EN NOG WAT! Vervolg van pag. 7 Een Indo cultuur die op zijn minst evenveel recht heeft op bestaan als de Friese Be weging in Friesland, als het Brabantse cul tuurleven of de eigenaardigheden van de bewoners van Staphorst. Of zullen ze later Tjalie bijzetten in de Hall of Fame en zeggen: Tjalie je werk was groots. Neem het me niet kwalijk dat ik en zovele anderen indertijd het allemaal niet zo goed hebben begrepen. Maar we zullen je in ere houden. Maar er is gelukkig een troost: alle voor uitgang van alle goede dingen die ooit door mensen geschapen is altijd het resultaat geweest van één mens of een kleine groep. 1854 14.000 E. de Waal in 'Onze Indi sche Financien', Vol I, 1876, pp. 115, 148-52, 154. 1854 14.600 J. M. van der Kroef in The Eurasian Minority in Indone sia; American Sociological Review, vol 18, p. 484, Oct. '53. 1930 1 34.000 P. W. van der Veur: The Eurasians of Indonesia, Pa cific Affairs, vol. XXVII, no. 2, June '54. 1930 170.000 W. F. Wertheim: De Onder gang van een Mythe, Den Haag, 1949. 1930 216.000 J. Th. Koks: proefschrift, 'De Indo', A'dam 1931 Hij neemt aan ca. 90% der totale Euro pese bevolking in tegenstel ling tot Van der Veur, die ca. 54-58% der totale Euro pese bevolking van het vroe ger Indië schatte. 1941 300.000 J. M. van der Kroef: ibid, zie boven. 1951 8 a 9 J. M. van der Kroef, ibid; milj. A. van Marle: Indonesië V (1951), p. 106; V (1952), p. 487; W. F. Wertheim: Het sociologische karakter van de Indo-maatschappij, A'dam, 1947, p. 5. Dit laatste getal wordt be schouwd als te hoog. Indien men echter de gemengdbloe- digen zou tellen die weer in de Indonesische samenleving zouden zijn teruggekeerd (en dus niet in de vroegere ko loniale mij. de status van Indo hadden verworven), dan zou dit getal mogelijk toch juist kunnen zijn. 1. Evenals het IEV vóór de oorlog en de betrekkelijke kleine Tong Tong-lezersgroep onder alle repatrianten in Nederland, is de Soosgroep in Pasadena maar heel klein in verhouding tot de duizenden Indische im migranten in de U.S. Toeschouwers maken dan altijd de grote fout van "deze futiele minoriteiten" weg te cijferen. De historie heeft echter duidelijk genoeg aangetoond dat de massa's altijd blijven voortleven door de activiteit van minderheidsgroepen, die bewust ver terug en ver vooruit den ken en handelen. En documenteren. 2. In dit licht moet men de Pasadenase "Hall of Fame" bekijken, eigenlijk een veel te groot woord voor de eenvoudige por trettengalerij "en andere tètèk bengèks", die in wezen een "hormatsbetuiging" is aan de soort, die immers continu prominente fi guren voortbrengt. Zulk een collectie levert voor latere generaties "levensbloed", want de mens vergeet nu eenmaal gauw, en als niet de verstandigsten onder ons blijven verzamelen en conserveren, sterft de "iden titeit". Tong Tong b.v. heeft onnoemelijk veel te danken aan duizenden Indischgasten die ondanks de onverschilligheid en zelfs MOUNT SINAI-FONDS Mensen, het is eenvoudig ontzagwekkend wat U weet op te brengen voor één van onze groep! Uw medeleven, Uw offerbereidheid! Wat wij er óók al mee bereikt hebben - wij hebben het U voorspeld - is, dat wij bij HAAR de hoop hebben doen herleven. Wij citeren uit haar brief enkele passages: ...pas verder lezende besefte ik, dat het over mij ging. De schrik voor publiciteit was het grootst, toen ontzag, toen dankbaarheid en vreugde... ...had ik me er geestelijk op voorbereid, dat ik niet lang meer zou leven en er al in berust. En nu komt er opeens een oproep in de T.T. voor mij; dat betekent weer strijden en pijn lijden, maar ook weer LEVEN... ...dan betekent dit ook een oplossing voor alle anderen, want dan zou eindelijk het systeem (de geneeswijze.-RED.) van Amerika naar Holland komen en dat zou enorm belangrijk zijn! Ik kan daarom niet zeggen boe dankbaar en overweldigd ik ben. Het eerste wat mijn neef zei, toen hij het stukje in de T.T. las, was: "Dit is een Godsgeschenk, dit moet je met beide handen aannemenen dat geloof ik ook... Mensen, volgende keer hopen wij U te kunnen vertellen wat de doktoren ervan zeggen. Ondertussen, wij gaan verder met "gotong rojong". U kunt nog steeds meehelpen door storting op onze giro 6685 t.b.v. Mount Sinai-fonds. Hieronder volgen de initialen en bedragen van hen, wier storting tot 19 januari 1966 in ons bezit kwam. Drs. f 75,— M.C.L.- J.S.- f 50,— A.d.B.- A.Th.H.- A.V.- f 25,— W.B.D.- R.A.B.- J.W.F.- E.F.G. D.R.d.H.- H.d.J.L- A.J.K.- f 20,— A.B.G.M.C.- Mw.E.L.D.H.- f 18,— Ir.J.W.G.v.A- f 15,A.H.E.B.- J.C.S.- Mw.J.H.P. Dr.C.v.L. f 10,— Mw. J.M.B.- Mw.E.P.J.B.D.- B.- F.M.B.V.- H.D.- D.J.D.- M.v.D.- Mw.J.A. DM.- C.G.- A.E.H.- E.H.- H.P.d.H.- Mr.W.F. K.H.- M.E.J.- L.R.K.- W.F.K.- H.L.- Ir.J.A.L.- L.M.- Mr.F.d.M.S.- A.F.M.- H.J.N.- H.A.N.- H.A.P.- Mej.G.R.R.- D.E.R.- A.A.S.- L.M.W. S.- H.A.L.S.- L.S.W.- B.S.- Jhr.lr.J.S.S.- Mr. H.v.S.- C.J.G.d.V.- Mw.M.S.E.v.d.W.- T.E.v. W.- E.D.K.G.- N.N.- 7,50 J.v.O.- Wed.M.E.S.R.- f 5,Mej. J.A.- Mej. J.L.D.- Mej.E.D.- Mw. A.C.A.v.d.E.K.- G.v.d.G.- J.F.H.- C.R.H.- G. L.v.H.- J.K.- J.B.L.- J.R.L.T.- S.P.M.- C.d.R.- W.S.D.- O.H.G.- Mw.A.M.- F.J.v.d.V.- M.d.B. f 3,25 E.L.- f 2,50 G.M.- H.M.M.- A.F.A.P.- J.G.S.- E.L. S.- R.Z.- Mw.A.v.Z - L.F.- f 2,— Mw.M.H.S.N.R.- f 1,50 G.C.S.P.- Totaal: f 1.099,75 -F f 1.425,50 van de vo rige keer 2.525,25. antipathie van de massa's op hun eigen houtje verzamelden en pré-serveerden. Daardoor zullen in de latere tijden de jaar gangen van Tong Tong prachtig studiemate riaal opleveren. 3. Hilgers' artikel zou (onopzettelijk) de in druk kunnen wekken dat Tong Tong een Indo-blad is. Dat is evenmin waar als b.v. het "Bataviaasch Nieuwsblad" ten tijde van hoofdredacteur Karei Zaalberg (de stootge- ver tot de oprichting van het IEV) een Indo-blad was. Al zijn exacte tellingen niet mogelijk, betrouwbare schattingen wijzen op een percentage van 30 tot 40% Totoks in de TT-lezerskring. En wie dit percentage onderzoekt, ontdekt dat zeker driekwart van deze Totoks "kandjeng besar" is! Dit opent de ogen voor een merkwaardige (en ver heugende) metamorfose in de bewustheid van de Indo: in Tong Tong is hij uit een isolementspositie geraakt. Dat zoveel Ne derlanders en Indonesiërs in dit blad 'thuis' zijn (verhoudigsgewijs waren nooit zoveel niet-lndo's lid van het IEV) bewijst ook dat het denken van de Indo's in de lezerskring van Tong Tong verruimd is. 4. Dat maakt dat we een beetje voorzichtig moeten zijn met het nu al taxeren wie er later in een "Hal of Fame" zouden moeten paraderen. Hilgers noemt zelf Pa van der Steur, maar ik denk zelfs aan Hollanders ver vóór de Indische tijd als Jan Huygen van Linschoten. In feite is een onvermoed groot aantal Totoks méér erflater voor het Indische leven en denken dan "krandjangs vol" Indo's. Ons ontbreekt nog steeds een ethnologische en psychologische maatstaf van onderzoek. Maar het is goed dat nu al begonnen wordt aan "collecties". 5. Cijfers als "8 a 9 millioen". Ik heb ook schattingen gehoord van 16 millioen. Hoe democratisch of "getal-technisch" wij ook denken willen, één ding is zeker: het gaat altijd om de weinigen die bewust, energiek en constructief doen. De Totok die kalm toetoep, slaapbroek en kebaja koos, was Indischer dan de Indo die in Indië zei dat hij "altijd schoenen draagt omdat hij Euro peaan is". Totoks als Chasteleyn (Depok) en Daendels hebben meer voor de "opbouw van de Indische soort" gedaan (de laatste door het organiseren van de grote legers om de Engelse invasie tegen te houden en daarvoor honderden Indo's officiersrangen gaf, waarin zij brilliant voldeden - de ont dekking van de Indo als officier - Swart, van Daalen, v. d. Heyden, Berenschot tot "onze" huidige generaal v. d. Veen toe!), dan alle Indo's die "met oogkleppen naar Europa" leefden, onbewust van Indonesiërs en Azië. Het gaat om de ontdekking van wat In disch is, d.w.z. marginale cultuur, Tropisch- Europese cultuur, ontdaan van alle bijge dachten van "onzuiver", "koloniaal", enz. Kunnen wij dat ooit opbrengen? T.R. 8

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1966 | | pagina 8