KAMSJAH! ooooooooooooooooooooooooooog Vervolg van pag. 3 tuigen en daardoor het Niets veroorzaakt waarvoor Jan Ball waarschuwt? Waarom komen wij te gemakkelijk op draven met zulke excuses als "ik kan niet schrijven" of "ik heb geen tijd?" Had Marco Polo zoveel tijd? Pigafetti? Wie kan vol houden dat de tegenwoordige schrijfstijl de enige juiste is? Elke halve eeuw verandert het patroon van gedachten uitdrukken weer. Nieuwe stijlen in schrijven en tekenen ont staan elk decennium weer. Was het dagboek van Anne Frank ge-"su- perstijld?" Of was het alleen maar echt en eerlijk? Jan Lowey Ball heeft nooit tevoren in zijn leven geschreven, maar hij pakt zon der aarzelen de pen op en schrijft. In het Nederlands, hoewel hij de laatste vijftien jaren van zijn leven alleen met de engelse taal geleefd heeft. Maar hij MOET getuigen, omdat er IN DERDAAD niets meer IS, als er niet ge tuigd wordt. 90% van onze kennis van de wereld, van onze wetenschappen, van onze cultuur, is gebaseerd op "stomeenvoudige getuigenis sen". Maar onze wereld is keer op keer gekotjokt en in oorlogen gestort door de 10% mensen die niet getuigden, misinter- preteerden wat anderen getuigden en "pa tronen" uitdachten die feilloos leken, maar onwerkelijk waren, immers de "limietloze mens" harnasten in een maliënkolder van een ideologie of een denksysteem. Wat doe je als je een maliënkolder aan hebt? Vech ten natuurlijkl Wie de biografie leest van een Karl Marx, heeft kassian met de man die altijd ziek, altijd levend in kouwe, be dompte kamers, mislukt in de maatschappij, systemen droomde, die de mensheid moes ten redden. Als hij maar vijf jaar geleefd had in Rengasdengklok of Pangkalan Boen, echt met mensen bedoel ik, niet in een "fatsoendelijke" Europese studiekamer met boekenkasten, dan zou hij anders geweten hebben. Driehonderdduizend Indischgasten heb ben samen zes millioen jaren geleefd in Indonesië, maar wat getuigen wij ?Hebben wij ooit geprobeerd een ketellaplant of pi sangboom te tekenen even "naief" als Van Gogh zijn appelboom en cypressen teken de? Hebben wij ooit een kanarielaan of een straatweg met asembomen proberen te te kenen als Hobbema? Of Gang Bengkok zoals Vermeer zijn straatje? Hebben wij zelfs maar geprobeerd erover te schrijven? Even naief, even primitief desnoods, maar Q De goede wensen, die wij voor het O nieuwe jaar tot vér in januari moch- ten ontvangen, waren weer legio. O Dank U, dank UI O Het heeft ons echt goed gedaan. U begrijpt, ja, het is niet te doen O om iedereen persoonlijk te bedanken. O Daarom vanaf deze plaats: INSGELIJKS, KEMBALI, KAMSJAH!... O en poekoel teroes! O Redactie en O Administratie "vanuit de bodem van ons hart?" En waarom roepen wij nochtans mevrouw Jansen op het stoepje omdat zij schrijft ("getuigt van") over baboes? Zowel cri tici in Nederland als Indonesië? Waarom heeft Indonesië zelf nog geen stukje litera tuur of botweg "schemeruurtje-vertelling" of sociologische studie over de baboes, die er eeuwig waren en eeuwig zijn zullen, omdat zij ook mensen zijn en omdat zij een eeuwig facet van menselijke dienbaarheid representeren dat aandacht verdient en on derzoek en achting en vriendschap? Nee, in onze koloniale of anti-koloniale hooghartigheid veroordelen wij alles, in on ze blinkende harnassen van "menselijke ge lijkheid en gerechtigheid" willen wij het liefst alle baboes de kop af hakken. En alle toewans die baboes hielden. En de wereld beroven van een brok waarachtige menselijkheid. Of is soms een Christus die de voeten Zijner discipelen wast, onmen selijk of onwaarachtig? Als bij al het gelijk dat onze pro-lezers of onze anti-lezers in welk conflict ook heb ben, Tong Tong uiteindelijk ten onder gaat, zullen de kleine geesten nog jaren twisten over wie "achteraf bekeken" gelijk had en men zal de ware schuldigen "posthuum hangen", maar hoe weinig serieuze, bréed- denkende mensen zullen beseffen dat Tong Tong dan dood is en misschien voorgoed dood? En dat deze dood niet is veroorzaakt door de schuld van weinigen, maar door het tekort en de onmacht van allen? Het verwijt dat ik het vaakst hoor is: hoeveel honderden lezers heeft Tong Tong intussen verloren? Hoe graag wrijft men dat als sambal in open wonden, en okay, ik heb het verdiend. Maar wie helpt mee weer op te bouwen wat verloren ging tot zelfs een veel groter gebouw dan ooit bestaan heeft? Want al zouden wij terugvallen tot vijf duizend lezers, dan hebben wij nog steeds vijfduizend méér dan toen wij elf jaren ge leden begonnen met niets. Méér dan dat: we hebben nu vijfduizend lezers die in vele ervaringen rijper en wijzer geworden zijn, dus tot veel meer in staat dan elf jaren geleden, toen we er vaak maar zo'n beetje met de pet naar gooiden. Nu, in 1966, staan wij massa's sterker dan voorheen. 1966 hoeft op geen stukken na het "rampjaar" te worden waar alleen zwakke of slechte mensen likkebaardend aan denken. 1966 kan het jaar zijn van herrijzenis en groter opbouw. Als wij allen getuigen. Als wij allen DOEN. Wij hebben nog steeds een millioen ver halen niet gepubliceerd die bestaan. Er zijn verhalen met "sombong" en met een twijfel achtige oorsprong, maar zij bestaan. Mijn hemel, het grootste deel van de Europese literatuur, de wereld-literatuur, bestaat uit verhalen van sombong of twijfélachtige oor sprong. Maar zij zijn menselijk; zij behoren tot het Leven, tot de limietloze menselijke geest. Getuigl En wij kunnen in één jaar met glans en glorie terugwinnen, wat wij verloren. Als wij willen. Als wij geen schuld meer zoeken bij wie ook, maar het tekort van onszelf opheffen. Kunnen wij dat? Ajo, voor een nieuwe rondel T.R. HET BABOEISME "Wat bedoel je met "het baboeisme is voorbijDat de hoge dames nu gebruik maken van electrische baboes?" Wat doet het er nu toe of je huishoudelijke hulp nu "baboe' noemt of iets anders? Fé KLERKS-KÜHR Helaas zijn voor vele mensen de baboes in Indië inderdaad niet meer geweest dan "mechanische hulpen in de huishouding", die allemaal "baboe" heetten (en je ont sloeg en nam nieuwe aan de lopende band en noemde ze allemaal "baboe"). Men in teresseerde zich niet in de persoon en de herkomst van de baboe. Ze deed waar ze voor betaald werd, afgelopen. En als ze beroerd was, nam je een nieuwe, alsof het een blikopener, een fiets of een wasmachi ne was. Maar er zijn Goddank ook ontelbare njonja's geweest voor wie een baboe wat anders was. Niet alleen huishoudelijke hulp, maar "behorend tot de clan van het huis houden". Je sprak haar aan bij haar naam (i.pl.v. het onpersoonlijke "baboe") en kon gezellig met haar praten en kende haar familie en kampong. En dit is het wat Indonesië bedoelt: de resolute afschaffing van de exploitatie van mensen. Ik zeg niet dat alle Indonesiërs nu hun baboes beter behandelen. Er zijn altijd goede en beroerde meesters geweest - en goede en beroerde bedienden. Maar er is buiten dit alles om nog een menselijke ver houding mogelijk van sympathie en verant woordelijkheid. Die heeft Indonesië nu wat krachtiger doorgevoerd. Evenals in Spanje heeft nu de huisbewoner de wettelijke plicht om zijn bedienden behoorlijk onder dak te verschaffen, medische verzorging te geven, zorg te dragen voor vaste vrije da gen en behoorlijk te voeden. Het is verkeerd om te zeggen dat alle bedienden liever bij een Europese dan bij een Indonesische meester werkten. Er zijn onder Indonesiërs en Chinezen voortreffe lijke bazen. En ook onder Europeanen har teloze slavendrijvers. Onze gevaarlijkste fout in ons oordeel over Indonesië is nog steeds dat wat we zelf meemaakten auto matisch als maatstaf wordt gesteld voor alle soortgelijke verhoudingen. Indonesië heeft verder de beschermde maatregelen voor bedienden niet getroffen om een einde te maken aan algemene wan toestanden, noch om af te rekenen met koloniale wantoestanden, maar om een nieu we, noodzakelijke en stabiliserende koers uit te stippelen in de verhouding tussen "meester en knecht", die ons allen be wuster moet maken van de menselijke ver houdingen die tussen meesters en bedien den bestaan. Ik wed dat iedere goede njonja de af schaffing van het baboeisme toejuicht, omr dat met de nieuwe maatregelen uitbuiting van bedienden door beroerde meesters wordt beteugeld. En ik hoef niemand te vertellen dat een menselijke verhouding tussen meester en bediende letterlijk ein deloos veel meer waard is dan honderd huishoudelijke machines zonder hart. T.R. 4

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1966 | | pagina 4