Het Indoschap vervolg van pag. 2 Dat zijn de kille cijfers voor een land, dal graag voorop loopt wanneer hel er om gaat zijn afschuw uit te spreken over de behandeling van de negers in de zuidelijke staten van de Verenigde Staten. Het rassenonderscheid bij de kamerverhuur richt zich vooral tegen de in ons land levende Surinamers. Als Christen kunt u onmogelijk oordelen: "Laten wij alle problemen maar rusten, want God gaat toch Zijn Eigen gang wel!" Er staat in Uw bijbel ook geschreven: "Stelt Uw licht niet onder de korenmaat" en de zelfde bijbel stelt ook de vraag: "Ben ik mijn broeders hoeder?" ZONDER antwoord. Maar het was Kain die deze vraag stelde en bij rasdiscriminatie wemelt het van Kains.... Uit al deze brieven blijkt wel dat voor een beter begrip van discriminatie beschaafdheid als uitgangspunt moet dienen. En dat dus verschijnselen van discriminatie altijd in mindere ontwikkeldheid, bekrompenheid en vooroordeel hun oorsprong hebben. Bij mensen van eruditie en met ruimheid van denken komt de discriminatiezorg niet (of althans veel minder) voor, omdat de kin deren worden opgevoed met hogere opvat tingen van huwelijk en huwelijksplicht. Met begrip van stand en afkomst. Hier trouwt men niet zo gauw met "een lekker diertje", een "vent met centen" of "een schat sadja". Als hier gehuwd wordt met een partner van een ander ras, dan is ook dat huwelijk ver antwoord, want men trouwt met een partner van gelijk geestelijk en sociaal niveau, ook al komt die partner uit een ander wereld deel en is hij zwart, bruin, geel of rood. Het merkwaardige doet zich namelijk voor dat in de toplagen van elk volk meer over eenkomsten zijn in habitus en geestelijke oriëntering, dan in de lagere lagen. Ik ken b.v. Nederlandse en Javaanse aristocraten en heb gemerkt dat bij beide bestaat: een eerbied voor stamboom en herkomst, het "noblesse oblige" waaruit het beste leider schap ontstaat, een appreciatie van goede omgangsvormen, goede kunst, begrip van protocol, en een verbazingwekkede eenvoud van geest en gedrag bij een nochtans altijd dominerend zelfrespect: men loopt rechtop, men is onbevreesd, men jankt en kankert nooit. In lagere kringen bestaat vaak koppig en zelfs twistziek vooroordeel over alles wat "buiten de clan" is. Men maakt ruzie over het beter zijn van rijst of aardappelen, vindt (en zegt) dat voedsel van andere mensen stinkt, dat andere mensen stinken; zoekt wantrouwig naar denigrerende verklaringen van gedrag wat men niet begrijpt. Diep bin nenin zit hier de angstige kleine mens, die bevreesd is voor de grote onbegrepen we reld rondom hem en met een aantal "kont- jo's" een clan vormt van "jonges onder me kaar", waarin alle gebruiken herkenbaar zijn. Alles wat anders is, is vijandig. Een eerlijke kostjuffrouw in Holland moest me eerlijk zeggen dat alle Indische mensen stonken naar knoflook en andere "grieze lige kosjes" en dat ook Negers stonken. Zij zelf straalde letterlijk een lucht van stoofprei, spruitjes en kool uit, maar dat rook zij na tuurlijk niet, want dat was de "clan-lucht". Zo stoot en stuit elke andere kleur, elke andere houding, elke andere lichaamsbouw, elk accent. Het is logisch dat een huwelijk in deze ni- veaux stapels conflicten brengt, zodra het aardige eraf is van het aardige diertje of de centen op zijn van de man met centen. Omdat men niet ruim genoeg denken kan om alle raciale (of zelfs maar stands-) ver schillen te begrijpen en op te lossen of aan vaarden. Psychologisch beschouwd is rasdiscremina- tie primitief om niet te spreken van barbaars Diep binnenin bestaat ten opzichte van het wezen van man en vrouw nog het con flict tussen "beauty and the beast" en zijn vrouwen het fijne en tedere dat altijd be schermd moet worden tegen de als van zelfsprekend aangenomen grove en schen dende natuur van de man. Curieus is wel dat men het blijkbaar vanzelfsprekend vindt dat de dochter van eigen clan beschermd moet worden, die blijkbaar "overgeleverd" wordt aan de man van de eigen clan. Het is de leefwijze van de rovers van vrouwen van vreemde stammen. Het is ook een primitief geloof in de superioriteit van de man. Diep binnenin is deze "bescherming van de doch ter" een verklaring van onmondigheid van de dochter. In onontwikkelde niveaux komt het "koejeneren" en kleinhouden van de dochter, tegenover het loslaten van de zoon "die men niet aan kan", veel voor. In betere kringen is de dochter juist de be langrijkste "huwelijks-asset" voor het hand haven of verbeteren van de stamboom. Want daar weet men dat het waar is wat een oud Arabisch spreekwoord zegt: "Wie een man onderwijst, onderwijst 1 persoon; wie een vrouw onderwijst, onderwijst een familie". Het zijn altijd de moeders die óf door "blin de liefde" óf door welbewuste leiding de uit de moeder-clan geërfde eigenschappen in e- re houden. Naast de in de man geliefde en/of geëerde eigenschappen/van de clan van de man. Er ontstaat dus een nieuw "cel-beeld" en de kleine man kan dit celbeeld niet aan. Dit nieuwe celbeeld heeft altijd ruimere gro te mogelijkheden, als die begrepen worden en aangemoedigd. Betere kringen gaan altijd vooruit door een exogaam huwelijk. In on ontwikkelde kringen blijft men struikelen over de kleine verschillen, die worden ge- ëxaggereerd en vaak uitgroeien tot de ake ligste en fataalste complexen. Erg is als een dochter weduwe wordt en met haar "vreemde snoeshaantjes" terugkeert naar de clan. Hier staan de vreemdelingetjes één tegen velen. Ze groeien op met hatelijke "uitstootnamen" als zwartje, liplap, scheef- oog, aap, enz. enz. De hele rust in de clan is verstoord; daarom: geef je dochter niet weg aan een andere clan; het zal je later zuur opbreken! In de vele oosterse landen, inzonderheid bij de Mongolen, is het exogame huwelijk een bewust toegepast opvoedingselement, dat de clan breder en ruimer maakt en gro tere machtsmogelijkheden schept. Typisch is b.v. de levensloop van Djinghgis Khan, gesproten uit zo'n "interclan-huwelijk". Toen de clan van de vader door een overvallende stam werd uitgemoord, kon de moeder met haar zoon ontvluchten naar de moederclan, waar de jonge Djinghgis werd opgevoed met alle eerbewijzen en steun aan zijn vaderclan. Groot geworden keerde hij terug Het spijt mij als ik op de vrij ruime corres pondentie over het Indo-schap in Tong Tong niet regelmatig of uitvoerig in kan gaan. Er staat in Tong Tong al meer dan genoeg over in en men moet vooral niet denken dat het "Indo-probleem" ooit met praten alleen wordt opgelost, al is het nog zo goed en mooi praten. Deze hele wereld moet nog een rijpingsproces doormaken nadat de na tionaliteiten van de imperiale tijd omver zijn geworpen, nadat de laatste ras-vooroorde len zijn opgeruimd en inzicht is gekomen in de steeds vernieuwende verhoudingen van nieuwe ethnische groepen. Het is met het opgroeien van volkeren als met het opgroeien van gezinnen. Wie in een kind alleen maar fifty-Pappie of fifty-Mam- mie wil zien en geen nieuw wezen met een heel nieuwe en eigen geestes structuur, be oordeelt dat kind verkeerd en vernielt mis schien zelfs zijn geestesevenwicht en maat schappelijke positie. Een kind uit een bak kersfamilie van Pa's kant en een boeren familie van Ma's kant kan wel een generaal worden of automonteur. Quien sabe? Veel kinderen worden door hun ouders zo radi caal verkeerd gestuurd, dat ze hun leven lang mislukkelingen blijven. Veel ethnische minoriteiten zo beknibbeld en misvormd dat de majoriteit zelf er ernstig door geschon den wordt. Een kind kan zich ontworstelen aan de pae- dagogische tyrannie van zijn ouders en zijn eigen Ik ontwikkelen zonder zijn ouders te haten. Een ethnische minoriteit kan zijn ethnische kwaliteiten vrij maken en ont wikkelen zonder oorlog of revolutie. Er is nodig: tijd, zelfrespect, studie, eerlijkheid, moed en nog eens tijd. Als ouders niet ver standiger kunnen worden, kinderen kunnen. T.R. om zich te wreken. De "moordenaarsclan" werd uitgeroeid maar met de moederclan sa men werd een nieuwe macht opgebouwd die Djinghgis maakte tot eerste keizer van een roemrijke dynastie van keizers die over Rus land en China regeerden. Bij volken waar het matriarchaat in gebruik is, is zelfs gro tere macht en aanzien toegekend aan de moeders en stammoeders. Onder vorsten en aristocraten is altijd het exogame huwe lijk de belangrijkste stap ter voorkoming van oorlogen en het scheppen van nieuwe mach ten. Zeker sluit dit geen oorlogen en twis ten uit. Maar bij de verwerping van het exo game huwelijk blijven we ook twisten en oorlogen houden en hebben bovendien ras discriminatie. Gerust kan gezegd worden dat daar waar discriminatie bestaat, het volk in belangrijke mate onontwikkeld is. In een ander artikel meer over discriminatie, een van de grootste en gevaarlijkste facto ren van onrust in de moderne wereld, omdat helaas politiek en handel op handige wijze profijt kunnen trekken van het bestaan van discriminatieve opvattingen. Wij, Indische lezers, die ons leven lang tussen en met andere rassen geleefd hebben, hebben vaak een oordeel gevormd dat ervarener, rijper en dieper is dan van "thuiszitters". Het is goed in dit blad "het licht onder de koren maat vandaan te halen", nu en dan. T.R. 4

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1964 | | pagina 4