l/as a Como Mexico no hay dos! Straatnamen en Historie (vervolg) Het lijkt alsof Mexico de uitspraak van Heraclitus: "Strijd is de vader van alle dingen" bewust in de praktijk gebracht heeft en in een openlijke oorlog en de openlijke en partij loze uitbeelding ervan één volmaakt nieuw ding van enorme omvang gemaakt heeft: Mexico. Ja, het is waar wat de Mexicaan van zijn land zegt: "Como Mexico no hai dos" (geen volk ter wereld is als Mexico) en er zit een enorm zelfvertrouwen in een ander Mexicaans devies: "SI SE PUEDE": "Het kan gedaan worden!" Zelden heb ik een volk gezien waarbij zo weinig last werd ondervonden van his torische tegenstellingen, van verslaafdheid aan ideologieën als Mexico. Hier is een haast arrogante onverschilligheid voor be proefde cultuurwaarden en opinies van het buitenland. In Mexico's boekwinkels liggen b.v. "schaamteloos" boeken als "Mein Kampf" en andere fascistische werken, van en over Marx en Lenin. Het is alsof deze etalages tegen ons zeggen: "Denk van ons wat je wiit, buitenlander, wij zijn niemands slaaf". Wilt U wel geloven dat ik in dit volk af en toe iets gevoeld heb als een bevrijding van al de onoplosbare voor oordelen van Europa en Azië? Mexico lijkt mij het enige land toe dat uit de Oorlog gezuiverd en bevrijd is los gekomen. Zonder één rancune. In tegenstel ling met Europa dat altijd de mond vol heeft van pacifisme, maar deze vrede alleen schijnt te kunnen bereiken via het motto: "Si vis pacem, para bellum" (zo gij de vre de wilt, bereid U ten oorlog), zo schijnt Mexico tjokvol te zitten met woorden als guerra, guerrero, guerilla, maar deze woor den leven hier als een voortdurende bewust heid van wat in DE mens leeft. Zoals ook een voortdurende bewustheid van de Dood diepere inhoud en groter vreugde aan het leven geeftis dit nog wel begrijpbaar? Met de Ninos Heroes (heldhaftige kinde ren) worden bedoeld de Mexicaanse cadet ten die in de laatste vesting van Mexico In de oorlog met de Ver. Staten, Chapul- tepec, een benteng in het hart van Mexico's hoofdstad net zoals de benteng aan de Sluisbrug in het oude Weltevreden, maar dan op een heuvel, letterlijk vochten tot de laatste man en met de inzet van elk jong leven tot de laatste kogel. Chapultepec, nu een museum middenin een mooi park aan het begin van de grootste en mooiste bou levard van Mexico, de Pasea de la Reforma, is thans gewoonweg een soort bedevaart plaats, die elke zondag duizenden bezoe kers trekt. Een andere historische naam die men veel tegenkomt in Mexico is de naam "No- che Trieste" (Droevige Nacht), die herinne ringen opwekt aan de Bloedbruiloft uit de Europese historie en de Chinezenmoord uit de Indische geschiedenis. In juni 1520 raak te een kleine Spaanse kolonie temidden van de grote omringende Azteekse bevolking in paniek en vermoordde een aantal Azteekse edelen, waaronder de koning Montezuma. Hierdoor opgezweept ondernamen de India nen een plotselinge massale tegenaanval in de nacht van 30 juni en de kleine Spaanse kolonie werd practisch geheel geannihileerd. Guerrero is een bijzondere naam, ook een grote stad heet zo, en een staat. Het is ook het Mexicaanse woord voor soldaat, maar niet in de betekenis van "soldij-trek ker" maar van "krijger", "oorlogvoerder". En wie historische boeken en plaatwerken van Mexico doorneemt, ziet dat dit inder daad de juiste naam is, want de binnen- en buitenlandse oorlogen in Mexico zijn ge voerd door de burgers en de peons (de boeren) met hun gewone burgerpakkie aan, witte broek, wit jasje aan (gelijkenis ver tonend met de Indische toetoep), maar daar overheen de kruisbandeliers met patronen, het geweer en de "machete", de "golok". Was hij zo gekleed, dan ging de Mexicaan oorlogvoeren en was hij dus "guerrero". En soldijlaat maar. De geschiedenis van Mexico is een boei ende geschiedenis en wie haar kent, her kent in de straatnamen het volk zoals het was, nog steeds is en nog lang blijven zal: strijdlustig en offervaardig. Dit aspect vindt men telkens op onver wachte wijze terug. In Torreon zag ik een zaak in herenkleding. In de linkeretalage lagen en hingen keurige pakken; in de rechter stonden geweren aan rotten tussen een gevaarlijk opgesteld machinegeweer en een klein kanon. Patroongordels en slag wapens, sombrero's en veldflessen voltooi den het krijgshaftige toneel. Zand, agaven, cacteeën. Een kampeerplaats van een oor logsdetachement. Wat stelde dat voor? Ik vertaalde van het bordje tussen deze oor logsattributen: "Lang leve onze gouverneur. Altijd waakzaam voor vrijheid, vooruitgang en welvaartl" Stel je voor in Amsterdam zo'n etalage voor onze brave burgervader van Hall. Hij zou zich "genomen" voelen! Anders: in winkels met schrijfbehoeften en prentbriefkaarten zag ik ook foto's van beroemde generaals. Het bleken briefkaar ten te zijn die men elkander in Mexico bij wijze van ansichtkaart stuurt. Verbeeld je dat wij briefkaarten hadden van Van Heutz of v. d. Heyden of generaal Kruis! Maar in Mexico past het. In Torreon overigens zag ik ook iets wonderlijks. Daar loopt een grote brug met zware bogen over een brede maar droge rivier. Ik naderde deze brug met de bus en tot mijn stomme verbazing reed de bus opeens van de weg het talud af en reed over de rivierbedding naast de brug. Het bleek een geimproviseerde, maar drukke weg te zijn om de smalle brug te ontlasten van zwaar verkeer. Heengaand verkeer reed erlangs, komend verkeer erover. Dit heb ik in Mexico nog tweemaal elders meege maakt en is daar, vanwege de droge rivier beddingen in het noorden niets verwonder lijks. Voor ons blijft het een zot idee, maar de practische Mexicaan trekt geen wenk brauw op van verbazing. In de regentijd gebeurt het natuurlijk niet en gaat het ver keer om beurten over de brug. Het is bij alle landen en volken zo: men moet ze niet alleen bekijken op wat "bij ons ook zo is", maar vooral op wat "ner gens zo is". Inderdaad groeit dan de kans op wanbegrip en veroordeling, maar bij een kleine kern van intelligente mensen groeit het wérkelijk begrip. En daarom gaat het. T.R. ...met hun gewone bur gerpakkie aan, witte broek, wit jasje (gelij kenis vertonend met de Indische toetoep), maar daaroverheen de kruis bandeliers met patro nen, het geweer m 5

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1966 | | pagina 5