Gedachtenwisseling
over discriminatie
EXCLUSIEVE tong tong KERST- EN NIEUWJAARSKAARTEN
STATUS
"Zou je je dochter willen laten trouwen met
een neger?"
Deze vraag is eigenlijk een dwaze vraag, want
er zijn veel soorten van negers, zoals er veel
soorten zijn van blanken, gelen, roodhuiden,
welke soort mensen dan ook. En een neger
dokwerker is heel anders dan een neger advo
caat, zoals een blanke boerenknecht heel anders
is dan een blanke dokter, zoals een gele trem-
mer verschilt van een gele leraar. De verschillen
in beschaving, ontwikkeling en sociale hoogte
wordt in gesprekken over waardeverhoudingen
van de rassen altijd volkomen verwaarloosd.
Nu de vraag die u stelt onderaan blz. 5 van
Tong Tong 30-9-64. Dat men over een doch
terspreekt en niet over een "zoon" meen ik
te moeten terugbrengen tot het begrip bij pri
mitieve volkeren dat de vrouw een verovering
is van de man, zodat de man de veroveraar is.
Dit heet officieel niet meer zo bij ons, maar er
leeft toch nog wel een dergelijk gevoel; waar
schijnlijk het sterkst bij die groepen, die niet
het hoogst staan in ontwikkeling.
Zou hier niet sprake zijn van een soort ata
visme? /J .Kernkamp-Engelberts
INNERLIJKE BESCHAVING
Waarom zeggen mensen altijd: "Zou je je
dochter met een Neger, Arabier, Chinees, Indo,
Italiaan, Spanjaard, etc. etc. willen laten trou
wen."
Hier komt m. i. de kwestie naar voren, dat
een meisje, je dochter dus. in een huwelijk
meestal de lijdende partij is, en een zoon de
leidende partij.
Is de man dus van een andere nationaliteit dan
je dochter, dan moet de vrouw de man vol
gen naar veelal andere landen, andere omge
vingen, andere milieu's. Is de stand lager of
geheel anders dan die van de vrouw, de man
minder ontwikkeld of anders ontwikkeldkomt
die dochter terecht in negerwijken, kampongs,
sloppendan is het voor de ouders van hel
meisje een angstige gedachte: Zal mijn dochter
daarin kunnen aardengelukkig worden, kan
ze zich aanpassen of krijgt ze heimwee? Hoe
gedraagt de (vreemde) man zich in zijn eigen
milieu tegenover zijn vrouw? Is dat vernisje
van "onze beschaving' voldoende dek om m'n
dochter gelukkig te doen zijn, die hierin gebo
ren en getogen is. Een vrouw of meisje heeft
in een huwelijk met andere rassen meestal
niet veel in te brengen; haar leven kan moeilijk
worden.
Een zoon uit een zeker milieu blijft meestal in
eigen land, in eigen ontwikkelingssfeer, blijft
het hoofd van het gezin.
't Gaat dus eigenlijk minder om blank, of
zwart, of bruin, 't gaat om innerlijke bescha
ving. Hebben beiden 't in zich, dan gaat 't al
tijd goed. mevr. A. Bruyn-Heyl
OUDERWETS
Eigenlijk is het een ouderwetse vraag. Deze
stamt nog uit de tijd dat de man alles te ver
tellen had en de vrouw hem gehoorzaam te
volgen had. Als je als vrouw trouwde met,
laten we zeggen, een Mohammedaan, had je
zijn levensopvatting te volgen, zijn zeden en
gebruiken, en als je zelf heel anders was op
gevoed moest dit wel leiden tot conflicten en
verdriet voor de vrouw. En dit is geloof ik wel
zo met alle andere rassen onderling. Een man
had hier dus niet zoveel last van.
Een vrouw volgde hem toch immers? Zij
moest zijn normen aannemen. Zo geloof ik
ook, dat een vrouw eerder van geloof verandert
terwille van een man dan omgekeerd. Ik heb
hiervan natuurlijk geen statistische gegevens,
maar wat ik in de loop der jaren in mijn ei
gen omgeving heb gezien, was het altijd het
meisje dat omzwaaide. Vandaar dat de ouders
meer bezorgd waren voor hun dochters wat dit
betreft dan over hun zoons. En die vraag is
blijven voortleven. i£a
NIET MEER VRAGEN
Over de vraag: "Zou je je dochter willen laten
trouwen met een negerllnlanderllndolzo'n
Blanda, enz." zegt Tjalie zelf: "Het is altijd
een hatelijke, afstotende vraag geweest, die
veel onheil veroorzaakt heeft." Waarom dan
nogmaals die vraag gesteld en wederom hout
bij het vuur (de haat) gelegd om zodoende
het vuur Weer te doen oplaaien en gaande te
houden?
Geen zinnig mens zal antwoord geven op de
vraag, die nog niet aan de orde is; een vraag
dus over een aangelegenheid, waarmede hij
(nog) niet persoonlijk geconfronteerd wordt.
Ieder meet met z'n eigen meetinstrument. Kan
aan zijnlhaar oordeel enige waarde worden ge
hecht? Of aan dat van anderen (die wel huw-
1 De uitnodiging om een oordeel uit te Ij
f spreken over de vraag: Zou je je
I dochter willen laten trouwen met een
T neger?" heeft verrassend veel brie- j
f ven binnengebracht, waarvan wij er
I hier enkele opnemen. Het is opval-
T lend dat juist de VROUWEN zich het j
I flinkst weren. Mannen maken zich er
I gauwer van af door te zeggen: "Ik j
t ben ertegen", en dan alVrouwen
I beseffen dat discriminatie gezinnen
t en geslachten kan vernielen of op- j j
bouwen. Dat in deze mannenmaat-
I schappij (want dat IS zo} op het ter-
T rein van de discriminatie door onver- j
schilligheid, mindere gevoeligheid of
I gebrek aan dieper inzicht veel ge-
f vaarlijk onheil wordt gesticht. Is het
I verder niet typisch dat de vrouw zon-
f der uitzondering het BESCHAAFD- j
I HEIDS-CRITERIUM stelt, terwijl man-
I nen altijd zitten te modderen met
T wetjes - van - gelijkheid - voor - alle- j
I maal"
bare dochters hebben) wanneer blijkt, dat zij
geen grondige kennis beziten van de omstan
digheden, zeden en gewoonten van de neger?
Wat voor nut heeft dan dit opinie-onderzoek
onder de T-Tlezers? Waarom problemen ge
schapen waar geen problemen zijn?
Nogmaalshet beantwoorden van een vraag
die nog niet gesteld is, vind ik ONZIN. Laten
we er niet bij stilstaan (bagimana nantinja)
maar rustig verder gaan met ademhalen. De
mens overdenkt zijn weg, maar de Heere Stuurt
zijn gang. Manupassa
Het probleem IS er, getuige (o.m.) onder
staand bericht uit een Nederlandse krant
van 27 augustus:
AMSTERDAM. - Ongeveer veertig procent
van de mensen, die zich bij de Algemene Stu
denten Vereniging Amsterdam, Asva, hebben
opgegeven als kamerverhuurder, wenst niet
aan kleurlingen te verhuren. Bij circa tachtig
procent van de verhuurders, die zich bij het
Maatschappelijk advies- en inlichtingenbureau
in Amsterdam melden, worden kleurlingen ge
weigerd. Het Amsterdamse Mai-bureau heeft
op grond van gesprekken met andere Mai-bu-
reaus moeten constateren dat de toestand in
andere grote steden als Utrecht en Den Haag
procentueel niet van die in Amsterdam verschilt.
Lees verder pag. 4
JP1""IllIIIIIIUIilllllllHIIIIIIUUIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIlllIllllllllllllllllllllllllllllllllllllll
3 DUBBELE KAARTEN IN KLEUREN MET BIJPASSENDE ENVELOPPEN SAMEN VOOR f.1,75
Aan de binnenzijde van de kaarten: een nieuwjaarswens.
1. Kebogan: 141/2 23 cm,
2. De drie wijzen: 10 x 22 cm,
3. Chinese Draak: 12 x 151/2 cm,
"Een gelukkig en voorspoedig Nieuwjaar".
"Prettige Kerstdagen en een gelukkig Nieuwjaar".
"Een gelukkig Nieuwjaar".
Behalve bovenstaande Nederlandse teksten, dragen de kaarten even
eens een, respectievelijk, Indonesische, Arabische en Chinese heil
wens, in overeenstemming dus met het karakter van de afbeelding
op de kaart.
Laat dit keer Uw goede wensen eens NIET vergezeld gaan van de ge
bruikelijke sneeuwlandschapjes en de overbekende Kersttaferelen, maar
laat deze kaarten, die een synthese zijn van Oost en West, de vertol
kers zijn van Uw gedachten.
Te bestellen bij Tong Tong, door storting van f. 1,75 per groep van
3 kaarten, op giro 6685, met de vermelding op giro- of postwissel
strookje: "Kerstkaarten".
Bij bestellen van 3 of meer groepen tegelijk, dus bij 9, 12, 15 enz.
kaarten, is de prijs maar f. 1,50 per groep.
Illllülllllllllllllllllillllllll'lllllllllllllllllllllllllllllilllllllllllllllllllillll
3