooien om zodoende te
geraken tot een kosmische, dus goddelijke
kennis. De beoefenaar betreedt thans een
geheel nieuw terrein, los van al het stoffe
lijke, waar hij zal komen tot aan de kern der
dingen en verschijnselen.
Alle leed, ongemak of andere smartelijke
ervaringen ontstaan steeds in de menselijke
geest. Pas daarna zal het zich manifesteren
in de stoffelijke wereld. Daarom legt yoga
grote nadruk op de training van het denk
vermogen en van de menselijke geest. Wan
neer een yogi de volledige beheersing heeft
verkregen over zijn denken bezit hij een
nagenoeg onbeperkte macht. Immers iedere
gedachte is een even werkelijke kracht,
gelijk de motor van uw auto. De yogi waakt
daarom zeer zorgvuldig over zijn gedach-
tenleven.
Tot de voornaamste oorzaken van ziekten
en ander lijden behoren o.a.:
1. Psychologische oorzaken.
2. Oorzaken welke uit het groepsleven
voortkomen.
3. Karmische oorzaken.
Er bestaan wel is waar nog enkele oorza
ken, maar verreweg de meesten kunnen
onder één der bovengenoemde punten ge
plaatst worden. Ook dient U in gedachten
te houden dat in zeer veel gevallen ziekten
en lijden een louterende uitwerking hebben
op het lichaam en de geest.
Alles wat via onze zintuigen tot ons komt
en vervolgens door het denkvermogen ge
registreerd wordt noemt men de yoga
„maya". We zijn hiervan allen het slacht
offer en een paar voorbeelden zijn hier wel
op hun plaats:
Al het wereldgebeuren, in zoverre wij dit
kunnen ervaren, geschiedt door onze zintui
gen, Hadden wij geen zintuigen, dan bestond
er ook niets voor ons, ook al waren wij
overigens normaal.
Wanneer een gebeurtenis door één of meer
dere zintuigen wordt geregistreerd, leggen
die indrukken een lange weg af en komen
tenslotten via onze zenuwbanen in onze
hersen enterecht. Er is overigens geen en
kel bewijs dat de interpretatie juist is, onze
zintuigen zijn immers niet alleen zeer be
perkt, doch ook verre van volmaakt. Welk
een geheel verschillende wereldbeeld zou
zich aan ons voordoen als wij inplaats van
vijf, zes of meerdere zintuigen hadden. Zo
hebben b.v. wetenschappelijke proeven met
L.S.D. aangetoond dat de proefpersoon een
z.g. dubbel-bewustzijn verkrijgt, zodat hij
een heel ander beeld heeft van zijn omge
ving. Zo leeft de mens dus in een voor hem
geheel onbekende wereld en hij, die alleen
maar op zijn zintuigen vertrouwt, doet
dwaas. Terecht spreekt de yoga-leer dan
ook over „maya" en ook in de bijbel kan
men lezen dat de wijze Salomo aan het
eind van zijn overpeinzingen de verzuchting
slaakte dat alles ijdelheid is.
Sinds onheugelijke tijden zoekt de mens
zijn geluk buiten zichzelf. Als motten vlie
gen wij voortdurend om de vlam en telkens
storten wij ons in de oceaan van zinnelijke
genietingen, in de verwachting bevrediging
te zullen vinden. Totdat wij verminkt en ont
goocheld sterven. En dit is maya!
Op de een of andere wijze verkeren wij al
len hierin en pas na de nodige en vaak zeer
smartelijke ondervindingen komen wij tot de
ontdekking dat alle wereldgebeuren niets
anders dan ijdelheid is. Staakt dus het
zoeken naar geluk buiten Uzelf, want het
koninkrijk der hemelen is in U.
Wenst men zijn gedachten te beheersen,
moet allereerst gestreefd worden naar een
juist en beheerst denken. Vaak, buiten onze
schuld, schuilen vele denkfouten in ons,
ipiiliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiwinniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiminiiiii11!11!
5 GRAFMONUMENTEN NATUURSTEEN
I
1 Toonzaal: TORENSTRAAT 82
DEN HAAG TEL 60.07.46
minimum
20