VAN HIER EN GUNDER cai'l IN DIT NUMMER: Vaste rubrieken OP PAG. Van hier en gunder 2 I.K.K. Tong Tong 4 Piertje Pelikaan: Krèteèk-nja 5 MYANA: voor de vrouw 10 en 11 TANTE MIEKE: voor onze bibits 14 Tong Tong Tienerclub 15 Een psychodiagnost geeft advies: Yoga, de weg tot harmonie en gezondheid III 20 Navorser 21 Ting tings 22 Mededeling van de directie Tjaiie naar Indonesië 5 Redactioneel Rassenrace in Wonderland 3 Awas loe3 Brieven van tijd en ruimte De roep van de alang-alang 8 Eresaluut Dirk van Hogendorp 4 In memoriam Dr. Franz Gruneck 9 Chinese vertellingen De zonnebaan7 Van alle landen ter wereld Diario Espanol III6 lacht Mijn eerste varkensjacht 13 Rëunie K.W. Ill - 10 oktober 1964 19 Abonnees vertellen De tocht der vijfhonderd 16 Nieuwsgierigheid uw naam is vrouw17 De zoekende vindt de moskee 19 9de JAARGANG No. 9 ONAFHANKELIJK INDISCH TIJDSCHRIFT Uitgave: Publ. en Handel Mij. Tong-Tong N.V. PRINS MAURITSLAAN 36 DEN HAAG TEL. DIRECTIE EN ADMINISTRATIE: 070/542.542 REDACTIE: 070/550.749 GIRO 6685. TELEGRAMADRES: TONGTONG DENHAAG Directeuren: Tjaiie Robinson S. L. F. Catalan!, Hulsadres: Laan van Meerdervoort 1580, Den Haag, Telefoon 070/39.63.27. HOOFDREDACTEUR: TJALIE ROBINSON Redactiecommissie: J. C. Hazewinkel Ida van Koetsveld-Schotel Ellen Boon-Derksen Rogier Boon Verschijnt de 15de en de 30ste van iedere maand. Prlis per nr. f 0,75. Abt. Nederland: kwart, f 3,75, halfj. f 7,50, jaar f 15,—. Abt. buitenl. (per Jaar en per luchtp.): Australië f 48,Nw. Zeeland. Zd. Afrika. Brazilië f 38,—. Canada f 32,—, Suriname, Antillen f 26,—. West-Europ. landen f 20,Abt. per zeepost voor alle landen f 20.— per jaar. THE AMERICAN TONG-TONG Zelfstandige editie voor de V.S. P.O. Box 4572 Whlttler Californië 90607 U.S.A. Tel. 699-6837. Month, 1,Half Year 5, Year 10,—. ZOEKT OP BASIS VAN DE NUTTIGE ERVARINGEN IN DE GORDEL VAN SMARAGD NIEUWE INTE RESSEN IN NEDERLAND TE WEKKEN VOOR DE TROPENGORDEL. 2 STROMEND WATER BLIJFT HELDER De begaafde leerlingen gaan na de lagere school in de regel een middelbare school be zoeken. Hebben ze die doorlopen dan rijst de vraag: „wat nu?" waarmee ze bedoelen welke kantoorbaan ze zullen zoeken, of wat ze ver der zullen gaan studeren. Bij de keuze van die kantoorbaan wordt dan vaak ook nauwkeurig gelet op het pensioen eraan verbonden. Ju, een vooruitziende blik hebben ze. En zitten ze eenmaal op de kan toorkruk, dan is hun verdere levensweg uitge stippeld, met alle sociale zekerheden van dien. Gaat iemand studeren, dan belandt hij wat later in een bureaustoel, met meer zeggen schap, groter inkomen, meer pensioen, als hij dat haalt en met grotere zekerheid. En dan die jongen, die op weg is naar het witte boordje, maar zegt dat hij zijn loopbaan opgeeft en van plan is vreemde volken te gaan zien, weg te trekken naar de vreemde, niet als emigrant om een beter bestaan te zoeken, maar doodgewoon als zwerver die de mogelijkheid ziet zijn geest achterna te reizen? Wel, die ivordt door de maatschappij uitgekreten als een onverantwoordelijk, persoon, die zijn ta lenten verkwanselt en een onzekere toekomst, in materieel opzicht, stelt boven een gouden toekomst die hij maar te aanvaarden heeft. Dat hij er in geestelijk opzicht wel eens zijn voordeel mee zou kunnen doen, klinkt de maatschappij onbegrijpelijk in de oren. Water dat stil staat ivordt troebel, terwijl stro mend water helder blijft. Hamed Hamed heeft alleen tot op zekere hoogte gelijk. Niet alle maatschappelijke en indivi duele problemen zijn op te lossen met ,,óf blijven en vertroebelen óf weggaan en hel der worden". Ik heb meren en poelen ge zien zonder stroming, maar toch met prach tig helder water. Omdat daar 'n planten- en vissenleven bestond dat zorgde voor „op ruiming" en wij kennen genoeg stromende rivieren die ,,te smerig zijn om aan te zien". Eén ding is zeker: daar waar leven ont breekt (al was het maar van bepaalde micro ben), daar ontstaat vervuiling en vertroebe ling. Daar waar mensen of mensengroepen wegzakken in een kleurloos, automatisch bestaan, waar geen oorspronkelijke gees teskracht meer leeft, daar ontstaat vertroe beling. Naar mijn mening is een van de grootste oorzaken van vertroebeling de veelgeprezen „algemene ontwikkeling", waarbij de individu zich omringt met een imposante collectie „warenkennis van cul tuur", maar zelf geestloos blijft en niet groeit. Algemene ontwikkeling is alleen maar een ladder, waarmee men een hoger doel berei ken wil in de lijn van zijn geest. Ik ken bosjes mensen met „eind HBS" of zelfs academisch onderwijs, die letterlijk omringd zijn door ladders, maar er niets mee doen, 90% van hun studiekennis weer vergeten zijn, er een job van een bepaald niveau mee veroverd hebben ver beneden het „lad- derbereik", en verder hun leven lang letter lijk beschimmelen op dat niveau. Zij hebben geschiedenis geleerd, d.w.z. de inhoud van een aantal boekjes „opgegeten" (en gedeel telijk weer verteerd), maar kunnen onze tempo doeloe nog ons heden zien als ge schiedenis. Ze grinniken er alleen maar om, bemoeien zich ook niet met Nederland en leven alleen van hun loon of pensioen tot hun dood toe. Ze hebben wiskunde geleerd maar weten in het dagelijkse leven niet een cijferprobleem op te zetten in b.v. een een voudige vierkantsvergelijking om sneller een oplossing te vinden. Ze kennen Vondel, maar geen Maria Dermoüt, kennen de Franse revolutie (in een minimum van feiten en cijfers) maar snappen niets van de evo luties en revoluties van vandaag, waar zij alleen maar als een koffiejuffrouw op kunnen mopperen. Ze kennen namen van filosofen, maar hun leven is een aaneen schakeling van kleine onverdraagzaamhe den, kleine ruzies en kleine lafheden. Verder hebben ze geleerd met hun „alge mene ontwikkeling" te snoeven onder min der geschoolden, die nog steeds met open mond kijken naar mensen, die hier en daar een beetje Frans er tussendoor gooien of namen als Robespierre, Bilderdijk, litera tuur en thermostaat. Bij hun klasgenoten die het werkelijk ver brachten in de wereld, staan ze aangeschreven als waardeloos. In Frankrijk was het een tijd lang gewoonweg een belediging om „intellectueel" genoemd te worden, maar b.v. in Nederland is „intel lectueel" nog steeds een eretitel. Veel van onze intellectuelen zijn op HBS en Hoge school letterlijk „doodgeleerd": hebben zo veel moeten pompen (d.w.z. andermans ge dachten overnemen), dat hun eigen vermo gen om te denken voorgoed vernield is. Massa's intellectuelen denken eigenlijk ple bejisch: as je maar veel leert, dan ben je ook pienter as meneer de notaris. Nou heb ben ze veel geleerd, maar ze zijn nog steeds geen notaris en staan eigenlijk nog steeds op hetzelfde denkniveau als de bak kersknecht of de toiletjuffrouw. Het reizen en trekken heeft dit voordeel dat men gedwongen wordt voor zichzelf te den ken, omdat natuurlijk alle „algemene ont wikkeling" van Holland in Servië of Balud- jistan van nul en gener waarde is. Nu moe ten de hersentjes snel gaan werken om nieuwe laddertjes te ontdekken en dat ver oorzaakt in vele gevallen toch een „ont wikkeling van klimtechniek" die helemaal persoonlijk is. Hier in Amerika heb ik ge lees verder pag. 18 BIJ DE VOORPLAAT Tong Tong wordt wel minachtend "dat heim- weeblaadje" genoemd. Maar is het ons kwalijk te nemen dat we bij het bekijken van zo'n oude foto toch wel eens vergelijkingen gaan maken? Geen beatlepruiken of pelo- porslierten in die tijd. Aandacht en toewij ding voor het werk dat gedaan werd. Denk eens aan alle klachten die je zo hoort van werkgevers die zeggen dat de mensen alleen nog maar aan salaris en vacantie en vrije dagen denken! En als je opzij van de boom ook nog de sa- poe lidi ziet die klaar staat om alle afge knipte haarplukken op te vegen, buig je be schaamd het hoofd als je denkt aan de vuile straten van hier en nu en de noodzakelijke kreet: Help Uw stad schoon houden! IDA VAN KOETSVELD.

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1964 | | pagina 2