VAN HIER EN GUNDER «81 Mr. D. Fock vervolg van pag. 2 Het is te vergelijken met m'n zusje dat 'n ro- zenstekje in 'n brok beroerde aarde steekt en er komt tanggoeng een rozenplant op, die het fantastisch doet, en de man met studie Wageningen, die met toepassing van al zijn kennis een mooie rozenplant maakt. Dus met pienterheid, overleg, arbeid en toepassing van vernuftige hulpmiddelen. Daarom kan veel van het moderne ge schrijf (al is het nog zo goed) me niet be koren. Het is zó luisterrijk pienter, dat het persoonlijke contact (van mens tot mens) vaak verloren gaat. Je hebt bewondering voor de schrijver, maar vaak denk je: wie is de Mens? Daarom heb ik vroeger zo ge noten van veel verhalen in "De Indische Ja ger", waar heel eenvoudige jagers uit de grond van hun hart - en sprekend tot men sen met een hart - letterlijk literair schreven al haalden ontwikkelde literaire kampioenen daar natuurlijk de schouders voor op. Het is als met een goed geschoolde kok, die een prachtige Fondue Bourguignonne op tafel toveren kan, waar duizend eters "a- men" voor zeggen. Maar de werkelijke keu kenmeester ziet dat het vakwerk sadja is met fouten, maar kan in een spekkoek van een onbekend huisvrouwtje de echte mees terhand ontdekken. In dit blad Tong-Tong schrijven mensen van hart tot hart, intens doorleefd, eerlijk en eenvoudig. Veel copy van Tong-Tong zal stapels literaire meesterwerken overleven. Waarheid: dat is nooit pienter opgebouwde schoonheid, maar dat is begenadiging, "iets van boven". Het opgroeien in scholing legt vaak ketenen aan, die de pure schrijver be letten zichzelf 100% te zijn. Hoeveel dich ters hebben schone sonnetten gemaakt (vijfvoetige jamben), die toch niet halen bij Poesjkin's spontane jambische tetrameter (4 voeten); hoeveel Nederlanders hebben zich gewaagd aan het "maken" van pan- toens en zijn toch in alle standen verslagen door pantoenzingers in de eenvoudigste krontjong-clubjes. Elk mens wordt door God geschapen met het zaadje van een volmaakt eigen persoon lijkheid, dat zich desnoods "slechts" open baart in het perfect sajoer goedek maken, sommen uitleggen of vrienden helpen. Ont dek dat zaadje en kweek het op. Wees vol maakt jezelf. Sterf niet onder een woud van andermans bomen. Het gaat om Uw "tangan dingin". En die komt "van boven". Mijn werk in Tong-Tong heeft mij de zaad jes getoond van echte mensen, vaak ver scholen onder het ingenieurschap, het pro fessorschap, het commieschap-sadja, het huisvrouwschap sadja. Onder hen heb ik meer dierbaarheid, meer menselijke vorm ing, meer waarachtigheid genoten dan in de keurige gelaagdheid van de Europese maatschappij met zijn "taoe banjak" hele maal boven en "taoe sedikit" helemaal on der. Het is eigenlijk droevig dat Tong-Tong zo weinig waardering vindt in Nederland, en alsmaar "gelaagdheids-critiek". Mensen die het weten onder de letterkundigen, zoals Dolf Verspoor die voor Tong-Tong maar één maar juist woord had: menselijk, zijn maar bitter schaars gezaaid met al hun imposant gezwaai van rode potloden! Nochtans, le zers, voelt U zich alleen en onbegrepen, vrees niet, blijf volhardend Uzelf, want wat deze knappe rijke wereld in laatste instantie toch weer nodig hebben zal in tijden van nood, dat zijn mensen met hun ongestorven tangan dingin. T.R. EEN BERICHT De heer J. F. Cooke (Frits) is een volle oom van mij (broer van mijn moeder) en Dick de Hoog was een goede vriend van hem, en ook van H. van Laar, een broer van mijn vader. Deze woonde in Lawang en toen we eens bij hem logeerden en in de voorgalerij aan het praten waren, viel plotseling het IEV- asbakje op de grond en spleet in tweeën; ook de naam Dick de Hoog. Opeens waren we allen stil. ledereen wist dat op dat ogenblik Dick de Hoog overleden was. 's Avonds kregen we het officiële bericht. Zou hij ons een afscheidsgroet hebben ge bracht? Puck van Laar Adelaide In Europa komen zulke voorvallen ook voor, al worden ze door de „nuchtere" mens kortaf naar het rijk der fabelen ver wezen als bijgeloof, ook al worden ze be- vervolg van pag. 4 met de staking te maken hadden of te maken konden hebben werden opgesloten, in totaal 150 man. De staking verliep toen snel, en na veertien dagen werden de gearresteerden weder in vrijheid gesteld, op elf na, die door een landraad na 10 maanden, werden berecht en vrijgesproken wegens gebrek aan bewijs. De regering zag slechts „opruiing", „kwaad willigheid", met daarachter de communisten. Het vertrouwen, door het menskundige, ver standige beleid van Van Limburg Stirum gekweekt, ging voor een zeer groot deel weer verloren. De nationalistische actie nam fellere vormen aan. Enige der meest agressieve voormannen begaven zich naar Rusland en sommige hunner kwamen als communisten terug. De non-coöperatie gedachte won terrein. In november 1926, twee maanden na het vertrek van Mr. Fock, sloeg de vlam in het kruitvat. De opstand die toen uitbrak werd neergeslagen, maar een nieuwe sfeer beheerste voortaan de binnenlandse politieke verhoudingen. De Nationalistische partij van Soekarno werd opgericht met als enig programmapunt: de bevrijding van de koloniale overheersing. Het bewind van Mr. Fock als G.G. was een bewijs temeer, dat een loopbaan in de wes terse sfeer in Ned. Indië veeleer ongeschikt maakt dan vatbaarder voor begrip van land en volk. De Europeaan leefde in het alge meen in het milieu zijner landgenoten, in een eigen wereld, afgezonderd van de we reld der inheemsen. Er kan niet met genoeg klem op gewezen worden, dat de Euro peaan, daar die zich met zijn landgenoten t t Te koop gevraagd: J Antieke PISTOLEN, GEWEREN, ZWAARDEN, HARNASSEN enz. i JULES ENGEL t •f Historische wapens k 2de Jan Steenstraat 40 - Amsterdam k vestigd door b.v. paragnosten of docenten in de parapsychologie. In Indië werden (en in heel Oost Azië worden) zulke voorvallen veel kalmer en vanzelfsprekender aanvaard, omdat daar het bovenzinnelijke een veel groter rol speelt. Wij weten zeker dat min stens een paar honderd van onze duizenden lezers persoonlijke en zeer markante erva ringen hebben gehad op dit gebied. En ook hebben duizenden anderen nooit iets mee gemaakt, toch hebben zij met hun "DUS bestaat het ook niet" geen gelijk. Mijn vader, betoel-betoel een nuchtere Totok, heeft zowel in Holland als in Indië "waarschuwingen" gehad, twee waarvan ik zelf heb meegemaakt. Het is overigens wel merkwaardig dat van vele Indischgasten in Nederland het vermogen om te "zien", sterk is afgenomen, evenals het feit is, dat in het enorm drukke Betawie na de oorlog oude spookhuizen "ontspookt" raakten. Hoe zou dat komen? T.R. in het Europese milieu opsloot, niet alleen een waarborg tot juist aanvoelen van de verhoudingen miste, doch zelfs voorbe stemd was, de feiten die hij vernam, ver keerd te interpreteren en oppervlakkige en onjuiste conclusies te trekken. (Dit gold evenzeer voor de Engelsman die in Brits- Indië verbleef als voor de Fransman die een deel van zijn leven in Noord-Afrika of Indo-China had gewerkt). Daardoor kon het niet anders, of zij stonden t.o.v. de vooruit strevende, wel doordachte politiek van Van Limburg Stirum met volkomen onbegrip. Van Gelderen, die in 1919 in Indië kwam met de taak, een centraal statistisch kan toor te organiseren en als weinigen de wet ten der algemene sociologie kende, doorzag de verhoudingen na een jaar beter dan de eerste de beste beheerder van een onder neming, die 20 of meer jaren de inheemse arbeiders geleid had met bepaalde, aan een voor deze vreemd produktiestelsel ont leende eisen. Van die groep Nederlanders was Mr. Fock een exponent. Hij was eerlijk en een sterke figuur, een gevoelig man, minnaar van muziek en toneel, die meende, dat zijn plicht hem voorschreef, hard te zijn. Zijn bewind is voor land en volk van Indië geen zegen geweest. J. C. H. Bronnen: Nederland en de Indiën, door G. te Lln- tum. Persoonlijkheden uit het Koninkrijk der Neder landen in Woord en Beeld. Batig Slot, van D. M. G. Kooh. Indië, Jaarg. VII/1923-24/bl375. N.l. Oud Nieuw, 5e aargang Atl. 7, bl. 195. 19

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1964 | | pagina 19