DE WAAIER (slot) VOOR DE VROUW Ik geef koelte en kan geheimen bewaren (ieksi op een Franse waaier CAR LA CATALANI In Japan en China, bakermat van de waaier, kan men wel zeggen, dat hij (merkwaardig genoeg is waaier mannelijk!) behalve een practisch voorwerp ook sterk sociale en ceremoniële waarden vertegenwoordigde. Wanneer een Japanner zestien jaar werd kreeg hij een of twee waaiers cadeau. De waaier is voor de Japanner het symbool van het leven; uit zijn as vouwt het leven zich als het ware open naar de toekomst. Aan het hof van de Mikado was tot aan het eind van de negentiende eeuw een uiterst strenge hofetiquette t.o. van het gebruik van de waaier. In oude tijden liepen de concubines aan iedere zijde van de lijk koets van de keizerin mee, ieder met een speciale soort waaier. De rouwwaaier kon zowel wit als zwart zijn, voor de kuge (edel man) was dat weer anders als voor de militair. De Japanner gebruikte in het ge val dat een Europeaan zijn hoed afnam, voor hetzelfde doel zijn waaier. Courtisanen gebruikten oorspronkelijk alleen de vouw of plissée-waaier, later mochten "nette" vrouwen dit ook doen. De waaier was zeer sterk in de "adat" van het volk verweven. Een sinister ritueel was het brengen van een waaier op een bepaald soort presen teerblad aan een nobele die uit de gunst was: dit betekende dat hem de eervolle SEPPUKU (zelfmoord) was toegestaan... Wij hebben reeds melding gemaakt van de gevechtswaaiers. Op een heel oude Japan se waaier ziet men een gevecht bij Kawa- nakajima afgebeeld, waarin een generaal een zwaardslag coupeert met zijn gevechts waaier. Een geliefd onderwerp voor een waaierschildering was Hotei, god van de voorspoed. Hij schijnt een Chinese Boed dhistische monnik te zijn uit de 10e eeuw, die in de sneeuw kon slapen en beroemd was om zijn vetheid èn zijn liefde voor kin deren. Hij was op prenten altijd omringd door een kinderschaar die probeerden uit de zak speelgoed die hij bij zich had, wat afhandig te maken: b.v. de regenjas-van- het-geluk, de heilige sleutel, de onuitputte lijke portemonnaie... De kunstenaar die een waaier versierde werd in Japan hoog in ere gehouden. Zo was Tadahira beroemd om zijn realistische dierschilderingen. Als een waaier van hem openging met een afbeel ding van een leeuw, dan ging elk dier uit de omgeving op de vlucht... Zo tekende hij een koekoek op een waaier, die onmid dellijk geluid gaf als de waaier open ging..! Vóórdat de courant in Japan in gebruik kwam, was de waaier een soort publiek communicatiemiddel. De antipathie tegen de "Yankee" of vreemdeling in het alge meen werd op waaiers in slogans of cari- caturen uitgebeeld in die tijd. Politieke as piraties of antipathiën, letterlijk alles werd op zo'n waaier "opengevouwen". Een ander in China in de 19e eeuw streng verboden waaier - was een ingenieuze constructie van een waaier die in zijn lang handvat een Malelse kris verborg. (Iets voor een "van Gulikdetective"). Dit soort dolk-waaier vindt men ook in de Italiaanse Renaissance terug. In China was de waaier bij een thee-ont vangst een ceremonieël onderdeel. Wan neer de gasten gezeten waren zei de gast- Lees verder pag. 13 12 [QO/jdCtcJ 'nnni Cleopatra, door Shakespeare, "the Serpent of Old Nile" genoemd, zien wij in afbeel dingen dikwijls omringd door slavinnen, die haar met veren waaiers wat koelte geven. In het gedicht van Shakespeare zijn het "aardige jongens met kuiltjes - in - de- wangen" die de verleidster be-waaieren: "She did lye in her pavilion on each side of her stood pretty dimpled boys with divers-coloured fannes Bij de potentaten in de Oosterse harems was het omgekeerd; die werden door sla vinnen met pank'has (pankh is veer) koelte toegewoven. Voor de heerser in India was de waaier een attribuut, soms een symbool van autoriteit. In het gevolg van "de heer der 24 parasols" vond men ook een soort standaard-waaier en een vliegenklapper (om het maar populair te zeggen). Het offi ciële woord is: tchaoünry. In India, zowel als in China waren de pauweveren waaiers zeer geliefd, versierd met vele kostbare stenen. Er is niets nieuws onder de zon, want de vorst der Azteken, Montezuma trieste vorst) gaf de veroveraar Cortez twee prachtige pauweveren waaiers cadeau met puur gouden handvat... Wie zich verdiept in de geschiedenis van de waaiers, merkt hoe ook hier dikwijls een parallel te trekken is. Bijv. een verge lijking tussen: de Vestaalse maagden en de dochter van koning Nila (uit een Hindoe- staanse vertelling van Krishna Dwapayana) die het heilig vuur met haar waaier aan hield. In het oude Testament wordt meer malen een waaier genoemd om het koren te wannen. Een dergelijk voorwerp werd gebruikt door de eeuwen heen door Japan se en Chinese boeren om het kaf van het koren te scheiden. Thomas Morus (Engels wijsgeer, staatsman en schrijver van "Utopia") gebruikte zijn waaier om zijn dochters,die schulden had den gemaakt bij de kleermaker, een paar tikken te geven. De Japanse schoolmees ter gebruikte zijn "ogi" dikwijls op dezelf de hardhandige wijze. En de wens die (tan- deknarsend) uitgesproken wordt in het to neelstuk Henry IV: wish I could brain him with my Lady's fan zal ongetwijfeld wel eens in praktijk ge bracht zijn door een Japans generaal uit vroegere tijden, zij het met zijn eigen Gum- bai Uchiwa of Gun Sen (gevechtswaaier), die uiteraard van solider materiaal is dan de Mai ogi (danswaaier) van de geisha. Op het ijzeren blad was dikwijls het zo ge hate Nazi-teken, de Swastika, gegraveerd, terwijl de draken en de spreuk: Tenka Tai Hei (Internationale Vrede) ook niet ontbra ken. De Japanse zon die wij in Indonesië meer gezien hebben dan ons lief was, kwam ook veelvuldig op de militaire waai ers voor. We zien dus dat de waaier van oudsher functioneel een belangrijke plaats in het le ven innam. Zo was er in 1306 in Chartham, Kent, een Sir Robert de Septvans, die als Het mankeerde een Oosters potentaat niet aan waaiers! (Naar een oude Ceylonese prent) wapen "sept vans d'or", dus zeven gouden waaiers in zijn blazoen voerde. En dit alles uitein delijk omdat natuur volken op het idee kwamen, uitgaande van de vorm van 'n lotus, palm, myrt of bamboeblad een voorwerp te maken dat de mens koelte kon brengen! In Ja pan vindt men ook de naam Kömóri vleermuis, voor de waaier. Daar heeft dit dier i.p.v. een blad dus kennelijk geïnspireerd.

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1965 | | pagina 12