BR/EF Hït je-lah je-rot 4e DRUK DE PARSEES (II) ie 2e 3e De Parsees komen uit Perzië. Zij vestig den zich in de staat Gujerat omstreeks 720 nC. Toen hun Sassanid rijk in Perzië werd verwoest door de Muzlims in 651 nC., vluchtten ongeveer 1300 Zoroasters ofwel vuur-aanbidders hun land uit, om zich in Gujerat, India, te vestigen. De toenmalige Hindu koning van Gujerat stond hun toe zich in de plaats Kathiawar te vestigen, op voorwaarde, dat zij niet zouden trachten Gujeratis tot hun godsdienst over te halen. Vermoedelijk hebben zij toen nieuwe regels gemaakt om te voorkomen, dat een niet Parsee ooit hun Zoroaster tempel zou kun nen binnenkomen. Deze regels werden ver moedelijk gemaakt om te voorkomen dat er ooit klachten konden worden ingediend tegen hen, dat zij proselieten maakten voor hun godsdienst. Een minderheidsopvatting heeft het, dat de Parsees van nature exclu sief waren en eenvoudig geen vreemdelin gen in hun kerk wensten. Maar de weinige Zoroasters, die nog in Perzië wonen ken nen deze regels helemaal niet. Hoe het ook zij, deze wetten hebben tot zonderlinge consequenties geleid. Tot om streeks het midden van de vorige eeuw werd het aan kinderen, geboren uit een ge mengd huwelijk van een Parsee man of vrouw niet toe-gestaan de Zoroaster vuur- tempel te betreden. Zij konden wel, als zij wilden, een Zoroaster volgeling worden en de godsdienstige regels naleven, maar lid van de kerk werden zij niet. Vanzelfspre kend gold dit ook voor de man of de vrouw, die het menghuwelijk aanging met een Parsee. Sinds de 19e eeuw worden nu wel de kinderen uit een menghuwelijk tot de kerkgemeenschap toegelaten, maar nog steeds mag het niet voor de niet Parsee is Tong Tong's beste bestseller. HUMOR UIT HET OUDE INDIë: DE ALLERBESTE VERHALEN EN MOP PEN UIT ZES JAARGANGEN TONG TONG. NU DIRECT BESTELLEN! Prijs: f 2,95 f 0,30 porto f 3,25 Boekhandel Tong Tong, Prins Mauritsl. 36, Den Haag tel. 0 70-542.542 Giro 6685 man of vrouw die met een Parsee in het huwelijk treedt. Het ligt voor de hand dat deze wet het aangaan van menghuwelijken bepaald tegenwerkte, ofschoon dat nu niet direct in de bedoeling hoefde te liggen. In elk geval heeft het ertoe geleid dat de Parsee gemeenschap exclusief is in ras en cultuur. Erg duidelijk is het beeld overigens niet omdat men er niet al te zeker van is of er wel genoeg vrouwen waren onder de oorspronkelijke 1300 die zich voor het eerst in India vestigden. Dit kan natuurlijk leiden tot enkele interessante speculaties. De Par sees zelf vinden dit een machtig onderwerp en spenderen een hoop tijd om hierover op humoristische wijze te debatteren tot grote ergernis van hun vrouwen. Elkeen, die zich Parsee noemt behoort bij definitie tot de Zoroaster tempel gemeen schap. Zij dragen dus het heilige koord om hun naakte middel ten teken, dat zij zijn "aangenomen" in hun kerk. Er moeten dus wel een hoop Parsees zijn of liever gedeel telijke Parsees van voor het midden der 19de eeuw, die niet meer als Parsee door het leven gaan. Het betekent echter ook, dat de aanduiding meer een kerkelijke aan duiding is dan een rassen aanduiding. Maar door de exclusiviteitswet kan men er niet aan twijfelen, dat de Parsee van heden zoniet geheel ras zuiver is dan toch nage noeg ras zuiver is, wat voor betekenis deze aanduiding ook mag hebben. Het is bijna zeker dat zij een zuiverder vertegenwoor diger zijn van het toenmalige Sassanid rijk dan de tegenwoordige Pers is. Hoewel het vrijwel onmogelijk is om een type te fixeren voor welke bevolkingsgroep dan ook, kan men toch wel algemene op merkingen maken over het vóórkomen van de "gemiddelde Parsee". De meesten van hen zijn direct herkenbaar door hun lichtere huidskleur, hun grotere lichaamsbouw, de neus van het midden oosten. Sommigen van hen zijn blond, een enkele heeft blauwe ogen, maar allen hebben een formidabele alertheid en vertonen een plezierig gevoel voor humor, die wel opvalt tussen de in het algemeen wel wat sombere Indiërs. Een in teressante groep onder de Parsees wordt gevormd door de priesters. Aangezien het priesterschap erfelijk is en rekening hou dend met de exclusiviteitswet, kan men met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid wel aannemen, dat de priesters onvermeng de oude Perzen zijn. Dezen zijn dan ook zo blank als europeanen maar hebben de onmiskenbare trekken van het Midden-Oos ten. De meesten onder hen zijn geleerden van betekenis. Wat de kleding aangaat zijn de Parsees niet makkelijk te herkennen. De mannen gaan gewoonlijk westers gekleed. De ouderen onder hen echter houden soms nog vast aan de conservatieve en ouderwetse Parsee dracht de ..."jas toetoep", welke gewoon lijk een zeer slechte coupe heeft. Daarbij dragen ze een "pagri" op hun hoofd. Een pagri is een soort "koploh" vaak bruin van kleur met een centimeter brede rand, welke omhoog is gekruld. Het geheel lijkt op een omgekeerde koeienhoef. Het is beslist niet flatteus. Deze dracht raakt er overigens meer en meer uit. De Parsee dames dragen of de sari of een westerse jurk. Hun saries zijn soms "typisch" Parsee, hetgeen bete kent dat ze dus anders zijn dan de normale Indiasche saries. Typische Parsee saries hebben geborduur de ornamenten inplaats van de gebruikelijke bedrukte of ingeweven ornamenten. Som mige van deze Parsee saries zijn verblin dend mooi. Trouwens veie van de Parsee dames zijn ook zeer wel de moeite van het aankijken waard. Fors van bouw, licht van kleur vaak met groene ogen soms met blauwe ogen en een trotse gang en hou ding. Zij hebben reeds lang een ongewone positie ingenomen in de Indiasche samen leving, zodat zij in de Parsee gemeenschap Steeds als de gelijke van de man werden beschouwd. Met als gevolg, dat zij de eer sten waren die typische mannen baantjes opknapten. Zij worden beschouwd als "in tellectueel" en bekleden vaak posities van grote verantwoordelijkheid, ondanks het feit dat de meesten onder hen niet behoeven te werken. Het weinige wat werd voort ge bracht door de Parsees op het gebied van de kunst en literatuur werd hoofdzakelijk door de vrouwen opgebracht. Het wordt al gemeen aangenomen dat de Parsee vrou wen er de oorzaak van zijn, dat er geen analphabetisme is te vinden onder de Par sees. De taal gesproken onder de Parsees is Gujerati, welke niet geheel het zelfde is als de "normale" Gujerati taal, alhoewel ze elkaar volkomen kunnen verstaan. De Guje rati taal echter is in gevaar te verdwijnen onder de Parsees, omdat zij meer en meer de gewoonte aannemen Engels te spreken thuis. Met het gevolg, dat vele Parsee kin deren meer en meer extra lessen moeten nemen om de traditionele Gujerati taal te leren. Dit is dan wel het begin van het einde. Lees verder volgende pagina Mw. Jan Lowey BALL Voor vrienden: Agaatje! 5

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1966 | | pagina 5