Brieven van Tijd en Ruimte OP ZOEK NAAR EIGEN IK OOST EN WEST Fragmenten uit een brief van zes kantjes) Want eigenlijk heb je me met Tong-Tong lussen twee vuren gebracht, als ik het zo mag zeggen. Want veel artikelen in Tong-Tong en vooral de diverse briejwisselingen brengen me tot dieper nadenken op terreinen, die ge loof ik ver buiten de normale Europese denk- terreinen brengen. Dit klinkt erg zwaar, en zo bedoel ik het beslist niet. Want ik heb niet veel gelezen en gestudeerd en van bijvoorbeeld wijsbegeerte weet ik niets af. En ik heb er nooit wat voor gevoeld ook. Toch zit ik nu vaak op een manier te denken, die weinig of niets te maken beeft met het gewone soort denken, en ik weet er geen raad mee. Met het gewone soort denken bedoel ik denken om vooruit te komen, om safe te zijn in de wereld, om meer van alles af te weten. Als ik zo de kranten lees en naar gesprekken luister en naar radio-uitzendingen en zo, dan heb ik zo het idee dal de doorsnee mens inder daad zo denkt als ik boven probeerde te om schrijven. Het andere denken ligt daar kilometers van af. Die geeft niets om vooruit komen in de wereld en zo. Het is ook weer geen "lali dji- wo", maar je komt toch in de stemming, waar bij je om niets meer geeft, omdat de meeste dingen op aarde toch niets waard zijn. Want eigenlijk gaat het maar om één soort ontwik keling. Van mezelf. Begrijp je me? Dan denk je bijvoorbeeld: wat kan mij ei genlijk het bestaan van Tong-Tong schelen? Ik heb geen trek om me er druk voor te maken door bijvoorbeeld abonnees te winnen. En aan de andere kant begrijp ik heel goed, dat ik juist in Tong-Tong de gedachten vind ,die me voor mezelf het meest bevrediging geven. Dus: ik hecht geen waarde aan dat wat ik het moeilijkst missen kan. Ik geloof dat ik me hopeloos vastpraat, maar omdat dit misschien een soort vraagstuk is, waar meer lezers mee vast zitten en het be staan van Tong-Tong er misschien mee samen hangt, wil ik in elk geval jou erover schrijven. Ah ik nuchter ben, denk ik ook wel: het zijn doodgewone roewet pikirans. Het gaat wel over. Gaat het wel over? S. M. Koster Het viel inderdaad niet mee om uit je lange brief de dunne lijn te ontwarren, die er toch wel in ligt. En wees gerust: het is geen "roewet" gepieker van jezelf, maar een ver schijnsel dat in onze lezerskring wijd ver spreid is. Ook ik heb er "last" van. Eigen lijk is het een vorm van beraad: "Is het leven om ons heen inderdaad zo waardevol als het lijkt, of vergissen we ons en zijn we op een fatale manier aan het verdwa len?" Ongetwijfeld hebben ook veel Euro peanen die Azië nooit zagen last van dit beraad, maar vooral Indischgasten (heb ik ondervonden) zitten er op vele wijzen in di verse graden van ernst over te piekeren. Ongetwijfeld komt dat, omdat wij maatsta ven kunen aanleggen, die in Europa onbe- bekend zijn, en waarvan we in Indië hebben ondervonden dat ze van absoluter waarde zijn dan vele Europese maatstaven. Noch tans legt dit leven "verplichtingen van deel name" op, waaraan men zich niet kan ont trekken. In het groot dus hetzelfde ver schijnsel als "zich niet druk maken om Tong Tong en het blad toch moeten steunen, om dat het de bron is van bijzondere gedach testof": ook al accepteren we het Europese leven niet, we zullen het toch moeten leven, doodeenvoudig omdat we niet willen ster ven! Het niet mee doen aan Europese gebrui ken of het geen vertrouwen hebben in de Europese beschaving uit zich (zoals ik in contacten met lezers heb ondervonden) op vele wijzen. Voorbeelden: ik doe niet mee aan de "rage" van vlees eten en vooral braadvlees is het ergste wat je hebben kan. Veel vlees eten is in de Europese bescha ving een doodgewone norm. Wie de statis tische gegevens leest van voedselverbruik in Europa, ontkomt niet aan de indruk dat Europa één groot abattoir is. Millioenen run deren, schapen, varkens, paarden worden er jaarlijks geslacht. Is dat wel nodig? Zij die in Indië gewend waren aan eenvoudige rijsttafel (empal, gereh, enz.) en er physiek heel wel bij voeren, ontwikkelden hier lang zamerhand een soort verzet tegen veel vlees eten. En bleken ook toegankelijker te worden voor b.v. Boeddhistische gedachten of zelfs "maar" vegetarisme. Dit hoeft ove rigens helemaal niet van Oosterse oor sprong te zijn. Het moderne wetenschappe lijke voedselonderzoek is zo ver gevorderd, dat ook aangetoond kan worden, dat braad vlees en vet "niet zo best" zijn voor de spijsvertering en dat b.v. maaltijden van hoofdzakelijk groenten en vruchten veel ge zonder zijn. Dat bij voorbeeld het nuttigen van citroen, sinaasappel of tomaat vóór het eten uitstekend is voor de spijsvertering (omdat dan basen gevormd worden voor on ze met te veel zuren overlaste maag). Men Wie het Oosten intuitief begrijpt en het Westen kent, kan niet anders dan bezorgd zijn over de massa's fouten die over en weer gemaakt worden in de beoordeling en contacten. Zoals het Westen zich ontwik kelt, zo ontwikkelt zich het Oosten. Vele maatstaven van de vorige eeuw zijn niet meer "lakoe" in Europa, maar ook zo in Azië. En in beide culturen komen nieuwe waarden op, die zelfs in de beschaving zel ve niet begrepen of erkend worden, laat staan in de andere. En "absolute" waarden zijn zo obsoleet geworden dat het werken ermee leidt tot hele reeksen fouten en cala miteiten. Wie de geschiedenis van de Indonesische revolutie opmerkzaam bestudeert, ziet hoe de voormannen van het nationalisme in Indo nesië vele decennia lang verstrikt waren in Westerse ideeën en ideologieën, die a. in Indonesië geen bestaansmogelijkheid had den, b. steeds weer leidden tot misverstan den in het Westen, met als gevolg van bei de vele nodeloze conflicten. Er is b.v. een essentieel en lotsbepalend verschil tussen de strijd van het proleta riaat en de groei van het Marhaenisme, tus- kan zich modern wetenschappelijk laten voorlichten en zijn voedingssysteem gron dig reorganiseren, in plaats van automatisch mee te doen aan de normale wijze van voe ding met hammen en speklappen en worsten die "zo gezond" zijn. Indischgasten die geen voedselleer studeren, maar op eigen beraad een gezonder leefwijze gevonden hebben (en er wel bij varen) ontwikkelen echter automatisch een verzet tegen dit en andere verschijnselen van Europese bescha ving. Andere lezers gaan in hun verzet niet ver der dan hun huid, maar blijken dan toch wel ver genoeg te gaan om werkelijk ge zonder te leven. Het Europese klimaat, de wijze van kleden en de fatsoensopvattingen maken immers dat de gemiddelde Europe aan altijd "ingepakt" rondloopt: erg onge zond voor de huid, die ook vrij moet kunnen inademen, die ook behoefte heeft aan vrije afwisselingen van koud en warm (die de elastciteit en dus de veerkracht en gezond heid van de huid bevorderen), en aan een voudige huidmassage. De huid heeft echt „behoefte aan lucht en licht". Zo zijn we immers geschapen sinds het ontstaan der mensheid: zonder vacht en zonder afdek king van andere soort. Het hele lichaam profiteert bij een gezondere huid. In Indië liep je altijd luchtig gekleed en was er altijd veel licht. Je was bij de regel matige baden vaak genoeg naakt en die koude stortbaden waren fantastisch goed voor de huid. In Holland is dat afgelopen. En langzamerhand treden ook andere ach- teruitgaansverschijnselen van de gezond heid op. Geen wonder dat veel Indischgas ten verzet opbrengen tegen het Europees "gezondheidspatroon" en dat dit verzet "besmettelijk" werd voor andere "anti-be- schavingsopvattingen". Maar ook dit hoeft niet van strikt Aziatische oorsprong te zijn. De wetenschappelijke Europeaan heeft zo Lees verder pag. 9 sen de grondslagen van de democratie en de Pantja Sila. Zowel Marhaenisme als Pant- ja Sila zijn voor het westen maar vage be grippen, waar men gauw overheen wandelt. En zijn ook in Indonesië zelf lang niet diep genoeg doorvorst. Zo denkt men ook dat de conflicten tussen Katholieken en Boed dhisten in Viet Nam ook alleen maar een soort kloppartijen zijn tussen Protestanten en Katholieken in Europa, en dat daar ook de "overbekende kloppartij" tussen com munisme en democratie zich afspeelt. Daarom zitten de gebeurtenissen in Azië "vol verrassingen". En dan zeggen de knap pe journalisten die alles zo zeker en zo goed weten: "Het kan verkeren!" of "Wie had dat ooit gedacht!" En de verkeerd voorgelichte volkeren zeggen: "Wat zijn de Aziaten (c.s. de Europeanen) toch onbe trouwbaar!" En de herries worden nog gro ter. En wie steeds weer sterft van gebrek of op het slagveld is de mens zelf, die niet be grijpt en niet begrepen wordt, omdat er in het Verheven Tempo van onze tijd geen tijd meer is voor rustig denken T.B. 8

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1964 | | pagina 8