I DIOGENES en DJOJO BOJO met verfwerende windsels zoals bijv. lon- tarblad, en dompelen het garen dan in de blauwe kleurstof. Vervolgens maken zij de delen die roestrood moeten worden, los, en dan volgt het ingewikkelde "kombu"- proces. Wanneer na het laatste verfbad de resterende windsels worden verwijderd, ko men ook de naturelkleurige motieven voor de dag. Vroeger bracht men op de voltooide doek nog geelbruine plekken aan, om deze te "vergulden", en met een speciaal weef- getouwtje werd aan de doeken die voor vorstelijke families bestemd waren, met an der garen aan de beide korte uiteinden nog een band geweven, waarlangs gedraai de koordfranje afhangt. Degenen die deze koninklijke doeken maakten, waren vrouwen van hoge afkomst, en slechts de vorstelijke families konden dergelijke weefsels in hun bezit hebben. In de 20-er jaren van deze eeuw begon de massale vervaardiging van Sumbakains voor export naar Java en Nederland. Hierbij werd veel minder nauwlettend op de kwali teit van garens, kleurstoffen en versiering gelet, dan op kwantiteit. Hoe kan het ook anders ,waar de maakster van de kain ge middeld f 2,50 voor een stuk van de han delaar kreeg, die de doeken makkelijk voor 25,per exemplaar kon verkopen! Het zijn meestal deze doeken die wij in onze huiskamers hebben, waaraan ondanks de grote kwaliteitsverschillen met de voor ei gen gebruik gemaakte "radja" doeken toch nog genoeg aantrekkelijks is overgebleven. Wij gebruiken ze als divankleden en gordij nen, of hangen ze achter de kapstok. En zo voldoen ze heel goed. Op Sumba zijn de ikatdoeken de belang rijkste kledingstukken der mannen. Zij he ten "hinggi". De Sumbanese man, gekleed in twee van deze weefsels, "hinggi-kombu", de ene om zijn middel als heupdoek, en de andere naar believen over één of over bei de schouders gehangen, al naar gelang zijn stemming en het weer; daarbij een hoge, felkleurige hoofddoek tot een soort tulband om zijn hoofd gevouwen, heeft een stout moedig en opvallend uiterlijk. Echt 'ganteng' zoals dat in Indonesië heet. Bij belangrijke feesten laat de vorst zijn volgelingen zich dossen in door hem ver strekte kleding en sieraden. Hier geldt in hoge mate 'aan de knecht kan je zien hoe rijk de heer is'. Maar aan de kleding van de heer is dat meestal niet te zien. Dit is tegenwoordig nog het geval, en de vorst van Rende (een district in Oost-Sumba) en zijn nicht, zijn op de in 1957 gemaakte film van een traditioneel feest te zien in een voudige westerse kleding. Wanneer iemand van hoge afkomst sterft, komen van heinde en verre verwanten en relaties voor het laatst bij hem hun opwach ting maken, en als geschenken nemen zij ook doeken en sieraden mee. De gestorve ne wordt, gewikkeld in tientallen kostbare doeken waartussen gouden munten zijn ge stoken, begraven. Ook bij een huwelijk bestaan veel van de giften uit kostbare doeken. En bij inleidende besprekingen waarbij een groep of persoon aan een andere persoon of groep iets wil verzoeken, is het schenken van een doek een gepaste geste. Wanneer een rijke Oost-Sumbanees met een andere wilde wedijveren, daagde hij de laatste uit tot het in het openbaar vernie tigen van rijkdom. Tot deze vorm van duel behoorden het verscheuren van waardevolle hinggi's, het slachten van vele karbouwen, en het in stukken breken van gouden sie raden. Net zo lang tot één der partijen ook 'gebroken' was, en zijn nedelaag moest er kennen. Ik heb slechts een paar aspecten aange roerd van de Sumbadoeken, en dan nog slechts vluchtig. Er zou nog veel meer te vertellen zijn over de weefsels van Sumba. Bijvoorbeeld over de van de hinggi's zeer afwijkende, schitterende vrouwensarongs of 'lau's', die nooit voor export zijn ver vaardigd. Desondanks meen ik toch de Sumbadoek die Uw huis siert, meer 'relief' te hebben gegeven. ALIT DJAJASOEBRATA Museum voor Land- en Volkenkunde, Rotterdam. zie voorplaat "Tong Tong", 15 december 1965, no 11. waren 2 bekende Wijzen, toen schre- I ven ze al: Kokkie heeft de laagste prijzen KOKKIES Rijstwinkels: Witte de Withstraat 128 J Telefoon 89438 Slotermeerlaan 125 Telefoon 130362 AMSTERDAM - W. I P.S. Wij verzenden over de gehele wereld. mul Vervolg van pag. 9 der, communist of crypto-fascist, zwerver of blijver, Europeaan of Aziaat, sterfelijk of onsterfelijk. We hebben getuigd. En we hebben ons afgevraagd waar we heen moesten gaan. Naar Brazilië, Suri name, Amerika, Nw. Guinea, Spanje, naar Indonesië terug of honderd procent aange past Hollander. We hebben getuigd. En duizenden meer antwoorden op dui zenden meer vragen. Wij hebben er harts tochtelijk om gevochten, geschreeuwd en geen antwoord gekregen, plannen gesmeed om ze te zien verkruimelen voor onze ogen, definities en thema's willen formuleren en alleen het ruisen gehoord in een schelp... een schelp die staat in de nette huiskamer op de nette schoorsteenmantel, ONZE schelp, die eeuwig harmonieert (of dishar- monieert) bij de Pastoe-meubeltjes, maar de Adem draagt van het Raadsel van het Leven, dat wij beter kennen dan de beste meubelmaker. Als TONG TONG geen antwoord geven kén op alle vragen, als TONG TONG nooit een bruikbare koers construëren kan, is dit blad dan "weggegooid en waardeloos?" Het is even waardeloos als het schilderij dat Paul Gauguin eens maakte "in één streek" in de laatste dagen zijns levens in Tahiti. Het schilderij dat wij met onze op stellen tekenen waar wij nu ook zijn en waar wij alsnog zullen zijn, in Stockholm of Kaapstad, in Lutjebroek of Tjiandjoer, in New York of Malaga, de drielingvraag die verder gaat dan alle meetbaarheden, omdat het de vraag is van de Mens sinds zijn begin tot aan zijn einde, en geen antwoord hebben kan, omdat de vraag zélf leven is. En poezie. En Geluk. De Alpha EN de Omega. Het is de eeuwige zwerftocht van de Vliegende Hollander ,de eeuwige Reis van Sindbad. Zoek dus, mijn waarden, geen einddoel in een oplossing, een gelijk. Want ze zijn maar "aanloophavens" die Sindbad tijdelijk aandoet. Of voorbijgaat. Het gaat om het portret van Sindbad. Tong Tong is het portret van de Indischman. Werk snel, werk voortdurend aan dit portret. Het moet straks spreken tot anderen, na ons, die Zien zullen. En begrijpen en dankbaar zijn. Laat ons niet ophouden te GETUIGEN. Want dit zijn de laatste dagen ons levens. T.R. MOUNT SINAI-Fonds Ja, mensen, nu maar afwachten! Op de brief die Dr. Jaszman uit Hongarije ver wacht! Zes weken, zei Dr. Jaszman. Nog twee nummers na deze Tong Tong, en we weten wat het worden zal; Amerika of Hongarije. Zij, de dame voor wie wij deze actie hebben opgezet, is er zo mogelijk nog nieuwsgieriger naar dan wij. Begrijpelijk! Het is haar laatste strohalm! Zal hij haar houden, zal hij breken? Geen nood. Een halm heeft lange wortels, ook de hare. En de wortels van haar "laatste strohalm" dringen bovendien nog in zeer vruchtbare grond, weten wij. In het saamhorigheidsgevoel en in het mede leven van U allen, namelijk! Wij kunnen er niet over uit. In ternauwernood twee maanden hebt U voor dit goede doel over de f 3000,bijeengebracht! Wat ZIJ er zelf van zegt, zullen wij U uit de doeken doen, zodra wij HAAR vol ledig hebben geïnterviewd. Dat zal gebeuren als wij eenmaal weten, wat er gaat gebeuren, d.w.z. wanneer zij de reis naar "Het nieuwe Leven" gaat aan vangen. Tot zolang dus nog geduld! Veel dank nog voor de stortingen, die zijn binnengekomen tussen 3 en 17 febr. 1966! Het overzicht is als volgt: f 50,— M.S.E.H. - C.W.V. - f 25,— C.W.W.D.H. - Mw. E.v.H.I. - E.J.S. - f 10,— A.S.d.B. - P.C. - N.N. - Mw. C.P.H. - L.R. - L.S.W. - L.E.S. - Mw. E.V. - Mej. D.W. - f 5,— Dr. H.B. - Mw. D.E.D. - H.G.D. - J.F.G. - F.W.M. - O.P. - Mw. H.B.R.A. - J.S. - L.J.W.S. - J.B.V. - H.N.v.Z - f 2,50 A.T.B. - Mej. R.B. - Mw. J.D.R.-v.d.P. - C.J.H. - Mw. J.J.K. -R.E.P. - Mw. J.I.S.E.C.T.S. - Ch.S. - f 1,75 S.A.I. - f 1,50 H.R. - f 1,— W.R. - Totaal f 344,25. Tezamen met de vorige keer: f 2924,25 plus f 344,25 f 3268,50. 17

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1966 | | pagina 17