VAN HIER EN GUNDER BEDROGEN UITGEKOMEN? "Jouw gelijk of ongelijk terzijde latend, je onbegrijpelijkeredactievoering maakt mo gelijk dat het hele Tong Tong-werk in elkaar stort. In later tijden zal men zeggenduizenden Indischgasten hebben op de avonturier Tjalie Robinson vertrouwd en zijn bedrogen uitge komen. Dat is toch wel jammer" T. LEYTEN In later tijden zal misschien de staf over mij gebroken worden (zou ik zó groot zijn?), maar dat is altijd zo geweest. Wat nu nog steeds likkebaardend of kleinerend ge schreven wordt over vele figuren, van Na poleon tot Multatuli tot Jean Harlow toe, daar worden de uitgevers rijk van. Mocht het mij gebeuren, er is niets nieuws onder de zon. Maar er zullen ook andere beschouwin gen zijn. In studies over het assimilatie proces van de Indische Nederlander zal misschien zelfs met ontzag geconstateerd worden dat een "kansloze minoriteit" jaren lang een "strijd voor zelfbehoud" volhield; dat in deze strijd een indrukwekkende hoe veelheid historisch materiaal werd vergaard; dat dankzij dat blad vele misconcepties bij het Nederlandse volk t.a.v. de Indische Ne derlander en het koloniaal verleden zijn rechtgezet; dat hoe (achteraf beschouwd) kansloos vele gevechten van de Tong Tong- groep ook waren, ze die onbevreesd en met koppige overtuiging gevoerd hebben. Kinderen en kindskinderen van spijtoptan ten zullen Tong Tong niet vergeten zijn en vele Indo's zullen dankbaar zijn dat er in een periode van schijnbaar onafwendbare vergetelheid de stem van de "verdwenen" Indo tóch klonk. Waarlijk, dit blad heeft in zijn korte, moeilijke en veel veroordeelde bestaan té veel goeds opgebouwd om ver geten of discriminerend beschouwd te wor den. Na b.v. honderd jaren zullen alle namen vergeten zijn, dus ook de mijne. Men zal alleen nog verhalen lezen, zoals b.v. Het Laatste Dividend. En ook de naam van deze schrijfster zegt dan niets. Maar het verhaal spreekt. En men zal zich misschien afvra gen: waarom zijn er niet véél meer zulke verhalen? Er waren toch driehonderddui zend repatrianten in 1950? Ja, zegt U dan, maar één zo'n ezel als Tjalie heeft alles be dorven! Maar dan zegt men toch heus: heb ben dan 299.999 Indischgasten zich laten ringeloren door één Tjalie?! M.a.w.; alle 299.999 waren samen beroerder dan één Tjalie! Dat kén toch niet? Neen, dat his torisch varkentje zal per sé niet gewassen worden. Maar men zal met dankbaarheid de duizenden gedenken die hun gewetensplicht deden en Tong Tong hielpen bestaan. Zij zullen het vele goede optellen dat deze dui zenden deden en eventueel gaarne verge ven wat die ene Tjalie daaraan tekort deed. En het misschien alleen betreuren dat hij geen vijftigduizend lezers had en een staf van vijftig redacteuren, stuk voor stuk be ter dan hij, want dan Met Uw brief, mijnheer Leyten, doet U onze lezerskring onrecht. Want onder al onze nare omstandigheden hebben zij het beste gegeven (en zullen het beste blijven geven) wat onze hele groep had moeten voortbren gen. De figuur van Tjalie komt er niet eens aan te pas! T.R. MAJORITEITEN "De grote vragen van deze tijd zullen niet door redevoeringen worden opgelost en be sluiten van majoriteitenmaar door ijzer en bloed". BISMARCK, 1862. We kennen deze uitspraak al sinds onze schooljaren. In zijn verkorte vorm (zonder het zinsdeel over redevoeringen en majori- teitsbesluiten) en zijn verkorte betekenis: als singalering van Duitse oorlogszucht. We leven nu honderd jaren later. Honderd jaren met redevoeringen en majoriteitsbe- sluiten. En honderd jaren met cumulerende oorlogen. En gewis niet van Duitsland al leen! Het lijkt wel of overal ter wereld het gesproken woord en het majoriteitsbesluit te kort schieten en "automatisch" door wa pengeweld moeten worden opgevolgd. On langs publiceerden we in Tong Tong nog een lijstje van oorlogen sinds de laatste wereldoorlog. Terwijl nota bene in het trotse gebouw der Verenigde Naties practisch aan de lopende band redevoeringen worden ge houden en majoriteitsbesluiten geslagen! En men desondanks op café-terrasjes over de aanstaande Laatste Nucleaire Apocalypti sche Wereldoorlog praat als over de na jaarsuitverkoop of de vacantiereisjes; een tijdsverschijnsel... Misschen zal Bismarck over twee eeuwen in de historie bekend staan niet als "IJze ren Maarschalk" sadja, maar als profeet! Lach niet of huil niet. En veel minder nog: wend U niet af! Onderzoek de dingen, zei Paulus. En dat is nog steeds een primair en nuttig richtsnoer als "duisternis over onze paden is geleid en onze weg is toe- gemuurd". Al hebben wij, Indischgasten, als afge schreven minoriteit (is er nadrukkelijker waardeloosheid denkbaar?) geen actieve rol in de leiding van Staat, ja zelfs niet in de publiciteit ("Wie leest Tong Tong nou?!") wij hebben een hart, een geweten en een historie. En ontkomen niet aan zelfonder zoek. Dat gebaseerd is op tastbare erva ringen. Ervaringen óók met "redevoeringen en majoriteitsbesluiten". Daarbij hebben wij met onze minoriteit altijd "aan het kortste eind getrokken". Redevoeringen: zelfs op het terrein dat hij het best kende (Krembangan of het jagen) heeft Kleine Boeng het met zijn mindere welbespraaktheid moeten afleggen tegen het "gelijk" van de schoolmeester of bakker die nooit het land uit ging. Die rede voering "won" altijd. De Indischgast in het algemeen: met onze enorme "achterstand" op het terrein van de politieke en sociale wetenschappen legden wij het altijd af in elke discussie met zelfs de eenvoudigste wethouder. Zijn woord "won". Maar betekent dit ook automatisch dat wij altijd fout zijn? Op vele terreinen weten wij (ook zonder redevoeringen of tegen de beste redevoeringen in), dat wij het juiste inzicht hebben. Maar het helpt ons niet. Majoriteiten en Minoriteiten. Ook in het eenvoudige en beperkte verenigingsleven (b.v. van een korfbalclub of een bridgeclub) hebben wij in een minoriteit ons vaak moe ten neerleggen bij een majoriteitsbesluit, waarvan wij wisten dat het fout was. We hebben dan teleurgesteld of boos de ver eniging verlaten of we hebben stelselmatig oppositie gevoerd. Soms heeft de Tijd cor rectie gebracht in het inzicht der majoriteit en "kregen wij onze zin". Maar niet altijd is er tijd...ook op het wereldtoneel niet. Soms verhaasten majoriteitsbesluiten een noodlottig verloop van gebeurtenissen. Ul timatum...Oorlog! Ah! We hebben onze ervaringen met ma joriteiten en minoriteiten meer dan genoeg gehad. Als minoriteit zowel t.a.v. het Indo nesische als het Nederlandse volk heeft de Tropen-Nederlander ontelbare malen in het "verdomhoekje" gestaan. En de kreet: "Als men maar naar ons wilde luisteren!" is mis schien de meest vernomen wanhoopskreet in ons bestaan...en Tong Tong is er de laatste vorm van. Maar op welke andere wijze kunnen sa menlevingen beleidsvormen vinden, die ef fectiever zijn dan bij criterium van majori teit en minoriteit? Het probleem hoe en door wie samen levingen te besturen (hetzij clubs of volke ren) is zo oud als de mensheid, heeft de meest uiteenlopende gestalten gezocht en heeft door afwisseling van deze gestalten via evoluties en revoluties de geschiedenis der mensheid "gemaakt". Achter de "his- toire bataille" loopt de geschiedenis van de staatsfilosofieën. Plato b.v. geloofde niet in het heil van de democratie, aangezien hij hierin het gezag van "het grauw" vrees de. Hij wenste de staat geleid door een "filosoof-koning". Vele volkeren zochten heil in de leiding door één persoon (koning, tyran, dictator) en in Indonesië zoekt men beleidvol gezag te vinden in de "moesja- warat", dat is de beraadslaging net zo lang tot een VOOR ALLEN aanvaardbaar besluit genomen is, dus niet totdat bij stemming een majoriteit over de minoriteit heen een besluit doorzet. Velen zien deze methode als "onbegon nen werk" en wijzen sarcastisch op het gebrek aan resultaat in Indonesië. Maar ook al verwerpt men deze methode, men kan haar wel begrijpen. De overweldigende meerderheid der Javanen in Indonesië b.v. zou automatisch "op democratische wijze het absolute gezag in handen leggen van de Javaanse volksgroep" wat zelfs de mees te weldenkende Javanen niet willen! Zo zijn er in Indonesië op diverse terreinen uitge sproken majoriteiten, die de eenheid van dit "veelvolkige volk" zouden verstoren i.pl. v. opbouwen. Hier ligt één van de basiscon flicten in het begrip tussen Indonesië en het Westen. Lees verder pag. 4 3

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1966 | | pagina 3