RAMADHAN Vervolg van pag. 8 Volgens een voorspelling van de com munisten zelf zal het nog vijf jaren duren voor zij sterk genoeg zijn om de teugels in handen te nemen en sommige personen met wie ik sprak zijn ertoe geneigd te ge loven dat deze berekening niet ver bezij den de waarheid is. Nu al groeit hun in vloed met de dag. Het is niet alleen zichtbaar in de politiek op hoog niveau, zoals hun succesvolle eis aan de Ver. Staten om het Peace Corps terug te trekken, maar ook in regelmatige demonstraties en "rose" methoden. Ik ci teer uit een brief die ik na mijn terugkeer ontving: "Gisterenavond bezocht ik een vergade ring van de Academische Vereniging van de "progressieve" groep. Mijn hart was zwaar van instemming. Alles, van de toe spraken tot de ontspanning, stond in het teken van onze machtige buur in het hoge Noorden. Zie ik spoken op klaarlichte dag of is het een voorschaduwing van het maar al te realistische monster zelf? Wat er ook gebeuren moge, mensen zoals wij moeten volharden, hoe luttel onze inspanningen soms ook schijnen te zijn". Machtsverschuiving "Wat kunt U zeggen over de machtsver schuiving van de traditionele groepen naar de nieuwe?" De Japanse bezetting van Nederlands-ln- dië gedurende de tweede wereldoorlog maakte onweerlegbaar duidelijk dat de Hol landse koloniale macht voeten van leem had. Dit inzicht plus de onmiddellijke en en thousiaste steun aan de onafhankelijkheids gedachte door Engeland en Amerika pla veide de weg voor een machtsverschuiving van de koloniale meester naar Soekarno en de zijnen. De plotselinge verworven macht stimuleerden de Indonesische plan ning en energie op enorme wijze. Nieuwe arbeidsterreinen en nieuwe ver antwoordelijkheden openden zich voor hen en de Indonesische elite reageerde met een gretig idealisme. Dit was de periode van Indonesië's groot ste populariteit in het Westen. Voorheen onbekend a.h.w. in het duister gehouden door de koloniale status, spron gen zij plotseling in het voetlicht der we reld, en verbaasden iedereen door hun be schaafdheid en bedrevenheid in interna tionale affaires. Dit was echter maar één machtsverschui ving. Slechts één categorie van de Indo nesische gemeenschap had er voordeel van: namelijk hetzelfde segment dat het meest geprofiteerd had van de Hollandse scholing. Zij waren het, die zich het best aanpasten aan waarden en patronen van westerse lan den. Als gevolg daarvan werden zij uitge pikt voor Britse en Amerikaanse academi sche beurzen en beloningen, voor posities en steun in het algemeen. Dit waren de mensen, waarop het Westen zijn kaarten zette als Indonesië's toekomstige pro-West leiders. Is echter eenmaal een stel machten in beweging gezet en zijn de kanalen geopend tot verkrijging van macht, dan kan dit pro ces niet meer worden tegengehouden. Lees verder pag. 17 Op zaterdag 22 januari zullen vele mil- lioenen mensen een, hopelijk onbewolkte, hemel afzoeken naar het eerste teken van de nieuwe maan. Als dat hele kleine maan sikkeltje zich vertoont zullen zij waarschijn lijk "Allahoe Akbar" (God is groot) uitroe pen en vervolgens elkaar gelukwensen. Wat is er dan aan de hand? Antwoord: het feit, dat zij de vastenmaand Ramadhan tot een goed einde hebben gebracht en daarmee één der voornaamste plichten van de Mos lim hebben vervuld. In een groot huis aan de Haagse Ruych- rocklaan, waar een bord naast de voordeur vertelt dat daar zowel het Institute of Is lamic Studies als de Islamitische Missie zijn gevestigd, bereidt men zich dan al voor op de viering van led-al Fitr, het feest dat de volgende dag op uitbundige wijze het einde van de vasten markeert. Een groot deel van de Nederlandse en buitenlandse Moslims zal met niet-moslim vrienden bij eenkomen om samen dit hoogtepunt van het religieuze leven te vieren. Zij zullen er worden ontvangen in de sfeer van Oos terse gastvrijheid en Hollandse hartelijkheid. De uit Pakistan afkomstige heer Bashir, het hoofd van de Missie en het Instituut en zijn blonde Hollandse echtgenote zijn er wonderwel in geslaagd hun huis tot een centrum te maken van hen die belang stel len in de Islam en die door een gesprek tussen Islam en Christendom willen trach ten een beter begrip te kweken voor el- kaars standpunt. De heer Bashir doet dit niet alleen door lezingen te laten houden, maar ook door les te geven in Arabisch. Immers, zegt hij, de Koran, het heilige boek der Moslims, kan eigenlijk alleen maar goed worden begrepen als men die in de oor spronkelijke taal leest. Er zijn, tot grote voldoening van de heer Bashir, al ver schillende Hagenaars die het zo ver hebben gebracht! De heer Bashir was direct bereid ons iets meer te vertellen over de nu ten einde lopende vasten, de Ramadhan. Hij zegt: Gedurende de maand Ramadhan zijn de moslims over de gehele wereld meer dan ooit geestelijk verenigd. Zij vasten! Hun vasten houdt in, dat zij tussen onge veer een uur vóór zonsopgang en tót de zons ondergang niets meer eten of drinken, waarhij zij tevens proberen het kwade van zich af te schudden. Want, zei niet de heilige Profeet: "Indien gij niet ophoudt met liegen en be driegen, heeft God Uw lijden in honger en dorst ook niet van node"? Er steekt echter veel meer achter de vasten. Niet alleen is de vasten een hommage aan God, maar ook is zij ingesteld als geestelijke en morele training van de gelovigen. In de maand Ramadhan bidden de moslims, man nen, vrouwen en kinderen en reciteren zij spreuken uit de Koran. De Islam treedt naar buiten. Men hoort de Koran voorgedragen op straat, men hoort de mensen in gebed ver zonken op de pleinen. En de moskeeën lopen vol...Men bidt in gemeenschap, men lijdt hon ger en dorst in gemeenschap. Er is niemand die het eten en drinken belet, maar men doet het niet. Men beheerst zich, men leert zich beheersen. Men leert ook de nood der minder bedeelden kennen en men probeert hun nood te lenigen. Want aan het einde van de vasten is iedere gelovige verplicht een som gelds te storten ten behoeve van diegenen die anders het grote feest, de led-al Fitr, niet zouden kunnen vieren. Men leert afstand te doen van het materiele en meer aandacht te schenken aan de geest. De vasten onderwijst dus. En de vasten prepareert. Men weet wat vasten is als het voedsel schaars is. Men volhardt. Vasten is bovendien zeer gezond, want door veel eten maakt men zich doorgaans ziek. Artsen schrij ven dan ook vaak een periode van vasten voor om het evenwicht weer te herstellen. Zo nodig kan de vasten het land ook eco nomisch helpen. Er wordt eten bespaard, zodat er eventueel kan worden geexporteerd. 100 Millioen vastende Moslims kunnen in een maand 700 millioen aan graan en ander voed sel besparen, heeft men eens uitgerekendDe Koran zegt in dit verband: "U zijn de vasten voorgeschreven, opdat gij behouden zult wor den! Wilt U wat meer van de Islam weten? Schrijft U dan naar het Institute of Islamic Studies, Ruychrocklaan 54 te Den Haag, of gaat U eens luisteren naar één van de lezingen die er worden gehouden. U zult ontdekken dat wij niets te veel zeiden over de gastvrije ontvangst! Enne, weet U nog wat Tjalie zei? "De doorsnee-Indischman weet geen barst van de Islam af". Doe er eens wat aan, lezer! C. van D. De Heer G. A. BASHIR H.A.

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1966 | | pagina 9