DE TIJGER Tigridis evita sodalitatum (Schuw het gezelschap van de tijger) Onbek. Latijns spreekwoord. Een van de meest bekende overleveringen, waarin de tijger tot twee maal toe een be langrijke rol speelde, is die van "Lidah Paït", Bittertong, de legendarische held van Zuid- Sumatra. De reus Pojang Pandjang was gehuwd met de prinses Tenggang, een dochter van de Ratu di Gunung Ledang, die bij Pagerrujung, in de Pasemah, woonde. Dit huwelijk bleef tot groot verdriet der ouders kinderloos en daarom begaven zij zich op een dag naar Padang Langgar om daar te gaan bidden, offeren en dansen. Tijdens het dansen overmeesterde het verdriet hun dermate, dat zij onbewust de den alsof zij een kind in de armen hadden en het in slaap wiegden. En zie, terwijl zij hiermee bezig waren, kwam plotseling een kind op hen toelopen dat hen aansprak als vader en moeder. Zij namen het kind tot zich en noemden het Serunting. Toen Serunting opgegroeid was tot een man, werd hij door zijn pleegvader in de geheime leer ingewijd en werd hij "sakti", een adept. Daarna huwde hij met een zeer schoon meisje, een zuster van Ria Tebing, waarmee Serunting zeer bevriend was. Daarom legden zij ook hun rijstladangs naast elkaar aan, slechts gescheiden door een grote omgevallen boom. Doch wat ge schiedde? De bast van deze boom veran derde aan de zijde van Ria Tebing's rijst veld in goud, terwijl aan Serunting's zijde slechts paddestoelen en schimmels bleven groeien. Verschillende malen draaide Serunting de boom 's nachts om, maar de volgende morgen bevond het goud zich steeds weer aan de zijde van zijn zwager. Hun vriend schap kwam tot een eind en zelfs vuistsla gen bleven niet uit. Daar beiden echter "sakti" waren en hun il'mu even groot, kon het nimmer tot een beslissing komen. Se runting een verwonding toebrengen leek Ria Tebing iets onmogelijks toe, vooral om dat, wanneer hij zijn zwager uitdaagde, diens antwoord steeds van verschillende kanten scheen te komen. Zijn vijandschap was inmiddels echter zo gegroeid, dat hij zijn zuster overhaalde om Serunting dit ge heim te ontfutselen. Toen Tenggang achter Serunting's ge heim gekomen was, kon zij haar broer dan ook vertellen dat Serunting het vermogen bezat zijn ziel in een alang-alang blad te verbergen, en dat hij alleen verwond zou kunnen worden door dat blad met een bam- ban-stengel te doorboren. Het blad zou te herkennen zijn aan het trillen, wat het zelfs bij windstilte zou doen. Toen het kort daarop weer tot een vecht partij kwam wist Ria Tebing, dank zij het verraad van zijn zuster, het alang-alang blad te doorboren. Met een vreselijke wond in zijn been viel Serunting neer. Van de gebroken alang-alang viel echter een drup pel bloed op de aarde, en uit deze druppel werd de "Kreupele Tijger" geboren. Zijn nakomelingen leven op de hellingen van de vulkaan Dempo en zijn alle mensen vijan dig gezind, behalve de nakomelingen van Serunting. Wij vinden hier weer een alge meen en over de hele wereld verspreid ge loof terug nl. de magische kracht welke kreupele dieren en mensen zouden bezit ten, naast hen die met één oog geboren zijn of zonder armen en benen. Serunting was zo beschaamd en terneer geslagen door het verraad van zijn vrouw, dat hij besloot zich in zee te verdrinken. Daartoe bakte hij uit klei een grote aarden pot en dreef hierin stroomafwaarts tot hij tenslotte strandde in de buurt van Bukit Seguntang (bij Palembang gelegen heuvel). Daar leefde een oude man uit Modjopait afkomstig en deze kluizenaar wist Serun ting over te halen zijn plan op te geven. Hij spoog in Serunting's mond, waardoor deze de macht verkreeg om mensen in ste nen te veranderen met een enkel woord. Van toen af heette hij Si Lidah Paït, Bitter tong, omdat zijn speeksel fataal was voor een ieder die er mee in aanraking kwam. Serunting keerde terug naar zijn dorp, waar hij vernam dat zijn vrouw van verdriet en schaamte was gestorven. Ria Tebing naar het westen gevlucht, met al zijn vol gelingen, toen het hem ter ore was ge komen dat Serunting met een nog sterker il'mu gewapend terug zon komen. In de bossen van de Bukit Barisan, in de nabij heid van de Gunung Patah, leven tot heden ten dage hun zielen voort in de vorm van kleine groene vogeltjes die de nakomelin gen van Serunting vijandig gezind zijn. Jarenlang leefde Serunting eenzaam al leen, zonder een vrouw tot zich te nemen. Op een dag zag hij echter in een poel hel der water zijn beeld weerspiegeld en werd hij zich bewust van zijn grote eenzaamheid Opeens verlangde hij naar gezelschap en geluk. Nauwelijks hadden deze wensen zich ge vormd of zeven nymphen materialiseerden zich en begonnen te dansen, nadat zij hun sluiers aan de takken der nabije bomen hadden opgehangen. Het gelukte Serunting zich van één der sluiers meester te maken, waardoor de nymph Sanggul Bagulung zich niet meer onzichtbaar kon maken. Haar nam Serunting tot vrouw. Zij schonk hem een zoon, die de grondvester werd van de Se- midangstam, in de Pasemah. Bij de geboorte van zijn zoon herinnerde Serunting zich dat hij nog geen huwelijks feest had gegeven. Overgelukkig als hij was, besloot hij dit alsnog te doen. Van heinde en verre kwamen de mensen naar Serunting's feest, naar de hanege- vechten, naar de dansen die de mooiste meisjes er des avonds vertoonden. Onder de gasten bevonden zich drie jongelui, die Sanggul het verzoek deden voor hen te dansen. Sanggul verzocht Serunting om haar sluier en begon te dansen. Voor Se runting leek het of haar voeten de grond niet raakten. Vrezende, dat zij zou kunnen verdwijnen, riep hij in zijn ongerustheid uit: "Zij verdwijnt!" Bij het horen van deze woorden begon Sanggul te wenen en te jammeren, want nu was zij door de aan Serunting toebedeelde magische kracht en de door hem ondoordacht geuite woorden gedoemd om werkelijk te verdwijnen. In zijn verdriet en woede vervloekte Se runting de drie jongelieden die Sanggul tot dansen hadden uitgenodigd en veran derde hen daardoor in steen. Overmand door verdriet en wanhoop dwaalde hij door het hele land, zijn verbitterd gemoed van gedachten en wraak vervuld. Niet in staat om deze door strijd te koelen wierp hij overal dammen op, veroorzaakte daarmede dat rivieren overstroomden en kostbare grond verloren ging of dat rivieren in hun benedenloop dreigden op te drogen, met alle gevolgen vandien. Toen ook de Ko- mering ging opdrogen zond de vorst van Palembang de reus Mat'ampat, Vieroog, naar het Ranaumeer om de door Serunting opgeworpen dam af te breken. Waar het water van het Ranaumeer in de Komering placht te stromen vond de reus niet alleen de dam, maar ook - onder de "Grote Palmboom Enau Rebo" - diens bou wer, Serunting, die hij tot een gevecht uit daagde. Hij bezat wel geen magische kracht maar hij vertrouwde op zijn twee paar ogen, Lees verder pag. 20 -C..Y maakte zij op hem de indruk van een naderend hert.. W

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1965 | | pagina 19