YOGA de weg tot harmonie en gezondheid (III) FA. JAC. JEHEE ZN. In verband met de talrijke vragen van onze lezers zal eerst een beknopte samenvatting worden gegeven over hetgeen vooraf is gegaan, toegelicht met enige duidelijke voorbeel den. Nogmaals wordt er op gewezen, dat het niet mogelijk is om een uitgebreide verhande ling over deze leer te schrijven omdat Tong-Tong in de eerste plaats een kultureel, en dus geen mystiek tijdschrift is. Het enige doel van deze artikelenreeks is dan ook om U op een populaire en verantwoorde wijze kennis te laten maken met een aantal belangwekkende begrippen en leringen van deze oude, maar nog steeds aktuele leer. De meer opmerkzame lezer zal intussen wel tot de konklusie gekomen zijn dat yoga geen godsdienst is, maar eerder een filoso fisch stelsel om de beoefenaar hiervan tot een juist inzicht en juiste levenswijze te brengen. Doch de eisen, welke de yoga aan haar discipelen stelt zijn bijzonder zwaar en doorgaans heeft dit tot gevolg dat zij het al spoedig moeten opgeven. Wenst men yoga te beoefenen, dan dient dit te geschie den met de inzet van de gehele persoon lijkheid en een nimmer ophoudende door zetting en volharding. Vooral voor de westers opgevoede mens zal dit gepaard gaan met zeer vele extra tegenwerkingen, want zoals in het vorige artikel reeds is opgemerkt wordt ons denkorgaan op een geheel verschillende wijze ontwikkeld als bij de yogi's. Deze mensen zullen b.v. nimmer blindelings of op gezag iets aanemen, hoe geloofwaardig het hun ook in de oren mag klinken. Ongetwijfeld een standpunt dat navolging verdient, vooral wanneer het gaat om spirituele of religieuze zaken. De histo rie van alle volkeren staat vol met talrijke en onvergeeflijke blunders begaan door eminente geleerden en geestelijken doordat zij alleen op gezag van anderen iets voor waarheid aannamen wat achteraf bedrog bleek te zijn Maar ook in ons eigen leven zullen dergelijke voorbeelden te over zijn. Bitter leed en ontgoocheling zullen immer onvermijdelijk volgen, wanneer wij zonder voldoende onderzoek of zonder eigen erva ringen iets voor vaststaand aannemen. Zo heeft het dan ook weinig nut om een godsdienst te belijden, indien men deze niet volledig heeft onderzocht, geheel onafhan kelijk van onze voor- of willekeur. Pas wan neer men zijn godsdienst volledig heeft onderzocht en ervaren, kan men spreken van een werkelijk godsdienstig leven. Een van de eerste yoga-regels luidt dan ook: „Geloof niets op gezag!" Zelfs al wordt het U door uw guru onderwezen, moogt gij het niet eerder voor juist aannemen voordat U het onderwerp volledig hebt onderzocht en een lange en zorgvuldige meditatie hieraan vooraf is gegaan. Pas wanneer dezelfde ervaringen als van uw talrijke voorgangers worden verkregen, mag U het voor juist aanvaarden, want de strikte wet der natuur luidt: wat eens gebeurde kan altijd weer gebeuren. Het heeft ook geen nut over God te spre ken, indien men Hem nog nimmer heeft kun nen ervaren of beleven, netzomin is het voor een blinde mogelijk te spreken over een prachtige zonsondergang of een beto verende tropische sterrenhemel. Zo doen allen die over God durven te spreken, maar Hem nog nooit hebben ervaren, dwaas en belachelijk. Dit is een van de vele oorzaken dat er altijd zoveel onrust, strijd en vertwij feling is geweest op de wereld in God's naam. Het doel van de yoga is dan ook op de eerste plaats U te leren hóe U tot ware mystieke ervaringen kunt geraken. Wanneer er twee of hoogstens drie leerlin gen om een guru gezeten zijn, ontvangen zij vele welgemeende raadgevingen en ver maningen, in het bijzonder aangaande het systeem van denken. De leerling wordt ge leerd zich te ontdoen van een eenzijdig intellektualisme. Dit is zeer belangrijk, im mers onze persoonlijke voorkeur en gevoe lens, onze levensinstelling, wijze van op voeding en ervaringen beletten het verstand vaak juist te denken en dit is toch wel een eerste vereiste indien men het pad van Licht en Waarheid wenst te betreden. Hoe vaak wordt iets, dat wel waarheid bevat, doch niet strookt met onze opvattingen, verworpen. Leer dus opnieuw denken, maar dan los van al uw persoonlijke gevoelens en sentimenten. Durf zelfstandg te denken hoe smartelijk de eindkonklusie ook mag wezen. Bedenk dat het zelfstandig denken wel het allergrootste voorrecht is van de mens, waardoor hij zich onderscheidt van alle andere wezens hier op aarde. SAMENVATTING Yoga stelt zich ten doel om de krachten van de Ziel, de geest en het lichaam door mid del van een bepaalde methode van denken en leven te ontplooien om zodoende te geraken tot een kosmische, dus goddelijke kennis. De beoefenaar betreedt thans een geheel nieuw terrein, los van al het stoffe lijke, waar hij zal komen tot aan de kern der dingen en verschijnselen. Alle leed, ongemak of andere smartelijke ervaringen ontstaan steeds in de menselijke geest. Pas daarna zal het zich manifesteren in de stoffelijke wereld. Daarom legt yoga grote nadruk op de training van het denk vermogen en van de menselijke geest. Wan neer een yogi de volledige beheersing heeft verkregen over zijn denken bezit hij een nagenoeg onbeperkte macht. Immers iedere gedachte is een even werkelijke kracht, gelijk de motor van uw auto. De yogi waakt daarom zeer zorgvuldig over zijn gedach- tenleven. Tot de voornaamste oorzaken van ziekten en ander lijden behoren o.a.: 1. Psychologische oorzaken. 2. Oorzaken welke uit het groepsleven voortkomen. 3. Karmische oorzaken. Er bestaan wel is waar nog enkele oorza ken, maar verreweg de meesten kunnen onder één der bovengenoemde punten ge plaatst worden. Ook dient U in gedachten te houden dat in zeer veel gevallen ziekten en lijden een louterende uitwerking hebben op het lichaam en de geest. Alles wat via onze zintuigen tot ons komt en vervolgens door het denkvermogen ge registreerd wordt noemt men de yoga „maya". We zijn hiervan allen het slacht offer en een paar voorbeelden zijn hier wel op hun plaats: Al het wereldgebeuren, in zoverre wij dit kunnen ervaren, geschiedt door onze zintui gen, Hadden wij geen zintuigen, dan bestond er ook niets voor ons, ook al waren wij overigens normaal. Wanneer een gebeurtenis door één of meer dere zintuigen wordt geregistreerd, leggen die indrukken een lange weg af en komen tenslotten via onze zenuwbanen in onze hersen enterecht. Er is overigens geen en kel bewijs dat de interpretatie juist is, onze zintuigen zijn immers niet alleen zeer be perkt, doch ook verre van volmaakt. Welk een geheel verschillende wereldbeeld zou zich aan ons voordoen als wij inplaats van vijf, zes of meerdere zintuigen hadden. Zo hebben b.v. wetenschappelijke proeven met L.S.D. aangetoond dat de proefpersoon een z.g. dubbel-bewustzijn verkrijgt, zodat hij een heel ander beeld heeft van zijn omge ving. Zo leeft de mens dus in een voor hem geheel onbekende wereld en hij, die alleen maar op zijn zintuigen vertrouwt, doet dwaas. Terecht spreekt de yoga-leer dan ook over „maya" en ook in de bijbel kan men lezen dat de wijze Salomo aan het eind van zijn overpeinzingen de verzuchting slaakte dat alles ijdelheid is. Sinds onheugelijke tijden zoekt de mens zijn geluk buiten zichzelf. Als motten vlie gen wij voortdurend om de vlam en telkens storten wij ons in de oceaan van zinnelijke genietingen, in de verwachting bevrediging te zullen vinden. Totdat wij verminkt en ont goocheld sterven. En dit is maya! Op de een of andere wijze verkeren wij al len hierin en pas na de nodige en vaak zeer smartelijke ondervindingen komen wij tot de ontdekking dat alle wereldgebeuren niets anders dan ijdelheid is. Staakt dus het zoeken naar geluk buiten Uzelf, want het koninkrijk der hemelen is in U. Wenst men zijn gedachten te beheersen, moet allereerst gestreefd worden naar een juist en beheerst denken. Vaak, buiten onze schuld, schuilen vele denkfouten in ons, ipiiliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiwinniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiminiiiii11!11! 5 GRAFMONUMENTEN NATUURSTEEN I 1 Toonzaal: TORENSTRAAT 82 DEN HAAG TEL 60.07.46 minimum 20

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1964 | | pagina 20