7
P.
VAN HIER EN GUNDER
Discriminatie
HET SCHIP VERLATEN
MEER NIEUWS IN ONS VOLGEND NUMMER g
8 o
8 o
Aangezien ik het volkomen eens ben met
het ingezonden stuk van de Heer G. H. Bak
(zie Tong Tong van 15 dec.: Het schip ver
laten) zie ik mij genoodzaakt, hoewel tot mijn
groot leedwezen, mijn abonnement op Tong
Tong per 1-1-65 op te zeggen. Evenals hij
wens ik U verder "goede reis"
K. Gorter
Aangezien wij als bejaarde ontheemden ons
leven in het vml. Ned. Oost Indi'è als een
volkomen afgesloten periode beschouwen, waar
heen geen weg ons terug kan voeren, aan
vaarden wij geen koerswijziging en verzoeken
wij U ons per ultimo december 1964 als abon
nee' s van Tong Tong af te voeren.
D. Delmaar
Wij hebben geen hartzeer over dit "ver
laten van het schip". Schepen varen. Pas
sagiers komen en gaan. Voor de tijd dat
zij ons hielpen blijven wij hen dankbaar.
Wij hopen alleen dat over enige tijd de
koers van ons schip weer zó begrijpelijk
en aanvaardbaar voor hen wordt, dat ze
weer aanmonsteren.
Al verscheidene malen heeft ons schip
gedurende haar koers groepen lezers ver
loren, die het met deze koers niet eens
waren - of niet gedacht hadden dat inder
daad alle consequenties van een koers aan
vaard zouden worden.
1. Toen wij zeiden dat Nw. Guinea niet
"houdbaar" zou zijn (dit was geen partij
kiezen, maar een inzicht gebaseerd op
langdurige economische en politieke onder
zoekingen).
2. Toen ik de naam Indo in ere hield, ook
al gunde ik ieder ander zijn eigen zelfbe-
naming, hem weigerde inferieur te achten
aan welk ander volk dan ook, en zijn recht
van zelfbeschikking en een eigen levens
beschouwing verdedigde tegen alle assimi
latie. Velen meenden toen te moeten be
danken voor "dat Indo-blaadje".
3. Toen ik weigerde het zg. "petjo" te ver
oordelen, het niet proclameerde tot alge
mene Indotaai (wat men mij in de schoe
nen schoof), maar op etymologische gron
den het natuurlijke bestaan ervan verdedig
de en meende hen in bescherming te .moe
ten nemen, die er dagelijks voor aangeval
len werden (dit geldt ook voor de kront
jong).
4. Toen wij ons uitspraken pro emigratie o.
a. naar Amerika. Er was een algemeen
verlangen deze mensen te beschouwen als
ontrouw, "niet het beste deel des volks
emigreert", Amerika was onbeschaafd en
hard, enz. enz. Ik ging eerst zelf kijken,
bezocht vele gezinnen, en zei: "Ga!" Velen
voelden dit als een preferentie voor Ame
rika boven Holland, als een geringschatting
voor de blijver t.o.v. de trekker, enz. enz.
Erg veel verdachtmakingen en beschuldigin
gen.. Vooral mijn verblijf nu in Amerika
wordt beschouwd als "verraad". Maar mijn
hart en mijn werk ZIJN en BLIJVEN bij de
Indischman en Tong Tong. Ik zal altijd daar
zijn, waar ik het best kan helpen.
5. Toen ik de zaak der Spijtoptanten ver
dedigde (die ontrouw waren geweest, com
munisten, e.d.) en volhield dat de fout in
eerste instantie bij de Nederlandse rege
ring lag, wat ik ook kon aantonen.
6. Toen ik volhield dat de betrekkingen
tussen Nederland en Indonesië hersteld
zouden worden tegen aller opinie in. En de
feiten hebben mij in het gelijk gesteld.
7. En nu ik blijf vasthouden aan mijn van
de eerste dag van ons bestaan vastgehou
den overtuiging dat Tong Tong ook een
taak kan hebben in Indonesië en bereid ben
daarheen te gaan, ook al is de hemel nog
zo zwart, komen weer opnieuw afschrijvin
gen.
Dat ik onder het Nederlandse volk geen
lezers heb kunnen krijgen (op een handvol
uitzonderingen na) komt omdat wij in onze
verantwoording t.o.v. dit volk en zijn ge
schiedenis ook geen handbreed zijn afge
weken van onze koers. Niet een "slecht"
verleden wilden vergeten en verder zoet en
schoon-geassimileerd bij de brave burge
rij wilden zitten. Omdat wij ervan overtuigd
zijn dat ons koloniaal verleden niet slecht
was, onze BB-ambtenaren geen despoten
waren, onze planters geen koeliedrijvers,
onze handelaren geen uitbuiters, onze To
toks geen profiteurs, onze Indo's geen in
dolente waardeloze groep, en ons KNIL
een respectabel en roemrijk corps was.
Wat fout was aan ons leven daar, was fout
van de gehele Europese conceptie in het
verleden en wie zondig waren onder ons,
waren niet zondiger dan alle zondaren van
Europa en Indonesië.
Goed: in Nederland geen lezerswinst dus.
In de eigen groep stelselmatig lezersver
lies. Wat moeten wij doen? De huik naar de
winden hangen? Koersen omgooien? Hoe
kan dat als wij diep in ons hart weten dat
wij goed varen? Al kost het uiteindelijk
Tong Tong het leven, een zaak die recht
is, blijft recht tot het einde der dagen. T.R.
Beste Tjalie Robinson,
Neen, ook ik ben geen Nederlander, wel
Nederlands Onderdaan. Maar mijn moeder
was jodin uit een Askenazies orthodox gezin.
Mijn vader was weliswaar niet-jood, doch van
hem heb ik niets geerfd. Vanaf mijn eerste
levensjaar heb ik ondervonden wat het bete
kent jood te zijn. Want mijn uiterlijk is even
Hollands als Pelaboean Batoe. Goed, geboren
in Den Haag, 57 jaar terug. En dertig, ja je
leest het goed, dertig Indische jaren. Niet
naast de Indonesiërs of er boven, maar met en
tussen hen in. Dus vanzelf ook met de Indo's.
Hier heten jullie tegenwoordig Indische Ne
derlanders. Ik vind dat even mal als van Ne
derlandse joden te spreken. Ik ben jood, habis
perkara. Die niks van joden moet hebben,
moest ook eens bedenken hoe ontzaglijk veel
zijn eigen Nederland van Willem de Zwijger
af tot nu toe, en niet alleen Nederland maar
zeg maar gerust heel Europa te danken heeft
aan de joden. Maar ik pieker er dan ook
niet over om mij onder het masker van Ne
derlander te verbergen. En dus begrijp ik niet
goed dat jullie dat wel doen.
Als het woord Indo een scheldwoord voor
jullie is geworden heb jullie dat aan jezelf
te danken. Voor mij is dat dat nooit geweest.
Zijn jullie een volk, geen half-volk, geen bas
taard, geen paria's van glodok, maar een vol
waardig volk. Met grote figuren en kleine
figuren, met vele goede eigenschappen en
evengoed heel wat fouten. Vooral jullie zucht
om je ware volksaard liever te verbergen.
Voor wie tochVoor wie jullie smaden? Dat
doen ze ons al 19V2 eeuw lang. Maar ver
volgen zoals ze dat ons, en mij persoonlijk,
niet alleen HEBBEN gedaan, dat hebben jul
lie nog nooit zo hoeven te ondervinden. Niet
alleen in dit land, maar haast overal waar
blanken en wat zich christenen believen te
noemen wonen. Dacht je soms dat ik me
eraan belief te storen dat die mensen ons en
mij believen te smaden, te vervolgen, officieel
DOORGAANS op de meest schandelijke wij
ze discrimineren en telkens weer ijverig pro
beren te vernederen en beledigen. Daar scha
den ze mij niet mee maar zichzelf. Daarmee
bewijzen ze dat ze veel minder beschaving heb
ben dan de Kongolezen die niet beter doen.
Lees verder pag. 4
OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOQ
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O O
ÖOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO
3