VAN HIER EN GUNDER cai'l
IN DIT NUMMER:
Vaste rubrieken OP PAG.
Van hier en gunder 2
I.K.K. Tong Tong 4
Piertje Pelikaan: Krèteèk-nja 5
MYANA: voor de vrouw 10 en 11
TANTE MIEKE: voor onze bibits 14
Tong Tong Tienerclub 15
Een psychodiagnost geeft advies:
Yoga, de weg tot harmonie en
gezondheid III 20
Navorser 21
Ting tings 22
Mededeling van de directie
Tjaiie naar Indonesië 5
Redactioneel
Rassenrace in Wonderland 3
Awas loe3
Brieven van tijd en ruimte
De roep van de alang-alang 8
Eresaluut
Dirk van Hogendorp 4
In memoriam
Dr. Franz Gruneck 9
Chinese vertellingen
De zonnebaan7
Van alle landen ter wereld
Diario Espanol III6
lacht
Mijn eerste varkensjacht 13
Rëunie
K.W. Ill - 10 oktober 1964 19
Abonnees vertellen
De tocht der vijfhonderd 16
Nieuwsgierigheid uw naam is
vrouw17
De zoekende vindt de moskee 19
9de JAARGANG No. 9
ONAFHANKELIJK INDISCH TIJDSCHRIFT
Uitgave: Publ. en Handel Mij. Tong-Tong N.V.
PRINS MAURITSLAAN 36 DEN HAAG
TEL. DIRECTIE EN ADMINISTRATIE: 070/542.542
REDACTIE: 070/550.749 GIRO 6685.
TELEGRAMADRES: TONGTONG DENHAAG
Directeuren: Tjaiie Robinson
S. L. F. Catalan!, Hulsadres: Laan van
Meerdervoort 1580, Den Haag,
Telefoon 070/39.63.27.
HOOFDREDACTEUR: TJALIE ROBINSON
Redactiecommissie:
J. C. Hazewinkel
Ida van Koetsveld-Schotel
Ellen Boon-Derksen
Rogier Boon
Verschijnt de 15de en de 30ste van iedere maand.
Prlis per nr. f 0,75. Abt. Nederland: kwart, f 3,75,
halfj. f 7,50, jaar f 15,—. Abt. buitenl. (per Jaar en
per luchtp.): Australië f 48,Nw. Zeeland. Zd.
Afrika. Brazilië f 38,—. Canada f 32,—, Suriname,
Antillen f 26,—. West-Europ. landen f 20,Abt.
per zeepost voor alle landen f 20.— per jaar.
THE AMERICAN TONG-TONG Zelfstandige editie
voor de V.S. P.O. Box 4572 Whlttler
Californië 90607 U.S.A. Tel. 699-6837.
Month, 1,Half Year 5,
Year 10,—.
ZOEKT OP BASIS VAN DE NUTTIGE ERVARINGEN
IN DE GORDEL VAN SMARAGD NIEUWE INTE
RESSEN IN NEDERLAND TE WEKKEN VOOR DE
TROPENGORDEL.
2
STROMEND WATER BLIJFT HELDER
De begaafde leerlingen gaan na de lagere
school in de regel een middelbare school be
zoeken. Hebben ze die doorlopen dan rijst de
vraag: „wat nu?" waarmee ze bedoelen welke
kantoorbaan ze zullen zoeken, of wat ze ver
der zullen gaan studeren.
Bij de keuze van die kantoorbaan wordt dan
vaak ook nauwkeurig gelet op het pensioen
eraan verbonden. Ju, een vooruitziende blik
hebben ze. En zitten ze eenmaal op de kan
toorkruk, dan is hun verdere levensweg uitge
stippeld, met alle sociale zekerheden van dien.
Gaat iemand studeren, dan belandt hij wat
later in een bureaustoel, met meer zeggen
schap, groter inkomen, meer pensioen, als hij
dat haalt en met grotere zekerheid.
En dan die jongen, die op weg is naar het
witte boordje, maar zegt dat hij zijn loopbaan
opgeeft en van plan is vreemde volken te gaan
zien, weg te trekken naar de vreemde, niet als
emigrant om een beter bestaan te zoeken, maar
doodgewoon als zwerver die de mogelijkheid
ziet zijn geest achterna te reizen? Wel, die
ivordt door de maatschappij uitgekreten als
een onverantwoordelijk, persoon, die zijn ta
lenten verkwanselt en een onzekere toekomst,
in materieel opzicht, stelt boven een gouden
toekomst die hij maar te aanvaarden heeft.
Dat hij er in geestelijk opzicht wel eens zijn
voordeel mee zou kunnen doen, klinkt de
maatschappij onbegrijpelijk in de oren.
Water dat stil staat ivordt troebel, terwijl stro
mend water helder blijft. Hamed
Hamed heeft alleen tot op zekere hoogte
gelijk. Niet alle maatschappelijke en indivi
duele problemen zijn op te lossen met ,,óf
blijven en vertroebelen óf weggaan en hel
der worden". Ik heb meren en poelen ge
zien zonder stroming, maar toch met prach
tig helder water. Omdat daar 'n planten- en
vissenleven bestond dat zorgde voor „op
ruiming" en wij kennen genoeg stromende
rivieren die ,,te smerig zijn om aan te zien".
Eén ding is zeker: daar waar leven ont
breekt (al was het maar van bepaalde micro
ben), daar ontstaat vervuiling en vertroebe
ling. Daar waar mensen of mensengroepen
wegzakken in een kleurloos, automatisch
bestaan, waar geen oorspronkelijke gees
teskracht meer leeft, daar ontstaat vertroe
beling. Naar mijn mening is een van de
grootste oorzaken van vertroebeling de
veelgeprezen „algemene ontwikkeling",
waarbij de individu zich omringt met een
imposante collectie „warenkennis van cul
tuur", maar zelf geestloos blijft en niet
groeit.
Algemene ontwikkeling is alleen maar een
ladder, waarmee men een hoger doel berei
ken wil in de lijn van zijn geest. Ik ken
bosjes mensen met „eind HBS" of zelfs
academisch onderwijs, die letterlijk omringd
zijn door ladders, maar er niets mee doen,
90% van hun studiekennis weer vergeten
zijn, er een job van een bepaald niveau
mee veroverd hebben ver beneden het „lad-
derbereik", en verder hun leven lang letter
lijk beschimmelen op dat niveau. Zij hebben
geschiedenis geleerd, d.w.z. de inhoud van
een aantal boekjes „opgegeten" (en gedeel
telijk weer verteerd), maar kunnen onze
tempo doeloe nog ons heden zien als ge
schiedenis. Ze grinniken er alleen maar om,
bemoeien zich ook niet met Nederland en
leven alleen van hun loon of pensioen tot
hun dood toe. Ze hebben wiskunde geleerd
maar weten in het dagelijkse leven niet een
cijferprobleem op te zetten in b.v. een een
voudige vierkantsvergelijking om sneller
een oplossing te vinden. Ze kennen Vondel,
maar geen Maria Dermoüt, kennen de
Franse revolutie (in een minimum van feiten
en cijfers) maar snappen niets van de evo
luties en revoluties van vandaag, waar
zij alleen maar als een koffiejuffrouw op
kunnen mopperen. Ze kennen namen van
filosofen, maar hun leven is een aaneen
schakeling van kleine onverdraagzaamhe
den, kleine ruzies en kleine lafheden.
Verder hebben ze geleerd met hun „alge
mene ontwikkeling" te snoeven onder min
der geschoolden, die nog steeds met open
mond kijken naar mensen, die hier en daar
een beetje Frans er tussendoor gooien of
namen als Robespierre, Bilderdijk, litera
tuur en thermostaat. Bij hun klasgenoten
die het werkelijk ver brachten in de wereld,
staan ze aangeschreven als waardeloos. In
Frankrijk was het een tijd lang gewoonweg
een belediging om „intellectueel" genoemd
te worden, maar b.v. in Nederland is „intel
lectueel" nog steeds een eretitel. Veel van
onze intellectuelen zijn op HBS en Hoge
school letterlijk „doodgeleerd": hebben zo
veel moeten pompen (d.w.z. andermans ge
dachten overnemen), dat hun eigen vermo
gen om te denken voorgoed vernield is.
Massa's intellectuelen denken eigenlijk ple
bejisch: as je maar veel leert, dan ben je
ook pienter as meneer de notaris. Nou heb
ben ze veel geleerd, maar ze zijn nog
steeds geen notaris en staan eigenlijk nog
steeds op hetzelfde denkniveau als de bak
kersknecht of de toiletjuffrouw.
Het reizen en trekken heeft dit voordeel dat
men gedwongen wordt voor zichzelf te den
ken, omdat natuurlijk alle „algemene ont
wikkeling" van Holland in Servië of Balud-
jistan van nul en gener waarde is. Nu moe
ten de hersentjes snel gaan werken om
nieuwe laddertjes te ontdekken en dat ver
oorzaakt in vele gevallen toch een „ont
wikkeling van klimtechniek" die helemaal
persoonlijk is. Hier in Amerika heb ik ge
lees verder pag. 18
BIJ DE VOORPLAAT
Tong Tong wordt wel minachtend "dat heim-
weeblaadje" genoemd. Maar is het ons
kwalijk te nemen dat we bij het bekijken van
zo'n oude foto toch wel eens vergelijkingen
gaan maken? Geen beatlepruiken of pelo-
porslierten in die tijd. Aandacht en toewij
ding voor het werk dat gedaan werd.
Denk eens aan alle klachten die je zo hoort
van werkgevers die zeggen dat de mensen
alleen nog maar aan salaris en vacantie en
vrije dagen denken!
En als je opzij van de boom ook nog de sa-
poe lidi ziet die klaar staat om alle afge
knipte haarplukken op te vegen, buig je be
schaamd het hoofd als je denkt aan de vuile
straten van hier en nu en de noodzakelijke
kreet: Help Uw stad schoon houden!
IDA VAN KOETSVELD.