Ik heb nog nooit een dood mens gezien ooooooooooooooooooooooooooog 8 BONNET KALENDER IS ER! öooooooooooooooooooooooooooc KEUKEN KALENDER 1964 l Ul( 1JLLC Vervolg van pag. 3 (Ik verdedig hier Indonesië niet tegen beter weten in. U weet beter. Ontwikkel dus Uw eigen oordeel op dit probleem). Wie het "Leven en Lijden" van Tong Tong in de afgelopen tien jaren aandachtig ge volgd heeft, zal merken dat wij onbewust de methode van de moesjawarat gevolgd hebben. Géén minoriteiten uitstemmen, geen wil van majoriteiten doordrijven. De scherp ste conflicten over assimilatie, taal, Totok en spijtoptanten, Ambon en Nw Guinea hebben ons niet verscheurd in onverzoen lijke majoriteiten en minoriteiten en hebben zelfs onze groei mogelijk gemaakt dwars tegen het onmogelijke in! Laat ons ook vaststellen dat de grootste lof voor deze groei toekomt aan de majori teiten die steeds hebben willen luisteren naar de minoriteiten en in vele gevallen ook bij het "koppig" volhouden van hun oorspronkelijk inzicht de opinie van de mi noriteit aanvaard hebben als een eerlijk en respectabel recht. Hierdoor is mogelijk geworden dat wij elkander hebben opgebouwd, ons inzicht is beter getest, onze sociale bewustheid is sterker geworden. Uiteraard zijn dus ook de conflicten toegespitst - en zullen zich verder toespitsen. En wordt een steeds dringender beroep gedaan op Uw geduld, Uw intelligentie en Uw menselijkheid. De tijd zal leren of wij tegen deze proef opgewassen zijn. Of dat "after all" tóch Bismarck gelijk heeft en ook wij in "oorlog" uiteen zullen vallen. T.R. g DE NIEUWE g O O O O O Q O O O O Wegens het overweldigende succes, O dat de Bonnet-kalender 1964 heeft gehad, hebben wij de 4 mooiste pla ten (van de 7) opnieuw gebruikt voor een kalender 1966. Het formaat van deze nieuwe Bonnet kalender is kleiner en wel: 24x40 cm en zal daardoor gemakkelijker O een plaats vinden aan Uw wand. Prijs: f 2,95 0,40 porto f 3,35. O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O Q O O O O O O O O De recepten van de zijn thans in mapjes verzameld, ge titeld: VAN HEMELMODDER TOT MIXERMAYONAISE. Meer dan 80 Indische, Europese, Amerikaanse, Mexicaanse recepten voor 1,75 0,25 porto f 2,—. Verkrijgbaar door storting van de verschuldigde bedragen op giro 6685 Gisteren, in een gesprek over koetjes en kalfjes, zei mijn zoon (15) plotseling: "Weet je, ik heb nog nooit een dood mens ge zien". Ik verborg mijn geschoktheid en zei: "Nou, in films en op TV zie je ze anders bij bosjes! Echte doden in nieuwsreporta- ges en net-als-echt in gangsterfilms! Is dat niet genoeg?" "Nee-ehWe tastten elkander voorzichtig nog wat af: het ge sprek doofde uit. Ik bleef echter nogal kregelig. Bij de "jongelui van de laatste tijd" heb ik nog andere vormen van "weerzinwekkende sen satiezucht" gezien; hier in Amerika b.v. stapels grapjes over mismaakte mensen en zo; afzichtelijke poppetjes als mascotte, maskers van monsters en een verlangen om "horror-movies" te zien. En verder het onheilspellend toenemend verlangen om te experimenteren met "reefers" (marijuana sigaretten), heroine en andere verdovende middelen. Minder erg: een voorliefde om lelijke kleren te gebruiken, het haar lang en ongekamd te dragen, primitieve, barbaar se muzek te maken Straflijst lang genoeg? Wat mankeert die jongelui! Waar hebben wij (en onze ouders en voorouders) zo hard voor gewerkt? Om de jeugd deze supe rieure beschaving te geven toch? Een dode zien! Hah! In mijn jeugd liepen er op de straten nog gebrekkige en mismaakte men sen te bedelen! Er zaten melaatse bede laars op straat. Sommige van mijn vriendjes waren gebrekkig. Andere verdronken in de kali. Ik en m'n vriendjes hadden allemaal wel eens een dode Tjang of Tante of neef gezien. Opgebaard in het huis. Rouwbeklag. Rouwarmbanden. We hadden altijd wel in het huis of in het paviljoen of de bijge bouwen een heel oud familielid of baboe, heel oud en "kripoet" en stervende. We zagen "kettingberen" op straat of op kor- vee op het erf van de a.r. We zagen de "mislukkingen der maatschappij": bedelaars "toekang sodok trem", soms zelfs een ver lopen planter... Dat was toch waarlijk zo hartverheffend of vrolijk niet! In drie, vier decennia heb ben we dus ijverig gewerkt om "dat alles" van de straten te werken. Gevangenissen en kerken worden weggestopt. We zien nooit meer "getekenden" op straat, hetzij mensen in gevangeniskleren of mensen met een gebrek. Prachtige hospitalen en tehui zen voor ouden van dagen werken snel en keurig de zieken en ouden weg; de "dorps gek" woont welbehoed in een kasteel op de Veluwe...alles wat je om je heen ziet is welvarend, sterk, mooi, gelukkig. Dat alles bestaat gewoonweg niet meer! Of wel? Als onze kinderen langzaam rijper wor den, worden langzaam meer en meer ver borgen Blauwbaardkamertjes zichtbaar. Succes en rijkdom zijn niet automatisch weggelegd voor elk kind met achten ei, ne gens op zijn rapport. Niet elk welgekleed heer is een gentleman, noch elke keurige dame een engel. Ergens in deze mooie stad leven mensen achter tralies en andere weer liggen "eeuwig" op blanke bedden. Er zijn gestichten met krankzinnigen en zwakzinni gen. Ook al speel je nooit met oorlogs speelgoed, de militaire dienst wacht. "Viet Nam is waiting for you, my boy!" "No-no- no! I dc n"t want to! I prefer to be a yell"'*' bellied bastard!" Al onze kinderen zijn prinsen. En ze zijn als Prins Siddharta Gautama Buddha, die in het paleis zijns vaders omringd was door alle goede en mooie dingen des levens... maar eens het paleis uit moest. En een zieke zag...en een oud mens...en een be grafenis en tot zijn horreur leerde dat ook hij kwetsbaar en sterfelijk was. En hij ver liet het Paleis der Vreugden en werd klui zenaar. En de stichter van een nieuwe Godsdienst... Zegt het sprookje. Of was het geen sprookje? Kinderen luisteren naar ons, lezen kran ten, zien films. Er komen steeds meer gaten in het vreugdevol decor om hen heen. Don kere gaten met vaag zichtbare vormloze kronkelende gedrochten. En het is Werke lijkheid! Ik wil ZIEN wat het is. Ik wil WETEN wat mij wacht. Jullie hebben alles wel weggestopt omdat je het niet aan kan, maar dat is unfair! Geef MIJ een kans te doorvorsen en te weten... NU al weet ik: Life is very short And there's no time For fuzzig and fighting, my friend. I have always thought That it's a crime So I will ask you once again Try to see it my way There's a chance that we might fall apart before too long. We can work it out We can work it out! Ja, de Beatles. Er is veel critiek op, maar wie verstaat ze? Achter hen is een Lees verder pag. 18 4

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1966 | | pagina 4