De Bali-Tentoonstelling INDONESISCHE DANSEN Het was in een woord subliem", al die evenementen verbonden aan deze tentoon stelling, „De kringloop van het leven", voor de Baliër. Prof. Dr. Th. P. Galestin hield een deskun dige toelichting op datgene wat het publiek te zien zou krijgen, nadat de voorzitter van het „Instituut", Prof. Dr. V. J. Koningsber ger, zijn vreugde had geuit over de herstel de betrekkingen van het Instituut met Indo nesië, en welkom had geheten Mr. Jonkman, voorzitter van de Eerste Kamer, de Com missaris van de Koningin in Noord Holland, een vertegenwoordiger van O.K. en W„ de hoofdstedelijke wethouder van onder wijs, de ambassadeur van Liberia, en aller eerst natuurlijk de tijdelijk gevolmachtigd zaakgelastigde van Indonesië, Z. Excell. Mohammed Sharif Padmadisastra. Laatstge noemde verrichtte daarna de opening. Z. Exc. noemde de tentoonstelling een dui delijke manifestatie van de belangstelling die er nog leeft in het Nederlandse volk voor Indonesië en sprak de hoop uit op een nog grotere samenwerking en een beter be grip voor de Indonesische problemen. Toen was het zo verbeide moment daar, dat leden van de dansgroep „Bhineka Tunggal Ika" een klein fragment vertolkte van „Ard joena Wiwaha", een Javaans dichtwerk uit de elfde eeuw, dat het huwelijk behandelt van Ardjoena. Toen de muzikanten binnen kwamen in hun flateuse cerise boezeroenen en hun bruin-groene sarongs en achter hun Het programma bood een verscheidenheid van Bali- sche, Javaanse en Suma- traanse dansen. Terweers zijden van het toneel waren een volledig Balisch en Midden-Javaans gamelan orkest opgesteld, de Su- matraanse dansen werden begeleid door een accor deon (in plaats van de in heemse viool) en 2 trom men. Na de welkomstdans (Bali) door 4 danseressen, die werd besloten met het uit strooien van bloemen over de gasten, zagen wij o.m. een gedeelte uit Ramayana (Java) de verleiding van Ardjoena (Bali) en de dans van de twee vlinders (Bali), die ik bijzonder mooi vond. De avond werd besloten met enkele liedjes ge speeld door een Angkloeng- orkest, dat gevormd werd door alle leden van het ge hele ensemble. Wij kijken nu met verlan gen en ongeduld uit naar een nieuw optreden van deze Indonesische groep. ELLEN. fraaie en kostbare instrumenten gingen zit ten, wist eenieder, dat wat zij te zien en te horen zouden krijgen, inderdaad iets su bliems zou zijn. Men werd dan ook niet in zijn verwachtingen beschaamd, al was het vertoonde slechts een kort fragment omdat het podium te klein bleek om alle acteurs en actrices te bevatten. Het publiek betoon de zijn waardering voor het vertoonde door een langdurig en warm applaus. En vele zullen zich dan en daar voorgenomen heb ben om meer van deze superbe dans- en toonkunst te zien op de gala-avond op Dins dag 10 november a.s. in het Kurhaus. Natuurlijk was het aantal grijsgelokte hoof den overwegend, maar toch wil ik hier op merken dat er ook talrijke jongeren acte de présence hadden gegeven, hetgeen een ver heugend verschijnsel moge worden ge noemd. Toen werden de genodigden onthaald op een kopje thee, geserveerd in de marmeren aula, waar nog zoveel herinnert aan die vm. band. En nu de tentoonstelling: in een woord su bliem van conceptie en uitvoering! Ze was onderverdeeld in diverse vakken, waarbij elk vak uitbeelde een bepaald facet van deze kringloop van het leven. Middenin bevond zich het hart van deze expositie, daar waar de gamelan was opge steld. Hiermede werd gesymboliseerd hoe de muziek en de danskunst als het ware dit gehele leven beheerst, impregneert en vult. Wanneer iemand iets wondermoois snijdt in hout of steen of vorm weet te geven aan edele metalen, of in de dans uitbeeldt wat de muziek hem ingeeft, dan wil hij niet wor den aangemerkt als „kunstenaar", omdat hij die impuls dankt aan zijn allerhoogste God, zonder wie niets kan zijn en bestaan. De tentoongestelde voorwerpen die deze facetten van de levenscyclus helpen uitbeel den zijn niet overdadig veel maar met de allergrootste zorg uitgekozen, waaronder de expositie aan waarde wint, aan rust en aan indringend vermogen. Opvallend zijn de magnifique vergrotingen, die zijn gemaakt door de in Laos in 1962 vermoorde beken de schilder Paulus Spies. De negatieven werden door hem aan Rudolf Bonnet gele gateerd, die ze bereidwillig heeft afgestaan voor deze tentoonstelling, om te worden ge reproduceerd. Het is ook de heer Bonnet die zich vrijwillig beschikbaar heeft gesteld om van advies te dienen, en gezien zijn veeljarige praktijk in Bali opgedaan, en zijn kunstzinnigheid, is deze tentoonstelling dan ook zo wonderwel geslaagd te noemen! Moge dit prettige en kunstlievende volk in de toekomst steeds meer bijdragen om on ze banden met Indonesië te verstevigen en in goede banen te leiden, en wij danken hun oprecht voor hetgeen zij ons hebben laten genieten. J.C.H. TJALIE KAN NAAR ROME! Op onze oproep in de Tong Tong van 15 november j.l. een reisfonds voor Tjalie te vormen hebben tot nu toe spontaan bijna 100 abonnees ge reageerd en in totaal f. 530,ge stort. Lieve mensen, héél hartelijk dank voor Uw bijdrage. Er is een be gin gemaakt en Tjalie zou bijv. Rome kunnen halen, maar dandat is nog lang geen Indonesië. Toch hebben we goede hoop dat we voldoende zullen ophalen om Tjalie de reis te kunnen laten maken, want zoals U ziet hebben de eerste star ters gemiddeld veel meer gegeven dan f. 1,(het gevraagde bedrag). Naast de héle grote bijdragen, waren erbij van bijv. 10,met de op merking: "voor mijzelf en 9 anderen, die het niet doenEn toch, en toch, als dit keer nu eens wél alle abonnees 1,afstaan voor het reisfonds Tjalie, kan Tjalie binnen een maand naar Indonesië. Dan krijgt U het nieuws uit de eerste hand en betrouwbare bron. We verliezen de moed niet en beslui ten met de woorden van J. F. G. die bij zijn storting van f. 2,50 schreef: "Vooruit Tong-Tongers, laat zien, wat je kunt en stuur minstens f. 2,50, op dat Tjalie over een ruime beurs kan beschikken. Poekoel teroes." Een ruime beurs hoeft niet eens, als Tjalie maar naar Indonesië kan gaan. Maak daarom bij al Uw Sinterklaas surprises, ook één voor Tjalie: Uw bijdrage, waar niet eens een moeilijk gedicht bij hoeft Bij voorbaat dank! De Directie. Helaas ligt de reeks voorstellingen van het Indonesische ensemble: "Bhineka Tunggal Ika" (Eenheid 'n Verscheidenheid) alweer achter ons (op 10 november in Den Haag en verder nog in Amsterdam, Rot terdam en Eindhoven). Ik zeg: "Helaas", omdat ik zelden zo genoten heb van een culturele manifes tatie. Het is niet mijn bedoeling een bespreking te geven van hetgeen geboden werd, eerlijk gezegd zou ik dat niet eens kunnen, want daarvoor weet ik te weinig van Indonesische muziek en dansen af. Daar bij is er in de dagbladen in dat opzicht genoeg over geschreven. Hat was een echt "Indisch" Den Haag, dat die avond het grootste deel van de zaal vulde en ik neem aan, dat wij, oud-lndischgasten de dansen met andere ogen bekeken zullen hebben dan de niet-lndië- vaarders. Voor ons was het niet alleen een buitengewoon goed verzorgde avond van uitheemse dansen, die door hun exotisch karakter de bezoekers van begin tot einde boeiden. Voor ons had de avond een grote gevoelswaarde en was het een weerzien met ons verleden. En U weet hoe het met herinner ingen gaat, in onze gedachten worden de dingen steeds mooier naarmate ze verder achter ons liggen. Dat het gebodene op deze avond toch onze verwachtingen overtrof, bewijst op welk een hoog niveau de artistieke prestaties van het ensemble liggen. Een moment uit de Ramayana-dans.

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1964 | | pagina 5